INTRALOG Erik Verboon0869988 Marvin Aytar0868402 Oskar Sinke 0879000 Edwin Pieters0877402.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Presentatie HubWays voor softwareleveranciers
Advertisements

Kansen voor een duurzaam Hillegersberg-Schiebroek
Lean Construction Logistics ?
Transport en Infrastructuur
People - Planet – Purchasing, aan de slag met maatschappelijk verantwoord inkopen.
van privaat naar publiek Johan G. Hakkenberg Algemeen directeur RDW.
Navigate JPhM 1april2003 ®. Navigate JPhM 2april2003 Wat doet Site Support Management. Organiseren van directe facilitaire dienstverlening (bv onderhoud,
Public-Private Partnership. PPP is een samenwerkingsverband waarin het de bedoeling is dat de overheid en de private sector, met behoud van hun eigen.
Van Havenvisie 2030 naar Bestemmingsplannen
Rotterdam en de kracht van het achterland
De arbeidsmarkt verandert en Joulz ook
De informatie gestuurde haven
De Monsanto logistieke ketting en de synergie met PLDA Antwerpen
CO 2 is, in tegenstelling tot andere emissies zoals NO X, fijn stof, en CO), geen ongewenst neveneffect van de verbranding. CO 2 is geen vervuilend gas.
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
Door M.J.Roos Hogeschool Rotterdam Cluster Ribacs
The limit beyond. Doel Change the world Verleden Heden Out of the box denken!!
Evaluatie ‘Met de fiets minder file’
Transport en Infrastructuur
The Alternatives Magnetogo Anne Jon Schoonhoven Eric Kramer
Cure Track. Probleem Vanwege de vergrijzing neemt de zorgvraag toe en er zijn steeds minder mensen in de zorg actief. Indien er niks gebeurd zal het zorgaanbod.
VNO NCW Rotterdam i.s.m Werkgevers Drechtsteden Prof.Dr.ir.Jos Vermunt Hoogleraar Distributielogistiek Universiteit van Tilburg Netwerk denken.
Praktijkvoorbeeld BETA Samenwerking in de keten. Tankstationmarkt Er zijn circa 2500 zelfstandige tankstations met shop Circa 1000 stations zijn onbemand.
Waarom de Campagne Energieke Scholen?  Energiebesparing en verbetering binnenklimaat  Verbetering leerprestatie  Vermindering ziekteverzuim  Besparing.
Convenant Rotterdam Half Time Tribune MKB-Rijnmond 1 1.
Scania en alternatieve brandstoffen Symposium ‘LNG heeft de Toekomst’
Nike Supply Chain Management
Toekomstige mobiliteit
Is duurzaam ondernemen ‘topsport’?
Community of Practice (CoP) “Future Mobility” Een parkeergarage voor zelfsturende auto’s Community of Practice (CoP) “Future Mobility” Een parkeergarage.
Grondstof terugwinning met nascheiding - financiële afwegingen -
Hom Com 19 oktober Zelfrijdende auto Google leert wagen rijden zoals mensen (slecht dus) Tegen 2040 zijn we zo ver ?
Informatie management HC2
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Prestatiecontracten Rotterdam Ard den Outer / Gert Jan de Looze Stadsontwikkeling, Gemeente Rotterdam Oktober 2015.
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
A1 - Startoverleg, 15 januari 2013, Arnhem Beesel Evaluatie Heerstraat- Kesselseweg.
Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.
Verkenning Informatievoorziening Sociaal Domein Decentralisaties Jeugd, WMO, Participatie Hans Versteeg - VNG Expertmeeting Informatievoorziening GGD-NL.
ZELFRIJDENDE AUTO'S IN HET LMS Maaike Snelder Bart van Arem, Remko Smit, Martijn de Kievit.
Assetmanagement Een nieuwe manier van beheer. Assetmanagement in Dordrecht Wat is Assetmanagement? En wat is het verschil met de huidige werkwijze? Welke.
Parkmanagement op Bedrijventerrein Schiebroek Rotterdam.
Toekomst visie afvalinzameling. Waarom deze bijeenkomst? Opdracht programmaraad: Doelstelling hergebruik wordt niet gehaald. -> Inventariseer mogelijkheden.
Integrated Software for Real Estate, Facility & Workplace Management 1 myMCS Energy Energiebeheer van de toekomst.
1 Verbeterplan Zwembad “De Marke”” in opdracht van gemeente Hattem Maart 2014.
Het modelleren van rijtaakondersteunende systemen Mark Gorter, Muriel Verkaik PLATOS 2016 | 9 maart 2016.
1 O.T.M. BELGIAN SHIPPERS’ COUNCIL Belangenorganisatie voor Logistieke Professionals uit Handel en Industrie OTM themacafé Ecocombi's; , Deinze.
De winst zit in de opbrengst NINTES experience september MVO; op weg naar nieuwe opbrengsten? Henk Folkerts, Rijnconsult.
Truck Platooning Uitkomst Consultatie marktpartijen Buck Consultants International Postbus AS Den Haag Telnr : Mobiel :
Mark Roesink, RE finance specialist Oikocredit Brussel 28 mei 2016 hernieuwbare energie in ontwikkelingslanden Hernieuwbare energie een cruciale sleutel.
Toolboxmeeting Versie 1, maart 2005 Wegenverkeerswet.
Bijeenkomst Fractievoorzitters Kempenhorst College 24 juni 2009.
Voedselverspilling In kader van VROM programma Ketengericht Afvalbeleid >> Als het gaat om milieu en leefomgeving.
Smart Logistics Theo Stevens Expeditiemiddag
Voortgang Real-life Case Haven Rotterdam
Smart Cities Groep: Bas Frans Martin Rakesh Ron.
Digitale transformatie is de sleutel tot een nog succesvollere samenwerking Sven Eijck, 14 november 2017.
De weg vrij voor zelfrijdende auto´s Over innovatie en wetgeving
Thuiszorg: ruil de auto in voor de e-bike Inspiratiesessie mobiliteit en logistiek in de zorg 12 april 2018.
Deelnemerstraining Hogeschool Utrecht
Brandstofverbruik.
Drietrapsraket containerbinnenvaart:
Logistieke kwaliteitsprocessen
Programma uur Introductie
Het best bewaarde geheim van Nijmegen
Stap drie bij projecten
Logistiek als versneller voor CE
Bereikbaarheid & duurzaamheid door innovatie
Toekomstvisie capaciteit en OV-tarieven
Slimmer werken door Automatiseren
Transcript van de presentatie:

