Significante cijfers Wetenschappelijke notatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Negatieve getallen Klas 1 | Hoofdstuk 4
Advertisements

Afronden bij natuurkunde
- Hoe noem je uitkomsten?
Machten van 10 en wetenschappelijke notatie
Werken met het begrip wetenschappelijk en significant.
Positieve en Negatieve getallen
H1 Basis Rekenvaardigheden
Les voor groep 6 Geen instructietafel, want deze les is voor iedereen die niet precies meer weet hoe de staartdeling ook al weer ging en/of er meer van.
Snelheid.
Rekenen met machten met hetzelfde grondtal

Wetenschappelijk en significantie
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Hoofdstuk 1 Basisvaardigheden.
Meetonzekerheden In de natuurkunde moet je vaak een grootheid meten
Lesplanning Binnenkomst Intro Nakijken 1.4
Lesplanning Binnenkomst Intro Vragen huiswerk
H1 Experimenteel onderzoek
Rekenen Hoofdstuk 9.
Hoofdstuk 9 havo KWADRATEN EN LETTERS
Basisvaardigheden: Metingen en diagrammen
Grote getallen.
Heel kleine getallen.
Rekenen.
Intermezzo: Werken met meetresultaten
Gecijferdheid les 1.4 Grootst gemene deler Kleinst gemene veelvoud
Gecijferdheid les 1.3 Kwadraten en machten
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 3
Standaardvormen Standaardnotatie Wetenschappelijke notatie
Significante cijfers Wetenschappelijke notatie a • 10b
rekenen Basisvaardigheden toegepast rekenen
Inhoud Optellen en aftrekken. Vermenigvuldigen en delen.
Inhoud Breuken (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen).
/ \ S t a a r t d e l i n g e n * Level 1
Deze les hoofdrekenen les 1 vervolg
Absolute aantallen en relatieve aantallen
Wat is algebra? Rekenen is het werken met getallen. Er zijn vier hoofdbewerkingen: optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen. Verder ken je de bewerkingen.
Wiskunde voor Engineering
Deze les Nabespreken toets Vervolg Verbanden
Deze les Nabespreken toets
Cijferen 5de leerjaar.
Wat is het grootste getal
Les 3Regels voor de volgorde van bewerkingen
Les 3: Negatieve getallen Les4: Optellen en aftrekken
Afronden Hoe moet je statistisch afronden? nr gehalte (mg /100g) 1
Rekenen Les 7: Rekenen met de rekenmachine Les 8: Rekenen in toepassingssituaties.
Rekenen Les 5: vermenigvuldigen en delen Les 6: Afronden met breuken en kommagetallen.
Les 4 Optellen en aftrekken in dagelijkse situaties
Significante cijfers © Johan Driesse © 2013 – Johan Driesse.
Bewerkingen 5de leerjaar.
Hoofdstuk 7: Handelsrekenen
G4 2 Wetenschappelijke schrijfwijze van een getal M A R T X I
Rekenen Les 5: vermenigvuldigen en delen Les 6: Afronden met breuken en kommagetallen.
Basis 1 Getallen. Basis 1 Getallen Paragraaf B1.1 Groeperen per 10.
Grootheden & eenheden TV Elektriciteit.
Les 3: Negatieve getallen Les4: Optellen en aftrekken
Rekenen met kommagetallen
Wetenschappelijk en significantie
Wiskunde Blok 5 les 17.
Machten van natuurlijke getallen
Machten en vierkantswortels van gehele getallen
De volgorde van de bewerkingen
De kommagetallen De kommagetallen De kommagetallen © Andre Snijers.
Voorkennis Wiskunde Les 3 Appendix §A.5 en A.6.
Kommagetallen vermenigvuldigen en delen
De volgorde van bewerkingen
Welkom!.
Handig rekenen met eigenschappen
Verder rekenen met kommagetallen
Breuken optellen en aftrekken
Transcript van de presentatie:

