ACTIEGROEP DUITS: MACH MIT! Dag van de Duitse taal

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ACTIEGROEP DUITS: MACH MIT
Advertisements

Aandacht voor het steunend netwerk
Project Roemenië via ThinkQuest.
Algemene presentatie Klas 3: Stage – werkweken/uitwisselingen –
Met welk vakkenpakket naar mavo-4?
13 december 2007POVO project Noord Limburg POVO dieptestrategie technische talentontwikkeling College Den Hulster.
Welkom 1.
Quiz voor studentambassadeurs van ‘Mach mit!’- Campagne ter versterking van de positie van de Duitse taal in Nederland Aangeboden door de Actiegroep Duits.
ONDERNEMERSCHAP 2010 TOT 2012 EN VERDER>>>> INTRAPRENEUR ENTREPRENEUR ROELF JAGER EUROPESE AWARDS VOOR ONDERNEMERSCHAPSBEVORDERING 2013.
1PROFIELKEUZE 4 HAVOOSCAR ROMERO 9 oktober Agenda Opening. Wat valt er te kiezen? De ouder als coach. Gelegenheid voor vragen. Koffie/thee pauze.
Welkom.
Informatieavond profielkeuze vwo 3
Ouderavond T2 R. van Schaick1 DECAAN DECAAN.
HARTELIJK WELKOM. Ouderavond havo 3 profielkeuze
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
D o o r s t r o o m p o r t f o l i o Project Doorstroomportfolio Michiel Kostermans Bart van de Laar José Eggink (PL) Martin Folkerts.
…… kennisterrein ….. ……naam en functie ……. …… naam bedrijf …….
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Januari 2011 V oorlichting VWO 4 Vernieuwde Tweede Fase Joanne Duijvestijn.
Wiskunde A, B en D op de Havo
Quiz voor studentambassadeurs van ‘Mach mit!’- Campagne ter versterking van de positie van de Duitse taal in Nederland Aangeboden door de Actiegroep Duits.
Voorlichting VWO 4 3 februari 2015
Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool is er.
Informatie-avond vakkenpakketkeuze klas 3
Duitse Taal en Cultuur in het MBO Duitsland als Handelspartner Niels Koekoek 21 september Euregioforum.
Vernieuwing van het bovenbouwonderwijs zonder kwaliteitsverlies
ACTIEGROEP DUITS: MACH MIT
LOB 3 HAVO Schooljaar
Klas 3. Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool.
1 PROFIELKEUZE 4 HAVOOSCAR ROMERO 11 oktober 2011.
International Business College Iets voor jou! Voorlichting VMBO 3/4 Januari 2015.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Informatie-avond 12 januari LoopbaanOriëntatie en - Begeleiding (LOB) Mavo 2.
Onderzoek op basis van de Waarstaatjegemeente Burgerpeiling Waarom ‘meedoen’ niet voor iedereen vanzelf gaat Eric de Kruik.
Stroomopwaarts met doorstroom Aan de slag met de conclusies van het Lerend netwerk ‘Stroomopwaarts’. Katleen Van Waeyenberge – Koen Van Hee Binario #SamenStromen.
3 t/m 14 oktober Inhoud  Alert Online 2016  Thema  Communicatie en Onderzoek  Hoe meedoen?
Zeldenrust-Steelantcollege Zeldenrust-Steelantcollege 2013 KANSEN IN DE REGIO Amsterdam, 17 april
Ouderavond 2016 keuze voor het tweede leerjaar. Doel avond: informatie hulp bij het maken van de keuze voor het tweede leerjaar.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Bedrijven en kennisinstellingen: doen waar je goed in bent! Louise van Weerden Lector “SMEs in International Business” Saxion Veenendaal, 28 januari seminar.
DUITSE TAALQUIZ Aangeboden door de Actiegroep Duits ter gelegenheid van de Europese Dag van de Talen 2016.
Inrichting 2 e fase op Het Boni De drie delen waaruit het lesprogramma bestaat: Het GEMEENSCHAPPELIJKE DEEL Het PROFIELDEEL Het VRIJE DEEL.
INFO - AVOND 3 HAVO. Introductie decaan Coen Swinkels
LOB 3 HAVO Schooljaar Leerdoelen Ik weet welke profielen ik kan kiezen en wat ze inhouden Ik weet wat de consequenties van mijn profielkeuze.
SMART ENERGY GROEP VIER Frans, Martin, Rakesh, Ron & Bas.
keuze voor het tweede leerjaar
LOB 3 HAVO Schooljaar
Creatief schrijven.
Haal meer uit het leerlingvolgsysteem aan de hand van de TOA
Dag van het SO – workshop CLIL
Mark: Goedemiddag allemaal, bedankt voor jullie komst naar onze presentatiesessie over het B2B Marketing Trendrapport 2017.
INFO - AVOND 3 HAVO.
Lobbystijlen Sportcampagne #GR18
Frans (le français).
Welkom op de voorlichtingsavond voor de ouders/ verzorgers van GT2
Voorlichtingsavond profielkeuze
Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
WELKOM Graag ouders en hun kinderen bij elkaar zitten.
Moderne vreemde talen in het basisonderwijs
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Consumenten-gedrag Mondige consument
Frans (le français).
Visie en inhoud ‘Maken en meemaken’
Frans (le français).
Profielkeuze &vakkenpakket leerjaar 4 Havoroute
VersterktTalen Onderwijs Duits op het Valuascollege
De Frissel Veenwouden Ouderavond 26 maart Keuzes klas 2.
Effectmeting Cultura en Gemeente Ede
ACTIEGROEP DUITS: MACH MIT! Dag van de Duitse taal
Transcript van de presentatie:

ACTIEGROEP DUITS: MACH MIT! Dag van de Duitse taal Campagne ter versterking van de positie van de Duitse taal in Nederland

Dag van de Duitse taal

Doelstellingen Actiegroep Duits De Actiegroep Duits maakt zich sterk voor de Duitse taal in Nederland. Met gebundelde kracht werken de vier partners samen om het bewustzijn voor het belang van de Duitse taal voor Nederland te vergroten. Partners:

Projecten Actiegroep Duits Dag van de Duitse taal Jouw hit? Mach mit! Sprookjesachtig Duits Mach-mit-Mobil Meer informatie op www.machmit.nl

Waarom is er een Actiegroep Duits? Gebrek aan belangstelling en kennis Duitse taal in Nederland zorgwekkend Minder leerlingen en studenten (mbo, hbo, wo) kiezen Duits. Vergelijk: 1995 540.000 scholieren met Duits 2015 380.000 scholieren met Duits 1995 466 studenten Duitse taal en cultuur 2015 268 studenten Duitse taal en cultuur …

Het belang van Duits Vind jij dat kennis van de Duitse taal en cultuur belangrijk is voor Nederlanders? Waarom vind je dat (niet)? Bekijk nu deze film over het belang van Duits. Wat wist je nog niet?

En Engels dan? Nee, Engels is niet voldoende: De Duits-Nederlandse Handelskamer en exportorganisatie Fenedex deden onder bedrijven in hun netwerk een onderzoek naar het belang van kennis van de Duitse taal in de handel met Duitsland. “Is het beheersen van de Duitse taal een noodzaak om export naar Duitsland te realiseren en te onderhouden?” Uitkomst enquête 2012 van DNHK en Fenedex

“Zouden Nederlandse bedrijven meer omzet in Duitsland kunnen behalen wanneer zij de Duitse taal (nog) beter zouden beheersen?” Uitkomst enquête 2012 van DNHK en Fenedex

Redenen voor Duits Welke redenen kun je nu geven om Duits te leren? Bekijk de brochures. Welke redenen zijn nieuw voor je?

Ambassadeurs voor de Duitse taal Zij vinden Duits belangrijk. Bernard Wientjes Ellen te Damme Ron Jans Frans Timmermans Linda de Mol

Meer weten? www.machmit.nl