INTRALOG Erik Verboon Marvin Aytar Oskar Sinke Edwin Pieters

I NHOUDSOPGAVE Introductie Probleembeschrijving Logistieke stromen Stakeholders Situaties PPP-criteria Conclusie Vervolg projecten 2

I NTRODUCTIE Significante bijdrage leveren aan de kansen voor autonoom rijden in de sector commercieel vervoer “Is het aan de hand van de PPP-eisen haalbaar om automatisch geleide trucks toe te passen bij containerstromen in de Rotterdamse haven?” 3

P ROBLEEMBESCHRIJVING HIC (Haven Industrie Cluster) Concurrentiepositie Rotterdamse haven Rotterdam Climate Initiative Terminals Hub functie Snellere doorvoer na en tussen de terminals Verbeteren “stilstand” verliezen van containers Hoge investeringen DC’s Efficiëntere en schone afhandeling Sneller en nauwkeuriger docken Transport ondernemingen Toekomstige milieueisen Efficiëntie (rijtijden, verspilling wachttijden chauffeurs) Congestie in het HIC Rotterdam 4

H UIDIGE SITUATIE : C ONTAINERSTROMEN HIC Gemiddelde verblijftijd Terminal: 46 minuten Verwachte groei containerstromen: factor 2 Leegrijden is 36% van het total, inter-terminal verkeer zelfs 67% leegrijden 5 CERInter-terminalAchterlandDC Grondvorm1800 ritten per dag.1700 ritten per dag ritten per dag Beperkt AfstandCa 15 km per ritCa 40 km per ritCa 150 km per rit 20km per dag Openbare weg/ gesloten terrein Geslotenopenbaar Gesloten Maximale snelheid in km/u

S CHATTING GROEI VAN DE GOEDERENSTROMEN 6

S TAKEHOLDERS 7

A UTONOOM RIJDEN, INFRA EN VERANTWOORDELIJKHEID Drie situaties. 1. gesloten route 2. “mixed mode” met beperkte blootstelling aan andere weggebruikers 3. “mixed mode” met intensief gebruik van de weg door autonome voertuigen en andere weggebruikers Complexiteit in verkeersbewegingen van het voertuig op de openbare weg vereist Multi Agent Software (MAS) ipv gecentraliseerde software zoals toegepast bij AGV's op gesloten terminal terrein Plaatselijke overheid. Voor het hele HIC beslissen 23 gemeenten over de openbare weg, eisen 100% veiligheid en hebben nauwelijks budget voor aanpassingen toekomstige infrastructuur. Wetgeving in 2020 gereed, testlocaties via RDW Verzekeringmaatschappijen: verantwoordelijkheid komt bij het voertuig zelf te liggen  eisen aan fabricage, assemblage, veiligheid (dubbele zekerheden bij systemen voor navigatie en connectiviteit) plus black box 8

P EOPLE P LANET P ROFIT People: Grote verschillen per situatie CER: tot en met 2020 via MTS met chauffeur. Ca 70 arbeidsplaatsen DC’s impact autonoom transport beperkt zich tot 2020 tot auto docken. Pas na 2025 start met niveau 5 op de openbare weg Planet: Geluids- en emissievrij o.b.v. batterijenpakket Profit: 9

C ONCLUSIE Op basis van People Planet Profit haalbaar; Geen fit-for-all oplossing  start met CER en auto docken Focussen op innovators voor succesvolle implementatie. Systeemverandering met als belangrijkste drijfveren Veranderende rol havenbedrijf – Van Landheer naar facilitator van de hele keten Vereiste doorvoersnelheid i.c.m. minder leeg rijden, minder congestie, minder ongelukken Digitalisering (Connectiviteit – Autonoom – Intra- en extranetten)  Nieuwe bedrijfsmodellen Technische ontwikkelingen schone energie Kosten (Besparing op chauffeur, energie, onderhoud, leegrijden, beperkte verhoging ICT-kosten) Aanpassing wetgeving openbare weg 10

V ERVOLG PROJECTEN Lege containers; Keuze energie voor de verschillende vervoersstromen; Energievoorziening / laadinfrastructuur op de laad- en losplaatsen; Invloed van data uitwisseling o.b.v. IoT op logistieke stromen / processen; Vermindering leegrijden. Contact: Adrie Frank 11

INTRALOG Erik Verboon Marvin Aytar Oskar Sinke Edwin Pieters