PRESENTATIE KNVvL 06 Juli 2015, CHRIS LORRAINE Toekomstvaste General Aviation Locaties PRESENTATIE KNVvL 06 Juli 2015, CHRIS LORRAINE EHTE 06 juli 2015
Waar ging het ook weer over? Wie en wat ben ik? Programma Toekomstvaste General Aviation Locaties Waar ging het ook weer over? Wie en wat ben ik? Programma Een beschrijving; Samenvatting rapport tot nu; KNVvL bijdrage en andere geleverd – en nu? Discussie / advies.
Beschrijving STAS I&M daagt GA uit, binnen bestaande beleidskaders; Opdrachtgevers: KNVvL / AOPA / NVL / NACA (projectplan); Onafhankelijk procescoördinator; Overige Deelnemers: Min I&M; Toehoorders: Provincies (ICL), MRO, BA, LVNL; Doel: onderzoeken waar in Nederland toekomstbestendige mogelijkheden zijn voor GA-activiteiten en wat zowel luchtzijdig als landzijdig nodig is, om die mogelijkheden te realiseren. Het proces richt zich dus op het driedimensionaal accommoderen van alle gebruikersgroepen binnen de GA, inclusief sociaal-recreatieve luchtvaart, MOR en Business Aviation. KNVvL 6 juli 2015
Inhoud presentatie 06-07-2015 Inhoud rapport – Nu +/- 30 pagina’s, wordt naw langer Rapport in huidige vorm Gelezen door: I&M, KNVvL, NVL, AOPA* Oorspronkelijk planning afronding 4 (concept) en 20 (definitief) feb 2015! Reden vertraging: KNVvL +/- 3 mnd later dan gepland, LVNL niet in staat om ontstane vertraging op te vangen. LVNL sedert 4 maanden geen inhoudelijk voortgang. Vertraging onwenselijk, maar biedt voordelen KNVvL / ‘Groene’ Velden Ontwerpen samen met LVNL Provincies meer betrekken KNVvL 6 juli 2015
Inhoudsopgave rapport TGAL Management samenvatting Inleiding / Aanleiding / Belang / Doel Inventarisatie Luchthavens = Capaciteit NVL | KNVvL Gebruikers= Beoefte KNVvL | AOPA | NACA | BA | MRO | RPAS | maatsch. vluchten 3D Check LVNL | Defensie / CLSK Overheden Ministerie I&M | Provincies IPO-ICL Conclusies & Aanbevelingen Overige punten van aandacht Bijlagen – vooralsnog niet NB blauwe onderwerpen in PPT
Inventarisatie luchthavens - NVL (1) NB: gegevens over Rotterdam, Eindhoven, Ameland en Venlo ontbreken
KNVvL 6 juli 2015
Inventarisatie luchthavens (2) Beschikbare ruimte: numeriek versus geluid Geen beperkingen aan vluchten veiligheid NL (KLPD, ANWB-MAA) Ongebruikte capaciteit: m.n. voormalige militaire terreinen Aandachtspunt indeling vliegtuigen Luchtruimwensen, o.a. Kempen Airport & Trafficport Venlo
Inventarisatie gebruikers (1) KNVvL-AOPA-NACA Algemene opmerkingen (samen met NVL) Vijf jaar na dato de RBML evalueren Teveel definities van luchtvaartuigen beperken gebruik terreinen Red Tape Challenge naast EASA, vergelijkbaar met CAA UK Wensen in hoogte en locaties valschermgebieden Gevolgen uitbreiding Eindhoven & Lelystad voor mla en zweefclubs Watervliegen
Inventarisatie gebruikers (2) KNVvL-AOPA-NACA Nieuwe locaties – ‘Luchtsportcentra’ ‘Betuwe’ - op één uur van de Randstad Kop Overijssel NOP
Inventarisatie gebruikers (3) Business Aviation EU verordening nr.: 95/93 (Slottoewijzing): GA, en dus ook BA, heeft lagere prioriteit dan reguliere lijndiensten. Toepassing 95/93 kan gaan knellen. Slotallocatie knelt op EH, nog niet op AM en wellicht op RD TGAL: knelpunt signaleren: Ministerie I&M: oplossing zoeken KNVvL 6 juli 2015
Inventarisatie gebruikers (4) Maintenance-Repair-Overhaul Workshop conclusies: voldoende gespreksstof op beleidsniveau geen specifieke issues voor GA Luchthavencapaciteit KNVvL 6 juli 2015
Inventarisatie gebruikers (5) Remotely Piloted Aircraft Systems (RPAS) commercieel & recreatief Grote groei – Register: 2009: 1 2014: 65 Luchtruimvraag: foto/video, crowd control, overheidstaken, veiligheid, etc Vraag naar locaties: Oefenen en trainen basis/recurrency/demo Testen (ook zonder DCA) Onbemande vrachtvluchten (toekomst) Overleg Toekomstvaste General Aviation Locaties 21 januari 2015
Inventarisatie gebruikers (6) Maatschappelijke vluchten (KLPD LuPo | Brandweer | ANWB MAA) Bemand 24/7 in GEHELE FIR (ook CTR) 0 - 400ft 24/7 bereikbaarheid alle GA luchthavens voor tanken VFR 0 - 3,000ft kunnen vliegen medegebruik oefen(laagvlieg)gebieden Onbemand training in afgesloten luchtruim (militair / oefenpanden) Overleg Toekomstvaste General Aviation Locaties 21 januari 2015
Inventarisatie 3D check (1) Input uit 2D inventarisatie Behoud / verbetering bestaande vliegveldcapaciteit Gebruik buiten gebruik gestelde vliegveldcapaciteit Gewenste nieuwe vliegveldcapaciteit Ruimte voor 24/7 operaties maatschappelijke vluchten …en veel detailopmerkingen / -suggesties KNVvL 6 juli 2015
Inventarisatie 3D check (2) LVNL / CLSK / Defensie CLSK / Defensie gereageerd Nu gepland in 2(?) sessies Eerste sessie 11 maart 2de sessie: datum nog (!) in onderhandeling KNVvL 6 juli 2015
Inventarisatie overheden I&M Niet steeds op vastgesteld beleid terug komen ‘Boodschappenlijst’ GA? IPO Van PS naar GS doorlooptijd procedure versnellen
Conclusies & aanbevelingen Toekomstvaste GA Locaties Overige punten van aandacht
Overige punten van aandacht Oefenlocaties tbv luchtvaartvertoningen regels voor veilige airshows vragen om oefenlocaties luchtvaartterreinen zijn voor de hand liggende locaties PAL-V nieuwe vorm van luchtvaart inpassen hele wettelijke kader demo / oefenen / gebruiken / recurrency Gewenste luchtruim wijzigingen Niet limitatief – hoofdstuk zal groeien met voortschrijdende inzicht
Het TGAL Rapport is opgesteld m.m.v.: KNVvL NVL AOPA Netherlands NACA DARPAS & PUCA Business Aviation in NL MRO Sector PAL-C KLPD Luchtvaartpolitie ANWB MAA LVNL Min van Defensie & C-LSK Min van I&M IPO-ICL