Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Advertisements

Adri Verhoosel, Avans Hogeschool
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
NETWERKBIJEENKOMST MAANDAG 14 NOVEMBER.
Communicatie Communicatieproces Communicatievormen Communicatielijnen
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Training Risicovol middelengebruik signaleren bij jongeren
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Gespreksvaardigheden
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
Lerend Netwerk LOB Eem vmbo-mbo 29 januari 2015 Workshop 9: ‘Teamtraining Gespreksvaardigheden’ door Gideon Hertog Lerend Netwerk Bijeenkomst 29 januari.
Workshop evalueren Dcp
Praktijkgerichte workshop Uitvragen van risicogedrag [Ruimte om eigen naam, organisatie en evt. datum in te vullen]
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Gespreksvaardigheden
Gespreksvaardigheden en interculturele communicatie
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
HOOFDSTUK 3 Gespreksvaardigheden.  ature=related ature=related.
Week 5.  Plenair oefenen  Laatste uur zelfstandig werken.
Gespreksvaardigheden
Luisteren naar ouders Week 4. Programma vandaag  Theoretische uiteenzetting  Plenair oefenen in de klas  Zelfstandig oefenen.
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 4 29 februari 2016.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Verbindend communiceren met ouders
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Assessorentraining 2 Hannah Wielenga maart 2016.
Hannah Wielenga januari 2017
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Deel 4: Spreken en gesprekken
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Het loopbaangesprek.
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Gesprekken op school Gespreksvoering Overzicht hoofdstuk 8
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Bijeenkomst startende mentoren
Vervolgtraining masters 2017
Praktijk Opleiders Cursus
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Welkom 9/19/2018.
Agressie op de werkvloer
Gesprekstechnieken Les 4.
Coachtraining DOEN?! Dag 3
Programma van vandaag uur ABCD-opdracht (2-tallen)
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Gesprekstechnieken Les 4.
Leidinggeven Communicatie.
Gesprekstechnieken Les 1.
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Gesprekstechnieken Les 6.
Gesprekstechnieken Les 2.
Reflectie reflecteren is een vorm van oriëntering achteraf, dat wil zeggen, nadat een handeling (of reeks van handelingen) voltrokken is, bezint de handelende.
gesprekstechnieken Les 2
Vervolgtraining masters 2018
Een gesprek voeren Boek Begeleiden H14 en H15 (t/m par. 15.2)
Transcript van de presentatie:

Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende soorten gesprekken de student stimuleren tot reflectie en geven van feedback (o.a. gebruiken van reflectiecirkel en verschillende gesprekstechnieken).

Programma Opstart Gespreksinterventies Reflectiecirkel van Korthagen xxxxxxxxxxxxxxx 10/15/2017 Programma Opstart Gespreksinterventies Reflectiecirkel van Korthagen Terugblikgesprek Escalatie/confrontatie gesprek xxxxxxxxxxxxx

Opstart Hoe zit je er vandaag bij? Wat heb je gedaan met wat we de vorige keer gedaan hebben? Vragen m.b.t. eindopdracht?

Oefening 3-tallen 1 brengt probleem in 2 leidt het gesprek 3 observeert 2

Gespreksinterventies volgende interventies sturende interventies inbreng, gedachte en ervaring van de ander inbreng, gedachte en ervaring van jou Verhelderen, concretiseren suggesties geven samenvatten, spiegelen vragend toevoegen zich open stellen actief luisteren vragen stellen aanmoedigen beoordelen sturen adviseren opleggen

Vragen stellen Open vragen Gesloten vragen - Herkenbaar aan voornaam-woord voorop (wat, hoe, welke) - Geven ruimte   - Bieden de mogelijkheid tot uitwijdingen. - Maken genuanceerde antwoorden mogelijk - Leiden naar meningen Gesloten vragen - Herkenbaar aan werkwoord voorop - Kiezen uit een beperkt aantal alternatieven - Bieden de mogelijkheid tot korte antwoorden - Kunnen dwingen tot een antwoord ‘ja of ‘nee’ - Leiden naar feiten en kunnen meningen verdoezelen

Vragen stellen Te vermijden vragen Veroordelend Waarom zeur je zo? Meervoudig Wil je soep of brood en vlees of vis en als toetje dan ijs of koffie? Meerkeuze Wil je naar links of naar rechts? Stellend Wat vind je er van dat meer dan de helft van de leerlingen niet meedeed? LSD – ANNA - OMA

Gebruik LSD. Neem ANNA mee. Laat OMA thuis. Wees een OEN. Gebruik NIVEA. Maak je DIK.

Oefening 3-tallen 1 brengt probleem in 2 leidt het gesprek en blijf ‘links’ 3 observeert 2 Doorvragen (om situatie helder te krijgen); open vragen, eigen interpretatie controleren…. Concretiseren (zaken specifiek maken); wat, hoe, wanneer, tegenwoordige tijd, ik i.p.v. we… Samenvatten (om daarmee structuur in het gesprek te brengen); dus als ik het goed begrijp…. Non-verbaal gedrag (actieve luisterhouding)

Leerwerkplan Bespreek met elkaar - in duo’s – je ontwikkelpunten m.b.v. je leerwerkplan ‘links’ beginnen, uithouden, opschuiven….

Reflectiecirkel van Korthagen

Fase 1 Handelen / ervaring opdoen Karakteristieken Hoeveelheid tijd Grootte van de groep Moeilijkheidsgraad van de lessen Vragen?

Fase 2 Terugblikken Karakteristieken Acceptatie Empathie Concretiseren xxxxxxxxxxxxxxx 10/15/2017 Fase 2 Terugblikken Karakteristieken Acceptatie Empathie Concretiseren Echtheid Expertmethode (lezen tot de voorbeelden) xxxxxxxxxxxxx

Reflectie fase 2 Oefening: Videofragment Nynke xxxxxxxxxxxxxxx 10/15/2017 Reflectie fase 2 Oefening: Videofragment Nynke Doel: Nynke aanzetten tot reflectie op haar rol als ‘gastheer’ Bekijk de casus. Noteer de eerste zin waarmee je het gesprek zou beginnen (letterlijk). Uitwisselen in 2-/3tal: scherp aan. Voer fase 2 van het gesprek: 1 speelt Nynke, 2 de begeleider, 3 observeert. Wat is lastig als het gaat om empathie? xxxxxxxxxxxxx

Vier niveaus in een gesprek Inhoud Procedure Interactie Gevoelens

afsluiting Evaluatie in 1 zin Eindopdracht …… Bijeenkomst 5: Hebben we al een datum?

Volgende keer Lees hoofdstuk 3 en 4 uit het boek ‘Docenten leren reflecteren’ Bekijk de documenten op Extranet Sharepoint (mapje AOS). Werk aan de uitvoering van je leervragen. Volgende keer: 1 februari Scala College 14.30 uur