LPI 2010 NLLGG Trainer: Jeroen van Pelt Bijeenkomst 2: Basistaken op de Commandoregel, Bestandsbeheer 27.2.2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop 5 Bestanden en bestandssystemen
Advertisements

Order placed Should be Nederland Netherlands can be removed here, just Scancorner Instead of ‘undefined’ -> ‘geen’ New logo should be displayed here. COUNTS.
Requirements -People are able to make their own memorial page, called a memori -The website will be build first in Dutch for extension.nl, then copied.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
Digitaal Rijbewijs MAX consult
User Centred Development
Zonder Interface heeft de computer geen gezicht
Linux Workshop 5 Bestanden en bestandssystemen. Over bestanden  Alles in Linux is een bestand  Als het geen bestand is, is het een proces  Een map.
Bestanden delen. Linux als NFS server  Traditionele manier van delen  Server zorgt voor exporteren van directories  Hierdoor worden directories “mountable”
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Standards in localisation – A translator's perspective Nico van de Water Bij deze presentatie vindt waarschijnlijk een discussie plaats waaruit actiepunten.
Ted Nelson (1937- ) A file structure for the Complex, the changing, and the Interdeterminate.
Usability metrics Gebruiksvriendelijkheid ISO Effectiveness Efficiency Satisfaction Learnability Flexibility En nu? Inleiding Hoe gaan we de gebruiksvriendelijkheid.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/008] theme: ‘I have to arrest you, you’ve stolen my heart’ … can-do : kan een eenvoudig face-to-face gesprek.
Mail: (of Sheets en verdere info: Onderwerp: vervolg C
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Quota’s in Linux Werner Maes 3 april Quota’s: doel Methode om schijfgebruik te controleren: Per gebruiker Per groep En om schijfgebruik te limiteren:
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Compliance Professional Dag 7 oktober 2010
AWK A Pattern scanning and processing language made by Aho Weinberger Kernighan and explained by Albert Montijn.
Test Tender module Stap 1 Klik op het gewenste object.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER Les3
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Multi Media Management 2 Marcel Jansens 27 April 2011.
PRESENT PERFECT SIMPLE TENSE WB p , TB p89-91.
Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar Tel: 09/ Fax: 09/
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
GegevensAnalyse Les 2: Bouwstenen en bouwen. CUSTOMER: The Entity Class and Two Entity Instances.
2 december 2015, Privacy en de Digital Enterprise Vertrouwen in data.
1 KPN Mobiel – Introductie Repository Object Browser & Designer 10 Designer 10g & Repository Object Browser Maandag 28 februari 2005 Lucas Jellema (AMIS)
Les CMMN V1.0. Inhoud: 1. Doel SOTA 2. CMMN (en DMN) in het grote geheel 3. Basisbeginselen CMMN.
1 februari Web concepts formulieren. 2 File i/o (input) $filename = “FILE_IO.CSV” ;// naam van het bestand $filesize = filesize( $filename )
OpleidingsCentrum voor Bowlers Clinic Appingedam KISS.
Referentievlakken in de Noordzee zowel een nationaal als internationaal verhaal.
LPI 1.05 Marcel Nijenhof. Agenda ● Customize and use the shell environment ● Customize or write simple scripts ● SQL data management.
LPI 2010 NLLGG Trainer: Jeroen van Pelt Bijeenkomst 6: Gebruikers, permissies, procesbeheer
LPI 2010 NLLGG Trainer: Jeroen van Pelt Bijeenkomst 1: Inleiding (Kennismaken met Linux)
LPI 2010 NLLGG Trainer: Jeroen van Pelt Bijeenkomst 5: Hardware en het opzetten van Filesystemen
1 Philosopher’s Index Handleiding Philosopher’s Index.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Inhoudsopgave Fasering Product Clearing & Settlement
Presentatie titel Measurement education in the junior primary –
Past Simple vs Present Perfect
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Just Science Done Right!
November 22, 2018 AS-4 explained Cor Zijlstra.
Crohn’s Disease and medicinal cannabis oil A WORKING PROTOCOL
Sneller een beter personeelsrooster voor de gynaecologieafdeling van het JBZ Maartje van de Vrugt PhD.
Utrecht Attractive and Accessible: Focus on the User
how to create an Optimal Classroom Experience
English 23 April 2018.
Gebruikersbijeenkomst SOWISO
Jannes Huisman Senior coach
Assignment: calling for a meeting about internet use at work
– Software development fundamentals
DE NAYER INSTITUUT Hogeschool voor Wetenschap & Kunst
LIESBETH RUOFF - VAN WELZEN CHAIR IG DIGITAL SKILLS KNVI
Past simple vs present perfect
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

LPI 2010 NLLGG Trainer: Jeroen van Pelt Bijeenkomst 2: Basistaken op de Commandoregel, Bestandsbeheer

 Terugblik bijeenkomst 1  LPI 103.1: Work on the command line  Theorie  Praktijk  LPI 103.3: Perform basic file management  Theorie  Praktijk  LPI 103.4: Use streams, pipes and redirects  Theorie  Praktijk  Afronding en huiswerk Agenda

