Doorstroom mbo-hbo Dr. José Mulder
NRO-onderzoek om te kijken hoe overgang mbo-hbo verbeterd kan worden Fase 1: wat is er reeds bekend? Fase 2: monitoren doorstroomtrajecten bij scholen Fase 3: lessen trekken. Gepland in Doorstroom mbo-hbo
Cijfers over doorstroom Wat gebeurt er het eerste jaar op het hbo? Wat betekent eerste jaar voor kans op diploma? Wat zijn redenen voor moeizame doorstroom? Wat kunnen we er aan doen? Vandaag staat op het menu
Instroom studenten bachelor vt
Studenten kunnen 1.Zelfde studie blijven volgen 2.Na/tijdens jaar 1 geheel stoppen met studeren 3.Geheel stoppen en later weer ho-studie oppakken 4.Op- of afstromen (mbo/wo) 5.Switchen Van studie Van instelling Van studie en instelling Keuzes in/na eerste jaar..
Uitval, eerste jaar
Switch van studie
Switch instelling
Percentage studenten dat beweegt
Beweging per groep
Uitval
Switch studie
Switch instelling
In relatief rustige cohorten is de kans op diploma na 5 jaar – 68% is als studenten zelfde studie blijven volgen – 32% is als studenten van studie switchen – 30% is als studenten van instelling switchen – En natuurlijk 0 bij uitval Door vele bewegingen in het eerste jaar zal rendement van de cohorten (nog) verder zal dalen! Steeds meer beweging, steeds minder rendement…
Diplomapercentage, 7 jaar na instroom
Internationale literatuur – Studenten hebben vaak moeite met overgang ene onderwijssoort naar andere, overal ter wereld. – Veelheid aan verklaringen – Geen concrete aanwijzingen voor NL’se situatie Geluiden uit het veld – Mbo-student mist kennis (wiskunde, taal, natuurkunde, etc) – Mbo-student mist hbo-vaardigheden (onderzoekende houding, zelfstandigeheid, studievaardigheden etc) – Havist mist inhoudelijke aansluiting – Studenten, mbo én havo, kiezen niet bewust genoeg Waarom gaat overgang niet goed? I
Studenten zelf – Geen problemen met inhoud of vaardigheden – Wel lijken stoppers en switchers van het mbo én de havo zich minder thuis te voelen dan studenten die doorgaan Waarom gaat overgang niet goed? I
Studieproblemen?
Thuisvoelen
Informatie-uitwisseling Warme overdracht Maar… – Hogescholen hebben vaak 40 toeleverende roc’s en minstens zo veel toeleverende middelbare scholen. – Als je rekening houdt met verschillende profielen en subsectoren, dan is er een veelvoud aan gesprekspartners – Geldt voor roc’s en middelbare scholen omgekeerd ook: hun studenten waaieren uit over vele hogescholen en opleidingen aldaar Wat wordt er gedaan om doorstroom te verbeteren?
Minder trajecten dan gedacht. Trajecten bestaan meestal uit volgen van lessen op hbo ipv stage mbo 4. Invulling lessen verschillend. – Van strikt inhoudelijk tot projecten om studenten, docenten en gebouw te leren kennen. – Focus veelal op inhoud en studievaardigheden. Doorstroomtrajecten mbo-hbo, I
Aantal studenten per jaar beperkt. – Gemiddeld zo’n studenten per jaar. Studenten afkomstig van klein aantal roc’s Inhoud veranderlijk Status van traject veranderlijk – Financiële prioriteiten – Samenwerking mbo-hbo Effecten onduidelijk Doorstroomtrajecten II
Landelijk zijn problemen helder Op de werkvloer ook? – Hoe herkenbaar is probleem daar? Wie is probleemeigenaar? – Voorbereidend onderwijs? – Hbo? Waar ligt de oplossing? – In de klas? – In de school? – Is er een inhoudelijke oplossing? Of een culturele? Hoe doorstroom naar hbo verbeteren?
Doorstroom is een hbo-probleem Er moeten ook doorstroomtrajecten voor havisten komen Doorstroomproblemen liggen niet bij inhoud, maar bij idee van thuisvoelen Doorstroom moet in de klas verbeterd worden Hbo-docenten zijn géén afspiegeling van de diversiteit aan instromende studenten Nieuwe leenstelsel lost doorstroomproblemen op omdat het mindere goden afremt naar hbo te gaan Stellingen