Trainers cursus HCGO Zaterdag 15 april 2017 Arthur Bussink
INtroductie Gepassioneerde trainer/coach Hockey fanaat 100% hockey, 200% kwaliteit Het beste in iedere hockeyer naar boven halen
Inhoud Introductie Doel van de workshop De voorbereiding Structuur & discipline Presentatie als trainer Trainingsopbouw Tips & trics
Doel van de sessie Jullie op weg helpen in het verzorgen van jeugd trainingen Van elkaar leren Discussie ruimte
Wat is er nodig om een goede training te geven Voorbereiding Structuur Discipline Differentiatie Materiaal
Niveau bepalen O meting De begin situatie De doelstelling De training De evaluatie
De voorbereiding thuis - Bepaal het doel van de training (Welk thema staat deze training centraal) Balbezit (BB), Niet-balbezit (NBB) en Omschakeling - Welke oefeningen sluiten aan bij het thema Bepaling van soort oefening Easy, Medium, Advanced (uit stilstand, in beweging, onder druk) Oefening bepalen en in lezen (Welke aanpassingen kan ik doen om te differentiëren naar makkelijker of moeilijker) Welk materiaal heb ik nodig (is dit aanwezig op de club?)
De voorbereiding voor de start Zorg dat je op tijd bent Loop de training nogmaals door (wat zijn de belangrijke focus gebieden) Halen van materialen en training uitzetten (ballen al klaar leggen bij het startpunt)
Je bent nu goed voorbereid!
Aanbrengen structuur (opvoeden) & discipline Zorg voor duidelijkheid & vastigheid (ten aan zien van in lopen, inspelen, tijdstip aanwezigheid) Verwachtingspatroon Wees duidelijk (geef een duidelijk opdracht, kort en bondig) Praatje+Plaatje+Daadje (vaak voorkomend te lang praatje of geen plaatje laten zien) Zorg dat je oefening al klaar staat Zorg voor vaste patronen (tijdstip aanwezigheid, warming-up, opbouw training, etc.)
Presentatie trainer Belangrijke aspecten: Je bent een voorbeeld Actieve houding Uitstralen met sport bezig te willen zijn (sportkleding dragen + sportschoeisel)
Presentatie trainer Voor de groep: Je kan iedereen zien. Je groep niet tegen de zon in kijkt. Je houdt rekening met de zon/ licht en wind. Je bent actief - stimulerend - enthousiast en fantasierijk. Je moet duidelijk praten (kort - niet te snel). Let op dat je de wind in de rug hebt. Je geeft duidelijk uitleg. Je stelt je goed op t.o.v. de groep. Je bent "voelbaar" in de groep aanwezig. Je geeft een goed voorbeeld of laat dit geven. Je geeft de nodige complimentjes.
Trainingsopbouw Warming- up (vaste structuur, differentieer) Balhandeling (Individueel met bal en stick) Basistechnieken passing (kaatsen, pushen, flatsen & slaan) Kern: Technische vorm (balhandeling) Passvorm Duelvorm Partijvorm Balbezit (BB), Niet-balbezit (NBB) en Omschakeling
aanpassingen in de training Niveau verschil TRAD Tempo (sneller achter elkaar, meer ballen, binnen een bepaalde tijd, competitief maken) Richting (variatie richting) Afstand (kleiner, groter maken) Druk (toevoeging verdediger, toevoeging extra verdediger, spel grootte aanpassen) Betere spelers krijgen extra opdrachten Voorbeeld: een snelle baan en een langzame baan
KNHB richtlijnen
Visie op spel & spelontwikkeling Spelgericht trainen Motorisch leren Motivatie & Feedback
Spelgericht trainen De traditionele manier van het opbouwen van een training bestaat uit een warming-up, kern 1, kern 2 en tenslotte het eindspel. Vanuit de spelgerichte benadering worden spelgerichte trainingsdelen aangeboden, waarbij alle elementen BB – NBB – OS en Doel en Richting zijn verwerkt.
Motorisch trainen Motorisch leren is de mogelijkheid om nieuwe bewegingen aan te leren en/of bestaande bewegingen te verfijnen of te veranderen als gevolg van interactie met de omgeving. Hulpmiddelen: speedladders, hoepels, pionnen etc.
Bewust en ONbewust leren Bewust leren en onbewust leren De meeste trainers zijn bekend met bewust leren. Hierbij is de aandacht gericht op de uitvoering van de beweging. Spelers weten een beweging exact te omschrijven en zijn zich er bewust van wat er precies gebeurt. Een trainer kan bewust leren stimuleren door de onderdelen en aandachtspunten waaraan een beweging moet voldoen exact en stap voor stap te benoemen. Bij onbewust leren is de aandacht gericht op het doel van de beweging. Een speler leert zonder zich bewust te zijn wat er precies gebeurt. Een trainer kan onbewust leren toepassen door de trainingssituatie zodanig te ontwerpen dat een speler gestimuleerd wordt de juiste beweging uit te voeren, zonder al te veel instructie.
Motivatie & Feedback Motivatie en feedback zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden in de visie op Spel & Spelontwikkeling. Spelgericht trainen vindt plaats door de inzet van bewezen effectieve principes van motorisch leren en beïnvloed daarmee de motivatie van een speler. Tegelijkertijd biedt spelgericht trainen de kans om feedback zodanig (vorm) te geven dat motorisch leren optimaal mogelijk is. Bewust omgaan met feedback is een van de tools voor onbewust (motorisch) leren. “Feedback is een algemene term voor informatie die mensen ontvangen tijdens of na het uitvoeren van een motorische handeling”
Tips & Trics Aandacht vragen van de groep Naar de groep toe praten VISUALISEER: Praatje, Plaatje, Daadje Hooguit 1 of 2 aanwijzingen geven (Bepaal voor de training wat je de kinderen wilt aanleren vandaag) Geef je training vragenderwijs (zo kun je controleren of kinderen het snappen en moeten kinderen zelf nadenken) Succesbeleving: kinderen willen dat dingen lukken POSITIEF, STIMULEREND, ENTERTAINER DIFFERENTIEER
Trainerschap video https://www.youtube.com/watch?v=Crs_tvVqq7c
Vragen?
See you on the pitch