Rapportering en security Plan van aanpak vanuit de nieuwe context Wout Van der Auwermeulen, Luk Verschooren Gijs Martens Afdeling HR Technologie & Data.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Atlas Leefomgeving Schakeldag 7 juni 2011 Julie Ng-A-Tham & Arne Willigenburg.
Advertisements

Onze kernwaarden.
Het Loopbaanontwikkelcentrum van de Vlaamse overheid: het LOC
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Nieuwe regelgeving dienstencheques en de impact op de OCMW’s Werkgroep activering 7 juli 2012.
Functiefamilies stand van zaken HR-netwerk 29 april 2005.
Exit-onderzoek. 1. Waarom? Verlies van competentie uit entiteit –Toekomstig vrijwillig vertrek opvangen –Twee kernvragen: wie en waarom? Let op: ligt.
Dia 1 Productencatalogus Samen beter informeren. dia 2 Wat is Productencatalogus? Uitwisselingssysteem voor overheidsinformatie.
Kennisnetwerk Informatiemanagement, sessie 11, november 2013
Nieuwe regelgeving dienstencheques en de impact op de OCMW’s Werkgroep activering 11 oktober 2012.
Getuigenis piloot eHR Stafdienst P&O, 26 mei.
Kinderopvangzoeker 5 juli Voor ouders is opvang zoeken eenvoudiger Voor voorzieningen en lokaal loket zijn de vragen beter zichtbaar Voor het beleid.
Op weg naar een generiek model voor een regionale volksgezondheidsrapportage Marja J.H. van Bon-Martens CEPHIR seminar Regionale Volksgezondheid Toekomst.
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
1 BOTTOM UP FEEDBACK - WERKJAAR Infosessie BUE werkjaar Intro BUE-kader Verloop BUE-traject en technische instructies Rol als BUE-begeleider.
Infosessie Topambtenaren Vlaamse Overheid 13 juni 2003 Een managementcode voor Personeel & Organisatie.
Doelen, doelgroepen en dienstverlening Een kijkje in de keuken van het gebruikersonderzoek Thea van der Geest, Nalini Kotamraju Jurjen Jansen, Joyce Karreman,
Doelstellingenmanagement
HR NETWERK 2015, EEN ANDERE AANPAK. Wat willen we bereiken ? HR netwerk ’15 2 Verdere versterking van het HR netwerk als spil – instrument rond.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM PRO 2006: stand van zaken.
HR model Vlaamse overheid en het Agentschap Overheidspersoneel
Mediprima De hervorming van de medische hulp uitgevoerd door de OCMW’s LENTE 2015.
Hoe stemmen we de dienstverlening af op onze klanten en hun noden? HR-deelnetwerk Dienstencentrum Personeelsadministratie 16/11/2015.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
HR business partner netwerk 28 april Agenda HR BP netwerk 28/04 1. Welkom 2. Korte terug- en vooruitblik: 1. Ervaringen en leerpunten HR netwerkmodel.
Met Traject aan tafel Departement Kanselarij en Bestuur.
Aan de slag met een gespecialiseerde jobcoach Zin?Ja! Sessie 21 april
VAC Herman Teirlinck Agentschap Onroerend Erfgoed.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Algemeen PTOW: een verhaal van … 7 B’s Bricks Bytes (Brains &) Behaviour Bills Business Buy-in Benefits.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Inhoudelijke oefening prestatiebegroting Eerste samenkomst coördinatoren 23/06/2016.
Infosessie MAGDA interface voor entiteiten en rapportering Bruno De Vrieze (AIV) Wout Van der Auwermeulen en Luk Verschooren (HR T&D) 02/06/2016.
Rapportering en security Rapportering & toegangsbeleid Gijs Martens Afdeling HR Technologie & Data HRBP-netwerk, 08/09/2016 Agentschap Overheidspersoneel.
HR business partner netwerk 8 september Agenda HR BP netwerk 23/06 8u30-9u00 Ontvangst met koffie 9u00-9u15 Welkom, agenda en mededelingen 9u15-9u35.
27/10/2016 Medische zorgen bij de politie Opportuniteiten voor uitbesteding, rationalisering en vereenvoudiging DGR.
Infosessie MAGDA interface voor entiteiten en rapportering
AANBOD STARTERSLABO FASE 4
Generieke rapportering AgO
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Werkgroep OPP van SWV Apeldoorn PO
Heb je vragen voor het Facilitair Bedrijf:
Voor kadasterdiensten
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
FLEPOS modernisering bestek AIV-FLEPOS/2016/0801
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Waarstaatjegemeente.nl Horizontale Verantwoording
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
MAGDA Online Toegangspoort tot MAGDA diensten
Generieke rapportering AgO
Slimme Subsidies Broodje Burger 12/10/2017.
Samenwerking Wave 0.
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Demo rapportering Traject
DAGINDELING (Elke sessie duurt ca. 1,5 uur)
Agentschap voor Overheidspersoneel Dienstencentrum Talent
Loopbaan in eigen handen? We werken er aan!
Kennisdeling en het valoriseren van leerpunten: conclusies
Groot Forum 05/02/2018.
Presentatie voor de managementcomités September 2015
Agenda Agentschap Overheidspersoneel
Samenwerking waterbeheerders
Functieclassificatie - impact Vlimpers
Model academiereglement deeltijds kunstonderwijs
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Inleiding campusvoorrang
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Functiebeschrijvingen beheren
Transcript van de presentatie:

Rapportering en security Plan van aanpak vanuit de nieuwe context Wout Van der Auwermeulen, Luk Verschooren Gijs Martens Afdeling HR Technologie & Data HRBP-netwerk, 19/02/2016 Agentschap Overheidspersoneel

Context en generieke aanpak

Context (1) o Aanleiding: o Dienstencentrum personeelsadministratie 1/1/16 o 91 overgekomen o Takenpakket: o Instroom, loopbaan, uitstroom, welzijn, loonverwerking o Incl. adviesverlening, masterdata, rapportering, security o Voorstel van generieke aanpak: o Mbt ‘rapportering & security’ o Voor wie: o In eerste instantie: ‘DC PA-entiteiten’ o Evenzeer entiteiten waarvan pers.adm. later overkomt

Aangesloten bij Vlimpers, niet-DCPA Aangesloten bij Vlimpers, DCPA Vooropgesteld toepassingsgebied Vlimpers, nota VR

Context (2) o Afdeling ‘HR Technologie & Data’ (HRTD) o Afdeling HRTD (op dit moment): 35 pers. o Team Applicatiebeheer (Chris Logghe) (5) o Team Dienstverlening (Nele Eggermont) (12) o Team Rapportering & Beleidsinformatie (Gijs Martens) (9) o Beleidsinformatie (Gijs Martens) o Rapportering (Wout Van der Auwermeulen) o 1 Security Officer (Luk Verschooren) o 3 Business Analisten o 2 voor Personeelpunt o 6 overgekomen vanuit andere entiteiten, 5 vanuit Ago zelf o 8 andere personeelsleden werken (tijdelijk) mee

Generieke aanpak (1) o Twee centrale vragen: onderling verweven o Wie mag welke informatie zien & wijzigen ? o Wie kan welke informatie waarvoor gebruiken ? o Vertrekpunt : o Eén afgestemde en overkoepelende aanpak o Focus op toekomst met gestage opbouw o Beoogde meerwaarde: o Voor ons: efficiënte organisatie (cfr. nota’s VR) o Voor jullie: versterking van HR BP-rol (exclusieve infotoegang & meer rapportering ifv ‘evidence based HR’)

Generieke aanpak (2) o Principes: Niet alleen: o Gestroomlijnd over entiteiten o Enkel gemeenschappelijke noden o Juridisch sluitend Maar ook: o Transparantie over aanbod o Inhoudelijk onderling afgestemd o Onderlinge vergelijkingsmogelijkheden

Deze presentatie o Achtereenvolgens: o Security en toegangsbeheer o Rapportering o Gebruik personeelsdata in eigen randsystemen o Startpunt: o Inhoudelijke dialoog o Afgestemde en gefaseerde uitvoering

Vragen ?

Security & toegangsbeheer

Security en toegangsbeheer Orafin? Andere? Ntb Fase 1 Fase 2 o Toegang tot (toegangsbeheer) verschillende systemen o en security in verschillende systemen o Alignering systemen, geïntegreerd, afgestemd met AIV o DCPA entiteiten: Schakel o Niet-DCPA ent: Flamingo o Nog niet-aangesloten ent.

