Dr. Maartje Willeboordse, Universiteit Maastricht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Cursus B-Fit coach Dag 1.
Advertisements

De schoolsportvereniging Meinou Steemers. Wat is een schoolsportvereniging? Atletiekclub De wijk Voetbalclub Turnclub Korfbalclub Basisschool.
Oriëntatie avond ouders 27 maart 2013
<Naam spreker en school/ gemeente
Datum Naam school Naam presentator Organisatie presentator.
Continurooster Integraal Kind Centrum De Vonkenmorgen Februari 2013.
Datum Naam school Naam presentator Organisatie presentator
Welkom bij de startbijeenkomst van Shape Up Maastricht.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
Informatieavond Petrus en Paulusschool
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
VOEDSELVERLIEZEN & VOEDSELVERSPILLING: Korte termijn acties & Lange termijn perspectieven Birgit Van Tongelen Europese Commissie DG Gezondheid en Consumenten.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Stichting Amstelveens Sportbedrijf Groep 6 on the move
Vmbo in beweging Waarom? Wat is het? Doel Wat gaan we doen? Wij doen mee.
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
1 Is MST Kosten - Effectief?  Jan J. v. Busschbach, Ph.D. –Viersprong Institute for studies on Personality Disorders –Erasmus MC Afdeling Medisch Psychologie.
Datum Naam school Naam presentator
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Lessenserie gericht op gezonde leefstijl. Ontwikkeling 2002 Ontwikkeld  RCT 2009 Doorontwikkeld  pilot 2011 Landelijke uitrol  implementatie onderzoek.
HOGER INSTITUUT VOOR DE ARBEID Jan Van Ongevalle / Rafael Peels27th November 2009 Pagina 1 Meten van effectiviteit van ontwikkelingseducatie en andere.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Andere Schooltijden 12 januari 2015.
Introductie JOGG (Loek Leenen)
OBS De Waarborg Schooltijden Gezamenlijke ouderavond 7 april 2015.
Doel: Met deze presentatie worden docenten geïnformeerd over DOiT en worden zij enthousiast gemaakt om met de methode aan de slag te gaan. Door de praktische.
Ouderavond toekomst basisscholen Sluis/Schoondijke Welkom.
Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Mei 2015 Dhr. B. Korenstra c.b.s. de Vuurvlinder.
Wegwijs in Cijfers Daniëlle Kramer Epidemioloog Resi Mangunkusumo Adviseur Publieke Gezondheid GGD Kennemerland Deelsessie 2 Opvoedingsondersteuning.
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
SCHOOLTIJDEN ST.-WILLIBRORDUSSCHOOL 11 NOVEMBER 2015.
Informatieavond continurooster “Andere tijden” 16 november 2015
Presentatie schooltijden oudergeledingen 23 november 2015Presentatie schooltijden oudergeledingen 1.
Vijf gelijke dagen model  De praktijk  Waarom?  Voordelen  Nadelen.
Schooltijden. 18 januari 2016Ouderavond schooltijden2 Agenda 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen.
Verkorte Middagpauze Model Obs ’t Hunnighouwersgat.
Ouderavond De Doornick Onderwerp: Wel/geen continurooster?
Informatieavond Adalbert Basisschool ‘Andere schooltijden?’
Gezondheidsbeleid in de wijk Stevenshof Veilig opgroeien Werkgroep School Schoolgezondheidsprofiel Schoolprofiel in Ingevuld door 16 collega’s.
Informatie avond 2 februari Doelstellingen De redenen voor de drie scholen in Ouderkerk a/d Amstel om dit 5 gelijke dagen model voor te stellen.
Platform ‘Weert in Beweging’ Platform Weert in Beweging Iedereen gezond in beweging!
Informatieavond schooltijden. Informatieavond   Aanleiding   Warming-up   Algemene info   Pauze   Aan de slag   Afsluiting en vervolg.
Continurooster 5 gelijke dagen model Maart 2011 m.z.r. / schoolleiding c.b.s. de Vuurvlinder.
Informatie avond schooltijden aanpassing 13 mei 2013 Agenda 1.Welkom; ouders, Jelte de Graaf, Monique van de Oever 2.Doel van de avond 3.Presentatie nieuwe.
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
CULTUUREDUCATIE IN ALBLASSERDAM Bijeenkomst voor Informatie en Opinie over Welstand en Cultuur, Alblasserdam 8 okt
KERNgezond. “Kinderen kunnen gezond eten leren afkijken” (Telegraaf, 7 nov 2013) “15 Procent van de leerlingen op de basisschool ontbijt niet of niet.
‘R&D Fonds GGD Amsterdam’ ‘Hoe werkt het en wat levert het op?’
Niet praten, maar doen De implementatie van een integrale aanpak Matty Crone.
Evaluatie van de effectiviteit van een multidisciplinaire interventie voor kinderen met overgewicht en obesitas KAM Ligthart, WD Paulis, J van Teeffelen,
SCOOLSPORT Zeeuws project “Sport en bewegen in en rond de school” De Moolhoek, KapelleDon Boscoschool, ‘s-HeerenhoekDe Tweemaster, Goes SportZeeland CIOS.
SportOriëntatie en ondernemen. Waarom Sport(Oriëntatie)? Sport is belangrijk voor jongeren:  Leren bewegen  Leren over bewegen  Bewegen socialiseert.
Fit 4 Sustainable Employability 28 oktober 2014 Sensortechnologie en duurzame inzetbaarheid Hugo Velthuijsen, Lector New Business & ICT.
Introductieworkshop Rinelle van den Top. Een opwarmer!
De nieuwe school Impressie.
Doelen realiseren met media
Effect van voeding op gezonde leefstijl bij longziekten
Schooltijdenonderzoek
Informatieavond onderzoek nieuwe schooltijden
Andere Tijden? Informatie-Werkavond andere schooltijden.
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Vergelijkend onderzoek naar de rechtspositie van ouders en leerlingen
De Bosbessenschool Vertel het me en ik zal het vergeten
Presentatie Rode Bosbes
JUIST GYM.
Waarom wordt uw gemeente ook leeftijdsvriendelijk?
JUIST GYM.
De waarde van Le Grand Départ Utrecht 2015
SCHOOLZONES STIMULEREN VAN SPORT EN BEWEGEN DOOR EEN UITNODIGENDE, VEILIGE SCHOOLOMGEVING Dirk Dessing, Frank Pierik en anderen.
Transcript van de presentatie:

Dr. Maartje Willeboordse, Universiteit Maastricht Dhr. Sjaak van Mil, Basisschool de Schatgraver

Wat is ? Een beweging waarbij basisscholen kinderen een dagritme aanbieden met voldoende onderwijstijd, sport, bewegen, spelen en aandacht voor welzijn en gezonde voeding

HOE HET ALLEMAAL BEGON… RVA MOVARE geeft signaal MOVARE – UM – GGD creëren doelen en concept dagritme Werving van scholen Kennis-As subsidie verworven Voorbereiding jaar gestart met 4 scholen Sjaak vragen: Waarom deed Schatgraver mee?

Vaste veranderingen Thema Controleschool Gezonde Basisschool van de Toekomst Beweegschool TSO blok 30-45 min pauze 90-105 min pauze 75-90 min pauze Voeding Leerlingen eten eigen voeding thuis of op school Leerlingen eten gratis gezonde lunch & tussendoortje op school Beweging Pauze: 30 min vrij spel Pauze: 60 min vrij spel + georganiseerde sport, spel & cultuur

Additionele activiteiten Lifestyle programma voor kinderen met overgewicht Actief transport programma Smaaklessen Waterflessen Schooltuintjes Extra gym lessen / zwemlessen Energizers tijdens de lesdag Goedkoop gezonde voeding interventie

Doelstellingen Verbeteren van leerprestaties / ontwikkelen van talenten; Verbetering en bewustwording van gezonde leefstijl bij kinderen (en hun ouders) op korte en langere termijn; Extra investeren in kinderen met achterstanden; Ouders betrekken bij de activiteiten van hun kinderen; Voldoende toegankelijk sport-, bewegings-, cultuur- en ontspanningsaanbod in de directe omgeving van kinderen; Ouders faciliteren in het combineren van werk en opvoeding; Een duurzaam dag arrangement creëren dat aantrekkelijk blijft voor stakeholders.