 Candidates should be able to interact with shells and commands using the command line. The objective assumes the bash shell.  Key Knowledge Areas  Use single shell commands and one line command sequences to perform basic tasks on the command line.  Use and modify the shell environment including defining, referencing and exporting environment variables.  Use and edit command history.  Invoke commands inside and outside the defined path.  Boek: 1.6 – 2.1 – 2.2 – 2.3 – 2.4 LPI 103.1: Work on the command line

 Bourne Shell: /bin/sh  Bourne Again Shell: /bin/bash  Bestanden en directories  Aanvullen van opdrachten  Variabelen  Environment (/etc/profile - /home/user/.profile)  Tijdelijk  Exporteren (export, unset)  History (ba)sh

 Virtuele consoles ([Ctrl]-Alt-F1)  Andere gebruikers  worden (su [-])  Informatie opvragen (users, who, w, finger)  /bin/passwd  -d  -l  -u  -e Gebruikers

 Candidates should be able to use the basic Linux commands to manage files and directories.  Key Knowledge Areas  Copy, move and remove files and directories individually.  Copy multiple files and directories recursively.  Remove files and directories recursively.  Use simple and advanced wildcard specifications in commands.  Using find to locate and act on files based on type, size, or time.  Usage of tar, cpio and dd.  Boek: 2.7 LPI 103.3: Perform basic file management

 pwd (Present Working Directory)  cd (Change Directory – let op ‘-’)  mkdir (Make Directory – let op ‘-p’)  rmdir (Remove Directory – beter: rm –r[f]) Werken met directories

 ls (list)  rm (remove)  cp (copy)  mv (move – ook hernoemen)  file (file type)  touch (files maken/’touchen’)  cat (files samenvoegen/’printen’) Werken met bestanden

 find [subtrees] [conditions] [actions]  -name [FNG] # Zoek naar File Name Glob  -type c # Type bestand[bcdfl]  -size [+-]# # Heeft een +- grootte in blocks (c: bytes, # k: kilobytes)  -user [name] # Eigenaar is name  -atime [+-]# # Accessed days ago. +n means the # file has not been accessed for the # last n days. -n means the file has # been accessed in the last n days.  -mtime [+-]# # Veranderd dagen geleden  -perm nnn # Heeft permissie vlaggen nnn Bestanden vinden met find - 1

 Voorbeelden:  find. -name '*.[ch]' -print  find /var /tmp. -size +20 -print  find ~ -type c -name '*sys*' -print  find / -type f -size +2c -exec rm -i {} \;  find / -atime -3 -print  find ~jo ~toto -user chloe -exec mv {} /tmp \; Bestanden vinden met find - 2

 anders dan met find  whereis  which  locate Bestanden vinden

 tar (Tape ArchiveR)  -zxvf  -zcvf tar Th0msn80Th0msn80 (Wikipedia)

 cpio  find. -depth -print | cpio -ov > tree.cpio (archival)  cpio -t < tree.cpio (list)  cpio -id < cpiofile (extract)  Onderdeel van o.a. RedHat Package Manager cpio

 Low level kopiëren en converteren van raw data  Wikipedia: “dd is used to copy a specified number of bytes or blocks, performing on-the-fly byte order conversions”bytesbyte order dd

 ISO maken van CDROM:  dd if=/dev/cdrom of=/home/sam/myCD.iso bs=2048 conv=sync,notrunc  Partittie dupliceren:  dd if=/dev/sda2 of=/dev/sdb2 bs=4096 conv=notrunc,noerror  Harde schijf/partitie wissen:  dd if=/dev/urandom of=/dev/had  Meer voorbeelden:  dd voorbeelden

 Candidates should be able to redirect streams and connect them in order to efficiently process textual data. Tasks include redirecting standard input, standard output and standard error, piping the output of one command to the input of another command, using the output of one command as arguments to another command and sending output to both stdout and a file.  Key Knowledge Areas  Redirecting standard input, standard output and standard error.  Pipe the output of one command to the input of another command.  Use the output of one command as arguments to another command.  Send output to both stdout and a file.  Boek: 1.6 LPI 103.4: Use streams, pipes and redirects

 Basis  0 = &0 = standard input (STDIN)  1 = &1 = standard output (STDOUT)  2 = &2 = standard error (STDERR)  Redirect STDOUT/ERR  ls –l 2&1> allout STD*

 tee  xargs  <  <<  >  >>  |  `` Redirecting & Piping

 ls -l /dev | more  ls -l /etc/*.conf | grep user | grep 500  ls -l /bin | mail `users`  ls -l /dev | tee file  ls -l /etc | tee -a file  ls f* | xargs cat  find ~ -name 'proj1*' print | xargs cat  grep try /etc/* 2> /dev/null  grep try /etc/* > /dev/null 2> /dev/null Voorbeelden

 Lees in boek:  3.1: Mounten van schijven (p65-70)  3.2: Een overzicht van gemounte apparaten (p70-77)  3.6: Werken met links (p86-91)  18: Opstarten van Linux (p )  Herhaal de opdrachten van bijeenkomst 2 Huiswerk: