Claudia Pees sinds 2012 Informatiespecialist Walaeus Bibliotheek - LUMC onderwijs informatievaardigheden, literatuuronderzoek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. Wetenschappelijke literatuur Bibliotheekinstructie als onderdeel Studievaardigheden Hans Fransen,
Advertisements

De nieuwe, razendsnelle manier om vakkennis te delen een kapitaal aan kennis Publiceren in het HBO: open access.
Publicatiestrategie Hoe te publiceren in tijdschriften met een hoge impact factor Marianne van der Heijden 3 juni 2010.
Bachelors Biologie Zoeken in Web of Science George Meerburg Bibliotheek FNWI
1 Web of Science 7 april 2011 George Meerburg naar Kasper Abcouwer.
Nieuwe diensten voor bibliotheken: onderzoeksevaluatie Wouter Gerritsma Informatiespecialist plantenwetenschappen.
Bibliografische beheertoepassingen Jan Bollansée Altus-seminarie Groep T, Campus Vesalius Leuven, 2 december 2010.
Introductie electronische bronnen
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken
 Website faculteitsbibliotheek  Zoekmachine LIMO: boeken, artikels, eindwerken, tijdschrifttitels, kranten  Specifieke databanken: sociologie Bibliotheek.
Basishandleiding Limo Meer info online via LIMO Help 1.
Vakliteratuur opzoeken Lieve Devos. LibriSource+ Nieuw portaal voor toegang tot elektronische bronnen Gemeenschappelijk platform.
Google Scholar de googlificatie van de wetenschap ? Eric Sieverts
STRUCTUUR VAN EEN PUBLICATIE 1.TITEL 2.AUTEURS (naam, adres) 3.ABSTRACT (korte inhoud) 4.KEYWORDS (trefwoorden) 5.INLEIDING (context / probleemstelling)
Introductie Digitale Bibliotheek UGent
Maarten van Bentum (Universiteitsbibliotheek) Wetenschappelijk publiceren: recente ontwikkelingen t.b.v. betere zichtbaarheid Maarten van Bentum (Universiteitsbibliotheek)
Sneeuwschuivers en leren sneeuwschuiven myResearch Portal en het belang van workflow data analyse Richard L. Zijdeman DAI: info:eu-repo/dai/nl/
1 Weblogs, RSS en tweets zoeken Jeroen Bosman VOGIN, 20 mei 2010 Wageningen.
Opsporen en beheren onderwijskundige literatuur Literatuurzoeken: aandachtspunten Kritisch lezen Opfrissen ERIC, PsycINFO Web of Science Opfrissen EndNote.
Voor aanvang college afwisselend slides 1, 2, 3, 4, 5 , 6, 7, 8, 9, heen en terug zien via enter / backspace.
Publiceren van wetenschappelijke artikelen Patiënten-demonstratie Dr. W.E.J. Weber 18 april 2007.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. Omgaan met Wetenschappelijke informatie onderdeel Studievaardigheden Hans Fransen, Universiteitsbibliotheken.
September 13, Onderzoekskeuzes aan de hand van publicatie- & citatiegegevens Cartografie van NanoChemical Engineering Dair Seminar Anne Koning Bestuurlijke.
1 realtime and social: blogs & tweets, FB & G+ Jeroen Bosman VOGIN, 17 november 2011 Wageningen.
Het KB e-Depot Waarom, wat en voor wie
 Website faculteitsbibliotheek  Zoekmachine LIMO: boeken, artikels, eindwerken, tijdschrifttitels, kranten Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie.
 Website faculteitsbibliotheek  Zoekmachine LIMO: boeken, artikels, eindwerken, tijdschrifttitels, kranten  Specifieke databanken: sociologie Bibliotheek.
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken Politieke Wetenschappen  Website faculteitsbibliotheek  Catalogus LIBISng: boeken, eindwerken,
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken Communicatiewetenschappen  Website faculteitsbibliotheek  Catalogus LIBISng: boeken, eindwerken,
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken Sociologie  Website faculteitsbibliotheek  Catalogus LIBISng: boeken, eindwerken, tijdschriften.
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken Communicatiewetenschappen  Website faculteitsbibliotheek  Catalogus LIBISng: boeken, eindwerken,
