Transitie van jongeren met een beperking de Groei-wijzer in onderwijs en revalidatie? 4 november 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leerlijnen en praktijklessen in het VSO
Advertisements

HANDELINGSPLAN IN SCHOOL Margie van de Kerkhof, begeleider passend onderwijs
Nima. Wel coach. Geen heilige. Wat is het doel van coaching? Leerlingen in het primair of voortgezet onderwijs worden gedurende het schooljaar gecoacht.
Presentatie Procedure naar het VO
Welkom. VMBO Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs.
<Naam spreker en school/ gemeente
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
In het bestuursakkoord
Het Nibud Geldexamen voor alle basisscholen in Amsterdam
Onderwijsprotocol voor leerlingen met een NAH Terug naar je school na hersenletsel ‘Het Venijn zit in de staart’’ 31 maart 2011 René Steinmann.
27 maart 2008 Durft u in te zetten op onze jeugd?.
In grote lijnen ziet het programma er als volgt uit
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Uitstroomprofielen in het VSO ... en dan ?
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Janneke Barelds, MSc Universiteit van Tilburg/Tranzo
INFO - AVOND VMBO 3.
Welkom op deze informatie- Over groep 8 en het voortgezet onderwijs
Susan Jedeloo coördinator e-info TransitieNet senior onderzoeker Kenniskring Transities in Zorg, Hogeschool Rotterdam TransitieNet & Actieprogramma Op.
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Passend Onderwijs: overdracht en overgang PO-VO POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
Basisschool ‘t Heuvelke
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Ontwikkelingen Wmo/AWBZ
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
Toewijzing extra ondersteuning SWV VO 30.06
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Een nieuwe start Overgang van Basisonderwijs naar Voortgezet onderwijs.
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Buurtbewoners met een beperking doen gewoon mee!
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
Methodiek: Plancyclus
Anke Meester-Delver, kinderrevalidatiearts, afdeling revalidatie, AMC Jonge kinderen met beperkingen: wat is hun toekomst? Het Capaciteitenprofiel Het.
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Onderwijs Zorg Combinaties “Jeugdhulp op school?!”
INFO - AVOND VMBO 3. Informatie-avond VMBO-T3 Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs Theoretische leerweg.
Vragen & discussie Aan de keukentafel, De rol van de ouderenadviseur bij het aanmelden en/of aanvragen van hulp.
‘Samen’ uitdagen tot ontwikkelen Basisschool De Ark.
De GGD op het voortgezet onderwijs JGZ-team: op verzoek van school, ouders en of leerlingen zelf. Jeugdarts specifiek voor ziekteverzuimbegeleiding. Jeugdverpleegkundige.
Good Practices VO Gouden weken en schoolstewards
Welkom in groep 7! Informatieavond 5 september 2017.
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2017/2018
Informatie-avond Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs
INFO - AVOND 3 ATHENEUM EN 3 GYMNASIUM.
De GGD op het voortgezet onderwijs
INFORMATIEAVOND 15 november 2016 HARTELIJK WELKOM.
Passend onderwijs.
INFO - AVOND 3 HAVO.
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Samenwerking Gemeenten en Zorg en Zekerheid
INFO - AVOND 3 HAVO.
Symposium Seniorenbeurs 6 april 2018 Pauline Terwijn
Communicatie CAR Tonté Chow – Dienst Communicatie Voorstelling:
Hoe houden / krijgen we jongeren met forse problematiek op school?
Visie anders leren Ieder kind ontwikkelt zich optimaal als persoon & cognitief. Vanuit deze visie zijn we gestart met ‘anders leren’, gericht op onderwijs.
Informatie Inkoop Langdurige Zorg Volwassenen in Rotterdam
JUIST GYM.
Arline Spierenburg november 2018
Determinatie en begeleiding 28 februari uur
Aanbod jongvolwassenen
INFO-AVOND VMBO2 Basis en Kaderberoepsgerichte leerweg.
Transcript van de presentatie:

Transitie van jongeren met een beperking de Groei-wijzer in onderwijs en revalidatie? 4 november 2015

Even voorstellen… Anneke Grootoonk Physician Assistant Revalidatie Transitie coördinator UMCG Centrum voor Revalidatie

Even kennismaken Wie komt uit welke hoek? Wie kent de Groei-wijzer ? Wie gebruikt de Groei-wijzer ?

Programma Introductie transitie Introductie Groei-wijzer Stand van zaken Groei-wijzer landelijk Mogelijkheden inzet Groei-wijzer Kansen voor onderwijs en revalidatie Voorbeeld implementatie Groningen Praktijkparels

Transitie Overgang van de ene levensfase naar de volgende In principe een natuurlijk doorlopend proces Stap naar eigen verantwoordelijkheid en zelfstandig leven ( regie over eigen leven)

Kleintjes worden groot…

Zelfstandigheid Zelfstandigheidsontwikkeling kan trager verlopen bij jongeren met chronische aandoening/beperking Overstap na Mytylschool zwaar (onvoldoende voorbereid op wat hen te wachten staat) Literatuur: Donkervoort M. Roebroeck ME ea, Transition Research Group (2007)

Shared management model Ontwikkelingsleeftijd Mate van autonomie in zorg en participatie Ontvanger Participant Regelaar Supervisor Gall, Kingsnorth & Healy, 2006

