Concern Records Management

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Digitaal delen is het nieuwe hebben” 9 vragen over de toekomst van overheidsinformatie ICTU Café 11 februari 2014.
Advertisements

SharePoint-strategie voor UWV
Accountancy -2% in 2013  Minder vraag naar advies  Minder administratie en samenstelling (automatisering)  Tarieven onder druk  Meer transparantie.
Records management en informatie-architectuur
Informatiebeheer centraal Stadsarchief Jan Verhoeven.
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
Beleidsregel vervanging archiefbescheiden Provincie Zuid-Holland 2008
Taakinvulling door de rekenkamer
WIE KLASSEERT, DIE VINDT
De kracht van GAC Business Solutions GAC is meer dan een leverancier van softwareoplossingen. Als business partner zorgen we samen met u voor optimalisatie.
Informatiebeheer.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
22 november 2011 Kwaliteit door meten Josje Everse En hoe de zelfevaluatie daarbij kan helpen…
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
Ingrediënten Business Case Het nieuwe werken” 2011.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
DIV Beleid, trends, ontwikkelingen en collega’s
Inleiding Jan Moelker.
Enterprise Document Management Fase
Acceptatiemanagement conform B-Accept Winand van Drenth
Producten & Werkprocessen
{ Workshop 1 Verantwoordelijkheden, procedures, openbaarheid Peter Horsman.
19 juni 2008 PRESERVERING Van beleid naar praktijk.
Governance van de informatievoorziening
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
De kracht van NACHON Sinds 1991 zijn wij specialist in transportautomatisering. Transportmanagement zit in ons DNA. Onze focus ligt volledig op de ontwikkeling.
Kennismanagement & Sociale media
Recordkeeping - naar een digitaal archief
6 stappen in Risico management
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Zorgen van morgen? Zorgen voor morgen!.
TRACK 8-1 Baseline informatiehuishouding Henk Duits
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
On(der)wijs archief Archiefpraktijk op de Haagse Hogeschool.
Assetmanagement Een nieuwe manier van beheer. Assetmanagement in Dordrecht Wat is Assetmanagement? En wat is het verschil met de huidige werkwijze? Welke.
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
Risicomanagement themabijeenkomst maandag 7 januari 2013.
Seminar asset management provincie Noord-Holland Grip op beheer en MEER Asset management in de gemeente Houten 4 maart 2015.
15 september 2014 Help, ik heb geen e-depot Workshopleider: Jeroen Jonkers Begeleiding: Margriet van Gorsel.
20 januari 2016 – Herman Bongenaar
Onderzoeksproject samenwerkende archiefdiensten 1.
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
Archiefwet? Informatiewet!
Openbaar Lichaam Bonaire
Toon kuijpers MH2a.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Rogier Kleinekoort 8 november 2005
Module Archiefinnovatie no mei 2017
Rotterdam: Van werkstad naar netwerkstad
Format Presentatie CISO aan gemeentebestuur
Afdeling in de steigers… Jan Kappers
Processen Knelpunten Oplossingen
Samenwerking waterbeheerders
Train-the-trainer opleidingspakketten informatiemanagement.
Digitaal Archief BEHEERSBAAR BESCHIKBAAR BETAALBAAR DUURZAAM COMPLIANT
Het E-depot van Rotterdam
AmsterdaMaps Delen is beter dan vermenigvuldigen
OPENINGSCASE: PNC-banken en enterprisetoepassingen
De succesformule van Dienstverlening
Procesmigratie van ITIL naar ISM
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Cursus Interne auditor
Het Digitaal Stelsel Omgevingswet:
Middelburg werkt samen aan de toekomst Hoe de gemeente Middelburg inspeelt op maatschappelijke ontwikkelingen.
Transcript van de presentatie:

Concern Records Management Digitalisering en CRM 10-10-2017

Wie zijn wij? Even voorstellen: ... – Programmamanager CRM Hunneley Felicia – Secretaris CRM René van Rijn – Senior Records Manager Jermaine Dol – Junior Records Manager Bart Ballaux – Manager CRM De programmamanager en senior records manager zijn in aantocht. 10-10-2017 10-10-2017

Wat is Concern Records Management? Over records management doen de meest fantastische verhalen de ronde. Het zou DE oplossing zijn. Maar volgens deze prent moeten wij allemaal vrezen voor onze job... Inderdaad, informatie en documenten worden in de toekomst op een geheel andere manier gecreëerd en uitgewisseld... 10-10-2017 10-10-2017