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken Politieke Wetenschappen  Website faculteitsbibliotheek  Catalogus LIBISnet: boeken, eindwerken,
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken  Website faculteitsbibliotheek  Catalogus LIBISng: boeken, eindwerken, tijdschriften  Databanken:artikels.
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken  Website faculteitsbibliotheek  Catalogus LIBISng: boeken, eindwerken, tijdschriften  Databanken:artikels.
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken Sociologie / Sociaal Werk   Website faculteitsbibliotheek   Catalogus LIBISnet: boeken,
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken Communicatiewetenschappen   Website faculteitsbibliotheek   Catalogus LIBISnet: boeken,
Introductie bibliotheek sociale wetenschappen: Master Toerisme   Praktische informatie   Toegang tot de catalogus (boeken, tijdschriften in gedrukte.
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken Master Toerisme   Website faculteitsbibliotheek   Catalogus LIBISnet: boeken, eindwerken,
Het Web Geciteerd Paul Wouters en Repke de Vries Networked Research and Digital Information - NIWI-KNAW.
Informatievaardigheden. Niveau 2. Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. Wetenschappelijke literatuur Bibliotheekinstructie als onderdeel Studievaardigheden Hans Fransen,
Human Geography (SAL-10306) Informatievaardigheden
Informatievaardigheden Ecologie-2 (NCP-20503) september/oktober 2012 Corrie van Zeist, Liza Bruggenkamp, Marco van Veller, Wouter Gerritsma en Ans Brouwer.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. Wetenschappelijke literatuur Bibliotheekinstructie als onderdeel Studievaardigheden Hans Fransen,
Informatievaardigheden NCP Ecologie II Corrie van Zeist, Marco van Veller, Ans Brouwer en Wouter Gerritsma Bibliotheek Wageningen UR September 2009.
Informatievaardigheden NCP Ecologie II
Informatievaardigheden Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen
Bibliotheek Wageningen UR Overal dichtbij. Bibliotheek Wageningen UR: Overal dichtbij Hoe kan ik: “off-campus” toegang krijgen tot tijdschriften en databases?
Informatievaardigheden Introductie BPE-10806
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken Antropologie   Website faculteitsbibliotheek   Catalogus LIBISnet: boeken, eindwerken,
KNVI-O&O Challenge the future Delft University of Technology Workshop IV PhD-kandidaten TU Delft Library Dirk Jan Ligtenbelt, Informatiespecialist.
Bibliotheekintroductie UA-bibliotheek Campus Drie Eiken Oktober 2007 Marjan Andries- Barbara Lejeune.
Open Access Wetenschappelijke informatie vrij toegankelijk.
IBCN Masterproef Literatuurstudie: Enkele tips en richtlijnen Department of Information Technology – Internet Based Communication Networks and Services.
1| library | library Pure – introductie.
OnderZOEK Informatiebronnen Strategieën September 2011 Nathalie van den Eerenbeemt.
1 realtime & social: blogs & tweets Jeroen Bosman VOGIN, 19 november 2015 Wageningen.
Citatiezoeken/altmetrics VOGIN najaar 2015 Citatiezoeken en altmetrics.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
1 Handleiding LIMO Inhoud  Wat is LIMO?  Inhoud van LIMO  Aanmelden in LIMO  Zoeken in LIMO  Zoekresultaten gebruiken  Zoekresultaten.
SoMeRe.nl Een uitnodiging Sjoerd de Vries & Efthymios Constantinides.
Digital Data Conservation Joeri Both BMI dag 31 mei 2016 NKI.
_________________________________ Handleiding
Databank ABI Inform en Proquest
Attenderingen instellen op referenties (citation alert)
Hoe werkt bibliografische software?
Attenderingen instellen op referenties (citation alert)
realtime & social: blogs & tweets
Hoe krijg ik van thuis toegang tot een elektronisch artikel
ISNI: rol in de metadataketen
Transcript van de presentatie:

Claudia Pees sinds 2012 Informatiespecialist Walaeus Bibliotheek - LUMC onderwijs informatievaardigheden, literatuuronderzoek

Citatie-analyse 2014 Ihkv onderwijs "algemene inleiding citatie-analyse" samengesteld (LUMC-collega's, OOR-collega's, graduates, studente) Aanleiding

Inhoud presentatie Kennismaking huidige citatie-analyse LUMC (algemene inleiding) Huidige nieuwe methoden citatie-analyse Nieuwe methode impact-analyse: altmetrics Invalshoek LUMC

Wat is citatie-analyse "Meten van de waarde van een publicatie op basis van citatie" Verschillende metingen tellingen op niveau van: artikel auteur tijdschrift

Waarom citatie-analyse ? Meetlat voor het "presteren" van een wetenschapper: cijfermateriaal citaties -> objectief CV/portfolio wetenschapper: citatiescores - aanvragen gelden - hoogleraarschap

9 januari 2013 bekendste citatiescores in de citatie-analyse Impact Factor Hirsch Index Mediane Impact Factor per vakgebied

9 januari 2013 Bekendste citatiescore – Impact Factor impactscore tijdschrift berekend over kalenderjaren Institute for Scientific Information (ISI) Science Citation index (60's) Wegwijzer Walaeus Citaties

Waarom de Impact Factor ? Impact Factor: meetlat voor het "presteren" van een tijdschrift basis = cijfermateriaal -> objectief Beleid publiceer in een tijdschrift met een hoge Impact Factor, dan maak je kans op een….. hoge citatiescore

Zichtbaar op

De Hirsch Index -Sinds H-index is meting op het niveau van een auteur

Mediane Impact Factor van een vakgebied Meting over een categorie tijdschriften Per vakgebied verschillende cultuur van citeren

Citatie-analyse instrumenten.. Databank Web of Science voor (traditionele) metingen (zoals de Impact Factor) Niet-traditionele instrumenten: Google Scholar Citations, PubAdvanced Nieuwe impact meting: altmetrics

Databanken Web of Science Science Citation Index (ISI) ca referenties, tijdschriften Functionaliteit citatie-analyse: Citations only zoeken (Cited Reference Search) Rapportage software tijdschriften – Journal Citation Reports (JCR)

Rapportage LUMC Converis (LUMC 2010) beheer van het onderzoeksproces (UL: LUCRIS) publicaties in het systeem (1997- ) Auteurs voeren publicaties via Web of Science/PubMed in Ook 'vrije invoer' titels Validatie door afdelingshoofd Rapportage door CWTS

Google Scholar (Citations) PubAdvanced Traditionele metingen – niet-traditionele instrumenten

Google Scholar (Citations) Sinds juli 2011 Dienst binnen Google Scholar Google Scholar: brede dekking Generiek: Google zoekt websites af "inclusion guidelines“: titel, auteur, literatuurlijst welke websites ?

Google Scholar Citations auteurs Iedereen kan zich “auteur” maken door een Google Scholar Citations profiel aan te maken Zelf titels toevoegen aan je profiel: - uit Google Scholar - handmatig toevoegen

Google Scholar Citations - scores i10-index aantal publications met minstens 10 citaties De tweede kolom is de i10-index van de laatste 5 jaar

Rapportage uit Google Scholar Citations

Data feedValidated instrument ? User Type Web of SciencePublishersYesinstitutional Google Scholar (Citations) Generic/ Open No*individual

Pubadvanced zoekt in PubMed CitImpact "algorithme" van IF, 5Y IF e.a. PubAdvanced is gratis (wél registreren)

