Links op internet m.b.t. zingeving en Islam

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nog 68 lesdagen…. nog 68 lesdagen… Tjeerd van de Laar Sander Voerman.
Advertisements

Verhoudingen tussen joden en christenen in de eerste eeuw
De christelijke boodschap
3.4 Islam en Europa kenmerkend aspect: het ontstaan en de verspreiding van de islam La Mezquita, Cordoba, Spanje.
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
Filosofie, Theologie, Religiestudies, Islam en Arabisch
Mekka was een welvarend handelscentrum op de karavaanroute
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
Begin Er is geen God dan Allah en Mohammed is zijn profeet
Indonesië.
Woorden uit de woestijn
De Islam, religie van een wereldrijk
Straatsburg werkweek havo september Opdracht Nederlands Wat ga je doen? -In groepjes van negen tot twaalf leerlingen, -bereid je je voor op school.
Het Midden Oosten.
Paragraaf 5.6 Islam.
1.
Multiculti.
Opdracht 1 Missionarissen en lokale vorsten die de nieuwe godsdienst en kerk wilden gebruiken om hun eigen macht te versterken. Voorbeeld van een goed.
Godsdiensten, wereldwijd Wat geloven zij?
Wat geloven de wereldgodsdiensten?
Bachelor Politieke en Sociale Wetenschappen Afstudeerrichting Politieke Wetenschappen.
Het Marokkaans Durdane Akdas.
10. De Islam.
25/09/2014 | pag. 1 PULSE Nieuwe media en het vergroten van het draagvlak voor ontwikkelingsamenwerking Leo Van Audenhove & Chris Vleugels.
De Islam Par 4.4.
13/02/2014 Onderzoek Happy Aging 1 : De context. Wie zijn die ouderen (verschillende profielen: leeftijd, opleiding, voormalig beroep, locatie, interessen,
VSV Wég van Mobiliteit  Leerkrachten?  Niet-leerkrachten?  Vakken?  Richtingen?
Geloof.
Christendom. STICHTING: Het Christendom begon ongeveer jaar geleden in wat nu Israël is. STICHTER: Jezus van Nazareth. BELANGRIJKE GESCHRIFTEN: De.
DE VROEGE MIDDELEEUWEN
1. Algemene info.
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Theorievorming.
Project Azië - Aardrijkskunde
Overzichten geschiedenis
Docent: Hans Bruning.
Docent: Hans Bruning.
Bijbel en Koran.
§2: politieke stromingen en partijen:
Bijbel en Koran. Vragen Tot welke religie reken je jezelf? Ben je goed thuis in die religie? Ben je enigszins thuis in de (een) andere religie? Waarom.
Waarom bekeert Clovis zich tot christendom?
De post-kritische geloofsschaal Een nieuwe manier van omgaan met geloof…?
H3.4 De verbreiding van de Islam
De islam – lessenreeks 1 Opkomst, verspreiding, kenmerken
1 DE ISLAM Achtergronden & Actualiteit Dr Carool Kersten King’s College London Heytse, 22 april 2016.
Averroës Aven Ruiz, Ibn Rushd Over Geloof en Wetenschap in de Islam.
1 Aspecten van de Islam als religie en als cultuur.
Islamitische Godsdienst. 1. ALGEMENE DOELSTELLINGEN: De lln. persoonlijk te ontwikkelen op lichamelijk, geestelijk, moreel, mentaal en emotioneel vlak.
Complicaties bij de mensenrechten Vandewalle Joyce 1BaO.
Hoofdstuk 5 ‘veranderend wereldbeeld’
Zoeken op internet
Monniken en ridders 5.4 De opkomst van de Islam
1. genetische manipulatie bij mensen 1-2.2
Islamitische leerlingen en de verleidingen des duivels
De bijbel van boven.
De verbreiding van de islam
1. Algemene info.
Monniken en ridders 5.4 De opkomst van de Islam
Isa Zonder toedoen van een man uit Maria geboren Sprak vanuit de wieg Deed grote wonderen Deed geen zonde Boodschapper van God Niet de zoon van God.
Deel 1 van 4 “HET PROFETISCH WOORD” Door Feike F. ter Velde
Radicalisering onder jongeren
2. De ondermijning van het Congres van Wenen
Zwart wit denken in de klas
Michael Expoo – 8 juni 2018.
Zingen Psalm 98: 2 Ds. A.T. van Blijderveen, Hardinxveld-Giessendam
Cursus 5.3 : Het ontstaan van de Arabische Wereld 1 BB Lesweek 2
We hebben minder managers nodig en meer leiders.
Pelgrim-zijn in een digitale wereld
Begin Er is geen God dan Allah en Mohammed is zijn profeet
dood, eeuwig leven en toekomst
dood, eeuwig leven en toekomst
Transcript van de presentatie:

Links op internet m.b.t. zingeving en Islam Centrum voor Islamitische Educatie de Toekomst www.ciet.be

Programma: Islamitische bronnen en & verschil met de Bijbel Hoe - Wat - Waar zoeken jongeren? Stromingen en hun benadering v/d bronnen Vergelijkingen Betrouwbare websites

