Introductie Arjan van der Weijde Innohealth BV.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
NOSMO Studiemiddag over de Methodologie van Praktijkonderzoek
Advertisements

NOSMO Studiemiddag - Utrecht, 1 maart 2013 Dr. Marc J. Noom
Regio ….. Werkafspraken patiëntgerichte samenwerking.
ROM als interventie Omdat geen cliënt hetzelfde is
Veerkracht van therapeut en cliënt
Stellingen •Er zijn veel uitdagingen op het gebied van de kwaliteit van ROM- data, om een zorgvuldige toepassing van ROM-data mogelijk te maken. De prioriteit.
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
CENTRAAL of MARGINAAL? Routine monitoring en feedback zijn een must: juist bij complexe problematiek 21 december 2007 Anton Hafkenscheid.
Routine Outcome Monitoring
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
Psychotherapie vanuit meervoudig perspectief 3 maart 2008 RINO Zuid Nederland Eindhoven Anton Hafkenscheid.
De rol van aandachtsfocus in blootstelling aan bedreigende informatie
Effectiviteit en efficiëntie vanuit overheidsperspectief Sofie De Smet Afdeling Beleidsontwikkeling Departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
Esther Meerwijk, UMC Utrecht
The relevance of recall and precision in user evaluation Louise T. Su Journal of the American Society of Information Science 1994.
Clinical audit Ervaringen in Engeland
Gé Haans & Ellen Oude Lenferink
Wat levert het op? George Witte 1.
1 Is MST Kosten - Effectief?  Jan J. v. Busschbach, Ph.D. –Viersprong Institute for studies on Personality Disorders –Erasmus MC Afdeling Medisch Psychologie.
Een vloeiende GGZ.
Psychotherapie bij volwassenen met een lichte verstandelijke beperking (Richard vuijk) Aline Vanneste 1BaO B2.2.
ROUTINE PROCESS MONITORING de ROM van de toekomst?
Dossier Empowerment.
Effectiviteit van oefentherapie bij heupartrose
‘Goed bekeken, goed beschreven, goed gemeten’ Een overzicht van uitkomsten van nieuw onderzoek naar psychomotorische therapie 16 oktober e mastersymposium.
Train the Trainer Critical Appraisal of a Topic Dr Arno AW Roest Willem Alexander Kinderziekenhuis.
Wetenschappelijk literatuur Selina Vlieger Mini-les.
Retourlogistiek 4e bijeenkomst.
ROM Kunstzinnige Therapie Erik W. Baars. Overzicht Lectoraat Antroposofische Gezondheidszorg, Hogeschool Leiden Noodzaak Rol van het lectoraat Over ROM.
Landelijk Platform GGz Digitale Zorg vanuit gebruikersperspectief Ambassadeurs Digitale Zorg & Marieke Haitsma (Landelijk Platform GGz)
Doel Inzicht verkrijgen in de bruikbaarheid van de WHODAS voor het op betekenisvolle en betrouwbare wijze evalueren van behandeling en behandelbeloop van.
WAT WERKT ER EN HOE WERKT HET IN DE HULPVERLENING ? ©DRS. SJEF DE VRIES BATENBURG, 16 /10/2015
Triple Aim geldt voor alle partijen in de zorg (verbeteren van gezondheid, verhogen van kwaliteit van zorg, gelijk blijven van kosten Voordracht van prof.
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
| faculteit gedrags- en maatschappijwetenschappen orthopedagogiek Het bereiken van openheid in geslotenheid: Inzichten vanuit onderzoek Werkconferentie.
Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
De maatschappelijke legitimatie van visitatie Prof mr Johan Legemaate, AMC/UvA 29 januari 2015.
Cliënt feedback: Gewoon doen? Belemmerende en bevorderende factoren bij implementatie van formele cliëntfeedback Pauline Janse, GZ psycholoog/ Cognitief.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Kenmerken van de vrijgevestigde praktijken die bij PsyDirect zijn aangesloten: Lokaal verankerd Laagdrempelig Snel (korte wachttijd) Klantvriendelijk Persoonlijk.
Client Directed Outcome Informed Practice Saskia van Deursen, kinder- en jeugdpsychiater, Lorentzhuis (Haarlem)
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Procesverbetering in de Zorg
psychische zorg voor kinderen en jeugdigen
Jeugd-GGZ binnen de jeugdzorg
Persoonsgerichte zorg
De patiënt als regisseur van de zorg
Cliënteninformatie: Wat kan ik met ROM?
Disclosure belangen NHG spreker
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
ROM binnen Pro Persona Margot Kloos.
Nederlandse prostaat- Kankerzorg?
VIP²-GGZ: Forum 26/02/2016 prof. dr. Geert Dom, voorzitter Bureau VIP²-GGZ.
Evidence Based handelen logopedie
Workshop Integraal werken in de wijk: sturen op doen wat werkt
Wat moet je ermee?! Michael Ling Karien Zuidam
OPENINGSCASE: PNC-banken en enterprisetoepassingen
Disclosure belangen NHG spreker
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Nadere Effect Analyse Methode voor effectbepaling Imagine the result.
Functioneren FOT en DOT Ontwikkelagenda Verwachtingen over en weer
Return On I…. Bestaat sinds We doen al tijdje mee
Sandra: introductie van ons / de master / aanwezigen
Leerbijeenkomst Eenzaamheid
Middelburg werkt samen aan de toekomst Hoe de gemeente Middelburg inspeelt op maatschappelijke ontwikkelingen.
Vernieuw je HR-cyclus.
Centrale Nachtzorg Gemiva-SVG
Transcript van de presentatie:

Introductie Arjan van der Weijde Innohealth BV

ROM,CDOI: Een korte toelichting

ROM, CDOI: Wat houden de begrippen in? ROM: Meten klachten en klachtenreductie Uitkomstmeting → inzicht → u voldoet aan de minimale voorwaarden richting zorgverzekeraar CDOI: Client Direct Outcome informed werken op basis van Scott Miller methodologie wat wil zeggen werkrelatie optimaal afstemmen op de cliënt Enorme winst op effectiviteit en kwaliteit van behandeling door structurele feedback op klachtenbeloop en cliënt-therapeut relatie.