Wetenschappelijk vraagstellingen General health child, including socio-emotional health : gewicht, lengte, heup middelomtrek, handknijpkracht, ziektestatus, ziekteverzuim, geboortegewicht QOL, SDQ, self-efficacy, self-confidence, social skills Lifestyle behaviours: physical activity, sedentary behaviour, fitness (shuttle run), sport club, actief transport, vrije tijd voorkeur en gedrag, voedselinname (FFQ en dietary recall), familiarity with healthy food products, voedselvoorkeur, parental practices regarding PA and nutrition School achievements: Academic achievements (LVS), school advice, school absenteism, Socio-economic Inequalities in Health: Can we decrease SEIH’s by means of this intervention, and how? Cost-effectiveness: Law: Given the right of the child to good health, which responsibilities do parents, schools and government have regarding to school-based health promotion. Sustainability: How can we make this project sustainable?

WETENSCHAPPELIJKE STUURGROEP Wetenschappelijke adviesgroep PROJECTGROEP WETENSCHAPPELIJKE STUURGROEP DAGELIJKS BESTUUR STEUNGROEP Wetenschappelijke adviesgroep Schoolteams Klankbordgroep Promotieteams Promotieteams

Projectorganisatie op school schoolleider projectleider Werkgroep team, ouders Werkgroep team, CF, ouders Werkgroep team, CF, ouders Klankbordgroep ouders Vanaf hier Sjaak Leerlingenraad medezeggenschap

Mogelijkheden voor de Schatgraver Onze school is onderdeel van onderwijsstichting Movare met 48 scholen Profilering van de school Hoe ziet dat er bij ons op school uit?

Vertaalslag naar ouders blijft een aandachtspunt en is moeilijk. Bewust maken en versterken van gezonde voeding. Het ontwikkelen van eigen talenten buiten de cognitieve vakken. Kinderen komen door vrije keuzes in aanraking met diverse sporten, cultuur kunst, muziek, dans Meer medewerkers in het TSO deel. Leerkrachten zijn vrij. Vertaalslag naar ouders blijft een aandachtspunt en is moeilijk.

De dagelijkse praktijk https://www.youtube.com/watch?v=v_poJQzVDaQ

Partners “Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder…” Zeer omvangrijke ontwikkeling, de basisschool kan dit niet alleen. Belangrijke rol voor kinderopvangpartners: voor- tussen en naschools aanbod Belangrijke rol sport- en beweegpartners: sport- en beweegaanbod tijdens schooltijd en in de naschoolse opvang Belangrijke rol gemeenten en provincie: subsidienten, creëren kader (accommodaties, Combinatiefunctionarissen) Belangrijke rol bedrijfsleven:

Vragen?

Onderzoeksdesign 1 jaar 4 jaar 1 jaar 2 gezonde basisscholen 600 leerlingen 4 controle scholen 1200 leerlingen 2 beweegscholen 600 leerlingen Baseline meting 2015 Interventies Meting 2016 2017 2018 Reguliere school 4 jaar Extra slide 1 jaar Evaluatie meting 2019

Onderwijsmonitor Limburg Data collectie Data Onderwijsmonitor Limburg GGD Zuid Limburg Kind: Gewicht/lengte Vragenlijsten Beweegmeting Scholen en Onderwijsstichting MOVARE Ouders: - Internet vragenlijst Leerkrachten: - Vragenlijst Extra slide

Organisatie Onderzoek Rechten Prof. R. ten Hoopen Mw. R. Dietvorst Leren & werken Prof. L. Borghans Mw. E. De Neubourg Wetenschappelijke Stuurgroep Prof. O. van Schayck Psychologie Prof. G. Kok Dhr. J. Bervoets Dr. M. Willeboordse Kosten effectiviteit Prof. M. Joore Mw. M. Oosterhoff Extra slide Executive functions (also known as cognitive control and supervisory attentional system) is an umbrella term for the management (regulation, control) of cognitive processes,[1]including working memory, reasoning, task flexibility, and problem solving [2] as well as planning and execution Interventie & leefstijl Prof. M. Jansen Mw. N. Bartelink Duurzaamheid Prof. P. Kirschner Dhr. M. Conjaerts