Vereniging van Communicatieadviesbureaus Werking van reclame Margot Bouwman Strategy Director J. Walter Thompson Amsterdam.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
STUUR DIT AAN EEN SLIMME VROUW... EN AAN ALLE MANNEN... DIE ER TEGEN KUNNEN !!! Na 5000 jaar moppen over vrouwen... uiteindelijk moppen over mannen.
Advertisements

STUUR DIT AAN EEN SLIMME VROUW. EN AAN MANNEN. DIE ER TEGEN KUNNEN
Idee •Idee over de positionering van Doesburg. Idee •Idee over de positionering van Doesburg •Idee = tevens marketingmethode met al doel positionering/
Project week 1 Foto’s van reclame onderweg
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Stoute Spreuken Stoute Spreuken 6 maart 2010 zaterdag 6 maart
Het huwelijk…
workshop praten werkt! Karianne Kalshoven François Raymond
ELEMENTEN VAN DE PROMOTIEMIX
Reclame.
Prisoner’s Dilemma een experiment.
Dans van Vos Weg van Wolf
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Frontlijnaanpak in Leeuwarden
Sombere patiënten. Mevrouw Aalders VG: Mevrouw Aalders, 79, coxartrose, DM II met retinopathie. Zelfbewuste vrouw. Komt zelden. Na dood man 2005 in aanleunwoning.
01/10/2013. Veel voorkomende soorten:  Big header: een grote, opvallende header, die +/- 1/3 van pagina inneemt  Minimale header: een sobere header,
BEDRIJVEN SAFARI. Games Microsoft en Playstation ‘Rocket Riot’ Playstation Home; reageren op vraag naar attributen Rondleiding Spellen testen.
Wij de mannen.
Kwaliteit in kleinschalige organisaties
Vitale opgaven voor de Stad november 2014
Mijn Ogen.
Reproductie van partnergeweld. Inleiding Nazorg is belangrijk binnen preventie Behandeling zorgt ervoor dat ouders en kinderen normaal kunnen functioneren.
Welke stad is de grootste van de wereld?.
Wat is Pink Ribbon? Welke doel ? Welke doelgroep?
Websites. Een succesvolle website Een succesvolle website bevat: Een goede usability Een mooie lay-out Een goede kwaliteit.
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
Intro/Context Niemand weet exact hoe het Google algoritme werkt Echter, de belangrijkste factor zit hem voornamelijk in de kracht van andere websites die.
Bronnen bekijken.
Waarden & organisatiecultuur
de boekhoudkundige verwerking van een economische cyclus:
J1K4 Depth of the Surface Door: Paul Basten Luke van der Palen Erwin Retel Roy van Eeuwijk Docent: Karlijn Muller.
HET MERK DEN HAAG SESSIE CITYBRANDING MEET&SHARE 10 NOVEMBER.
2TH Hoofdstuk 3 Steden, van hier tot Tokyo §2 en 3
Regenwormen.
Responsible Research and Innovation Verantwoord onderzoek en innovatie.
Door: Leander van Boven, Remy de Wilde en Liselotte Jans
De Ziekte van Huntington
Printshop Services Online Copyshop, Printshop, Printen.
Workshop ethiek Welkom! Begeleiding: Cor Maas, Geestelijk verzorger, Siza.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
Een toekomstige stad onder water
TEST BRON VWA START DE TEST Taak 3 Samen kom je verder!
Bloempotten en vazen Verschillende soorten & maten deel 2.
Ontdekkingen in de zomer
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Kan je zien of iemand holebi is?
BEGINNER EV3 PROGRAMMeer Les
Stoute Spreuken Stoute Spreuken 6 maart 2010 zaterdag 6 maart
Stoute Spreuken Stoute Spreuken 2010 zaterdag 6 maart
Waarden & organisatiecultuur
En woon je in Amsterdam Zuidoost (of omgeving)?
Het leven van deze vrouwen is niet makkelijk
Psychologie Informatieverwerkingsproces
BLOKBOEK - NATUUR 7 LES 3 – DE HERSENEN.
Spelregels Digitale stad
Regenwormen.
Wat is maatschappijleer?
Ga snel naar Wil je een embleem op kleding strijken, of een logo en/of tekst van jezelf, je bedrijf of je vereniging? En woon.
Psychologie Informatieverwerkingsproces
Gedrag.
Ga snel naar Wil je een embleem op kleding strijken, of een logo en/of tekst van jezelf, je bedrijf of je vereniging? En woon.
En woon je in Amsterdam (of omgeving)?
Je weet welke soorten gedrukte media er zijn
Jongens en meisjes …verschillende rollen
Mijn Ogen.
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Transcript van de presentatie:

