Vereniging van Communicatieadviesbureaus Werking van reclame Margot Bouwman Strategy Director J. Walter Thompson Amsterdam
Sao Paulo: stad zonder reclame
Sao Paulo: 3 lessen 1. Reclame infiltreert in onze cognitieve processen 2. Reclame heeft morele verplichtingen 3. Er zal altijd reclame zijn
Over het infiltreren in cognitieve processen
Mensen bekijken marketingcommunicatie door hun oogharen. Ze zien de nuances niet.
Ze zijn trouw aan merken uit gemak en gewoonte Niet uit liefde
Ze kiezen ‘wat vooraan ligt’
Bepaald door ‘de kwantiteit en kwaliteit (‘distinctiveness’) van merkinformatie in het geheugen’ (Romaniuk and Sharp, 2015)
We maken het te ingewikkeld
Dit is geen fatalistisch statement. Het is een kans om te vernieuwen.
DOMINANT IE is net zo belangrijk als RELEVANT IE
Merkmodellen Onderschatten het belang van dominantie Zijn te ingewikkeld Zitten binnenstebuiten
Hypotheken, kredieten, vermogensbeheer Deskundig advies Vooruit komen De bank voor mensen met ambitie Kantoren, geldautomaten, website, mobiele bankomgeving De kleur groen? Een pijl? De kleur groen? Een pijl? De kleur groen, Een pijl? Motiverend, daadkrachtig, optimistisch
Over morele verplichtingen
Cognitieve processen zijn persoonlijk Ze zijn infiltreerbaar Ze verdienen respect
Sao Paulo 2016: Er zal altijd reclame zijn
Laten we het dan goed doen! Verbeteren van relevantie Verbeteren van dominantie Ethischer dan ooit
Verbeteren van relevantie: WEIRD NORMAL
Weird normal Weird trekt aandacht Normal zorgt voor een anker Iets bekends maar misplaatst
Verbeteren van dominantie: SUPERNORMAL STIMULI
SUPERNORMAL STIMULI Overdreven nepexemplaren van objecten die instincten wakker kussen NIKO TINBERGEN
We zijn te snel geëvolueerd We reageren nog steeds instinctief We kiezen uitvergrote, nepvarianten van dingen die instincten bevredigen
Daardoor hebben we een voorliefde voor proteïnerijk en kleurig voedsel (junkfood en donuts met roze suikerlaag), voor schattige jonkies (schattige baby’s, schattige puppy’s, schattige kittens). Daardoor raken we verslaafd aan gewelddadige games. Daardoor trekken vrouwen het liefst naar mannen die niet zouden misstaan in een bouquetreeks (boomlang, gespierd en zelfverzekerd) en hebben mannen onbewust meer met vrouwen met ronde heupen en volle borsten (goed voor het voortbestaan van de soort). En worden we alert van alles dat nieuw is. Nieuw betekent potentieel gevaar. Nieuw pakt onze aandacht. Deirdre Barrett (2010)
Verbeteren van ethiek We worden steeds beter in het infiltreren in cogintieve processen (hoe werkt reclame), maar wat doen we als we binnen zijn?
De werking van reclame We leren steeds meer over het infiltreren in breinprocessen Doelgroep staat in stand-by modus: houd het simpel Twee heilige gralen: relevantie en dominantie Relevantie: start vanuit ‘weird normal’ Dominantie: gebruik ‘supernormal stimuli’ Als we aandacht hebben, richt het dan op iets goeds Voeg waarde en relevantie toe Aan de categorie of zelfs daar bovenuit
Vereniging van Communicatieadviesbureaus