Justian Knobbout Promovendus bij het lectoraat Digital Smart Services

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Learning Analytics SURF | Seminar Tools voor Learning Analytics
Advertisements

Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
UvAnalytics learning analytics voor de UvA Sijo Dijkstra
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Soft Systems Methodology Een doelbewuste aanpak voor action research
Learning analytics: de docent
Michel Visser Founder EesySoft
Informatie systemen en organisatie College 6 (hoofdstuk 5, 15 en 16 Ronald H. Ballou)
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
De belofte van Learning Analytics…… Olaf de Groot.
Leren met een expert & een "embodied" agent. Inhoud Leren met experts Voorbeelden Scripts Scaffolden met een Embodied Agent Europese ontwikkeling in Atgentive.
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community Programme for Employment and Social Solidarity (PROGRESS ). The information contained.
Experimenteren op Afstand SURF/DU dag – 7 oktober 2004 Gaming, Simulaties, Cases: Authentic Learning Leendert van Gastel Universiteit van Amsterdam.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Gebroken dimensies in het graan Geknipt uit een presentatie door Aad Goddijn op 3 december 2008 bij het vak Concrete meetkunde.
ENW Design team: ‘Blended leren in de lerarenopleiding’ Project titel: ‘Shaken, not stirred: Hertekenen van het klassikale instructiemodel naar een blended.
Peer Assisted learning Studiedag PAL 9 mei 2008 Rob Vierendeels Tom Vermeiren Jeroen Van den Broek Bart Van Peer PALKHK-Team.
C USTOMER A DVOCACY T HE C USTOMER C ONNECTION 28 januari 2009 NICOLETTE WURING.
DMK – week 4. Onderwerpen week 5 deel 1 Tio Onderwerpen DMK: Digitale marketingtoepassingen vervolg Webcare: wat is webcare en waar doe ik daar mee? Mobile.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
PPM/Quality Management en BPM
1 KPN Mobiel – Introductie Repository Object Browser & Designer 10 Designer 10g & Repository Object Browser Maandag 28 februari 2005 Lucas Jellema (AMIS)
Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen
Community Service in het Hoger Onderwijs in Nederland Prof. Dr. Lucas Meijs Professor Strategische Filantropie & Vrijwilligerswerk Rotterdam School of.
ASL BiSL Foundation ASL BiSL Foundation themasessie Waarden van de wendbare FB-er Mark Smalley, The IT Paradigmologist ABN AMRO, Amsterdam,
Projectdomein Digitale Leeromgeving Meerjarenplan Upgrade Toledo (juli) Course-copy (augustus) Concrete projecten in het onderwijs: – Adaptieve opdrachten.
Fiscaal juridische aandachtspunten scheiden wonen en zorg Activiteiten en structuren Marc van Dijl Hans Linders
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
VISUALISATIE Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
Titeldia ENTRADA: The Impact of a TTL Change at the TLD Level Maarten Wullink| DNS-OARC Spring 2016 workshop March 31 st 2016.
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Jeroen Strijbosch Gebruikersdag
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
De Betekeniseconomie.
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Open Badges en microcredentialing
Innovatie met IBM Cloud Orchestrator.
Sector, Firm Size and ICT investments
Presentatie titel Measurement education in the junior primary –
TE CONNECTIVITY In a world where everything is connected
E22 Eastern Entrance to Riga
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Betrekkelijk voornaamwoorden
Sieberdam/ROCS & KODOS
Innovate-IT Enkele toepassingen
Innovate-IT Peter van Baalen en Ruud Smit
Bert van Oers Faculteit Psychologie & Pedagogiek
Geschiedenis 2011 Masterplan ICT
ACTION RESEARCH MODULE 14: COHORT 2 YEAR 3.
how to create an Optimal Classroom Experience
Rob Heyman and Ilse Mariën
Zuyd Lectoraat Employability Impact van technologie en digitalisering nieuwe competenties voor werknemers Dr. Jol Stoffers Erik Canisius MSc Rik Loffeld.
TOOLKIT professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
Open Universiteit Nederland
Dynamic Architecture What about you?
Jannes Huisman Senior coach
Working in Europe to Connect Talent Development in Higher Education
VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
The Future Teacher 3.0.
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Justian Knobbout Promovendus bij het lectoraat Digital Smart Services Docent bij Technische bedrijfskunde Logistiek, Statistiek, Supply Chain Management, Procesmanagement, Besturings- en energietechniek

Definitie learning analytics Learning analytics is “the measurement, collection, analysis and reporting of data about learners and their contexts, for purposes of understanding and optimizing learning and the environment in which it occurs” Op student- en docentniveau Learning Analytics gaat dus over leren. Leren (of het ontbreken daarvan) leidt tot minder studiepunten; minder studiepunten leidt tot mogelijke uitval

Learning Analytics Cyclus Didactische vragen De inzet van Learning Analytics begint met didactische vragen/hypotheses van docenten. Eenmaal ingezet zal een cyclisch proces plaatsvinden: 1) Studenten werken in de digitale leeromgeving, 2) data uit deze omgeving (eventueel aangevuld met andere data over deze studenten) wordt verzameld en opgeslagen, 3) data wordt geanalyseerd en gevisualiseerd, 4) uitvoer didactische interventies. Door de cyclus opnieuw te doorlopen kan het effect van de interventie gemeten worden. Clow (2012) SURF (2013)

Niveaus van analytics Student #281 moet video X bekijken om toets Y te halen. 21% van studenten bevindt zich in risicogroep en gaat waarschijnlijk toets Y niet halen. 62% van de studenten bekijkt video X; studenten die video X bekijken halen hogere scores op toets Y. Niveaus gelden voor alle organisaties die analytics toepassen: banken, logistiek dienstverleners, sportclubs.

Iets nieuws onder de zon? Belangrijkste drivers: Makkelijker om data te verzamelen Betere tools en technieken beschikbaar Niks nieuws: tijdens onderzoek geregeld personen die zeiden dit 20 jaar geleden al te doen. Toch neemt het nu een vlucht: makkelijker  meer digitaal (blended, online), studenten én docenten beschikken over benodigde infrastructuur. Betere tools: veel open tools beschikbaar om data te verzamelen, te analyseren en te visualiseren. Plug-and-play oplossingen, zie casus Hubl.

Praktische voorbeelden Analyse van HUbl-data; analyse Moodle-data; opstellen studentprofielen; verschillende teams Studiesucces; relatie slagingspercentages en kwaliteit onderwijs; onderzoek learning data-standaard Onderzoek voorspellende waarde formatieve toetsdata Voorspellen studiesucces d.m.v. ELO-data Voorspellen kansen arbeidsmarkt; monitoren studiegedrag in ELO Monitoren feedbackgedrag in ELO

Kritieke dimensies Greller & Drachsler (2012)

HU Visie op learning analytics Belangrijke zaken in de visie: Welke baten heeft learning analytics voor het onderwijs volgens de onderwijsvisie van de HU? Welke middelen zijn nodig voor de succesvolle inzet van learning analytics binnen de HU?

Learning analytics experiment

Voorlopige resultaten experiment Dimension Issues encountered Stakeholders Self-selection bias occurs as students need to opt-in for the experiment.  Objective - Data Virtual learning environment log files  alone do not provide enough insights to design effective pedagogical interventions. More data are needed in order to do so. Instruments The used tool was too limited in its data capturing. That is, not all activities were measured due to technical issues. External limitations Connection between case organization’s and SURFnet’s architecture only established at the very last moment. Internal limitations Teachers lacked insight in what learning resources to measure by placing tracking codes.

LACE (2017)