Burgerschap en kindertelevisie. Organisatorische inbedding van kindertelevisie in Nederland Publiek versus commercieel Omroepen met eigen identiteiten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een impressie van een schoolweek in groep 5 t/m 8
Advertisements

Christendom in Nederland
Waar staan we voor met ons onderwijs?
Ronde tafel 19 januari Missie o2 consult Missie »Onze missie bestaat erin om bij de planning en de uitvoering van projecten »die verband houden.
Actief burgerschap antwoord op:  Gebrek aan sociale cohesie / Spanningen bevolkingsgroepen  Sociale uitsluiting kwetsbaren  Kloof burgers –bestuur 
Welkom in groep 4B!.
Presentatie Vereniging VOS/ABB
Samenwerken in burgerschap
M-C Kok Escalle Identiteit Wie ben ik ? Wat ben ik ? Hoe ben ik ?
Stijn Suijs:.  Spanning tussen culturen Nu: maatschappelijke achterstelling  Nooit erkend “Vreemde schapen in de kudde kregen eigen aparte stal”  Jeugdhuizen.
Nijmeegs Instituut voor Sociaal en Cultureel Onderzoek Communicatiewetenschap.
Nederlandse omroepgeschiedenis
Voorstelling 6de leerjaar
Rondetafelconferentie Brussel RTC Brussels Nederlandstalig onderwijs Werkgroep 1 – Leerlingen en ouders Voorzitter : Jo De Ro Verslaggeving: Katrien Bonneux.
Ketnet.
Stichting Cultuurpad Primair anders! Onze missie: het bieden van brede ontwikkelingskansen voor kinderen van 4-14 jaar door: Cultuureducatie een vaste.
“Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres “Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres.
Kennis is Macht Bacon versus Foucault. Kennis is Macht Meditationes Sacrae l’Archéologie du Savoir Francis Bacon ( )Michel Foucault ( )
CinekidStudio: zelf doen geeft inzicht!. Introductie Games (serious games / cots games) Virtuele werelden Playful digital tools Onderzoek naar het gebruik.
Omtrent jurisdisch statuut van het godsdienstonderwijs.
EPALE Elektronisch platform voor volwasseneneducatie in Europa
Perspresentatie Gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober 2012.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Burgerschap Scholen hebben de opdracht actief burgerschap
Wat we beleven in groep 7!. Een goede start gemaakt! Een meester Sfeer Duidelijk Respect Relatie.
Integratiebeleid in Vlaanderen 7 mei 2015 Voor Mozaiko Kobe Debosscher Secretaris Commissie Integratiebeleid be 0484/88.
Juridische taalcursussen UCT  Welke talen en voor wie?  Doelstellingen  Thema´s  Organisatorische details.
Wie ben ik?.
Media & verzuiling.
Informatieavond cluster 7 en 8. Algemene informatie groep 7 en 8 Informatie Voortgezet Onderwijs.
Wie ben ik? Zoë Kol juf van groep 5 en 6.
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Oic.
School en Samenleving schooljaar bijeenkomst 1 VQr2 docent: Pascal van schajik med.hro.nl/schpa.
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
Workshop Identiteit?.
Communicatie & Relatie
Platform ‘Weert in Beweging’ Platform Weert in Beweging Iedereen gezond in beweging!
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
Lokale media in de dynamiek van technologie en markt Paul Rutten Universiteit Antwerpen Paul Rutten Onderzoek Presentatie voor Gemeenteraad Dordrecht Dinsdag.
Het project S-TV Een initiatief van Omroep Gelderland.
Overheveling begeleiding van AWBZ naar WMO Janny Bakker-Klein Wethouder gemeente Huizen Lid VNG commissie Gezondheid en Welzijn 24 maart 2011.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
1 - 7/7/2016 De klimaatsubsidie en gelijke kansen.
1. Korte historiek -Goedkeuring decreet preventieve gezinsondersteuning november Goedkeuring uitvoeringsbesluiten eind maart Oproep erkenning.
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
Solidariteit en democratie in een superdiverse samenleving
Ontzuiling en secularisatie
Wat we beleven in groep 7!.
Op weg naar nieuw cultuurbeleid
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
Beïnvloedingsregel aanwezig?
Zwart wit denken in de klas
ICT zonder beperkingen
Samen leren samenleven Het vernieuwde PPGO!
Mensen met verstandelijke beperkingen in de samenleving
Michael Expoo – 8 juni 2018.
het katholiek basisonderwijs
Ouderenzorg: op weg naar een leeftijdsvriendelijk Gent
Drugs, dat kunnen we hier niet gebruiken
JEUGDzorg - voor wie?.
Wie is juf Anita ? Diploma ‘Bachelor in het lager onderwijs’ behaald aan de hogeschool Thomas More te Mechelen. Vijfde schooljaar in de Sterrenhemel. Twee.
Typisch ‘optie Moderne Wetenschappen en Kunst’
2.2 Televisie en radio Welke soorten omroepen en zenders zijn er
3.1 de functies van het individu
Dienst kinderopvang baby’s en peuters
Transcript van de presentatie:

Burgerschap en kindertelevisie

Organisatorische inbedding van kindertelevisie in Nederland Publiek versus commercieel Omroepen met eigen identiteiten Overkoepelende opdracht NPS: jeugdjournaal Educatieve kindertv: (Teleac o.a.: Schooltv weekjournaal)

Structuur in het aanbod (genre/formats) Non-fictie/nieuws Drama: vb Zakmes (AVRO) en Madelief (VPRO) Variété/liedjes Animatie/poppen Quizzes en spelprogramma’s

Kinderen: opvoeding tot burgerschap Constructie & representatie via audiovisuele media Burgerschap: - bij een gemeenschap horen - rechten, plichten, verantwoordelijkheden Goed burgerschap in kindertelevisie?

Burgerschap & nieuwswaarde Journaal v.s. jeugdjournaal Specifiek kindernieuws Milieu Hoe vormt het kindernieuws een platform voor burgerschap

Burgerschap & nieuwswaarde

Burger in beeld Burgerschap in drama: media taal autoriteit/ machtsverhoudingen Klik hier voor fragmenthier

Norm en normalisering in kinderdrama Welke strategie wordt ingezet om het kind als burger aan te spreken? -Hoofdpersonage als vereenzelviging van het burgerideaal. -Burgerideaal wordt als norm gesteld. Lang leve de koningin.

Burgerschap kindertelevisie KRO Leven volgens katholieke levensbeschouwing Kind cultureel vormen Kind moet kunnen ontspannen Kinderen leren van volwassenen Klik hier voor fragment Woord voor Woordhier uitz

Burgerschap kindertelevisie KRO Kind mondig maken Kind serieus nemen, zien als zelfstandig denkend persoon Als basis nog steeds katholieke traditie Culturele vorming Respect voor andere culturen Kinderen leren van kinderen Actief kind

Linkse / Progressieve burgerschapsidealen Thema’s als: Gastarbeiders: ( gastarbeider, Gadella/Westrus, KvK 1) Vegetariërs (Sluit je aan, Van Hemert/Peters, KvK 5) Homoseksualiteit (Joris en Jan, Long, KvK 9) Anti-Monarchie (Een gouden koets, Patricio/Temming KvK 23 Anti-Bont (Een tweedehands jas, De Wijs/Stokkermans KvK 2)

Voorbeeld commerciële kindertelevisie: Bob de Bouwer Tegenstelling burgerschapsideaal en materialisme Motto: Kunnen we het maken? Nou en of! Discussie op een ander niveau In- en uitsluiting

Projecten online eind januari Komt dat zien!