Significante cijfers Wetenschappelijke notatie

Lesdoelen Les 1 Je weet wat significante cijfers zijn Je kent de rekenregels van de significante cijfers Je kunt met de rekenregels opgaves op het juiste aantal significante cijfers afronden Les 2 Je weet hoe je met machten van 10 werkt Je weet wat de wetenschappelijke notatie inhoudt Je kunt getallen in de wetenschappelijke notatie schrijven en weer op de normale manier schrijven

Draaiboek Les 1 Uitleg significante cijfers Opdrachten maken en bespreken Uitleg rekenregels Nabespreking Les 2 Uitleg machten van 10 Opdrachten maken Uitleg wetenschappelijke notatie

Les 1: Significante cijfers Met significante cijfers geef je aan hoe nauwkeurig je een meting hebt verricht Voorbeeld: Ik lees op een maatbeker af dat er 1,0 L aan water in de maatbeker zit. Dat betekent dat het waterniveau tussen 1,1 en 0,9 moet staan. Waarom mag je dan niet opschrijven dat er 1,000 L water in de maatbeker zit? Dat zou betekenen dat iemand heel nauwkeurig glaswerk heeft en heeft afgelezen tussen streep 1,001 en 0,999. En dat is niet het geval

Significante cijfers 1,00 heeft drie significante cijfers Alle nullen rechts tellen mee voor het aantal significante cijfers. De nullen links niet 1,00 heeft drie significante cijfers 0,003456 heeft vier significante cijfers 3345,1 heeft vijf significante cijfers

Opdracht Hoeveel significante cijfers hebben de volgende getallen? 1 1234,0 0,00045 0,0020 456,0000 4,079020400 0,0005603067

Rekenregels (rekening houden met nauwkeurigheid meetwaarden) Regel 1: bij vermenigvuldigen en delen is het aantal significante cijfers van de uitkomst gelijk aan de meetwaarde met het kleinste aantal significante cijfers. Regel 2: bij optellen en aftrekken is het aantal cijfers achter de komma van de uitkomst gelijk aan het aantal cijfers achter de komma van de meetwaarde met het kleinste aantal cijfers achter de komma Regel 3: vaak moet je afronden om het juiste aantal significante getallen te verkrijgen. Je let hierbij op het eerste “niet-significante” getal.

Rekenvoorbeelden Regel 1: 1,0 L x 2,500000 g/L = 2,5 g Regel 2: 1,00000 L – 0,25 L = 0,75 L Regel 3: 2,345467 is bij het derde getal significant dus afgerond 2,35

Opdracht Geef het antwoord in het juiste aantal significante cijfers. 1,00 x 2,000000 = 210 x 1,000000 = 3,001 x 1,000000 = 1,25 – 0,250000000 = 3,05 – 1,050000000 = 4,2 + 2,0000000 = 2,50 + 1,5 =

Opdracht Rond de volgende getallen af. Het onderstreepte getal is significant 4,56456476 1000,45634 78,45209 85,2 89,6667 32,9

Les 2: Wetenschappelijke notatie Machten van 10 101 = 10 102 = 100 103 = 1.000 104 = 10.000 105 = 100.000 106 = 1.000.000 Negatieve Machten van 10 10 – 1 = 0,1 10 - 2 = 0,01 10 - 3 = 0,001 10 - 4 = 0,0001 10 - 5 = 0,00001 10 – 6 = 0,000001 Wat is dan 10 0 ? Afspraak is 10 0 = 1

Wetenschappelijke notatie Getallen weergeven met een getal tussen 1 en 10 vermenigvuldigd met een macht van 10. 2.000.000 = 2 x 10 6 456 = 4,56 x 10 2 0,1 = 1 x 10 -1 0,0067 = 6,7 x 10 -3

Oefeningen Schrijf de volgende getallen in de wetenschappelijke notatie. 345.000 522 678.000.000.000 6.000.000 0,00056 0,02 0,8 0,0000067

Oefening Schrijf de volgende getallen normaal op 2,45 x 104 7 x 10 -4 4 x 10 2 8,9 x 10 -2 6,9 x 10 6 8 x 10 -7 3,015 x 10 8