Toolboxmeeting Versie 1, november 2004 Veilig gebruik van aftak- en tussenassen
Inhoud Toepassing en werking Verantwoordelijkheden Knelpunten 2 Inhoud Toepassing en werking Verantwoordelijkheden Knelpunten Veiligheid van het materiaal Veilig gebruik
De toepassing Aan de aftakassen kunnen tussenassen gekoppeld worden. 3 De toepassing Aan de aftakassen kunnen tussenassen gekoppeld worden. De tussenassen zijn de overbrenging van een krachtbron naar een aanbouwmachine.
4 De werking De aftak- en tussenassen draaien rond met een hoog vermogen en een hoge snelheid. De gevolgen zijn zeer ernstig als je hiermee in aanraking komt. Je wordt “gegrepen” en er is geen kans om los te raken.
Verantwoordelijkheden 5 Verantwoordelijkheden De fabrikant: moet de tussenassen goed afgeschermd met de gebruikershandleiding en CE afleveren. De werkgever: moet de juist passende tussenassen inzetten en zorgen dat deze veilig blijven. De werknemer: moet zich houden aan de veiligheidsinstructies, zo veilig mogelijk werken en onveilige situaties melden.
Knelpunten door het materiaal 6 Knelpunten door het materiaal Kapotte en onvolledige beschermkappen en afscherming. Ontbreken van de borgkettinkjes. De tussenas is niet afgestemd op het vermogen dat overgebracht moet worden, of is te kort (torderen van de assen.)
Knelpunten door het materiaal 7 Knelpunten door het materiaal Speling op de onderdelen door slecht onderhoud. Geen passende afscherming aanwezig bij een vrij liggende aftakas.
Knelpunten door onveilig gedrag 8 Knelpunten door onveilig gedrag De aandrijving in werking laten als je in de buurt van de aftak- en tussenassen moet zijn. Zich onnodig in de omgeving van draaiende onderdelen bevinden. De bochten te kort maken. Beroepsblindheid; het gaat toch altijd goed.
Veiligheid van het materiaal 9 Veiligheid van het materiaal Lees de gebruikershandleiding. Kies de juist passende tussenas; de lengte en het vermogen zijn hierbij belangrijk. De tussenas moet compleet afgeschermd zijn; de kruiskoppelingen, de schuifprofielen en de twee borgkettinkjes.
Veiligheid van het materiaal 10 Veiligheid van het materiaal De aansluiting bij de aftakas moet goed afgeschermd zijn. Gebruik, indien nodig, de juiste ontkoppelingsbeveiliging: slipkoppeling of breekbouten.
Veiligheid van het materiaal 11 Veiligheid van het materiaal De lengte van de borgkettinkjes moet berekend zijn op het zwenkbereik (niet te strak). Eén borgkettinkje aan de trekker en één aan het aanbouwwerktuig.
12 Veilig gebruik Maak de borgkettinkjes niet aan de onderdelen van de hefinrichting vast. Werk nooit met kapotte of ontbrekende veiligheidsonderdelen van de tussenassen.
13 Veilig gebruik Maak tijdens het gebruik de hoeken van de kruiskoppelingen niet te groot. Monteer anders kruiskoppelingen die dat wel aankunnen.
14 Veilig gebruik Smeer regelmatig de kruiskoppelingen en de profielbuizen door met vet. Scherm de aftakas van de trekker af als er geen tussenas aangekoppeld is. Gebruik de borgkettinkjes niet als ‘ophang’.
Voordelen van veilig gebruik 15 Voordelen van veilig gebruik Probleemloos gebruik tijdens de werkzaamheden van de tussenas bij het juiste gebruik. De tussenas blijft veel langer veilig te gebruiken. Het aantal ongevallen zal aanzienlijk verminderen en minder ernstig zijn.
Belangrijke aandachtspunten 16 Belangrijke aandachtspunten Gebruik alleen complete en onbeschadigde afgeschermde tussenas en borgkettinkjes. Smeer de bewegende onderdelen tijdig. Zorg dat jezelf en anderen zich nooit in de omgeving van de draaiende aftak- en tussenas bevinden. Beperk het maken van scherpe hoeken bij het rijden en heffen van de aanbouwwerktuigen.