Vereniging van Communicatieadviesbureaus Werking van reclame Margot Bouwman Strategy Director J. Walter Thompson Amsterdam

Sao Paulo: stad zonder reclame

Sao Paulo: 3 lessen 1. Reclame infiltreert in onze cognitieve processen 2. Reclame heeft morele verplichtingen 3. Er zal altijd reclame zijn

Over het infiltreren in cognitieve processen

Mensen bekijken marketingcommunicatie door hun oogharen. Ze zien de nuances niet.

Ze zijn trouw aan merken uit gemak en gewoonte Niet uit liefde

Ze kiezen ‘wat vooraan ligt’

Bepaald door ‘de kwantiteit en kwaliteit (‘distinctiveness’) van merkinformatie in het geheugen’ (Romaniuk and Sharp, 2015)

We maken het te ingewikkeld

Dit is geen fatalistisch statement. Het is een kans om te vernieuwen.

DOMINANT IE is net zo belangrijk als RELEVANT IE

Merkmodellen Onderschatten het belang van dominantie Zijn te ingewikkeld Zitten binnenstebuiten

Hypotheken, kredieten, vermogensbeheer Deskundig advies Vooruit komen De bank voor mensen met ambitie Kantoren, geldautomaten, website, mobiele bankomgeving De kleur groen? Een pijl? De kleur groen? Een pijl? De kleur groen, Een pijl? Motiverend, daadkrachtig, optimistisch

Over morele verplichtingen

Cognitieve processen zijn persoonlijk Ze zijn infiltreerbaar Ze verdienen respect

Sao Paulo 2016: Er zal altijd reclame zijn

Laten we het dan goed doen! Verbeteren van relevantie Verbeteren van dominantie Ethischer dan ooit

Verbeteren van relevantie: WEIRD NORMAL

Weird normal Weird trekt aandacht Normal zorgt voor een anker Iets bekends maar misplaatst

Verbeteren van dominantie: SUPERNORMAL STIMULI

SUPERNORMAL STIMULI Overdreven nepexemplaren van objecten die instincten wakker kussen NIKO TINBERGEN

We zijn te snel geëvolueerd We reageren nog steeds instinctief We kiezen uitvergrote, nepvarianten van dingen die instincten bevredigen

Daardoor hebben we een voorliefde voor proteïnerijk en kleurig voedsel (junkfood en donuts met roze suikerlaag), voor schattige jonkies (schattige baby’s, schattige puppy’s, schattige kittens). Daardoor raken we verslaafd aan gewelddadige games. Daardoor trekken vrouwen het liefst naar mannen die niet zouden misstaan in een bouquetreeks (boomlang, gespierd en zelfverzekerd) en hebben mannen onbewust meer met vrouwen met ronde heupen en volle borsten (goed voor het voortbestaan van de soort). En worden we alert van alles dat nieuw is. Nieuw betekent potentieel gevaar. Nieuw pakt onze aandacht. Deirdre Barrett (2010)

Verbeteren van ethiek We worden steeds beter in het infiltreren in cogintieve processen (hoe werkt reclame), maar wat doen we als we binnen zijn?

De werking van reclame We leren steeds meer over het infiltreren in breinprocessen Doelgroep staat in stand-by modus: houd het simpel Twee heilige gralen: relevantie en dominantie Relevantie: start vanuit ‘weird normal’ Dominantie: gebruik ‘supernormal stimuli’ Als we aandacht hebben, richt het dan op iets goeds Voeg waarde en relevantie toe Aan de categorie of zelfs daar bovenuit

Vereniging van Communicatieadviesbureaus