Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende soorten gesprekken de student stimuleren tot reflectie en geven van feedback (o.a. gebruiken van reflectiecirkel en verschillende gesprekstechnieken).
Programma Opstart Gespreksinterventies Reflectiecirkel van Korthagen xxxxxxxxxxxxxxx 10/15/2017 Programma Opstart Gespreksinterventies Reflectiecirkel van Korthagen Terugblikgesprek Escalatie/confrontatie gesprek xxxxxxxxxxxxx
Opstart Hoe zit je er vandaag bij? Wat heb je gedaan met wat we de vorige keer gedaan hebben? Vragen m.b.t. eindopdracht?
Oefening 3-tallen 1 brengt probleem in 2 leidt het gesprek 3 observeert 2
Gespreksinterventies volgende interventies sturende interventies inbreng, gedachte en ervaring van de ander inbreng, gedachte en ervaring van jou Verhelderen, concretiseren suggesties geven samenvatten, spiegelen vragend toevoegen zich open stellen actief luisteren vragen stellen aanmoedigen beoordelen sturen adviseren opleggen
Vragen stellen Open vragen Gesloten vragen - Herkenbaar aan voornaam-woord voorop (wat, hoe, welke) - Geven ruimte - Bieden de mogelijkheid tot uitwijdingen. - Maken genuanceerde antwoorden mogelijk - Leiden naar meningen Gesloten vragen - Herkenbaar aan werkwoord voorop - Kiezen uit een beperkt aantal alternatieven - Bieden de mogelijkheid tot korte antwoorden - Kunnen dwingen tot een antwoord ‘ja of ‘nee’ - Leiden naar feiten en kunnen meningen verdoezelen
Vragen stellen Te vermijden vragen Veroordelend Waarom zeur je zo? Meervoudig Wil je soep of brood en vlees of vis en als toetje dan ijs of koffie? Meerkeuze Wil je naar links of naar rechts? Stellend Wat vind je er van dat meer dan de helft van de leerlingen niet meedeed? LSD – ANNA - OMA
Gebruik LSD. Neem ANNA mee. Laat OMA thuis. Wees een OEN. Gebruik NIVEA. Maak je DIK.
Oefening 3-tallen 1 brengt probleem in 2 leidt het gesprek en blijf ‘links’ 3 observeert 2 Doorvragen (om situatie helder te krijgen); open vragen, eigen interpretatie controleren…. Concretiseren (zaken specifiek maken); wat, hoe, wanneer, tegenwoordige tijd, ik i.p.v. we… Samenvatten (om daarmee structuur in het gesprek te brengen); dus als ik het goed begrijp…. Non-verbaal gedrag (actieve luisterhouding)
Leerwerkplan Bespreek met elkaar - in duo’s – je ontwikkelpunten m.b.v. je leerwerkplan ‘links’ beginnen, uithouden, opschuiven….
Reflectiecirkel van Korthagen
Fase 1 Handelen / ervaring opdoen Karakteristieken Hoeveelheid tijd Grootte van de groep Moeilijkheidsgraad van de lessen Vragen?
Fase 2 Terugblikken Karakteristieken Acceptatie Empathie Concretiseren xxxxxxxxxxxxxxx 10/15/2017 Fase 2 Terugblikken Karakteristieken Acceptatie Empathie Concretiseren Echtheid Expertmethode (lezen tot de voorbeelden) xxxxxxxxxxxxx
Reflectie fase 2 Oefening: Videofragment Nynke xxxxxxxxxxxxxxx 10/15/2017 Reflectie fase 2 Oefening: Videofragment Nynke Doel: Nynke aanzetten tot reflectie op haar rol als ‘gastheer’ Bekijk de casus. Noteer de eerste zin waarmee je het gesprek zou beginnen (letterlijk). Uitwisselen in 2-/3tal: scherp aan. Voer fase 2 van het gesprek: 1 speelt Nynke, 2 de begeleider, 3 observeert. Wat is lastig als het gaat om empathie? xxxxxxxxxxxxx
Vier niveaus in een gesprek Inhoud Procedure Interactie Gevoelens
afsluiting Evaluatie in 1 zin Eindopdracht …… Bijeenkomst 5: Hebben we al een datum?
Volgende keer Lees hoofdstuk 3 en 4 uit het boek ‘Docenten leren reflecteren’ Bekijk de documenten op Extranet Sharepoint (mapje AOS). Werk aan de uitvoering van je leervragen. Volgende keer: 1 februari Scala College 14.30 uur