Wat is Concern Records Management? Concern Records Management (CRM) is de nieuwe functie binnen het Gemeentearchief Rotterdam die verantwoordelijk is voor het opstellen van beleidsrichtlijnen ten behoeve van records management. CRM is het antwoord op de verdergaande digitalisering van documenten en documentstromen binnen de gemeente Rotterdam. Denk aan het concern breed uitrollen van het DMS (document management systeem) Doc.Loods. 4 10-10-2017 10-10-2017

Concern Records Management bestaat uit 5 rollen: Welke rollen zijn er? Concern Records Management bestaat uit 5 rollen: Programmamanager CRM – creëert draagvlak bij hoofden van dienst (strategisch kaderstellend) Manager CRM – sturend, leider expertiseteam (ook voor rm’s van diensten) Secretaris CRM – ondersteuning expertiseteam / opstellen handboek Senior records manager – adviesfunctie concernbreed / ter inhuur diensten Junior records manager – idem 5 10-10-2017 10-10-2017

Waarom Concern Records Management? Overschakeling van papieren naar digitale documenten en gegevens Rotterdam schakelt over van papieren naar digitale documenten en gegevens. De techniek biedt de mogelijkheid om binnen het concern efficiënter en effectiever te werken en daarmee de burger beter te bedienen. Om verantwoord digitaal te kunnen werken moet er ook digitaal gearchiveerd worden. Als extra complicerende factor geldt dat in de overgangssituatie –van analoog naar digitaal- een hybride informatiehuishouding moet worden beheerd en beheerst. Bron: http://bizsolutionsco.com/agencies.html 10-10-2017 10-10-2017

Waarom Concern Records Management? Voor efficiënter en effectiever werken binnen het concern. Burgers zullen hierdoor beter bediend worden Voor het verantwoord digitaal werken (digitaal archiveren) Hybride informatiehuishouding (overgangsfase analoog naar digitaal) moet beheerd en beheerst worden Rotterdam schakelt over van papieren naar digitale documenten en gegevens. De techniek biedt de mogelijkheid om binnen het concern efficiënter en effectiever te werken en daarmee de burger beter te bedienen. Om verantwoord digitaal te kunnen werken moet er ook digitaal gearchiveerd worden. Als extra complicerende factor geldt dat in de overgangssituatie –van analoog naar digitaal- een hybride informatiehuishouding moet worden beheerd en beheerst. 10-10-2017 10-10-2017

Waarom Concern Records Management? Digitalisering documenten en documentstromen vergt kennis van: Informatica Wet- en rechtskennis Organisatiekunde Controletechnieken (bijv. auditing) De digitalisering van documenten en documentstromen overstijgt het vakgebied van informatiemanagement en vergt kennis van de volgende deskundigheidsgebieden: Informatica: record managers moeten bijvoorbeeld inhoudelijke kennis hebben van verschillende Document management systemen, omdat we aanpassingen moeten kunnen maken in de structuur van een DMS. 2. Wet- en rechtskennis: record managers zijn er om te zorgen dat de wet- en regelgeving wordt toegepast binnen de digitale structuur van de gemeente, zo moeten er selectie en vernietigingscriteria opgesteld worden die een rechtmatige grondslag hebben. 3. Organisatiekunde: de rm’s moeten inzicht hebben in de bedrijfsprocessen en advies kunnen geven om zo efficiënter en effectiever om te kunnen gaan met informatiestromen. 4. Controletechnieken (auditing): de toegepaste onderdelen moeten gecontroleerd worden op hun functionaliteit in de praktijk. Het opslaan (digitaal opbergen) van documenten kan daarom niet langer het exclusieve domein zijn van een afdeling DIV binnen een dienst. 10-10-2017 10-10-2017

