Doorstroom mbo-hbo Dr. José Mulder
Van succesfactoren naar aanpak om doorstroom te verbeteren
Instroom van mbo-4 studenten in voltijds hbo- bacheloropleidingen Gaat om studenten per jaar Naast mbo-4 studenten starten er jaarlijks nog zo’n andere studenten jaarlijks het hbo in. Waar hebben we het eigenlijk over?
Instroom naar vooropleiding
Studenten kunnen 1.Zelfde studie blijven volgen 2.Na/tijdens jaar 1 geheel stoppen met studeren 3.Geheel stoppen en later weer ho-studie oppakken 4.Op- of afstromen (mbo/wo) 5.Switchen Van studie Van instelling Van studie en instelling Wat doen studenten na het eerste jaar?
Uitval, eerste jaar
Switch van studie
Switch instelling
Percentage studenten dat beweegt
In relatief rustige cohorten is de kans op diploma na 5 jaar – 68% als studenten zelfde studie blijven volgen – 32% als studenten van studie switchen – 30% als studenten van instelling switchen – En natuurlijk 0 bij uitval Door vele bewegingen in het eerste jaar zal rendement van de cohorten (nog) verder zal dalen! Steeds meer beweging, steeds minder rendement…
Wie beweegt het meest?
Autochtone meisjes Kleine scholen Kleine, specifieke opleidingen zoals bij kunst, techniek Risicofactoren? – Mannen, niet-westerse mannen, economische opleidingen, grote hogescholen, etc. Maar waar ligt de oplossing? Succesfactoren?
Probleem duidelijk op macroniveau De oplossing ligt op microniveau Studenten stromen van mbo-opleiding naar hbo- opleiding Daar ligt de oplossing! Oplossing? Van macro naar micro!
Kijk wat er in jouw school op opleidingsniveau gebeurd. – Roc: hoeveel procent gaat door naar het hbo? Naar welke hogescholen gaan ze? Welke opleiding(en) gaan ze daar doen? En hoe doen ze het daar? – HBO: wie stromen er in? Hoeveel procent van de instromers is een mbo-er? Van welke roc’s komen ze? Uit welke domeinen komen ze? – Zijn er ‘dikke stromen’? Of is er een waaier aan varianten? Hoe vind je die oplossing?
Gemiddeld genomen heeft iedere hogeschool in NL jaarlijks instroom vanuit 33 roc’s! – Alleen Rietveld en Iselinge hebben jaarlijks instroom vanuit minder dan 10 roc’s – Bijna 1 op de 3 hogescholen heeft instroom vanuit 50 roc’s of meer! Dikke of dunne stromen?
Dikke stromenpraat: wat zeggen collega’s aan de andere kant? – Waar loopt het spaak? Wat gaat er heel goed? – Ontbreekt het aan inhoud? – Ontbreekt het aan studievaardigheden? – Was het de verkeerde studiekeuze? Klopt het beroepsbeeld niet? Bevraag studenten: wat vinden zij? – Wat missen zij? – Is inhoud/studievaardigheden werkelijk het probleem? – Zit het in andere zaken? Beroepsbeeld? Thuisvoelen? Ga op onderzoek uit….
Studieproblemen?
Voelen studenten zich thuis?
Hoe kijk je als opleiding(steam) naar doorstroom mbo- hbo? Mbo: niet te veel focus op arbeidsmarkt? Worden studenten wel gestimuleerd om door te gaan naar het hbo? Kennen docenten het hbo? Is duidelijk welk niveau verwacht wordt? Is duidelijk welke verschillen er tussen hogescholen zijn? Hbo: kennen docenten het (v)mbo? Is men niet te veel op havo gericht? Is er oog voor aansluiting met mbo? Onderschat men de mbo-er niet bij voorbaat? Is duidelijk welk beginniveau wordt verwacht? Is duidelijk wat het verschil met andere hogescholen is? Kijk in de spiegel
Uitkomsten dikke stromen praat+ Mening studenten+ Spiegelgesprek= Richtlijnen om doorstroom werkelijk te verbeteren! En je eigen succesfactoren te bepalen! Tel alles bij elkaar op
Pilots – OCW ism Vereniging Hogescholen en Mbo-Raad – Ecbo ism DUO – Meld je aan! – Hulp bij zo’n onderzoek? Meld je aan!