Rotterdams transitieprofiel Domeinen Fase 1 Fase 2 Fase 3 Opleiding en werk Financiën Huishouden Vrije tijd (sociale aspect) Intieme relaties en seksualiteit Rehabilitation Revalidatie

Interventies transitie: 80% van de interventies voor jongeren gericht op medical management (50% uitsluitend) Een middel ter ondersteuning en stimulatie (op alle levensgebieden) kan de Groeiwijzer zijn

Groeiwijzer Ontwikkeld in Canada 2010 toepasbaarheidsonderzoek in Nederland Instrument: Zet aan tot zelfstandigheid en zelfregie Voor jongeren en ouders Vanaf basisschool tot volwassenheid 9 domeinen 3 leeftijdsspecifieke vragenlijsten

Domeinen groeiwijzer

Vragenlijst Groeiwijzer

Ik doe weleens boodschappen Gezonde jongen van 15 jaar

Ik doe weleens boodschappen Jongen met Duchenne van 15 jaar

Actiepunten? Welke stappen ga ik ondernemen? Wat heb je daarvoor nodig? Wanneer ga ik het doen?

Ik ga zelfstandig op vakantie Gezond meisje van 18 jaar

Ik ga zelfstandig op vakantie Meisje van 18 jaar met Cerebrale Parese, rolstoelgebonden, goede handfunctie

Actiepunten? Welke stappen ga ik ondernemen? Wat heb je daarvoor nodig? Wanneer ga ik het doen?

Beperkingen GW IQ > 70 Vragen zijn niet zonder meer geschikt voor de groep met een verstandelijke beperking Grote diversiteit in deze groep

Stand van zaken Implementatie Groei- wijzer Landelijke implementatie + onderzoek (> 2012); 14 revalidatiecentra doen mee – Doel: Bewaken uniforme inzet en onderzoek naar het effect ervan – 2 centra in combinatie met onderwijs Er wordt gewerkt aan een GW voor verstandelijk beperkte jongeren

Mogelijkheden voor inzet Groei-wijzer Individueel op school of op de poli Klassikaal of ‘patientengroepen’ Door onderwijs of revalidatie?

Kansen voor onderwijs en revalidatie en de samenwerking Gezamenlijke betrokkenheid en gezamenlijk doel vormgeven Hulpvragen voor revalidatie concretiseren Realiseren deel leerdoelen Praktijklessen vormgeven

Voorbeeld PJF-Mytylschool Haren/kinderrevalidatie Opzet in het kader van onderzoek PA; Groeiwijzer implementeren bij schoolverlaters VMBO en Arbeid in 2012 Uitleg ouderavond Uitleg in de klas Groeiwijzer uitdelen in de klas (thuis invullen) Extra therapie of lessen/workshops

Wat ging er mis???

Zorgen van ouders Teveel confrontatie Sommige problemen zijn niet op te lossen Kan een kind snel hulp krijgen? “We bespreken dit thuis wel”

Re-routing Klankbordgroep MR Directie Start 3 maanden later in pilotvorm Toestemming ouders na informatie voor de pilot Evaluatie en resultaten Terugkoppeling Klankbordgroep en MR Definitieve toestemming

Resultaat nu De Groei-wijzer in SO en VSO In Arbeid en VMBO en VSO-dagbesteding Initiatief vanuit revalidatie Samenwerking met docenten Bij Arbeid en VSO-dagbesteding onderwerpen in lesvorm terug laten komen

Draaiboek VSO Arbeid en VMBO: Uitdelen in de klas samen behandel- coördinator met mentor Twee weken later terug laten komen Terugvragen tijdens therapie, medisch consult, planbesprekingen Actiepunten formuleren in doelen Terug laten komen in lessen

Draaiboek VSO dagbesteding en SO Ouders informeren Meegeven aan leerlingen Telefonische terugkoppeling en evt afspraak Terug laten komen tijdens gesprek behandel- coordinator/ouders, therapieën, medisch consult, planbesprekingen Actiepunten formuleren in doelen Terug laten komen in lesvorm

Dat kan via: Modules Praktijklessen Lesprogramma ‘leefstijl’

Modules van Erasmus MC – Vriendschap, Verkering, Vrijen – Eigen regie / Zelfmanagement – Module ´Traject, aan het werk!?´ – Module Actieve Leefstijl & Sportstimulering – Module Voorzieningen & Regelgeving – Module Huishouden & Wonen – Module Onder de pannen – Module Laat je horen – Module Betrokken Ouderschap

Praktijkparels Individueel niveau Groepsniveau

Lessen seksualiteit door seksuoloog in de klas CBR-spreekuur in de klas (VMBO) Lessen openbaar vervoer tijdens praktijkles AREX-procedure vanaf 16-jaar Sportstimulering door Groeiwijzer; clinics, 4- mijl, The Battle, skieen.

Tips en trics Ga het doen! Neem de tijd!! Betrek ELKE partij Formaliseer het eerst Pak het gezamenlijk aan Laat het terugkomen op de handelingsplan- besprekingen

handreiking-transitie-van-zorg-bij-adolescenten- met-een-vb.pdf

Op naar zelfstandigheid middels wijzer groeien!