ROM, CDOI Maatschappelijke en wetenschappelijke ontwikkelingen: Transparantie; internationale ontwikkeling Routine Outcome Monitoring, een methode om door middel van een begin- en eindmeting de effectiviteit van behandelingen vast te stellen. Ontwikkelingen in wetenschap: van zitting tot zitting meten leidt tot significante effectiviteitsverbeteringen van behandelingen. Maatschappelijke relevantie (politiek, cliënten, verwijzers, verzekeraars) om effectiviteit van GGZ aan te tonen. Introductie marktwerking in de GGZ, roep om best- practice en kostenefficiëntie

ROM, Tracking, CDOI Management Therapeut ↔ Cliënt Cliënt ↔ Therapeut Benchmarkinstituut

ROM, CDOI Een nadere kennismaking met de verschillende begrippen.

ROM: Routine Outcome Measurement Meten klachten en klachtenreductie

ROM: Routine Outcome Measurement Voordelen: Real-time inzicht in uw werk Kwaliteitsverbetering: bij welk type cliënt is behandeling wel effectief en bij wie niet?

ROM: Routine Outcome Measurement Klachtenmetingen tijdens het behandelproces dmv een geautomatiseerd platform bieden u mogelijkheden voor data- analyse: Onmiddellijke feedback en evalueren met cliënt over therapie voortgang! –Grafieken en overzichten –Case-load overzichten per behandelaar –Risico-assessment

ROM met tussenmetingen

Veel toegepaste vragenlijsten SCL90 BSI OQ45 Core34

ROM: Routine Outcome Measurement CORE 34 Hoge correlatie met o.a. klachtenlijsten:SCL 90 (ρ =.88) BSI(ρ =.81)

VAN ROM NAAR CDOI Routine Outcome Measurement en CDOI: van verplichting naar wenselijkheid.

CDOI: Client-Directed, Outcome- Informed Scott D. Miller : ambassadeur en clinical advisor Innohealth De uitdaging voor de therapeut is niet het uitvinden welke werkwijze werkt voor welke diagnose maar: WAT werkt voor DEZE persoon die NU voor me zit, op deze dag, in deze periode van zijn/haar leven

CDOI: Client-Directed, Outcome- Informed Kenmerken CDOI Organiseren van een optimale werkrelatie tussen cliënt en therapeut middels feedback op basis van Session Rating Scale (SRS) Stelselmatig meten en bespreken van het klachtenniveau mbv Outcome Rating Scale (ORS) Zowel beschikbaar voor jeugd als volwassenen

CDOI SRS/ORS vragenlijsten Scott D. Miller In het kort: CDOI levert waardevolle feedback, waarmee 1.therapie effectiever wordt: therapeut kan eigen handelen gerichter evalueren 2.stagnatie in het proces tijdig kan worden onderkend 3.betrokkenheid van de cliënt toeneemt 4.therapeutische alliantie verbetert...

Werkrelatie de bepalende factor 60%* 30%* 8%* Wampold, B. (2001). The Great Psychotherapy Debate. New York: Lawrence Erlbaum Percentages duiden op aandeel in verschil in variantie tussen uitkomsten van behandelingen. CDOI feedback levert betere therapeutische alliantie

Slides buiten presentatie, eventueel als achtergrond

ROM - CDOI: Wetenschappelijk onderzoek. Wetenschappelijk onderzoek ondersteunt het belang van meten en feedback: “The Effects of Providing Therapists with Feedback on Patient Progress during Psychotherapy: are Outcomes Enhanced?” Twee maal zoveel patiënten in de feedback-groep tov controlegroep laat significant betere therapie-uitkomsten zien; aantal noodzakelijke behandelingen daalt. Lambert, M.J., Whipple, Smart, D.W., Vermeersch, D.A., Nielsen, S.L., Hawkins, E.J Psychotherapy Research 11,

ROM - CDOI: Wetenschappelijk onderzoek. Wetenschappelijk onderzoek ondersteunt het belang van meten en feedback: Providing Feedback to Psychotherapists on Their Patients' Progress: Clinical Results and Practice Suggestions. Resultaten laten zien dat meten, monitoren en voorspellen (…) de uitkomst van behandeling kan verbeteren. Therapeuten wordt aangeraden deze methoden toe te passen ondanks het vertrouwen dat zij zelf hebben in het kunnen voorspellen van de uitkomst van de therapie. Lambert, M.J., Harmon, C., Slade, K., Whipple, J. L., Hawkins, E.J Journal of Clinical Psychology 61(2),

ROM - CDOI: Wetenschappelijk onderzoek. Onderzoek toont keer op keer aan dat feedback therapie-uitkomsten tot 65% kan verbeteren en dat van de patiënten wiens therapeut toegang heeft tot feedback op het gebied van uitkomst- en alliantie de kans groter is dat zij de therapie voltooien en daarbij goede resultaten boeken. De beste kans op het vergroten van de effectiviteit van het vak heeft men als men inzet op onderzoek naar Outcome Management. Onderzoek naar de effectiviteit van modellen en technieken kan men laten voor wat het is. Duncan, B.L., Miller. S.D., & Sparks, J. (2004). The heroic client: A revolutionary way to improve effectiveness (revised). San Francisco: Jossey-Bass.

CDOI: Client-Directed, Outcome- Informed Voorspeld verloop op grond van beginmeting