Begeleiden van authentieke, complexe opdrachten in het groene onderwijs Dag 2 Naam trainer(s)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Advertisements

Workshop: Opzetten van een praktijksituatie
Ochtend Presentatie - docenten Welkom terug! Hoe ging de uitvoering van de PvB? Wie heeft dit allemaal gedaan en wat waren de ervaringen?
Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
Beeld zegt meer dan duizend woorden….
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
31 oktober. Programma  360˚ feedback en competentieontwikkeling  toepassing 360˚ feedback in stage.  ervaringen vanuit de praktijk.  afronding.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Projectonderwijs in het HBO
Reflectievaardigheden en instrumenten
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
ICT bijeenkomst 25 januari 2007
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
Informatie- avond groep 6
Naam workshopbegeleider
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Werkveldconferentie 3 juni 2015 Wat is de rol van zorgverlener door de ogen van leerjaar 2?
Afnemende en toenemende verantwoordelijkheid
Coaching week Rotterdam Academy.
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Bijeenkomst September 2015
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.

Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Bijeenkomst September 2015
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
DAPPR Samenspel 1. DAPPR Samenspel: doelen & resultaten > Doelen  Vergroten inzicht in eigen rol  Vergroten inzicht in elkaars rol en handelingsmogelijkheden.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Begeleiden van authentieke, complexe opdrachten in het groene onderwijs Naam Trainers.
Begeleiden van authentieke, complexe opdrachten in het groene onderwijs Dag 3 Naam trainer(s)
Rollen binnen het werkplekleren
Participatiebijeenkomst Donderdag 23 februari 2017
Coaching in regioleren
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Bijeenkomst startende mentoren
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Onderhouden bestratingen
De veranderende rol van de IB
Burgerschap Samenwerkend leren
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Ouders en school samen Maart 2016
PowerPoint Taal Bijeenkomst 5: Onderwijsaanbod uitvoeren/evalueren
Coachtraining DOEN?! Dag 3
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Jij als werkplekbegeleider!
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Jij als werkplekbegeleider!
Introductie intervisie
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Begeleiden van authentieke, complexe opdrachten in het groene onderwijs Dag 2 Naam trainer(s)

Programma 3-daagse  Introductie op de opdracht via mail  Dag 1 ● Oriëntatie fase – probleemformulering, projectplan ● Informerende fase – projectplan  Dag 2 ● Verwerkingsfase – uitvoeren projectplan  Dag 3 ● Afrondende fase - eindproduct

Terugblik dag 1 Trainer vult deze dia in met de belangrijkste uitkomsten uit de evaluatie van dag 1

Terugblik dag 1: Start van een opdracht ● Student: zuigeling, veel sturing nodig, afwachtende houding. Weten niet wat ze moeten doen. Op inhoud gericht. ● Jij: expert rol. Jij moet duidelijkheid verschaffen. Duidelijk aangeven wat er moet gebeuren: ● de doelen die bereikt moeten worden ● het kader waarbinnen gewerkt dient te worden ● Werkwijzen aanreiken ● Zorgen dat studenten zich kunnen oriënteren op elkaar (introductie) ● Zorgen voor een veilig leerklimaat ● Bij grotere opdracht ook taken en verwachtingen bespreken

Verwerkingsfase (of uitvoeringsfase)  Uitvoeren van de deelprojectplannen  Deelresultaten bespreken en activiteiten bijstellen  Afspraken over gezamenlijk eindproduct  Afspraken maken communicatie naar opdrachtgever

Programma dag 2  Welkom, big picture  Terugblik dag 1  Programma dag 2 Verwerkingsfase  Presentaties team 1 en 2, feedback en verwerken van suggesties  Reflectie op begeleidersrol tijdens presentatie  Schuitwater: lunch en werken aan uitwerking smartphone-route  Reflectie + actieplan  Afronding dag 2 en toelichting opdracht dag 3  Evaluatie dag 1 en 2

Instructie bij teampresentaties  Wat - Elk team presenteert resultaten tot nu toe, hoe vandaag verder en benodigde input om verder te kunnen.  Hoe - de aangewezen spreker presenteert.  Hulp - flap, powerpoint of anders.  Tijd - 5 min presentatie, 10 min. vragen en feedback.  Uitkomst – teams weten van elkaar wat ze hebben gedaan.  Klaar – Afronden met een reflectiegesprek, daarna worden commentaren en suggesties verwerkt in projectplan en in het persoonlijk actieplan.

