Client Directed Outcome Informed Practice Saskia van Deursen, kinder- en jeugdpsychiater, Lorentzhuis (Haarlem)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
Gezamenlijk vorm geven aan goede veiligheid in de praktijk
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
feedback als leidend principe
Rouw na moord Onderzoek naar behandeling met EMDR en CGT bij nabestaanden van moord: onderzoeksopzet EMDR congres 20 april 2013 Mariëtte van Denderen.
Keynote ter gelegenheid van 6 jaar Partnership Depressiepreventie.
WIE STAAN VOOR U? Sandra Klokman Noor Bosch RIBW
Outcome monitoring van gedragsproblemen via een leerlingvolgsysteem Jan Willem Veerman Intervisiedag Leerlijnen, Utrecht, 4 maart 2009.
CENTRAAL of MARGINAAL? Routine monitoring en feedback zijn een must: juist bij complexe problematiek 21 december 2007 Anton Hafkenscheid.
Routine Outcome Monitoring
Psychotherapie vanuit meervoudig perspectief 3 maart 2008 RINO Zuid Nederland Eindhoven Anton Hafkenscheid.
Anorexia en Boulimia Nervosa
Onderzoek en de PMT Onderzoek naar onderzoek (en scholing) in de Psychomotorische Therapie Kenniscentrum Gezondheid en Welzijn Windesheim lectoraat Bewegen,
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Netwerktafel Achtergrond en Doel
Jongvolwassene (Adolescent)
Ik heb iets van autisme of zo
P RAKTIJKONTWIKKELING, ONDERZOEK EN BELEID Instrumenten voor een effectievere jeugdzorg Chaliny Dever 1 BaSWa Info Vaardigheden.
Kansarmoede Lien Anseele 1BaOC.
Workshop 94 Voorjaarscongres NVvP, 2 april 2009 Programma
Psychotherapie bij volwassenen met een lichte verstandelijke beperking (Richard vuijk) Aline Vanneste 1BaO B2.2.
ROUTINE PROCESS MONITORING de ROM van de toekomst?
Een gezonder Nederland VTV-2014
Wetenschappelijk artikel van Pim Cuijpers.  Veel onderzoek  Effecten psychologische behandeling depressie volwassenen  Werkzaamheid psychotherapie.
Het begrijpen van eetstoornissen
Werken vanuit het contextuele gedachtegoed van Iván Böszörményi-Nagy
OGW op de Firtel.
Inspirerend. Betrouwbaar. Social e-Health.. Wie zijn wij? Jarno Meijer Directeur Therapieland Research Master Social- and Organizational Psychology Eveline.
Woensdag Afstuderen. Even voorstellen ;-) Madeleine Meurs Site: med.hr.nl/meurm Kamer: MP L
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Omgaan met de gevolgen van trombose
Gezin in beweging Resultaten van kortdurende PMGT M. van Campen - Kramer R. Bosscher, J.T. van Busschbach, M. Visser, J. Maurer.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Wetenschappelijk literatuur Selina Vlieger Mini-les.
Op Koers groepscursussen psycho-educatie en vaardigheidstrainingen voor chronisch zieke kinderen Emma Kinderziekenhuis AMC - Amsterdam.
De werkalliantie in het gedwongen kader Wat weten we ervan
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
Inleiding in de pedagogiek Hoorcollege 6
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
WAT WERKT ER EN HOE WERKT HET IN DE HULPVERLENING ? ©DRS. SJEF DE VRIES BATENBURG, 16 /10/2015
Meer voorlezen, beter in taal
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
1 Herman Schalk TREKKEN EN DUWEN VOOR KWALITEIT. 2 Begrip opbouwen Reflecteren op kwaliteit van onderzoek Uitvoeren van onderzoek interactie (m.n. taal)
Cliënt feedback: Gewoon doen? Belemmerende en bevorderende factoren bij implementatie van formele cliëntfeedback Pauline Janse, GZ psycholoog/ Cognitief.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Methoden van Psychotherapie arnoud van buuren arts-psychotherapeut.
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
Introductie Arjan van der Weijde Innohealth BV.
IHT en psychotherapie / systeemtherapie in de acute fase
Praten over seks: waarom, wanneer en hoe; wat zijn belemmeringen?
De NOODZAAK van een PARADIGMASHIFT
Hoofdstuk 7 Assessment Perspectives and the Human Matrix: Brigdes to Effective Treatment Planning in the Initial Interview.
Introductie Daan Haeyen
Hoofdstuk “Cognities” Medische Psychologie
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Het effect van een preventieve behandeling van latente tuberculose-infectie op de levenskwaliteit van de patiënt LIEN JESPERS VUB, 4de Master HAGK Prof.
TOXICHE STOFFEN kans in relatie tot
ACT CASUS CONCEPTUALISATIE
Introductie in de filosofie van ACT
Kortdurende dynamische psychotherapie
Disclosure belangen (Potentiële) belangenverstrengeling Geen
Gedragsproblemen en stoornissen
Culturele Interview.
Transcript van de presentatie:

Client Directed Outcome Informed Practice Saskia van Deursen, kinder- en jeugdpsychiater, Lorentzhuis (Haarlem)

Inleiding  Kern-aannames, powerpoint  Demonstratie met een taart  Korte filmdocumentaire over CDOI-practice

kern-aannames fundament Flip Jan van Oenen;arts en systeemtherapeut Yahoogroups  cdoi_platformholland

Het goede nieuws: Psychotherapie is zeer effectief; Effect size 0.8 ( met behandelde clienten gaat het beter dan met 80% van de onbehandelde clienten) = gelijk effect van pacemakers, ter preventie van hartdood =drie maal groter dan effect beenmergtransplantatie ter preventie van recidief leukemie =59 keer groeter dan effect aspirine ter preventie van hartinfarct

Het slechte nieuws: Hoog percentage drop-outs; 47% Veel langdurige behandelingen, terwijl client niet verbetert, zelfs verslechtert. Er is een enorm verschil tussen therapeuten onderling (top therapeuten 10 maal effectiever dan gemiddelde therapeuten)

Het verschrikkelijke nieuws: Psychotherapeuten weten niet wanneer zij wel en wanneer zij niet effectief zijn; kunnen niet voorspellen wie gaat uitvallen, verbetert of verslechtert. De in de afgelopen 100 jaar ontwikkelde vele psychotherapie technieken, doen niet voor elkaar onder, zijn allemaal even effectief, en er is geen vooruitgang geboekt, i.t.t. b.v. tot de snelheden van schaatsers en hardlopers. Dus, in plaats van nieuwe technieken te zoeken, uitvinden wat iemand tot een betere therapeut maakt!

Het antwoord en goede nieuws: Het introduceren van een FEEDBACK-CULTUUR in de therapie kamer, waar niet de professional maar de client de effectiviteit van de behandeling evalueert en scoort, verbetert de effectiviteit van de behandelaar tot wel 60%! ROUTINE OUTCOME MONITORING

KENNISTHEORIEN effectmetingsinstrumenten

Modernisme=1e orde Postmodernisme=2e orde 3e orde denken ziekte-gericht zieke-gericht stress/functioneren-gericht De singulair pluriform ‘leeg’,’rijk, rijst constant op waarheid universeel contextueel is: De rol verwijst naar creëert ‘verblindend’ van sociale realiteit sociale realiteit directe ervaring taal: monoloog dialoog centraal Denken “either/or” “and/and” “neither/nor”

Modernisme=1e orde Postmodernisme=2e orde 3e orde denken ziekte-gericht denken zieke-gericht denken stress/functioneren-gericht denken Kennis kopie of representatie de werkelijkheid is een de werkelijkheid is de is: van de werkelijkheid constructie directe ervaring Kennis de ‘landkaart’ is ‘landkaart’ schept de ‘landkaart’= is mogelijk abstracte weergave het ‘terrein’ en vice versa het ‘terrein’ want: van het ‘terrein’ compassie Doel van wetten en regels ‘creating agency’ bewustzijnsvergroting kennis is: Methode gecontroleerd kwalitatief, narratief ‘practice based kennis is: onderzoek proces-onderzoek evidence’ ‘evidence based practice’

Modernisme=1e orde Postmodernisme=2e orde 3e orde denken ziekte-gericht zieke-gericht stress/funtioneren-gericht product-oriented product and consumer-oriented consumer and supplier oriented cgt, emdr, ipt, ps.an.ther. Colloboratieve, solution-focused geweldloos verzet eft. dbt msft ( ebp-producten) Narratieve scholen open dialoque colloborative problemsolving mindfulness FEEDBACK CULTURE/ CDOI specifieke werkzame factoren expliciet aspecifieke factoren deels aspecifieke factoren volledig aspecifieke werkzame factoren impliciet impliciet, deels expliciet expliciet en beoefend Effectmeting van ziekte/ klachten, voor en na Outcome Rating Scale en Session behandeling; SCL90, BSI, OQ45,Core ??? Rating scale, tijdens behanding

Modernisme=1e orde Postmodernisme=2e orde 3e orde denken ziekte-gericht zieke-gericht stress/functioneren-gericht Routine meet het algemene effect ??? Meet unieke, persoonlijke, Outcome (bij grote groepen clienten) effect van aspecifieke Monitoring: van het specifieke product/model werkzame factoren, op op de specifieke ziekte, aspecifieke stress- en ongeacht context, comorbiditeit, functioneren, bij deze gezin, tijdsbeeld, setting, specifieke client-behande- en zieke laar-combinatie, met in achtneming van context, ziekte, tijdsbeeld, setting ‘

3 E ORDE DENKEN Evolutie Ervaren 2e Orde denken 1e Orde denken Ervaring (…) etc. Ontogenese Zijn Bewust zijn Zelfbewust zijn(identiteit) Zijn (…) etc Feedback cultuur, Open dialoque, Mindfulness, geweldloos verzet,CPS Achtzaam Bedachtzaam Zelfbedachtzaam Achtzaam (…) etc.