Toegang tot Vlimpers o Via overkoepelend platform Vo Gebruikersbeheer (Webidm) o Rol van ‘lokale beheerder’ – IT. Zeker voorzien binnen de entiteit! o d= d=1865

Security in Vlimpers o Rolafbakening van oa het profiel “HR in de entiteit”. o Komen tot uniformiteit <> uitzondering in de praktijk met vacaturemarkt o Samen dossier onderbouwen o Kadert binnen informatieveiligheidsbeleid ism veiligheidsconsulente AgO o Privacywetgeving: proportionaliteit, finaliteit en transparantie o Security = wat (in leesrechten) en wie

Security in Vlimpers - Persoons- en functiegeg.- Vormingscoördinator - Salarissen en afwezigheden - Organisatieontwikkeling - Medische controle (ziekte)- Bedrijfseigend. en telewerken - Veiligheid en gezondheid- Talent Ploeg en Leren Wat: - Contactpersoon in noodgeval, gezinsleden - Arbeidshandicap, staatsburgerschap - Schulden, bankrekening, klachten, tucht - PLOEG: inhoud evaluatie consulteren ? Break-out sessie

Security in Vlimpers Vervolg wat. Staat mogelijks los van profiel “HR in de entiteit” maar zijn wel rollen bij de entiteit: o Doublure/aanspreekpunt o werkstromen ziektebeheer en in/uit/doorstroom o Prikklokverantwoordelijke o EHBO verantwoordelijke o Vormingscoördinator (ikv taakverdeling) o Beheerder werkgeversplatform

Security in Vlimpers o HR BPs krijgen asap toegang o HR specialisten worden opgevraagd door HR BP AgO o Wie: enkel data van de eigen organisatie o Delegatiemogelijkheden (informatieveiligheid garanderen; geen wachtwoorden doorgeven) en verantwoordelijkheden o Informed consent o Beleidscluster Personeelsadministratie

Toegang tot Cognos o Nodige rechten in het Vo Gebruikersbeheer, opnemen met lokale beheerder o Al dan niet wachtwoordreset o Huidige werkwijze: - HR in de entiteit: toegang aanvragen in Schakel - Cognos studio gebruiker binnen entiteit (met licentie) aanvragen mbv toegangsformulier (momenteel via AIV)

Security in Cognos o Vergelijkbaar als Vlimpers: wat en wie o Welke type rapporten – managementportaal en rapportenshop

Vragen ?

Rapportering

Situatie vandaag  3 types van rapportering:  Operationele rapportering voor DC PA:  Absolute prioriteit op dit moment  Beleidsrapportering:  Continuering van bestaande rapportering  Besparingen, vergrijzingskost & stakingen  Entiteitsrapportering:  Ad hoc vragen via Schakel => tegengesteld aan principes  Veel vragen onderling gerelateerd: gebundeld opgenomen  Communicatieproblemen (technisch – functioneel)  Op deze manier niet houdbaar

Voorstel generieke aanpak (1)  Geen opgelegd aanbod maar vanuit jullie doorgegeven behoeften  Voorstel:  Elke strategische werkgroep HRBP bepaalt de behoeften aan generieke entiteitsrapportering  Ondersteund vanuit beleidsanalisten:  Technische doorvertaling van behoeften  Terugkoppeling vanuit rapportering  Op basis van beschikbare bronnen:  Bevraging juli/aug 2015  Analyse van schakelcases voorjaar 2016

Voorstel generieke aanpak (2) WerkgroepHR BeleidstrekkerHR-Beleidsanalisten Instroom, personeels- bewegingen & uitstroom Jonas VinckenIlse Vanderweyen LeiderschapBrunhilde BormsMaxime Loose Loopbaan & beloningsbeleidRonny VerstraeteMaxime Loose Organisatieontwikkeling Helena De Clercq & Radek Sidorski Ilse Vanderweyen Talent & OntwikkelingSandra LaufMaxime Loose WelzijnJessy Van Dousselaere ? PersoneelsadministratieLieve Vandecasteele Luk Verschooren (toegangsbeheer) Overzicht (verdere info volgt):

Voorstel generieke aanpak (3)  Opmaak entiteitsrapporten: Op basis van aangegeven behoeften in WG Wisselwerking tussen HR-rapporteur, beleids- analist en HR Beleidstrekker Terugkoppeling naar Werkgroep ifv feedback  Bij akkoord: Terbeschikkingstelling in Rapportenshop Ontsluiting via extranet/WGsplatform (VP)  Voor aanpassingen: analoge werkwijze

