Infosessie Erfgoeddag ‘Zorg’ Spoor 1: Welzijn en gezondheid.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Advertisements

Ouders en kinderen vergezellen op weg naar Jezus
Dagverzorgingscentrum Sint-Jacobus Doolweg Borsbeek
Makkelijk lezen voor volwassenen [Bedrijfsnaam]. Wat doen we?  We maken lezen aantrekkelijk.  We maken volwassenen actief met taal.  Dan wordt lezen.
Lifestyle-bladen voor de vrouw
Zorgbib Meer dan een boek…. Een openbare bibliotheek voor speciale doelgroepen − Een discipline van Rode Kruis- Vlaanderen − Met een overheidsopdracht.
“Zonder taal geen verhaal” .
ODENSEHUIS … Ontmoetingscentrum voor mensen met beginnende dementie en hun familie en vrienden Het aantal mensen met dementie dat thuis woont groeit gestaag.
Makkelijk lezen voor volwassenen [Bedrijfsnaam]. Wat doen we?  We maken lezen aantrekkelijk.  We maken volwassenen actief met taal.  Dan wordt lezen.
ICT Bevordert Vroege Leesontwikkeling
UA– 9 mei 2014.
UA – 11 mei Missie Stichting Lezen wil brede bevolkings- groepen het plezier en het nut van lezen laten ontdekken en beleven om zo hun persoonlijke.
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Ophalen van autobiografische herinneringen
Meertalig opvoeden Elke Burkhardt.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Leeskringen in het onderwijs Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
UA 3 mei Stichting Lezen wil brede bevolkingsgroepen het plezier en het nut van lezen laten ontdekken en beleven om zo hun persoonlijke ontwikkeling.
CinekidStudio: zelf doen geeft inzicht!. Introductie Games (serious games / cots games) Virtuele werelden Playful digital tools Onderzoek naar het gebruik.
Voorlezen Lees-Mediacoach Marloes Reuvers Jezelf voorstellen
De magie van het voorlezen
Plus. + Deelname aan de provinciale pilot Boekstart in Overleg met ambtenaar lokaal onderwijs over de invoering van Boekstart in Boxtel. + Financiering.
VOORLEESWEKEN Voorlezen; elke dag een feest!. WAT IS DE REDEN OM VOOR TE LEZEN? Goed voor de ontwikkeling Tijd voor elkaar Verbondenheid Moment van rust.
De impact van vieze lucht in Rotterdam Haven versus stadsverkeer Datum:6 september 2014 Auteur: Mariska van der Sluis (Erasmus Universiteit Rotterdam)
Kick Off I ODISEE Sociaal Werk. - Ouderbetrokkenheid stimuleren - Ouders aanzetten om verhalen- /boekenrijke thuiscontext te creëren - Leesplezier.
(Voor)lezen is leuk!.
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Pedagogische theorieën
Rol van de bibliotheek bij mediaopvoeding van 0 – 6 jarigen Een interactieve sessie over mediaopvoeding van het jonge kind Denise Bontje en Plonie van.
Pedagogische theorieën
Bewustwording en herkenning laaggeletterdheid
Reminiscentie Levensboeken
Interactieve Mantelzorgkamer Share&Care
Het belang van voorlezen
De maatschappelijke betekenis van musea Onderzoek, publicatie en implementatie.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Dingen in de kring van nonverbaal naar verbaal en weer terug Suzanne van Norden en Lucie Visch Workshop Een vluchteling / asielzoekerskind in de groep.
Meer voorlezen, beter in taal
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
Monique Berger (lectoraat revalidatie, expertisecentrum Bewegingstechnologie) Hester van der Sloot (lectoraat innovatieve beweegstimulering en sport, opleiding.
Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 2 Voorlezen in de kinderopvang.
BoekStart voor baby’s Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te binden.
Ons kinderdagverblijf werkt met BoekStart Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-4) - BoekStart voor baby’s - BoekStart in de kinderopvang Doel:
Voorlezen in de kinderopvang Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 1.
Bibliotheek op school in de praktijk Inspiratiedag 5 mei 2015.
Samen goed voor later! Een democratische oefenplaats, daar horen ook ouders bij; een good practice.
Interactief voorlezen in de kinderopvang Taal in peuterboeken Verhalende tekst (en rijm) © Gottmer; De rommelige reus.
Water 2 Achtergrond De meeste mensen hebben een passie, hobby of interesse. Over elk onderwerp wordt geschreven en zijn er boeken voorhanden. Doel: mensen.
Leesplezier voor jonge kinderen (0-4 jaar). 2 Waarom is voorlezen zo belangrijk?
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Schoolopbouwwerk Menen
Voorleescoördinator voor de kinderopvang
Regionale werkconferentie Samen Sterk voor Mantelzorg
Onlinehulptoepassingen in OCMW’s
Groep 2 Begrijpend luisteren
Regionale werkconferentie Samen Sterk voor Mantelzorg
Gezondheid & Groen Noordwijk – 22 november 2016 Arthur Hilgersom.
Vluchtelingen en asielzoekers
Voorlezen in de kinderopvang
BoekStart voor baby’s > Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) > Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te.
naam gemeente | datum start
Delen van levensverhalen en eenzaamheid Anita Blijdorp | Platform Levensverhalen Ledenbijeenkomst Coalitie Erbij, 27 maart 2018.
Groep 2 Begrijpend luisteren
Thuis in taal Voorlezen stimuleren
Wensen en verwachtingenavond
Bereslim verbinden aan boeken
BoekStart en vrijwilligers in de Bibliotheek
Transcript van de presentatie:

Infosessie Erfgoeddag ‘Zorg’ Spoor 1: Welzijn en gezondheid

Voorlezen aan personen met dementie Sylvie Dhaene, Iedereen Leest PC Caritas Melle

“Leesplezier verrijkt een mensenleven en een maatschappij” de waarde van (voor)lezen voor jong én oud is hoog iedereen kan genieten van het voorlezen van verhalen én het gaat niet alleen over het verhaal, het is veel meer dan dat! Voorlezen opent nieuwe werelden en prikkelt onze verbeelding. Onze fantasie én herinneringen. Citaat G. Zaid

* Campagnes om voorlezen in de kijker te zetten Europees Jaar van het voorlezen (2013) + Jaarlijkse Voorleesweek (november) * Sensibiliseren en bewustwording aanwakkeren van het belang en de kracht van voorlezen van 0 tot 99. Attenderen op de welzijns- en andere effecten (cognitief, emotioneel, sociaal, emancipatorisch,…) * Stimuleren van voorleeswerkingen en tonen van de mogelijkheden van voorlezen: kinderopvang, onderwijs, ziekenhuizen, bibliotheken, gevangeniswezen, rust-en verzorgingstehuizen. * Voorleesrituelen geven structuur, rust, ontspanning en sociaal contact. Cfr. Voor het slapengaan van kinderen, maar evengoed bij het samen wekelijks luisteren naar een verhaal voorgelezen door een voorleesvrijwilliger in het woonzorgcentrum of door een mantelzorger.

* Belangrijke meerwaarde voor personen met dementie - verhalen kunnen triggers bieden, stimuleren van het geheugen - ontspannend en rustgevend ‘even weg uit het onrustige heden’ - ‘gewoon luisteren’, geen stess niet moeten iets doen of niet kunnen - positieve herinneringen/gevoel door herkenning en wat ze wél weten - ‘passieve kennis’ wordt actieve betrokkenheid (reminiscentie) - verhaal kan aanleiding zijn tot gesprek * Keuze en selectie: wat lees ik voor? kortverhalen, cursiefjes, columns, sprookjes, liedjesteksten, ‘seizoensverhalen’ en ook combinatie met samen zingen, vertellen,… - lengte van de tekst: concentratievermogen - herkenbare onderwerpen, sfeervolle verhalen - interesse van de doelgroep, taal (dialect), levensverhaal - mate van ‘aanreiken’ verschilt per persoon, dementeringsproces

In een organisatie * Hoe start je een voorleeswerking op? Motivatie en draagvlak creëren. Weet waarom je het doet! Voorleesplezier én ook helende en troostende kracht van verhalen Kwaliteit van leven en van zorg verbeteren: levensverhaal - zorgplan * Met wie kan je samenwerken? Lokale bibliotheek & zorgbib Rode Kruis Voorleestips en boekenaanbod Iedereen Leest ( Inspiratie op het internet; filmpjes over voorlezen aan ouderen * Opleiden van voorlezers voor ouderen ? Vormingsaanbod en workshops interactief voorlezen o.a. Linc vzw voor zorgverleners, activiteitenbegeleiders, vrijwilligers

Als mantelzorger *De schat van je leven - Herlinde Dely, HoWest – Kennispunt mantelzorg *Luisteren in je leunstoel. Handboek voorlezen aan ouderen - José Franssen, 2008 TOT SLOT: belangrijk aandachtspunten * rust vinden om voor te lezen, toegewijde interactie. * alertheid voor emoties die opgeroepen worden (angst, verdriet, …) * maak het gezellig. Zo wordt voorlezen = leesplezier voor 2 (of meer)! citaat Brigitte Danneels, voorleesvrijwilliger en mantelzorgster in Woonzorgcentrum Mariawende (Beernem)

Dankjewel!