Trainers cursus HCGO Zaterdag 15 april 2017 Arthur Bussink.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aantal spelers : keeper Datum :
Advertisements

Preminiemen in competitie Kristof De Loose 26 november 2012.
Aantal spelers. : keeper. Datum. : Teamfunctie
JEUGDVOETBALDAGEN 2012 Horst.
Aantal spelers. : keepers. Datum. : Teamfunctie
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Workshop Train de Trainer
Creatieve opwarmingen Niveau 1
Aantal spelers. : keeper. Datum. : Teamfunctie
JEUGDVOETBALDAGEN 2011 Horst.
TRAINING GEVEN ALGEMEEN Tafeltennistrainer 2
2e Bijeenkomst Pupillentrainers
Het coachen van voetballen
Conditioneel met bal Fartlek
Welkom. Welkom Voorburgse Rugby - Club We staan! Nu gaan we leren lopen, samen met jullie! Organisatie: Bestuur: Bart, Kour, Maurits TC: Fer en Kour.
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
E en F Groep 4 tegen 4 naar 7 tegen 7.
Marketing Coen van Wetering
1ste jaars E - pupillen Training 1.
1 ste jaars E - pupillen Training 7. Aanvallen Thema 1 Aanvallen- positiespel in de opbouw - uitspelen 1 tegen 1 situatie Warming Up (20 minuten) Cock.
1ste jaars E - pupillen Training 4.
Wedstrijd gericht trainen
Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Trainingvoorbereiding formulier
MHCU Opzet trainingsplan. MHCU Visie Doelstellingen  Alle teams moeten met een zo hoog mogelijke intensiteit, hockeytechnieken en tactieken aangeleerd.
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Motorisch leren bij pupillen
# Training : 3 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Training : 9 Teamfunctie : Verdedigen Doelstelling technisch
# Training : 2 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Trainingsformulier Infoblok Warming-up blok Techniekblok
TRAINING 1 ORIËNTATIEFASE
# Training : 11 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
TRAINING 1 ORIËNTATIEFASE
A B C Training : 8 Teamfunctie : Verdedigen Doelstelling technisch
Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
A B # Training : 7 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
A B C Datum : Teamfunctie : Verdedigen
C A D B # Datum : Teamfunctie : Aanvallen
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
# Training : 6 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Visie op Spel & Spelontwikkeling
# Training : 1 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Stichting De Betrokken Spartaan
Training : 4 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Datum : Teamfunctie : Verdedigen Doelstelling technisch
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Bewust leren in de praktijk Onbewust leren in de praktijk
Spelbegeleiding Zaalhockey Jongste Jeugd
Evaluatie circuittraining oktober 2017
Digi(bord)boek project <titel project>
Trainingsvoorbereidingsformulier
Trainingsvoorbereidingsformulier
Welkom instructeurs!.
SKILL GAMES JO8, JO9, JO10 & JO11.
Basisopleiding Coachen
Training Presenteren Een project van: In opdracht van:
Spelbegeleiding Zaalhockey Jongste Jeugd
TRAINING 1 ORIËNTATIEFASE
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Spelbegeleiding Zaalhockey Jongste Jeugd
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Train de trainer woensdag 21 maart 2018 vv ACHATES
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Inspelen op innovaties
KNHB Academie Basisopleiding Coachen Workshop 2 - Aandachtspunten wedstrijd - Tactiek en https//
Transcript van de presentatie:

Trainers cursus HCGO Zaterdag 15 april 2017 Arthur Bussink

INtroductie Gepassioneerde trainer/coach Hockey fanaat 100% hockey, 200% kwaliteit Het beste in iedere hockeyer naar boven halen

Inhoud Introductie Doel van de workshop De voorbereiding Structuur & discipline Presentatie als trainer Trainingsopbouw Tips & trics

Doel van de sessie Jullie op weg helpen in het verzorgen van jeugd trainingen Van elkaar leren Discussie ruimte

Wat is er nodig om een goede training te geven Voorbereiding Structuur Discipline Differentiatie Materiaal

Niveau bepalen O meting De begin situatie De doelstelling De training De evaluatie

De voorbereiding thuis - Bepaal het doel van de training (Welk thema staat deze training centraal) Balbezit (BB), Niet-balbezit (NBB) en Omschakeling  - Welke oefeningen sluiten aan bij het thema Bepaling van soort oefening Easy, Medium, Advanced (uit stilstand, in beweging, onder druk) Oefening bepalen en in lezen (Welke aanpassingen kan ik doen om te differentiëren naar makkelijker of moeilijker) Welk materiaal heb ik nodig (is dit aanwezig op de club?)

De voorbereiding voor de start Zorg dat je op tijd bent Loop de training nogmaals door (wat zijn de belangrijke focus gebieden) Halen van materialen en training uitzetten (ballen al klaar leggen bij het startpunt)

Je bent nu goed voorbereid!

