Leerlingen en social media

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Woensdag, 27 juni 2007 Presentatie Snakeware New Media / MerkMakers Nieuwe Media.
• De gemiddelde gebruiker heeft 130 vrienden • Vindt 60 pagina's, groepen of evenementen leuk • Elke dag maken mensen een Twitter account.
Wegwijs in social media land
Het Horizon College en R.O.C. van Amsterdam heten u van harte welkom
Sociale Netwerksites Summerschool Social Media – Augustus 2010.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Hulp in de aanpak bij CyberPesten.
Het klaslokaal 2.0.
Bonhoeffer - Enschede Hogeschool Windesheim - Zwolle.
Social Media (Wat is dat & Wat kan de kerk daar mee?)
Docentium, een voorbeeld van een leergemeenschap Hoe leraren elkaar ondersteunen bij het professionaliseren van elkaar.
de ouderbetrokkenheid vergroten
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Sociale media op school
PRESENTATIE: IRIS KUSTER EN MARTE TRA DATUM: 22 OKTOBER 2009 Wat Zou Google Doen?
1 Social Media in de klas Film gebruik social media onderwijs 18 januari 2011.
Opdracht 1: Pak een s. Openen van materialen: Materialen in verschillende formats ontwikkeld (Word, Powerpoint, Zip) Programma Good Reader (gratis)
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Communicatie en Digitale media, Hogeschool Rotterdam.
Het nieuwe solliciteren:
OFC28 mediawijsheid les 3.
OFC28 mediawijsheid les 2. Toetsopdracht voor deze week was: Beantwoord de volgende vragen (je levert ze in bij je docent en bewaart ze in een aparte.
Tip 7: wissel je werkvormen af
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
OFC28 mediawijsheid les 5 samenwerken
De Moderne Onderwijsmedia
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
NIEUW: Doorlopende leerlijn Klik hier voor de lessen. Doorlopende leerlijn Mediawijsheid voor groep 1 t/m 8 Gratis toegang tot materiaal na aanmelding.
Ouderavond Mediawijsheid Basisschool ‘t Rendal 20 januari 2014.
Michelle Nekeman RSG de Borgen – Leek Docent Engels.
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink med.hro.nl/binmd.
Jongeren en de digitale wereld. Halt Halt levert een bijdrage aan het voorkomen en bestrijden van jeugdcriminaliteit door middel van: De Halt-straf. Voorlichtingen.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
COMPUTERLES 1 Introductie. Inhoud ■Inleiding ■Wat is een computer? ■Waarom gebruiken we Windows?
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Veilig Online. Wat als Facebook een dag niet werkte?
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Profileren via sociale media Anita Boerema. Sociale media is een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst.
Digitalisering Les 3: wat betekent de digitalisering van de maatschappij voor onze doelgroepen?
Cliënt en media wijsheid Les 4 MZ Blok 4 Ouderen en mediawijsheid.
Verkoop en advies Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media.
Hoe profileer ik mezelf digitaal? -minilecture-.
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
Contentplan sociale media #GR18 Voorbeeld
Media is er altijd en overal
Inleidende Module Waarom Web 2
Media is er altijd en overal
Mark: Goedemiddag allemaal, bedankt voor jullie komst naar onze presentatiesessie over het B2B Marketing Trendrapport 2017.
Media is er altijd en overal
What will you do to change the
H1 Media en communicatie
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
ICT gebruik op het Blariacumcollege
Solliciteren met Social Media
De praktijk: kinderen van 9 – 12 jaar
Mediawijsheid Netiquette.
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Inspelen op Innovaties
Sociale media Beeldgebruik
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media
Korte inleiding + inhoudt
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Filter bubble Mediabegrip week 6-7
Transcript van de presentatie:

Leerlingen en social media Claudia van Kruistum 22 augustus 2014 c.j.van.kruistum@vu.nl

Mijn jeugd

Opzet workshop Inventarisatie Onderzoek Casus Nabespreking

Inventarisatie Hoe zien jullie internetactiviteiten eruit?

Maatschappelijke discussie

Digitale dementie https://www.youtube.com/watch?v=IIxJmBEj_l4

Onderzoek

Verschillende ‘medialeefstijlen’

Quizvraag Pak je mobiel Ga naar socrative.com Kies rechtsbovenin voor ‘student login’ Voer ‘kamernummer’ in: 3dbd9a2d Beantwoord de vraag

Ontwikkeling in mediagebruik

Ontwikkeling in mediagebruik

Conclusies “De Netgeneratie” bestaat niet Het leerpotentieel van nieuwe media blijft onbenut Er ligt een schone taak voor onderwijzers

Casus Anna (omnivoor): praat veel met vrienden, niet alleen over alledaagse zaken maar ook bijv. over het nieuws; leest boeken, tijdschriften en kranten voor haar plezier; gebruikt nieuwe media voor uiteenlopende functies, maar chat minder vaak dan haar vrienden. Michelle (netwerker): praat veel met vrienden, vooral over alledaagse zaken; is een fervent gebruiker van nieuwe media om contact te houden met vrienden; maakt weinig gebruik van oude en nieuwe media (tijdschriften, websites) om iets nieuws te leren. Mark (gamer): spendeert veel tijd aan grote online games zoals Second Life; kijk veel naar televisie en YouTube voor zijn plezier; leest graag strips; praat relatief veel met vrienden over het nieuws. Peter (laaggebruiker): hangt graag buiten met vrienden; leest vrijwel niet en zit weinig achter de computer; houdt niet zo van bellen / sms’en; speelt wel eens online games. Welke mogelijke voor- en nadelen zie je van hun internetgebruik voor hun betrokkenheid bij jouw lessen? Bedenk manieren waarop, inspelend op hun buitenschools mediagebruik, je deze jongeren door middel van nieuwe media bij jouw lessen zou kunnen betrekken.

Nabespreking casus Voor- en nadelen van buitenschools mediagebruik Manieren om vier leerlingen bij je les te betrekken Andere ideeën: Hulpmiddelen Websites Etiquette Andere hulpmiddelen: Socrative Turnitin.com Downloadvanyoutube.nl Windows movie maker Powerpoints Prezi Pocket Websites: Niet alleen via Google leren zoeken! -Wikipedia, waarom niet? Belangrijke bronnen binnen je vakgebied (naslagwerken) Internetfora Nieuwswebsits en commentaargedeeltes Blogs Facebookgroepen Pinterest

Professionalisering Vraagt voortdurende inspanning Practice what you preach Werk aan je netwerk

LinkedIn Groepen: Leraar24: een online platform dat zich richt op de ondersteuning van leraren bij het uitoefenen van hun beroep. Netwerk Onderwijsinnovatie

Twitter Interessant om te volgen via Twitter: Johannes Visser (docent en journalist voor De Correspondent, ook een aanrader) Jelmer Evers Vakdidactici (van UU) Journalisten (bijv. The Guardian Education) Kijk ook over de landsgrenzen heen!

Kennisnet

Contact c.j.van.kruistum@vu.nl nl.linkedin.com/in/claudiavankruistum/

Tot slot https://www.youtube.com/watch?v=KEeBPSvcNZQ&&hd=1&autoplay=1&fs=1 Vanaf 36:19 minuten.