HFD3: CHRONOLOGISCH/OPSOMMEND/ TEGENSTELLEND/VERGELIJKEND HFD4: CONCLUDEREND/VOORWAARDELIJK/ OORZAKELIJK/REDENGEVEND Verbanden in een tekst.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spelling en Schrijven en formuleren hoofdstuk 1,2&3
Advertisements

Schema en synthese van een zakelijke tekst
Standpunt - argumenten Argumenten - conclusie
Kinderen online.
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Verbanden en signaalwoorden in een tekst
Het Potlood.
Tekststructuren 5.3.
Nieuwsbegrip Doel van deze les:
TEVREDENHEIDONDERZOEK 2014 GEMAAKT DOOR: NICK HENRIQUEZ.
een aantal voorbeelden en oefeningen
Op maat werken aan taal Over de invoering van Muiswerk op de Emmausschool in Rotterdam Rob Royen, ICT-coördinator, leerkracht, taalwerkgroeplid.
Centraal Examen 2012 Nederlands dinsdag 15 mei
Cursus Lezen 5 vwo.
Proeftoets periode 1 4 havo.
Samenvatting Havo 5.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Hoofdstuk 3 terugblik.
Feiten, meningen en argumenten
Chronologisch/Opsommend/tegenstellend/vergelijkend
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
Teksten schrijven. Teksten schrijven Teksten schrijven – Waar gaat het over Onderwerp Titel Lead Tussenkopjes Illustraties Woorden vet/cursief.
Tekstverbanden en signaalwoorden
voorbeelden en oefeningen
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Begrijpend leesstrategieën, verbanden, signaalwoorden
Ik ben vandaag niet thuis Ga jij naar de Colruyt? Ten eerste breng je choco mee Denk ook aan Nesquik Daarnaast nog mandarijntjes En ten slotte mag je geen.
Nederlands Vrijdag 11 maart 2VA.
Leesvaardig Examentraining.
LEZEN 4.2 BETOOG, SOORTEN ARGUMENTEN EN KRITISCH LEZEN VAN EEN BETOOG.
LEZEN 3.4 PUBLIEK, TEKSTDOEL, TEKSTSOORT. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET JE.. Hoe een schrijver rekening houdt met zijn publiek bij het schrijven van.
LEZEN 2.4 INFORMATIEVE TEKSTEN, INTERVIEWVERSLAG, INLEIDING EN SLOT EN FUNCTIES DAARVAN.
Leeswijzer Duik in je boek!
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Kinderarbeid..
Een beoordeling schrijven
Cursus Leesvaardigheid
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Groep 8 Begrijpend lezen lezen
Verbanden en signaalwoorden
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Overtuigende tekst/betoog
Aantekeningen maken en navertellen
Het Potlood.
7 lessen tot het eindexamen – Tips en Tricks
Tekstverbanden en signaalwoorden
Alcohol Door: Kirsten de Wit 2VC.
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Paragraaf lezen h5 Feiten, meningen en argumenten
Dicteewoorden Papegaai Puberteit Cappuccino Toentertijd
Tekstverbanden en signaalwoorden
Tekstverbanden en signaalwoorden
Een RECENSIE schrijven
Lezen meningen, argumenten en conclusie
Een instructie schrijven
Het Potlood.
Inleiding, slot, functies, samenvattend tekstverband
Inleiding en slot schrijven
teksten Een tekst vormt een samenhangend geheel
Grensoverschrijdend gedrag
De schrijver mee op reis
Teksten lezen/Schrijven
Bewuster formuleren aan de hand van conceptcartoons over evolutie
diagnostische toets leesvaardigheid
lezen Feiten, meningen en argumenten
Van alle markten thuis Perron 1 – les 23.
Hoofdstuk 5 Taalverzorging
Belangrijke begrippen ‘Lezen’
Transcript van de presentatie:

HFD3: CHRONOLOGISCH/OPSOMMEND/ TEGENSTELLEND/VERGELIJKEND HFD4: CONCLUDEREND/VOORWAARDELIJK/ OORZAKELIJK/REDENGEVEND Verbanden in een tekst

Een tekstverband? Wat is dat ook alweer? In een tekst kun je zien dat zinnen of alinea`s met elkaar te maken hebben. Dit noem je tekstverbanden. Je kunt deze verbanden herkennen aan signaalwoorden. Bij ieder tekstverband horen verschillende signaalwoorden.

Wat heb je eraan? Als je snel een tekstverband herkent kun je een tekst sneller snappen. Je kunt dan al voorspellen wat de inhoud van de tekst is.