Aanbrengen structuur (opvoeden) & discipline Zorg voor duidelijkheid & vastigheid (ten aan zien van in lopen, inspelen, tijdstip aanwezigheid) Verwachtingspatroon Wees duidelijk (geef een duidelijk opdracht, kort en bondig) Praatje+Plaatje+Daadje (vaak voorkomend te lang praatje of geen plaatje laten zien) Zorg dat je oefening al klaar staat Zorg voor vaste patronen (tijdstip aanwezigheid, warming-up, opbouw training, etc.)

Presentatie trainer Belangrijke aspecten: Je bent een voorbeeld Actieve houding Uitstralen met sport bezig te willen zijn (sportkleding dragen + sportschoeisel)

Presentatie trainer Voor de groep: Je kan iedereen zien. Je groep niet tegen de zon in kijkt. Je houdt rekening met de zon/ licht en wind. Je bent actief - stimulerend - enthousiast en fantasierijk. Je moet duidelijk praten (kort - niet te snel). Let op dat je de wind in de rug hebt. Je geeft duidelijk uitleg. Je stelt je goed op t.o.v. de groep. Je bent "voelbaar" in de groep aanwezig. Je geeft een goed voorbeeld of laat dit geven. Je geeft de nodige complimentjes.

Trainingsopbouw Warming- up (vaste structuur, differentieer) Balhandeling (Individueel met bal en stick) Basistechnieken passing (kaatsen, pushen, flatsen & slaan) Kern: Technische vorm (balhandeling) Passvorm Duelvorm Partijvorm Balbezit (BB), Niet-balbezit (NBB) en Omschakeling 

aanpassingen in de training Niveau verschil TRAD Tempo (sneller achter elkaar, meer ballen, binnen een bepaalde tijd, competitief maken) Richting (variatie richting) Afstand (kleiner, groter maken) Druk (toevoeging verdediger, toevoeging extra verdediger, spel grootte aanpassen) Betere spelers krijgen extra opdrachten Voorbeeld: een snelle baan en een langzame baan

KNHB richtlijnen

Visie op spel & spelontwikkeling Spelgericht trainen Motorisch leren Motivatie & Feedback

Spelgericht trainen De traditionele manier van het opbouwen van een training bestaat uit een warming-up, kern 1, kern 2 en tenslotte het eindspel. Vanuit de spelgerichte benadering worden spelgerichte trainingsdelen aangeboden, waarbij alle elementen BB – NBB – OS en Doel en Richting zijn verwerkt.

Motorisch trainen Motorisch leren is de mogelijkheid om nieuwe bewegingen aan te leren en/of bestaande bewegingen te verfijnen of te veranderen als gevolg van interactie met de omgeving. Hulpmiddelen: speedladders, hoepels, pionnen etc.

Bewust en ONbewust leren Bewust leren en onbewust leren De meeste trainers zijn bekend met bewust leren. Hierbij is de aandacht gericht op de uitvoering van de beweging. Spelers weten een beweging exact te omschrijven en zijn zich er bewust van wat er precies gebeurt. Een trainer kan bewust leren stimuleren door de onderdelen en aandachtspunten waaraan een beweging moet voldoen exact en stap voor stap te benoemen. Bij onbewust leren is de aandacht gericht op het doel van de beweging. Een speler leert zonder zich bewust te zijn wat er precies gebeurt. Een trainer kan onbewust leren toepassen door de trainingssituatie zodanig te ontwerpen dat een speler gestimuleerd wordt de juiste beweging uit te voeren, zonder al te veel instructie.

Motivatie & Feedback Motivatie en feedback zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden in de visie op Spel & Spelontwikkeling. Spelgericht trainen vindt plaats door de inzet van bewezen effectieve principes van motorisch leren en beïnvloed daarmee de motivatie van een speler. Tegelijkertijd biedt spelgericht trainen de kans om feedback zodanig (vorm) te geven dat motorisch leren optimaal mogelijk is. Bewust omgaan met feedback is een van de tools voor onbewust (motorisch) leren. “Feedback is een algemene term voor informatie die mensen ontvangen tijdens of na het uitvoeren van een motorische handeling”

Tips & Trics Aandacht vragen van de groep Naar de groep toe praten VISUALISEER: Praatje, Plaatje, Daadje Hooguit 1 of 2 aanwijzingen geven (Bepaal voor de training wat je de kinderen wilt aanleren vandaag) Geef je training vragenderwijs (zo kun je controleren of kinderen het snappen en moeten kinderen zelf nadenken) Succesbeleving: kinderen willen dat dingen lukken POSITIEF, STIMULEREND, ENTERTAINER DIFFERENTIEER

Trainerschap video https://www.youtube.com/watch?v=Crs_tvVqq7c

Vragen?

See you on the pitch