Voorstel generieke aanpak (4)  Eén uitzondering: weddebudgetrapportering  Versnelde opstart wegens grote vraag/behoefte  Adhv aparte (technisch gerichte) werkgroep  In afstemming met DCPA-entiteiten  Indien interesse, aansluiting mogelijk  Terugkoppeling naar HRBP’s voorzien  Onder leiding van beleidsanalist:  Generieke basis met simulatiemogelijkheden  Op basis van analyse van bestaande rapporteringen in de verschillende beleidsdomeinen

Voorstel generieke aanpak (5)  Geleidelijke uitbouw entiteitsrapportering  In afwachting:  Bestaand aanbod in rapportenshoprapportenshop  Daarop voortbouwen voor generieke enti- teitsrapporten  Toegangen aangevraagd voor HRBP’s  Tot opstart werkgroepen:  Ad hoc-rapporteringsvragen mogelijk langs Schakel  Zo goed mogelijk proberen op te vangen

Rapportenshop

Vragen ?

Gebruik van personeelsdata in eigen randsystemen

Aanleiding o Problematiek op dit moment: o Geen overzicht over wie welke Vlimpers-data aanwendt waarvoor o Niet afgestemd met VTC o Niet transparant => Juridische risico’s o Vaak op oneigenlijke wijze o Via rapportering o Via Vlimpers-exports  impact op systeemperformantie  Dringende nood aan betere governance

Voorstel van aanpak (1) o Ons uitgangspunt: o Dit moet mogelijk blijven o Maar dan wel: o Voorafgaand gecheckt op conformiteit (Ago) o Via de juiste weg (Magda) o Op de technisch minst belastende wijze (ETL/XML) o Principes: o Stapsgewijs: eerst entiteiten aangesloten DCPA o Met voldoende overgangsperiode o Heldere rolverdeling én praktische toelichting

Voorstel van aanpak (2) o Traject: o Ago rondt voorbereiding af met Magda-team o Ago organiseert infosessie ism Magda-team o In geval van enkel data over eigen entiteit: o Elke entiteit vraagt toelating bij Magda-team o Begeleiding aanvragen ifv conformiteit met Ago- veiligheidsbeleid o In geval van entiteitsoverschrijdende data: o Machtiging nodig van VTC o VTC: afweging tussen finaliteit, proportionaliteit en transparantie o Bij toelating/machtiging: Magda-team zorgt ICT- technisch voor overeenkomstige aanlevering

Voorstel van aanpak (3) o Praktisch: o Na afronding voorbereidingen o Communicatie vanuit HRBP-coordinatie o Vraag aan HRBP’s: o Zorgen voor (IT-)afvaardiging op infosessie o Ifv opstart aanvraag nadien o Doorlooptijd: o Van analyse tot ‘go live’ o Normaal gezien 3 maand

Vragen ?

Samengevat

Ons streven o Enkel HRBP’s en HR Specialisten: o Hebben toegang tot individuele gegevens o Kunnen op hun behoeften afgestemde generieke rapportering opzoeken en nakijken o Kunnen hierover vragen stellen o Hiervoor nood aan: o Onderling afgestemd toegangsbeheer o Generieke rapportering die bij behoeften aansluit o Transparant overzicht over afgetoetste datadoorstroming naar randsystemen

Onze werkcontext o Team Rapportering & Beleidsinformatie: 3 VTE beleidsanalisten + 0,5 VTE rondvragen 3 VTE rapporteurs (2 pers. van 0,5 VTE) 1 VTE rapporteur bij Ag Info Vlaanderen Ad hoc-ondersteuning vanuit team Dienstverlening o Implicaties: o Capaciteit zal ritme bepalen waarmee aanpak zal uitgevoerd kunnen worden o Wij werken verder aan randvoorwaarden (bundelen/uitbreiden van rapporteringscapaciteit)

Binnen welke termijn ? o Eén datum van inwerkingtreding: o Na inwerkingtreding: o Overige toegangen buiten doelgroep afgesloten o Andere rapporten buiten rapportenshop afgesloten o Eerst voor DCPA-entiteiten o Ten laatste najaar 2017 o Extra toegangen voor HR in de entiteit worden wél op korte termijn opgenomen