Koffie

Situationele Factoren Leer- en docent -activiteiten Learning Outcomes Feedback & Assessment Alignment

Begeleiden op 3 niveaus

Fasen in een groepsproces en begeleiding

Soorten begeleidingsstijlen Aandachtspunten bij de keuze van je rol :  de soorten doelen die bereikt moeten worden (cognitieve, interactieve, affectieve/persoonlijke ontwikkeling)  de mate van inbreng die je van de student verwacht  het voorkennisniveau van de student  de mate waarin je studenten individueel kunt en wilt begeleiden en omgekeerd  je vaardigheid om de verschillende rollen en verschillende vormen van interactie bij de uitvoering te hanteren

Expert rol (vakdeskundige of specialist) Wat houdt de expert rol in?  stelt een diagnose, analyseert de inhoud/het probleem en geeft de juiste oplossingsrichting(en) aan. In de expertrol bepaal je  de doelen die bereikt moeten worden; het kader waarbinnen gewerkt dient te worden; je overlegt hierover nauwelijks met de student. Focus  vooral gericht op het vakinhoudelijke resultaat Interactie met student  gericht op het verwerven en verwerken van de nieuwe vak inhoud  de terugkoppeling vooral betrekking op de taakuitvoering

Adviseur rol (begeleider of facilitator) Wat houdt een adviseur rol in?  analyseert een bepaalde werk- of probleemsituatie waarmee een student/team wordt geconfronteerd;  komt op grond van analyses van de situatie tot een oplossingsrichting: het advies. In de adviseur rol  bepaal je samen met de student/de groep de doelen; ondersteunen bij het oplossen van het probleem of bij het bereiken van het doel. Focus  Leerproces van student, zowel vakinhoudelijk als opvattingen en meningen en de daarbij behorende attitudes. De terugkoppeling is gericht op het signaleren en bespreken van inconsequenties in de analyse en op de voortgang die de student demonstreert in het hanteren van bepaalde vaardigheden.

Coach rol (docent of mentor) Wat houdt de coach rol in?  gericht op het persoonlijk functioneren, de persoonlijke ontwikkeling van de student in de authentieke situatie.  verschil met de adviseur is dat de coach voor de analyse uitgaat van de persoonlijke reflecties, impulsen en opvattingen van de student. In de coach rol  laat je de doelen vooral door de student/de groep bepalen; samen verkennen en verhelderen van de vraag wat het probleem met hem doet. Focus  vooral gericht op de verbetering van het persoonlijk handelen van de student. De interactie gericht op de verheldering van het eigen handelen, van bewustwording van eigen kwaliteiten, opvattingen, vaardigheden en gedrag in een bepaalde werksituatie.

Persoonlijk actieplan invullen

Werken aan team inhoudelijk opdracht  60 minuten  Tussendoor pauze/lunch

De grote begeleidersquiz: wat zou jij doen?  10 minuten voorbereiden op eigen casus  Start: Team 1 legt casus voor aan team 2. Team 2 denkt na over: ● Wat zou jij doen als begeleider? Noem 3 aanpakken. ● Team 1 noemt aanpakken op en licht deze (eventueel) toe (aan de hand van de theorie van dag 1).  Daarna draaien rollen om. Team 2 legt hun casus voor aan team 1. Zij denken na over begeleidersaanpak voor deze casus.

Koffie

Rollenspel over demotivatie  Wat – Rollenspel uitvoeren in teams  Hoe - 4 mensen ● 1 speelt gedemotiveerde student ● 1 speelt begeleider/coach en heeft gesprek met student die gedemotiveerd is ● 2 zijn observator. Ze mogen het spel stopzetten en mogen zelfs de rol van de coach overnemen.  Tijd –voorbereiden voor elke ronde 2.5 min, 3 rondes van elk 7.5 min, nabespreken 5 min  Uitkomst – Ervaren en zien van effecten van verschillende coachstijlen  Klaar – nabespreking plenair

Agenda probleemgesprek 1. Vertrouwenssfeer 2. Exploratie van het probleem 3. Analyse van het probleem 4. Formuleren van oplossingen en consequenties 5. Keuzes en oplossing(en) 6. Afronding en afspraken

Nabespreking  Wat is je opgevallen aangaande de verschillende begeleidingsstijlen.  Wat zijn je sterkte punten als coach, wat zijn je verbeterpunten??  Wat is je belangrijkste leerpunt en wil je meenemen?  Actieplan

Afsluiting dag 2  Terugblik dag 2  Vooruitblik dag 3  Toelichting op thuiswerkopdracht  Invullen persoonlijk actieplan  Invullen teamchart

Programma dag 3  Ochtend: presentatie producten aan opdrachtgevers  Tussen dag 2 en 3: knelpunten die je bent tegengekomen bij de begeleiding (van authentieke opdrachten) van je eigen studenten. Een incident meenemen voor intervisie.  Middag: intervisie, incidenten: werken met studenten  Afronding rond en dan borrel en hapjes.  Einde om 16.30

Bedankt en tot dag 3! Naam trainers