Herhaling hfd 3Verschillende tekstverbanden Tekstverband 1. Chronologisch (chronos=Grieks voor tijd) 2. Opsommend 3. Tegenstellend 4. Vergelijkend Signaalwoorden 1. Vroeger, eerst, later, nu, daarna vervolgens, nadat, terwijl, dadelijk, intussen 2. Ten eerste, ten tweede, om te beginnen, ook (nog), bovendien, ten slotte, en, opsommingstekens 3. Tegenover, daarentegen, maar, hoewel, echter, toch, ofschoon, ondanks dat, aan de ene kant…maar aan de andere kant… 4. Net zoals, evenals, meer dan, groter dan, beter dan

Tekstverbanden h4 Tekstverbanden Concluderend: de schrijver geeft zijn conclusie over het onderwerp waar hij over schrijft. Voorwaardelijk: beschrijft de voorwaarden waaronder iets gebeurt. Oorzakelijk: er worden oorzaken en gevolgen genoemd. Redengevend: lijkt op oorzakelijk, alleen bij een reden kun je zelf een besluit nemen bij een oorzaak niet. Omdat het regent (reden), blijk ik thuis (besluit). Doordat het regent (oorzaak) word ik nat (gevolg). Signaalwoorden 1. Kortom, dus, daarom, al met al, hieruit volgt 2. Als…dan, indien, mits, tenzij, wanneer, gesteld dat 3. Door, doordat, daardoor, als gevolg van, zodat, dat komt door, het gevolg is, dus, dankzij 4. Omdat, daarom, dus, immers, want, de reden hiervoor is

Welke verbanden en signaalwoorden herken je? Verbod op MSN-taal Groningse scholen 1.OUDE PEKELA - Vier scholen in de provincie Groningen hebben besloten een verbod uit te vaardigen op het gebruik van 'MSN- en sms-taal'. Het gebruik van deze talen is slecht voor de ontwikkeling van het Nederlands, vindt directeur Jaap Spelde van de Feiko Clockbasisschool in Oude Pekela, een van de initiatiefnemers van het verbod. Bovendien werkt het digitaal pesten in de hand, vindt hij. 2.Mensen die chatten of sms'en gebruiken vaak afkortingen om dingen duidelijk te maken. Bij MSN wordt er bovendien veelvuldig gebruik gemaakt van zogenoemde smileys, zoals :). Volgens Spelde is het voor de leerkrachten niet mogelijk om de MSN- en sms-taal met de vele nieuwe afkortingen bij te houden. Daardoor hebben ze het niet altijd in de gaten wanneer kinderen elkaar digitaal pesten. 3. Volgens de basisschool-directeur moeten ook de ouders betrokken worden bij het taalverbod. "Tot nu toe zitten de kinderen vooral thuis achter de computer. Maar als ze elkaar in het weekend digitaal pesten, dan hebben wij daar op maandagmorgen op school als eerste mee te maken. Dus ook de ouders moeten een oogje in het zeil houden." Het protocol moet in juni door de scholen worden ondertekend.

Welke verbanden en signaalwoorden herken je? Verbod op MSN-taal Groningse scholen 1.OUDE PEKELA - Vier scholen in de provincie Groningen hebben besloten een verbod uit te vaardigen op het gebruik van 'MSN- en sms-taal'. Het gebruik van deze talen is slecht voor de ontwikkeling van het Nederlands, vindt directeur Jaap Spelde van de Feiko Clockbasisschool in Oude Pekela, een van de initiatiefnemers van het verbod. Bovendien werkt het digitaal pesten in de hand, vindt hij. 2.Mensen die chatten of sms'en gebruiken vaak afkortingen om dingen duidelijk te maken. Bij MSN wordt er bovendien veelvuldig gebruik gemaakt van zogenoemde smileys, zoals :). Volgens Spelde is het voor de leerkrachten niet mogelijk om de MSN- en sms-taal met de vele nieuwe afkortingen bij te houden. Daardoor hebben ze het niet altijd in de gaten wanneer kinderen elkaar digitaal pesten. 3. Volgens de basisschool-directeur moeten ook de ouders betrokken worden bij het taalverbod. "Tot nu toe zitten de kinderen vooral thuis achter de computer. Maar als ze elkaar in het weekend digitaal pesten, dan hebben wij daar op maandagmorgen op school als eerste mee te maken. Dus ook de ouders moeten een oogje in het zeil houden." Het protocol moet in juni door de scholen worden ondertekend.