(niet altijd) zelfde resultaat als PubMed Citimpact rangschikking

Nieuwe impactmeting met altmetrics Jason Priem (2010) Article Level Metrics (ALM) "alternative metrics" impact van "web-based (scholarly) communications" Priem, Taraborelli e.a.(2010)

Waarom altmetrics ? Meting met een bredere dekking: - impact binnen de scholarly (social) community - impact buiten deze community Analyse via altmetrics is snel beschikbaar traditionele meting: kalenderjaar Analyse (nog meer) op artikel niveau i.p.v. tijdschrift niveau

Waarom ? Cijfers !? 1 op de ? scholars zit op Twitter 1 op de 40 scholars zit op Twitter Hoeveel artikelen bookmarked op Mendeley ? 521 miljoen (Priem 2013) Research articles PLOS Biology (juni 2012) % Twitter/Facebook discussions-mentions ? 93% discussed on Twitter & 63% mentioned on Facebook (Fenner 2013)

Wat wordt gemeten met Altmetrics ? Views/downloads (decennium al PLOS, Arxiv) Saved/bookmarked (bibliografische gegevens) Delen/aanbevelen Discussed Citation (formal)..en nog meer..

Websites en data …en nog meer…

Altmetrics techniek Advanced programming interface (API) Websites (uitgevers) verlenen toegang zodat altmetrics kan worden verricht (<- Google Scholar ! ) Herkenning DOI, PMID, ORCID e.a.

Organisaties die altmetrics verrichten For-profit altmetric.com (PlumAnalytics e.a.) Not-for-profit ImpactStory.org (PLOS e.a.)

altmetric.com – for-profit Type bronnen

altmetric.com “booklet”

Booklet ook bij niet-gratis dienst (Web of Science)

ImpactStory.org – Not-for-profit onderscheid scholarly – public impact

ImpactStory - Mendeley

Scholar society impact Onderzoeken (Priem 2012, Vaughan 2005, Almind 1997): link onomstotelijk zichtbaar bij online "social reference managers" (Mendeley, Zotero) scholarly social networks (o.a.ResearchGate) conference organization sites (small/temporary community) soms over een langere periode: m.n. (scholarly) blogs

Zwaargewicht: download counts " Download counts are apparently taken very seriously by authors and are also used for hiring decisions" (M Fenner – "Random-notes-from-the-altmetrics12- conference")

Long tail distribution Dramatic drop views/downloads (> 1 month) (Yan & Gerstein 2011, Piwowar & Vision 2013) Patroon lijkt hetzelfde i.g.v. social media (m.n. Twitter - Lewis (2014)

Download counts Lijkt correlatie altmetrics en traditionele citatiescores Het kan zijn dat de processen vergelijkbaar zijn, altmetrics vangt ander format impact Nader onderzoek op grotere schaal is noodzakelijk Costas CWTS (2014)

Blogs – CWTS onderzoek ‘Biomedical & health sciences’ en ´Natural Science and engineering´ hoogste aantal binnen de dataset Blogs blijken zich sterk te identificeren met tijdschriften met de hoogste impactfactor Costas CWTS (2014)

Uitdagingen altmetrics Data op diensten beperkt retrospectief beschikbaar (Twitter June ) Iedere “altmetrist” gebruikt andere websites/data (M & T) Aanpak "gaming" Complementair aan de traditionele citatie-analyse Marketinginstrument

Activiteiten NISO ( National Information Standards Organization ) Ontwikkelen van een altmetrics standaard Aanpak "gaming" (oa anti-spam techniek) greep uit de (191) actiepunten van de projectgroep:

LUMC – societal impact

#eqnz – Bruns & Stieglitz ARC Brisbane (2013) #eqnz (2011) 14 dagen lead users (1%), next active users (9%) Aandeel lead users dag 1 < 20% dag 5 ± 50% (incl. active users 80%) Specificaties: no. followers, (un) edited, (M & T discussie)

Altmetrics inputzijde: Marketing Artikelen waar veel over wordt getwitterd hebben 11x meer kans op een hoge citatiescore (Eysenbach 2011)

Claudia Pees