Dr. Maartje Willeboordse, Universiteit Maastricht Dhr. Sjaak van Mil, Basisschool de Schatgraver
Wat is ? Een beweging waarbij basisscholen kinderen een dagritme aanbieden met voldoende onderwijstijd, sport, bewegen, spelen en aandacht voor welzijn en gezonde voeding
HOE HET ALLEMAAL BEGON… RVA MOVARE geeft signaal MOVARE – UM – GGD creëren doelen en concept dagritme Werving van scholen Kennis-As subsidie verworven Voorbereiding jaar gestart met 4 scholen Sjaak vragen: Waarom deed Schatgraver mee?
Vaste veranderingen Thema Controleschool Gezonde Basisschool van de Toekomst Beweegschool TSO blok 30-45 min pauze 90-105 min pauze 75-90 min pauze Voeding Leerlingen eten eigen voeding thuis of op school Leerlingen eten gratis gezonde lunch & tussendoortje op school Beweging Pauze: 30 min vrij spel Pauze: 60 min vrij spel + georganiseerde sport, spel & cultuur
Additionele activiteiten Lifestyle programma voor kinderen met overgewicht Actief transport programma Smaaklessen Waterflessen Schooltuintjes Extra gym lessen / zwemlessen Energizers tijdens de lesdag Goedkoop gezonde voeding interventie
Doelstellingen Verbeteren van leerprestaties / ontwikkelen van talenten; Verbetering en bewustwording van gezonde leefstijl bij kinderen (en hun ouders) op korte en langere termijn; Extra investeren in kinderen met achterstanden; Ouders betrekken bij de activiteiten van hun kinderen; Voldoende toegankelijk sport-, bewegings-, cultuur- en ontspanningsaanbod in de directe omgeving van kinderen; Ouders faciliteren in het combineren van werk en opvoeding; Een duurzaam dag arrangement creëren dat aantrekkelijk blijft voor stakeholders.
Wetenschappelijk vraagstellingen General health child, including socio-emotional health : gewicht, lengte, heup middelomtrek, handknijpkracht, ziektestatus, ziekteverzuim, geboortegewicht QOL, SDQ, self-efficacy, self-confidence, social skills Lifestyle behaviours: physical activity, sedentary behaviour, fitness (shuttle run), sport club, actief transport, vrije tijd voorkeur en gedrag, voedselinname (FFQ en dietary recall), familiarity with healthy food products, voedselvoorkeur, parental practices regarding PA and nutrition School achievements: Academic achievements (LVS), school advice, school absenteism, Socio-economic Inequalities in Health: Can we decrease SEIH’s by means of this intervention, and how? Cost-effectiveness: Law: Given the right of the child to good health, which responsibilities do parents, schools and government have regarding to school-based health promotion. Sustainability: How can we make this project sustainable?
WETENSCHAPPELIJKE STUURGROEP Wetenschappelijke adviesgroep PROJECTGROEP WETENSCHAPPELIJKE STUURGROEP DAGELIJKS BESTUUR STEUNGROEP Wetenschappelijke adviesgroep Schoolteams Klankbordgroep Promotieteams Promotieteams
Projectorganisatie op school schoolleider projectleider Werkgroep team, ouders Werkgroep team, CF, ouders Werkgroep team, CF, ouders Klankbordgroep ouders Vanaf hier Sjaak Leerlingenraad medezeggenschap
Mogelijkheden voor de Schatgraver Onze school is onderdeel van onderwijsstichting Movare met 48 scholen Profilering van de school Hoe ziet dat er bij ons op school uit?
Vertaalslag naar ouders blijft een aandachtspunt en is moeilijk. Bewust maken en versterken van gezonde voeding. Het ontwikkelen van eigen talenten buiten de cognitieve vakken. Kinderen komen door vrije keuzes in aanraking met diverse sporten, cultuur kunst, muziek, dans Meer medewerkers in het TSO deel. Leerkrachten zijn vrij. Vertaalslag naar ouders blijft een aandachtspunt en is moeilijk.
De dagelijkse praktijk https://www.youtube.com/watch?v=v_poJQzVDaQ
Partners “Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder…” Zeer omvangrijke ontwikkeling, de basisschool kan dit niet alleen. Belangrijke rol voor kinderopvangpartners: voor- tussen en naschools aanbod Belangrijke rol sport- en beweegpartners: sport- en beweegaanbod tijdens schooltijd en in de naschoolse opvang Belangrijke rol gemeenten en provincie: subsidienten, creëren kader (accommodaties, Combinatiefunctionarissen) Belangrijke rol bedrijfsleven:
Vragen?
Onderzoeksdesign 1 jaar 4 jaar 1 jaar 2 gezonde basisscholen 600 leerlingen 4 controle scholen 1200 leerlingen 2 beweegscholen 600 leerlingen Baseline meting 2015 Interventies Meting 2016 2017 2018 Reguliere school 4 jaar Extra slide 1 jaar Evaluatie meting 2019
Onderwijsmonitor Limburg Data collectie Data Onderwijsmonitor Limburg GGD Zuid Limburg Kind: Gewicht/lengte Vragenlijsten Beweegmeting Scholen en Onderwijsstichting MOVARE Ouders: - Internet vragenlijst Leerkrachten: - Vragenlijst Extra slide
Organisatie Onderzoek Rechten Prof. R. ten Hoopen Mw. R. Dietvorst Leren & werken Prof. L. Borghans Mw. E. De Neubourg Wetenschappelijke Stuurgroep Prof. O. van Schayck Psychologie Prof. G. Kok Dhr. J. Bervoets Dr. M. Willeboordse Kosten effectiviteit Prof. M. Joore Mw. M. Oosterhoff Extra slide Executive functions (also known as cognitive control and supervisory attentional system) is an umbrella term for the management (regulation, control) of cognitive processes,[1]including working memory, reasoning, task flexibility, and problem solving [2] as well as planning and execution Interventie & leefstijl Prof. M. Jansen Mw. N. Bartelink Duurzaamheid Prof. P. Kirschner Dhr. M. Conjaerts