Waarom Concern Records Management? De digitalisering van documenten en documentstromen overstijgt het vakgebied van informatiemanagement en vergt kennis van de volgende deskundigheidsgebieden: Informatica: record managers moeten bijvoorbeeld inhoudelijke kennis hebben van verschillende Document management systemen, omdat we aanpassingen moeten kunnen maken in de structuur van een DMS. 2. Wet- en rechtskennis: record managers zijn er om te zorgen dat de wet- en regelgeving wordt toegepast binnen de digitale structuur van de gemeente, zo moeten er selectie en vernietigingscriteria opgesteld worden die een rechtmatige grondslag hebben. 3. Organisatiekunde: de rm’s moeten inzicht hebben in de bedrijfsprocessen en advies kunnen geven om zo efficiënter en effectiever om te kunnen gaan met informatiestromen. 4. Controletechnieken (auditing): de toegepaste onderdelen moeten gecontroleerd worden op hun functionaliteit in de praktijk. Het opslaan (digitaal opbergen) van documenten kan daarom niet langer het exclusieve domein zijn van een afdeling DIV binnen een dienst. Bron: Peyo, Smurfe koppen en koppige smurfen, Sittard-Brussel, 1973, p. 6. 10-10-2017 10-10-2017

Waarom Concern Records Management? De inspectie constateerde dat er sprake is van: Ondermaats archief- en informatiebeheer in 2004-2008 Onvoldoende bijdrage aan ‘good governance’ Records Management is gezien de concernontwikkelingen (digitalisering) onontkoombaar Kortom, Rotterdam is ‘concerned about the management of records’ Er is te weinig beleidsaandacht en te weinig sturing op de informatiehuishouding. De informatievoorziening wordt nog steeds te zeer gezien als facilitair proces en niet als wezenlijk onderdeel van het primaire proces, laat staan dat er sprake is van ‘good governance’. Informatievoorziening is bij de meeste diensten een louter uitvoerende functie; strategische en/of beleidsmatige functies ontbreken op dit terrein vrijwel geheel. En zowel technisch als organisatorisch is duurzame toegankelijkheid van overheidsinformatie in Rotterdam onvoldoende geborgd. In de papieren werkelijkheid was het nog mogelijk om informatie achteraf te structureren en op orde te krijgen. In de digitale situatie kan dat niet. Wie zijn handel en wandel digitaal vastlegt, moet er vanaf de eerste dag voor zorgen dat de volledigheid, authenticiteit, betrouwbaarheid en beschikbaarheid van informatie geborgd is. Dit vergt een grote omslag in de omgang met en een herpositionering van de informatiehuishouding van de gemeente. 10 10-10-2017 10-10-2017

Waarom Concern Records Management? Voordelen digitalisering: Documenten zijn sneller beschikbaar door integratie van documentmanagement in werkprocessen Ordening van informatie maakt link tussen werkzaamheden en benodigde informatie makkelijker Informatie is plaatsonafhankelijk Zoals net al genoemd is digitalisering de hoofdreden voor de behoefte aan Concern records management. De digitalisering biedt dan ook voordelen, namelijk: Documentmanagement integreert in de werkprocessen. Documenten zijn hierdoor sneller breed beschikbaar, namelijk na creatie (digital born) of scanning. De ordening van informatie sluit aan bij werkprocessen. De ambtenaar legt hierdoor makkelijker de link tussen zijn werkzaamheden en de daarbij benodigde informatie. Informatie is plaatsonafhankelijk en snel beschikbaar. Er is geen afhankelijkheid van een leverende DIV afdeling en fysieke documentstromen (interne post) Kwalitatief hoogwaardige digitalisering zorgt voor een forse besparing op fysieke archivering en daarbij behorende formatie In de business kunnen grote schaalvoordelen worden gerealiseerd doormiddel van minder mensen tegenover meer kwaliteit. De kwaliteit van de aard van de werkzaamheden van medewerkers wordt hoger en daardoor komen er meer ontwikkelingsmogelijkheden voor medewerkers 10-10-2017 10-10-2017

Waarom Concern Records Management? Informatie is plaatsonafhankelijk Zoals net al genoemd is digitalisering de hoofdreden voor de behoefte aan Concern records management. De digitalisering biedt dan ook voordelen, namelijk: Documentmanagement integreert in de werkprocessen. Documenten zijn hierdoor sneller breed beschikbaar, namelijk na creatie (digital born) of scanning. De ordening van informatie sluit aan bij werkprocessen. De ambtenaar legt hierdoor makkelijker de link tussen zijn werkzaamheden en de daarbij benodigde informatie. Informatie is plaatsonafhankelijk en snel beschikbaar. Er is geen afhankelijkheid van een leverende DIV afdeling en fysieke documentstromen (interne post) Kwalitatief hoogwaardige digitalisering zorgt voor een forse besparing op fysieke archivering en daarbij behorende formatie In de business kunnen grote schaalvoordelen worden gerealiseerd doormiddel van minder mensen tegenover meer kwaliteit. De kwaliteit van de aard van de werkzaamheden van medewerkers wordt hoger en daardoor komen er meer ontwikkelingsmogelijkheden voor medewerkers Bron: René Goscinny en Albert Uderzo, Asterix en het 1ste legioen, p. 17. 10-10-2017 10-10-2017

