Onderwijsontwikkeling Techniek Onderwijs Zuid Limburg (TOZL)
LVO SCHOLEN Graaf Huyn Groenewald Sophianum Stella Maris Emma Rombouts Bonnefanten Porta Mosana Sint-Maartens Stella Maris Emma Rombouts Broekland Grotius
Realiteit in Zuid-Limburg Noord- en Midden-Limburg Realiteit in Zuid-Limburg Eigen ontwikkeling Samenwerking met Gilde Andere dynamiek Vooralsnog geen verbinding
Realiteit in Zuid-Limburg Krimp en vergrijzing Techniekopleidingen lopen leeg Exploitatie techniekopleidingen is niet sluitend Ongewijzigd beleid leidt tot staken van opleidingen Groei bij bedrijven (bestaande en nieuwe) Er is volop werkgelegenheid Druk vanuit bedrijven vraagt om efficiënte oplossingen mbt opleiden en begeleiden Innovatie kost geld en dus is er noodzaak tot samenwerking Behoefte aan ander type werknemers; techniek is techniek + geworden
Westelijke Mijnstreek Stuurgroep Governance Maastricht Huisvesting Westelijke Mijnstreek Financiën Parkstad Personeel Transitieteam Communicatie Ontwikkelteam Resonansegroep
Doelstellingen Techniek Onderwijs Zuid-Limburg Behoud van een breed en innovatief aanbod. Verhoging van de (zij-)instroom van nieuwe leerlingen. Een verbetering van de kwaliteit en de doorstroommogelijkheden in de beroepskolom (vmbo-mbo-hbo). Een verbetering van aansluiting van het onderwijsaanbod op het bedrijfsleven.
Vakmanschapsroute (VR) en Technologieroute (TR) Samenvoeging van vmbo basis- en kaderopleiding met mbo niveau 2 en 3 opleidingen in de techniek. Geïntegreerde leerlijn van het 3e jaar van vmbo gemengde leerweg en theoretische leerweg naar de mbo niveau 4 opleidingen in de techniek Verkorte doorlooptijd van studie met een jaar omdat het vierde leerjaar van het vmbo en het eerste leerjaar van het mbo worden gecombineerd in één jaar. Verkorte doorlooptijd van de studie met een jaar Het 4e jaar van het vmbo wordt vooralsnog afgesloten met een vmbo diploma. Het 4e jaar van het vmbo wordt afgesloten met een vmbo diploma. Betere aansluiting op regionale arbeidsmarkt Betere aansluiting op regionale arbeidsmarkt en HBO
De nieuwe vmbo examenprogramma’s 3e en 4e jaar vmbo Vanaf 3 vmbo maakt de leerling een keuze uit vier technische profielen: Bouwen, Wonen, Interieur (BWI) Produceren, Installeren, Energie (PIE) Mobiliteit en Transport (M&T) Media, vormgeving en ICT (MVI) Bij elk profiel horen 4 profielvakken en minimaal 4 keuzevakken die gekozen kunnen worden uit het eigen profiel, of uit een ander profiel. Ook aandacht voor algemene en professionele kennis en vaardigheden en loopbaanoriëntatie en –ontwikkeling.
Welk aanbod waar? Maastricht Heerlen Sittard-Geleen Bouw (BWI) Hout en meubel (BWI) Installatietechniek (PIE) Heerlen Elektrotechniek (PIE) Autotechniek (M&T) Procestechniek (PIE) Sittard-Geleen Maintenance (PIE) Transport (M&T) Mediavormgeving & Sign
De herziene mbo kwalificatiedossiers 8 technische domeinen Bouw en infra Afbouw hout en onderhoud Techniek en procesindustrie Ambacht, laboratorium en gezondheidstechniek Media en vormgeving Informatie- en communicatietechnologie Mobiliteit en voertuigen Transport, scheepvaart en logistiek Elk domein bestaat uit kwalificatiedossiers die aangeven wat een afgestudeerde MBO-er moet weten, kunnen en kennen.
Vakmanschapsroute - Spreidingsplaatje MBO lj. 2-3 Mainte- nance Media & Sign Sittard-Geleen Transport VMBO lj. 3-4 / MBO 1 MBO luchtvaart techniek N4 VMBO lj. 1-2 VMBO lj. 1-2 MBO lj. 2-3 Auto techniek Elektro techniek Proces techniek MBO lj. 2-3 BOZ Bouw en Infra Hout en Meubel VMBO lj. 3-4 / MBO 1 Installatie Techniek VMBO lj. 1-2 VMBO lj. 3-4 / MBO 1 VMBO lj. 1-2 Parkstad Maastricht
Flowchart vmbo/havo-mbo HBO
Invulling Technologieroute 1. Toeleidingsprogramma: Summerschool Gezamenlijke aanpak Tijdwinst mogelijk Onderbroken leerlijn Vergt extra tijd van leerling Geen ‘extra’ aantrekkingskracht op leerlingen Gezamenlijk gebruik van elkaars faciliteiten mogelijk ? 2. LOB leerlijn Gezamenlijke aanpak mogelijk Geringe tijdwinst Alleen doorlopende leerlijn LOB Geen/weinig techniek in het VO programma Op alle VO scholen aandacht voor toeleiding naar techniek Faciliteiten van andere instellingen niet beschikbaar ? 3. Eigen keuze VO Geen gezamenlijke aanpak Instelling bepaalt zelf of ze iets doen Kans op tijdwinst vrijwel nihil Geen doorlopende leerlijn Aantrekkingskracht op leerlingen afhankelijk van individuele aanpak VO 4. Techniek in het VO curriculum Kans op tijdwinst groot Doorlopende leerlijn vmbo/mbo/hbo start in vmbo Techniek structureel geborgd in curriculum Aantrekkingskracht op leerlingen Alle faciliteiten van alle instellingen voor iedereen beschikbaar ?
Samenwerking met het bedrijfsleven Het bedrijfsleven formuleert beroepsopdrachten. Het bedrijfsleven formuleert wensen/eisen voor de kwalificaties in het mbo. Het bedrijfsleven levert een bijdrage aan de beroepspraktijkvorming (BPV) door kerntaken en werkprocessen expliciet in de praktijk te oefenen en zo onderdeel te maken van het onderwijsproces. Examinering van de kerntaken en werkprocessen in het mbo vindt plaats in de praktijk bij het bedrijfsleven door het afleggen van een proeve van bekwaamheid.
Wat nu? Wat Wie Implementatieplan nieuwe examenprogramma’s vmbo beroepsgericht. Inrichting vakmanschapsroute op schoolniveau. Bestuurlijke besluitvorming technologieroute. Implementatieplan technologieroute op schoolniveau. Interne communicatie voortzetten. CD, LoDi/SeDi, teamleiders LoDi/SeDi, teamleiders, docenten CvB (stuurgroep) Volgende sheet
Communicatie 15-10-15: Cvb, CD, MT bureau, LoDi, SeDi 19-10-15: GMR (actie GB) Uiterlijk medio november: MR’en (actie LoDi’s) Uiterlijk eind november: TL en decanen (actie LoDi’s) Uiterlijk voor de Kerstvakantie: alle docenten (actie TL) Januari e.v.: leerlingen, ouders (actie LoDi’s met steun van bb)
Bedankt! Vragen? Suggesties?