aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
aardrijkskunde aardrijkskunde was in de onderbouw een verplicht vak voor je. in de tweede fase is het een keuzevak in de profielen C&M, E&M en N&G. in deze presentatie zul je zien dat het kiezen van aardrijkskunde in de bovenbouw meer dan de moeite waard is!
wat krijg je te zien? onderwerpen (domeinen) in de tweede fase hoe werk je in de tweede fase? toetsing waarom heeft eigenlijk iedereen aardrijkskunde nodig? waarom is het slim om aardrijkskunde kiezen?
1. onderwerpen in de tweede fase
domeinen de leerstof is verdeeld in domeinen: vaardigheden wereld aarde gebieden leefomgeving
domein vaardigheden
domein vaardigheden aardrijkskunde draait niet alleen om kennis. je moet ook dingen kunnen, vaardigheden dus! belangrijke vaardigheden bij aardrijkskunde zijn: goede geografische vragen stellen geografische problemen oplossen onderzoek doen werken met kaarten, de atlas en de computer alle vaardigheden gebruik je bij de andere domeinen.
domein wereld
domein wereld sociale geografie enkele belangrijke vragen zijn: waar wonen mensen? welke culturen hebben ze? hoe ontwikkelen landen zich? waarom nemen steeds meer mensen in ontwikkelingslanden westerse gewoonten over? hoe komt het dat er zoveel producten uit Azië bij ons in de winkels liggen?
domein aarde
domein aarde fysische geografie enkele belangrijke vragen zijn: hoe komt het dat er zoveel verschillende klimaatgebieden op aarde zijn? wat is het broeikaseffect? en klopt het dat ons klimaat daardoor verandert? hoe ontstaan gebergten? en wat hebben aardbevingen en vulkanisme daarmee te maken? waardoor worden gebergten weer afgebroken?
domein gebieden
domein gebieden wat je geleerd hebt bij wereld en aarde pas je toe in de regio Zuidoost-Azië. enkele belangrijke vragen zijn: hoe ziet de regio er uit (klimaat, cultuur, economie, etc.)? wat zijn de verschillen tussen de landen in de regio? wat is de invloed van economische en culturele veranderingen in de wereld op het leven van de mensen? met welke milieuproblemen heeft het gebied te maken? hoe gaan de mensen om met de natuurrampen die het gebied treffen?
domein leefomgeving
domein leefomgeving wat je geleerd hebt bij wereld en aarde pas je ook toe in ons eigen land. enkele belangrijke vragen zijn: hoe houden we in Nederland droge voeten met al dat water om ons heen? welke mooie en vervelende dingen gebeuren er in onze grote steden? hoe kunnen we de dichtbevolkte delen van ons land het beste inrichten? ook leer je hoe je onderzoek kunt doen met gegevens die je zelf verzamelt (veldwerk).
2. hoe werk je in de tweede fase?
hoe studeer je? in de vierde klas begin je al met de voorbereiding op je centraal examen! zelfstandig werken wordt (nog) belangrijker dan in de onderbouw. de docent helpt je met het ontdekken van de grote lijn. de computer helpt je de moeilijke onderdelen beter te begrijpen.
afwisseling in elk leerjaar komen verschillende onderwerpen aan bod. je bent nooit lang met hetzelfde bezig. ook in de lessen wisselen we af tussen: hoorcolleges over de theorie zelfstandig werken aan de opdrachten computerlessen praktische opdrachten, zoals mysteries, springdiscussies en webquests veldwerk (in groepjes) zo wordt aardrijkskunde nooit saai!
3. toetsing
SE en CE de toetsen bestaan uit schoolexamens (SE) en het centraal examen (CE). op de site van buiteNLand vind je oefentoetsen waarmee je je kunt voorbereiden op de SE’s. in de SE’s toetsen we ook alvast CE-stof, dan hoef je niet alles in één keer te leren. het CE is mei 2010.
4. waar heb je aardrijkskunde voor nodig?
een nuttig vak voor de rest van je leven. voor vervolgopleidingen. nuttig voor iedere burger: als toerist, als kiezer bij de verkiezingen, als betrokkene bij een bestemmingsplan, als ondernemer die een plek voor zijn/haar bedrijf zoekt, etc. kennis van de wereld is nuttig voor internationale contacten tijdens je studie en je latere carrière. het vak helpt je een ‘helicopterview’ te ontwikkelen, dat is belangrijk voor management en beleid. voor vervolgopleidingen. aardrijkskunde is geen verplicht vak, maar wel vaak gewenst.
vervolgopleidingen (1) aardrijkskunde is zeer gewenst bij de volgende studies: sociale geografie en planologie fysische geografie en aardwetenschappen milieukunde beleidswetenschappen PABO lerarenopleiding aardrijkskunde journalistiek toerisme en recreatie
vervolgopleidingen (2) kennis van aardrijkskunde komt ook goed van pas bij bijvoorbeeld: economie rechten geschiedenis sociologie politicologie bestuurskunde agrarische opleidingen taal- en cultuurstudies bouwkunde (stedebouw)
5. waarom aardrijkskunde kiezen?
kies aardrijkskunde, omdat: ...het een afwisselend vak is. ...je een beter beeld van de wereld krijgt. ...je veel praktische vaardigheden opdoet. ...je met aardrijkskunde een voorsprong hebt in veel vervolgopleidingen. ...het geen moeilijk vak is. ...het gewoon ontzettend leuk is!