FEEDBACK CULTUUR ORS EN SRS:. Wat werkt, hoe, op dit moment,voor deze client met mij als therapeut. Therapie werkt als clienten tevreden zijn over de werkrelatie, therapie aansluit bij hun zorgen en doelen, terwijl zij actieve deelnemers aan het therapie proces zijn. Het ontwikkelen van de ‘theory of change’; doelen- methode-wie doet wat. Verandering komt vooral uit de eigen bronnen en mogelijkheden voort en uit de aspecifieke factoren. De alliantie is de belangrijkste therapeutische werkzame factor. Verbetering, dan wel verslechtering, in de 1e 5-7 sessies voorspelt de goede, resp. slechte uitkomst van de behandeling! Na 3 sessies consult! Daar kom je alleen achter door feedback van de client.

Client/Extratherapeutic Factors (87%) Treatment Effects 13% ASPECIFIEKE FACTOREN Feedback Effects: 15-31% Alliance Effects: 38-54% Model/Technique Delivered: Expectancy/Allegiance Rationale/Ritual (General Effects) : 30-?% Therapist Effects : 46-69% SPECIFIEKE WERKZAME FACTOR: model/technique: 8% Wampold, 2001

ASPECIFIEKE WERKZAME FACTOREN: Extratherapeutic/clientfactors: 40% Therapeutic Alliance: 30% Allegiance:15% SPECIFIEKE FACTOR Model/technique: 15% Lambert, 1999

DE INTERVENTIE-TAART

Feedback cultuur CLINCAL CUT OFF SCORE ORS: BESPREEK SRS ONDER: 36 KINDEREN< 12 JAAR; ; SLECHTE WERKRELATIE VERZORGERS/OUDERS; ; REDELIJKE WERKRELATIE ADOLESCENTEN; ; GOEDE WERKRELATIE VOLWASSEN; 25 Barry Duncan, 2009

Modernisme; 1e orde denken  Lijden=(Psycho-)Pathologie  Onafhankelijke ontdekbare werkelijkheid  De ‘landkaart’ is abstracte weergave van het ‘terrein’  De behandelaar is expert  Stabiel zelf  Vermindering van lijden door genezing

Postmodernisme; 2e orde denken  Lijden volgt uit problemen en omgang met beperkingen, die ontstaan en betekenis krijgen in relaties; i.p.v. de ziekte, staat de zieke met zijn relaties centraal  Werkelijkheid is een constructie; systemen in interactie  De ‘landkaart’ schept het ‘terrein’ en vice versa  Zelf is een geconstrueerd verhaal  Hoewel verschillend zijn behandelaar en client gelijkwaardig in deskundigheid  Lijden vermindert door herformuleren, deconstructie, externaliseren

3 E ORDE DENKEN  Lijden volgt uit falen (disfuntioneren) en dis-stress  Werkelijkheid is ‘leeg’, onstaat in de directe ervaring  De ‘landkaart’= ‘terrein’  Zelf= bewust zijn  Geen dichotomie behandelaar/client; zij participeren beiden actief in gezamelijk proces van bewustzijnstoename  Relatie met lijden verandert; stressvermindering en verbetering algemene mentale en fysieke gezondheid

Dank u wel

EINDE

Rituelen narratieve- p collaboratieve- o solution focused- s m systeemtherapie t o strategische gezinstherapie m d practice based evidence o e d r e n r i n s Rogeriaanse therapiën i m s e m e Ideeën/gnosis neurofeedback EMDR NLP EFT CGT evidence based practice medicatie/electroshock/TCS psychodynamische therapiën psychoanalyse Zieke/relatie Ziekte Naar Scott Miller (2004)

De zeven factoren Heilzame toestanden 1. Mildheid Niet-begeerte-onzelfzuchtigheid 2. Geduld Niet-haat-mededogen 3. Frisse open blik Niet-verblinding-helder zien/inzicht 4. Vertrouwen 5. Niet streven 6. Loslaten 7. Acceptatie In het nu

Mindfulness-liefdevolle achtzaamheid Doelbewust aandacht geven, zonder oordeel, aan alle ervaringen zoals deze zich van moment tot moment voordoen Kabat-Zinn

De vierde nobele waarheid: het nobele achtvoudige pad 1. Juiste zienswijze 2. Juiste gerichtheid 3. Juiste spreken 4. Juist handelen 5. Juiste levensonderhoud 6. Juiste inspanning 7. Juiste aandacht 8. Juiste concentratie