Filosofie? Filosoferen met kinderen en jongeren is de activiteit waarbij we, op een systematische manier, op zoek gaan naar antwoorden op vragen waar geen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ethiek Welkom! Waarden & normen kritisch bekeken.
Advertisements

presentatie NPV 10 oktober 2012
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Kun jij de plusklas aan?.
Moraliteit Les 2 Ethiek – Moraliteit – Les 2 Datum:
Filoleeuwenhorst.wikispaces.com.
Maarten Steenhagen KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 3 EEN FILOSOFISCHE BENADERING VAN DE KUNSTEN EXPRESSIETHEORIE Maarten Steenhagen.
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Een socratisch gesprek
Resultaten CG geluks enquete zondag 4 oktober mensen deden mee.
Filosofie na 2000 populariteit en crisis. Populariteit examenvak havo-vwo Filosofie Magazine filosofen als BN-ers Coen Simon Rob Wijnberg Bas Haring (?)
Mij een zorg!?.
Academiejaar Praktijkoriëntatie
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 2
? Wat zegt de Bijbel erover?
Jij en de wereld om je heen
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
1 van 3 41 Waar denk je aan? (1) 1 Werk in tweetallen. Waar denk je aan bij...? Vertel om beurten waar je aan denkt. Schrijf het op één blaadje. Ieder.
Voorbereiding toets Wat gaan we doen vandaag? Theorie Zelf aan de slag Elkaar toetsen.
voor familie en vrienden van
Wij ondersteunen en begeleiden kerken bij het gemeente-zijn in deze wereld.
INTERVIEW Spreken/kijken/luisteren h1. Het interview Een goede manier om ergens achter te komen is: vragen stellen! In een interview stelt iemand vragen.
Basisschool Op De Horst
Basisschool Op De Horst
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
De post-kritische geloofsschaal Een nieuwe manier van omgaan met geloof…?
Welkom ik maak me sterk.
Infectieziekten in de GGZ Praktijktraining [Ruimte om eigen naam, organisatie en evt. datum in te vullen]
Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 2 Voorlezen in de kinderopvang.
Welkom Ouderavond: “Filosoferen met ouders”
Welkom Informatie avond groep 8. Opzet avond -Opening + kennismaking -Cito en procedure van aanmelding VO -Het VO -Inzoomen op het VO -Uw kind en groep.
Inleidinginleiding | handleiding | verantwoording thema | beeldmateriaalhandleidingverantwoording themabeeldmateriaal Groep 6Groep 6 | Groep 7 | Groep.
ICC Module Filosoferen met kinderen Gemeenschappelijk nadenken Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Masterclass W&T-Vaardigheden TRAINING 2: SOCRATISCHE DIALOOG.
Filosoferen met Kinderen Marieke Hopman PhD Kinderrechten Tilburg University (
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Het BSc Honours Programme
Het BSc Honours Programme
Derde training Verloop traject Systematisch werken
Balans Jezus vertelt dat we stevig staan als we naar Zijn woorden luisteren en er ook wat mee doen. En dat we minder stevig staan als we alleen Zijn woorden.
Kwaliteitszorg
LOB zeven stappen naar succes
ADL 31 mei 2016 Berthe/Mirjam.
Denkbeelden van jongeren over democratie
Het BSc Honours Programme
De kindarena Maandag 9 oktober Gespreksleider meneer Maikel
Gesprekstechnieken Les 5.
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Zwart wit denken in de klas
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Ken je Bedrijf?! Quiz Instructie voor de quizmaster en zijn/haar assistent: Neem vooraf de vragen door, plus de antwoorden die je onder iedere sheet in.
Begeleiden Les 5.
Gesprekstechnieken Les 1.
Gesprekstechnieken Les 2.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Online-moraalpolitie
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
De praktijk: kinderen van 5-8 jaar
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
ORGANISATIE EN AFSPRAKEN
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Discriminatie Thema 17, sociaal werk 1.
Voor iedereen! Zonder oordeel, open, betrokken en actief!
Vriendschap voor het leven
Welkom in groep 4.
Transcript van de presentatie:

Filosofie? Filosoferen met kinderen en jongeren is de activiteit waarbij we, op een systematische manier, op zoek gaan naar antwoorden op vragen waar geen eenduidig antwoord op is.

Waarom: Wat leren ze? Zorgvuldig argumenteren Genuanceerd denken Een onderzoekende houding aannemen Open te staan voor twijfel en omgaan met onzekerheid Dat ieder de vrijheid heeft te denken wat hij/zij wil Elkaar begrijpen en begrepen voelen

Hoe begeleid je het gesprek? Filosofische vraag Socratische houding Doorvragen Problematiseren Concepten in de zin definiëren Uitzonderingen bedenken

SOCRATISCHE HOUDING Socrates (469-399 v.C.) “Ik weet alleen dat ik niets zeker weet.”

Heikele thema’s? Stelling objectiveren, veralgemeniseren ‘Geert Wilders moet zijn mond houden!’ ‘Iemand in publieke functie mag niet zeggen wat hij denkt.’ Maak er een filosofische vraag van Waar moet de grens liggen aan vrijheid van meningsuiting?

‘Wat vind je van homoseksualiteit?’ ‘Homo’s zijn vies!’ ‘Wat vind je van homoseksualiteit?’ Is het natuurlijk? Is het zelf gekozen? Kun je zeggen dat homoseksualiteit vies is? Mag je homo zijn?

Oefening Bespreek in tweetallen een heikel thema Verzin een filosofische vraag om dit thema bespreekbaar te maken

Boeken

Trainingen/Opleiding 2017-2018 Kinderlogica Training: 23 sept, 4 nov ‘17, 3 mrt ‘18, 26 mei ‘18 7 oktober: kennismaking FMK 11 en 25 nov: FMK training 10 en 24 maart ‘18: Verdieping