LEZEN 5.4 BESCHOUWING. DEZE LES LEER JE: Wat de tekstvorm ‘beschouwing’ is. Welke tekstdoel een beschouwing heeft. Hoe een beschouwing is opgebouwd. Wat.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Advertisements

Schrijfplan Globalisering
Tekstdoelen Wat wil de tekst?.
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Zakelijk lezen Nederlands.
tekstsoort, -doel + tekstvorm
Lezen Nu Nederlands.
4. Leesvaardig Blz. 144 t/m 150 Blok 6. Leesvaardig Leerdoel (2f): Je weet uit de tekst de halen wat een feit of een mening is. Je kunt uit een tekst.
Samenvatting h1-h3.
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Hoofdstuk 2 par 1 Schrijfdoelen.
SET schrijfvaardigheid H5
Opdracht 26 Uiteenzetting schrijven
LAATSTE LES! 13 JANUARI WAT GAAN WE VANDAAG DOEN? Lesdoelen Leesvaardigheid Feedback geven Verrassingsles!
WOENSDAG 16 MAART VRIJDAG 18 MAART NEDERLANDS. PROGRAMMA  15 minuten lezen uit het leesboek  Bespreken werkplanner  Nakijken opdracht 3 en 4 (lezen)
Leesvaardig Examentraining.
Het schrijven van een betoog
De tekstsoorten en hun kenmerken 1. HET BETOOG Doel = publiek overtuigen van een mening of activeren om iets te doen (=overhalen / tot handelen aansporen)
LEZEN 4.2 BETOOG, SOORTEN ARGUMENTEN EN KRITISCH LEZEN VAN EEN BETOOG.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
LEZEN 3.4 FUNCTIES VAN TEKSTGEDEELTEN. KLAAR MET DE TOETS? Kijk de paragraaf lezen 3.4 na (zie antwoorden in je ) Meld jezelf aan op Google Classroom.
LEZEN 3.4 PUBLIEK, TEKSTDOEL, TEKSTSOORT. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET JE.. Hoe een schrijver rekening houdt met zijn publiek bij het schrijven van.
LEZEN 5.2 SOORTEN SAMENVATTINGEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET/KUN JE.. Welke soorten samenvattingen er zijn. Hoe je deze samenvattingen moet maken.
LEZEN 2.4 INFORMATIEVE TEKSTEN, INTERVIEWVERSLAG, INLEIDING EN SLOT EN FUNCTIES DAARVAN.
INFORMATIE 2.8 HET SCHRIJVEN VAN JE ENQUÊTEVERSLAG.
SCHRIJVEN 1.5 DE UITEENZETTING LASTIGE WOORDPAREN.
Leesvaardigheid Tekststructuren. Vandaag: Inleiding Tekststructuren.
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Scrijven 1.6 (vervolg) Een Verslag.
Een beoordeling schrijven
Groep 8 Begrijpend lezen lezen
SET schrijfvaardigheid H5
Griekse leenwoorden samenstelling en afleiding
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
S/k/l interviewen.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Schrijven beschouwing.
Overtuigende tekst/betoog
Een reisverslag schrijven
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
Effect van vertelstandpunt, tijd
De gebiedende wijs Spelling 2.5.
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Hoofdstuk 1 Meningen en argumenten
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Lezen Onderwerp en hoofdgedachte
Lezen 1.3 en 2.1 Woordenschat 1.1 en 1.2
Interview voorbereiden
Lezen samenvatten.
Betoog Hoe herken ik een betoog en hoe weet ik hoe de schrijver mij probeert te overtuigen? NU Nederlands 2F.
Hoe schrijf je een recensie?
4 havo Schrijflijn les 2
Inleiding, slot, functies, samenvattend tekstverband
Les 2 Lezen 3.3 en 4.1.
Informatieve teksten, interviewverslag
Betoog.
Betoog 1e versie Woensdag 19 oktober 2016 SCHM.
Leerjaar 3 Nask1 H7 Materie §1 Moleculen.
Betrouwbaarheid van teksten: kritisch lezen
4 havo Schrijflijn les 5
Robo Sapiens Prik NCZ Didier Meers.
Gerben Scholman, Davy Westra, Stef kaptein, Matthijs Roozendaal
Perron 1 – hoofddoel schrijver & persoonlijke
Van alle markten thuis Perron 1 – les 1.
Kritiek geven en krijgen
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
Belangrijke begrippen ‘Lezen’
OVERTUIGEN.
Transcript van de presentatie:

LEZEN 5.4 BESCHOUWING

DEZE LES LEER JE: Wat de tekstvorm ‘beschouwing’ is. Welke tekstdoel een beschouwing heeft. Hoe een beschouwing is opgebouwd. Wat het verschil is tussen een betoog en een beschouwing.

WAT GAAN WE DOEN DEZE LES? Start paragraaf 5.4 lezen met korte opdracht (10m) Uitwisseling antwoorden (5m) Uitleg beschouwing (5m) Lezen 4.4 maken opdr 2 t/m6+nakijken (30m) Pauze (5m) Kahoot begrippen lezen h1 t/m h5 (10m) Start leestaak 5.4 blz 200 m. opdr 7 t/m 12 (15m) Lezen (20m)

ZOEK OP IN JE BOEK> GEBRUIK DE INHOUDSOPGAVE! 1.Welke drie informatieve tekstvormen ken je? 2.Welke twee manieren van betogen ken je? 3.Kan een tekst meerdere tekstdoelen hebben? Leg je antwoord uit! 4.Noteer twee tekstvormen waarin je argumenten tegenkomt.

WISSEL UIT EN KLASSIKAAL 1.Wissel je antwoorden uit met degene die naast je zit 2.Een aantal tweetallen geven klassikaal hun gevonden antwoorden.

BESCHOUWING Mening geven over een onderwerp Beschouw ing De lezer laten nadenken over een onderwerp hoofddoel Lijkt op een betoog, toch anders Verschillen met betoog Ow eerst van verschillende kanten laten zien. Dan pas een mening Verschillende standpunten subdoelen Informeren, overtuigen

Inleiding: Presentatie ow>vaak met een vraag/pro- bleestelling SLOT: Conclusie/mening van de schrijver Kern Standpunten van anderen> vaak met commentaar van de schrijver