Branded Content Vereniging van Communicatieadviesbureaus
Rob van Griensven Head of Media, Sponsoring & CRM
Inhoud / Agenda Context Soorten Do’s & Don’ts https://www.youtube.com/watch?v=Se44ed4KBMA
De heilige drie-eenheid van marketingcommunicatie Geloofwaardig Relevant Onderscheidend
Advertising/‘Reclame’ schiet soms tekort… Effect = bereik * impact Fragmentatie media landschap lastiger om groots bereik te genereren/garanderen Marketing smartness van de doelgroep (opgegroeid met marketing trucjes) Juridische kaders
Mogelijke oplossing; branded content Verschillende soorten Andere aanpak it’s hard work Upward potential & downward risk...!
1. Branded content op basis van sponsorrechten en -activatiebehoefte Heineken bar in de UCL studio van Veronica Heineken Star Tour / Champions Quiz items in UCL programma/format Billboards / Breakbumpers / Opening- & Closing sequences Aftermovies van festivals / festivalactivaties https://www.youtube.com/watch?v=4Qq0RKo0zWU https://www.youtube.com/watch?v=gkqQNDSriF8 KNVB Beker Amstel-kroeg in Kuip (exposure ism SBS)
2. Branded content die past bij de positonering / doelgroep / campagne Zullen We Een Spelletje Doen Amstel VriendenQuiz Vrienden van Amstel LIVE! Persgroep Radio 538 RTL Social content Amstel Gold Race Amstel Radler Challenge https://www.youtube.com/watch?v=bfSuZIhdrXg SBS9 exposure VI
2. Branded content die past bij de positonering / doelgroep / campagne Bagels & Bubbles (Net5) Bitterzoet (Linda.TV) Chief Oranje Officer in Heineken Oranjekoorts campagne Rol in TVC Column (AD) Digital content items Items uitzwaaiwedstrijden (SBS) Sixpack (SBS)
3. Branded content die betrokkenheid (uit)vergroot Influencers festivals, ‘urban brands’ horeca-aanpak Native advertising bijv. HHH ism AdFactor Twitter Amplify (UCL / ADE) Social doorplaatsing vanuit het platform
Proces & besluitvorming Begin bij de doelstelling! Niet backward engineeren vanuit het middel... Weet wat & hoe te meten, ivm bijsturing en/of evaluatie. Desondanks is SMART besluitvorming niet altijd mogelijk/makkelijk ... Arbeidsintensief doordat de Executive Producer rol bij de opdrachtgever ligt: Concept Creatie Productie Naleving (afspraken en juridische restricties)
Do’s & Don’ts Wetende dat: Effect = Impact * Bereik
Do’s & Don’ts Als het merk/product echt de hero moet zijn, is advertising meestal effectiever Bij Branded Content is de content namelijk de hero!
Do’s & Don’ts Bepaal: Concrete (communicatie)doelstellingen Logische doelgroep maar wel dmv How Brands Grow perspectief https://www.youtube.com/watch?v=CIFa8nq18_A https://www.youtube.com/watch?v=QtIzcx7pskU https://www.youtube.com/watch?v=qUP4UWvdDLU Vanuit klassieke aanpak kennis/houding/gedrag awareness, equity, trial/conversie
Do’s & Don’ts Verzand niet in media targets (het gaat om effect/doel), maar doe wel een sanity check: Wat levert het voorstel vanuit de exploitant op qua mediawaarde Is de infrastructuur om dit daadwerkelijk te leveren wel op orde?
Do’s & Don’ts Sponsoring zonder activatie is weggegooid geld Maar: geen dogmatische verplichting!
Do’s & Don’ts Challenge de BC targets versus marketing- en sales-doelstellingen Distributie- of kwaliteitsproblemen worden door een branded content campagne niet opgelost!
Do’s & Don’ts Denk cross-mediaal Storytelling story + telling content + media Owned / Earned / Paid
Aftermovie VVAL 2016: https://www.youtube.com/watch?v=FXZtTlMV5QI
Vereniging van Communicatieadviesbureaus