Waarom Concern Records Management? Voordelen digitalisering: Forse besparing op fysieke archivering Grote schaalvoordelen (meer kwaliteit) Noodzakelijke sprong naar voren Meer ontwikkelingsmogelijkheden medewerkers Zoals net al genoemd is digitalisering de hoofdreden voor de behoefte aan Concern records management. De digitalisering biedt dan ook voordelen, namelijk: Documentmanagement integreert in de werkprocessen. Documenten zijn hierdoor sneller breed beschikbaar, namelijk na creatie (digital born) of scanning. De ordening van informatie sluit aan bij werkprocessen. De ambtenaar legt hierdoor makkelijker de link tussen zijn werkzaamheden en de daarbij benodigde informatie. Informatie is plaatsonafhankelijk en snel beschikbaar. Er is geen afhankelijkheid van een leverende DIV afdeling en fysieke documentstromen (interne post) Kwalitatief hoogwaardige digitalisering zorgt voor een forse besparing op fysieke archivering en daarbij behorende formatie In de business kunnen grote schaalvoordelen worden gerealiseerd door middel van een betere inzet van mensen die de kwaliteit ondersteunen. Bij digitalisering willen we ook de kans grijpen om vroeger in het proces bij de documenten aanwezig te zijn. We willen als records managers of archivarissen of DIV-ers niet meer op het einde de documenten overgedragen krijgen, we willen van bij creatie onze stem laten horen en onze kennis inzetten om de primaire processen te ondersteunen. De kwaliteit van de aard van de werkzaamheden van medewerkers wordt hoger en daardoor komen er meer ontwikkelingsmogelijkheden voor medewerkers 10-10-2017 10-10-2017

Waarom Concern Records Management? Risico’s Digitalisering: verloren raken van informatie in de openbaarheid komen van informatie onjuiste interpretatie informatie simpelweg onvindbare informatie Film: www.gemeentearchief.rotterdam.nl/content/index.php?option=com_content&task=view&id=281&Itemid=304 Aan de andere kant zijn er natuurlijk ook risico’s aan digitalisering waarvoor een juiste aanpak moet worden gevonden, zoals de informatiebeveiliging en het beleggen van de verantwoordelijkheid voor het digitale werken. Wanneer het beheer van digitaal archief niet op orde is, kan informatie verloren raken, onbedoeld in de openbaarheid komen, aanleiding geven tot onjuiste interpretatie of simpelweg onvindbaar zijn. Er is een filmpje gemaakt door Arthur Bueno over de digitalisering en informatiestromen. Het geeft goed de zorgen van vandaag de dag aan over digitalisering en informatie. http://www.gemeentearchief.rotterdam.nl/content/mambots/content/plugin_jw_allvideos/jw_allvideos_player.swf?file=http://www.gemeentearchief.rotterdam.nl/content/images/stories/videos/edepot_gesproken.flv&showdigits=true&autostart=false 10-10-2017 10-10-2017

Missie Concern Records Management Taken CRM: Het (doen) vaststellen van standaarden / procedures en instrumenten op het gebied van records management die in de praktijk werken! Het (laten) integreren van records management in bedrijfsprocessen en –systemen; zodat het in de praktijk werkt! Het vervullen van een brugfunctie tussen ‘inhoudelijk’ records management en ICT beheer en ontwikkeling; Het bewaken van de uniformiteit en kwaliteit van het records management. Na de vraag waarom moet er concern records management zijn is de volgende vraag natuurlijk wat zijn de taken van het CRM. Ten eerste is het concern records management in het leven geroepen om standaarden en instrumenten vast te stellen waarmee informatiebeheer en informatiestromen in goede banen worden geleid. Daarnaast is er de schone taak om een brugfunctie te vervullen tussen archiefvorming en ICT beheer en ontwikkeling. Ook is het CRM in het leven geroepen voor het bewaken van de uniformiteit en kwaliteit van het records management 10-10-2017 10-10-2017