Shari’a Soenna (Bijbel?) Koran Islamitische ideaal Conceptie God Conceptie mens Conceptie van de wereld Filosofische theologie Recht & Jurisprudentie Shari’a Koran Soenna (Bijbel?) Taalkundig: Weg naar de bron Vakkundig: Islamitisch paradigma Tweede belangrijkste bron Profetische traditie: handelingen & uitspraken van de Profeet Mohammed (vzmh) Door God geïnspireerd Hulpmiddel ter verduidelijking van de Koran Eerste & belangrijkste bron Het letterlijke woord van God In delen geopenbaard i.e. periode van 23 jaar Geopenbaard in het Arabisch Mutawatur (ketting)

Tekenen van het laatste dag Wat – Waar – Hoe ? Hoe? Problematiek Mediawijsheid Tools Wat? Sensatie Complot theorieën Tekenen van het laatste dag Magie & Jins Dood: Hel & Paradijs Waar? Familie & Vrienden Tv-programma’s Sociale media Internet Boeken

Verschillende benaderingen Teksten Reden - Teksten Reden Koran Soenna Idjtihaad Traditionalisme van scholen Traditionalisme van Salafi Salafitische politiek Hervormingsbeweging van de salafi Debatten en confrontaties van ideeën Hervormingsbeweging liberaal (modernisten)

Traditionalisme van de wetscholen Kenmerken Volgen specifieke wetschool (land) Dominant in de moskeeën Dominante thema’s Focus op islamitisch recht (haraam-halal) 4 verschillende wetscholen Aanbiddingen en aanbiddingsvormen Gouden tijdperk van de islam Verouderde methodiek In zéér beperkte mate bezig met realiteit Islam van de ouders Traditioneel visie man/vrouw Weinig plaats voor rede Referentie naar oude geleerden en personages

Traditionalisme salafi Dominante thema’s Tawheed (eenheid van God) Shirk (polytheisme) Aqiedah (credo/geloofsleer) Aanbiddingsvormen Sekten Gouden tijdperk van de islam Weinig bezig met de realiteit Geen sociale kwesties Geen hedendaagse kwesties Geen politiek (kritiek op leiders) Strenge scheiding man/vrouw binnen de maatschappij Beschouwen andere als sekten Weinig tot geen plaats voor rede Literalistisch in benadering teksten Propaganda & missionaris werk in Europa (boeken, lezingen)

Liberale hervormingsbewegingen Vaak terug te vinden in academische wereld Vaak oriëntalisme (wordt gezien als infiltratie & niet authentiek) Weinig toegang voor jongeren & moslimgemeenschap Geschiedkundige benadering van de bronnen Status koran = tekst (deconstructie) Rede boven de teksten bij alle kwesties (rationaliseren)

Salafi hervormingsbewegingen Academisch Activisme Sociale engagement Politieke & sociale verzet Hervorming van binnenuit (gedachtegang) Bezig met hedendaags kwesties Ethiek Economie Politiek Methodologie Enz Verzoening rede en teksten Verzoening islamitisch wetenschappen en alle andere wetenschappen

Vergelijkingen Conservatief vs Progressief Simplistisch vs Complex Proselitisme vs Academisch Traditionalisme vs Reformisme

Tekenen van het laatste dag Wat – Waar – Hoe ? Hoe? Problematiek Mediawijsheid Tools Wat? Sensatie Complot theorieën Tekenen van het laatste dag Magie & Jins Dood: Hel & Paradijs Waar? Familie & Vrienden Tv-programma’s Sociale media Internet Boeken

Wat – Waar – Hoe ? Sensatie (hot topics) Complottheorieën Palestina & Israel conflict (Binair) Islamitische staat (Stereotypering) Complottheorieën De illuminati wilt de islam vernietigen 9/11 en wereldmacht Tekenen van het laatste dag De Antichrist (Ad-Dajjal) Al Mahdi Zwarte vlaggen uit Khorosan (politiek) Dood, Hel & Paradijs Hoe ziet het paradijs en de hel eruit? (emoties) Magie & Jins en bijgeloof

Tekenen van het laatste dag Wat – Waar – Hoe ? Hoe? Problematiek Mediawijsheid Tools Wat? Sensatie Complot theorieën Tekenen van het laatste dag Magie & Jins Dood: Hel & Paradijs Waar? Familie & Vrienden Tv-programma’s Sociale media Internet Boeken

Wat – Waar – Hoe ? Internet Familie & vrienden Tv-programma’s Boeken Sites YouTube Sociale media Forums Familie & vrienden Dialogen WhatsApp-groepen Tv-programma’s Al-Jazeera vs De Redactie Iqra Boeken Islamitische boeken Tijdschriften

Betrouwbare websites? Nederlands (beperkt): www.cie.ugent.be www.cie.ugent.be/bogaert/ www.sahih.nl www.almawada.be www.youtube.com/user/almawadabe Engels: www.cilecenter.org www.youtube.com/user/CILEcenter www.youtube.com/user/tariqramadanvideo Toekomstige project van CIET: Ontwikkeling van toegankelijke & Nederlandstalige website