Missie Concern Records Management “Er zijn veel mensen die kunnen zeggen dat een voetbalploeg slecht speelt; er zijn weinig mensen die kunnen zeggen waarom ze slecht speelt en er zijn slechts een paar mensen die kunnen zeggen wat er moet gebeuren om ze beter te laten spelen.” Johan Cruijff Wanneer heeft CRM succes? Om in WK-sferen te spreken, een citaat van ... Quizvraag voor 10 bonuspunten… Bron: http://www.tourpress.nl/bericht.php?id=10502

Missie Concern Records Management Doel: Zorgen voor een verbetering in het informatie- en archiefbeheer binnen de gemeente Rotterdam Wat kunnen wij betekenen voor DIV-DIM afdelingen bij diensten en deelgemeenten? ‘Ideeëncentrum’ RM Vraagbaak Advies, training, coaching = hulp bieden inzake RM en digitalisering! 17 10-10-2017 10-10-2017

Missie Concern Records Management Wat kunnen wij betekenen? Voorbeeld: innovatie Binnen de tijd: kwaliteit! Vernieuwend: ja, bruikbaar: neen... 18 10-10-2017 10-10-2017

Enkele praktijk voorbeelden: Organiseren van kennissessies CRM in de praktijk Enkele praktijk voorbeelden: Organiseren van kennissessies Creëren van een handboek records management Toevoegen selectie criteria in DMS Ontwikkelen, trainen, coachen van medewerkers Onderlinge samenwerking ICT en DIV ondersteunen Kaderstelling aan de hand van begrippen: authentiek, integer, betrouwbaar en beschikbaar investeren in kennisopbouw en –deling doormiddel van: Het organiseren van kennissessies voor alle belanghebbenden, eventueel ondersteund door externe deskundigen Het ontwikkelen en onderhouden van instrumenten en materialen, zoals bijvoorbeeld het creëren van een handboek vervanging, het toevoegen van een selectie criterium in o.a. Doc.Loods. etc etc. Het ontwikkelen, trainen en coachen van medewerkers De brugfunctie vervullen tussen ICT die de functie en de onderlinge samenwerking ondersteunt. Kaderstelling en toetsing van informatie vindt plaats aan de hand van de volgende begrippen: authentiek, integer, betrouwbaar, beschikbaar. (Waarom juist deze begrippen? Toekomstvast en niet afhankelijk van systemen) Mits evenwichtig toegepast en ingericht draagt een correcte toepassing van genoemde uitgangspunten bij aan het beheersen van de risico’s van digitaal werken en geven ze richting aan de invulling van diverse beleidsmatige informatievraagstukken. 10-10-2017 10-10-2017

CRM in de praktijk 10-10-2017 Bron: http://media.photobucket.com/

Effect CRM binnen gemeente Rotterdam Verbetering digitale informatiehuishouding Optimale ondersteuning ambtenaar bij uitvoering van werkprocessen Draagvlak voor een succesvolle uitrol van Doc.Loods als concernbreed systeem Politiek en bestuur zijn aanspreekbaar / controleerbaar Doelmatigheids- en rechtmatigheidsverantwoording beter op orde Verbetering dienstverlening burger /bedrijven De verbetering van de digitale informatiehuishouding en daarmee van de gedigitaliseerde (keten)processen. De functie draagt bij aan het draagvlak voor en succes van Doc.Loods als concernbreed systeem voor document- en record management. De doelmatigheid en rechtmatigheidverantwoording raakt beter op orde. De politiek en het bestuur zijn aanspreekbaar en controleerbaar door de (Rotterdamse) samenleving. De ambtenaar wordt optimaal ondersteund bij de uitvoering van zijn werkproces. De dienstverlening aan burgers en bedrijven in de stad verbetert door een verantwoorde digitalisering van de processen. Immers de transparantie neemt toe en willekeur neemt af, snelheid neemt toe en doorlooptijden nemen af. De mogelijkheden van kwaliteitsverhoging door digitale interactie nemen toe. De Rotterdamse informatiehuishouding is ingericht voor de toekomst, waarin gebiedgericht gewerkt wordt. 10-10-2017 10-10-2017

Een stap in de goede richting via de Einde Een stap in de goede richting via de ‘Rotterdamse Aanpak’! Zijn er nog vragen? 10-10-2017