Crisisnoodopvang in de gemeente Valkenswaard September/ oktober 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voor u Door u. Programma • Inleiding • Terugkijken naar 3 december: de aanleiding • Stand van zaken • De resultaten van de enquête • Discussie.
Advertisements

SamenVeilig.net Het effectieve groepsbeveiligingssysteem van BySpy.
Overplaatsing ongedocumenteerde gezinnen. Woord vooraf Tussen vervlogen geluk en vervlogen hoop.
Methodisch begeleiden
Getroffen gebied, stroomstoring Bommelerwaard
Schoolpartnerschappen in Europa
Bezoek gemeenteraad aan Zuid Bewoners Overleg Lunetten 23 mei 2013.
Continurooster op de Pionier? Laat je goed informeren!! 25 en 27 februari.
Try-out Ontbijt van de kast naar de keukentafel TRY OUT.
In het bestuursakkoord
Ervaringen Poldercrash
Onderzoek naar Veiligheid Een basis voor het veiligheidsplan
Mediacentrum Windesheim na 23 dingen. Hoe nu verder?
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen DIS - PCE OVL Actie Geraardsbergen mei 2009.
Huisvesting Nijmegen Mariëtte van Dorst, bestuurder Hera
Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Resultaten KLANKBORDGROEP Donderdag 4 juli 2013 AANVANG 13:30 UUR RECREATIERUIMTE.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Informatiebijeenkomst
Afschakelplan Infoavond elektriciteitsschaarste.
Afschakelplan Infoavond elektriciteitsschaarste.
Visie Zwiggelte Met mekaor Veur mekaor.
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
1. 2 Waarom Multimove in Damme ? 3 Nog geen activiteiten naar die doelgroep. Extra sportief aanbod na de schooluren. Meer kleuters aan het bewegen krijgen.
Voorgenomen besluit tot een scholenfusie SBaO door de besturen van voorgenomen besluit tot een scholenfusie SBaO door de besturen van Scala & WvO informeren.
11 oktober 2010 Bijeenkomst contactpersonen en coördinatoren Onderwerp: ons vrijwilligersbeleid bijeenkomst vrijwilligersbeleid 11 oktober 2010.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Ouder INFO avond JCIE & TJC 30 september 2015 vv ‘t Vliegdorp JCIE.
“Digi-bord toepassing sollicitatietraining” Doeworkshop voor arbeidsconsulenten Tom, Trainer.
Samenwerkingen festivals & ondernemers >> Inzichten vanuit onderzoek.
Informatieavond We moeten het met elkaar doen.
LEERJAAR 1 SAW.  Introductie bijeenkomst Periode W3S1AR en W3S1BR van 8 Februari t/m 22 April  Minimaal 250 uur werken  Begeleiding door een MWB docent.
Wij ondersteunen, stimuleren en begeleiden het Vlaamse integratie- en inburgeringsbeleid Ook ikv verhoogde asielinstroom VVOS Vlaams-Brabant 2 februari.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Introductieavond voor bestuursleden Beleidsvorming binnen een Scoutinggroep.
Werkplaats Communicatie Optimaal communiceren: Hoe doe je dat ? Uitwerking aspect “communicatie rondom burgerinitiatieven” Presentatie werkplaats communicatie.
Procedure bij de gemeente Cees Ortelee. Opbouw presentatie 1. Stand van zaken bij de gemeente 2. Vervolg: Bestemmingsplanprocedure 3. Vragen.
Noodopvang & Asielzoekerscentrum 1 Enschede. Inhoud  Stavaza COA Enschede  De actualiteit  De asielprocedure en de opvang  Wonen en werken op een.
De lokale overheid als actor in de vermaatschappelijking van zorg Katrien Schryvers OCMW-voorzitter 20 mei 2016.
Communiceren met mantelzorgers Informeren en afstemmen.
VEILIGHEID RONDOM MIJN EVENEMENT Hoe organiseer ik dat? Jan Dirk Nijkamp Assen, 27 september 2012.
Technische Hygiëne Zorg Noodopvang vluchtelingen GGD Haaglanden Leefomgeving Rob Edelman.
Terugblik & stand van zaken Vluchtelingenopvang Amersfoort
Centraal meldpunt onverzekerdenzorg Sylvia Commandeur 16 februari 2017
Werkweek Londen 11 september – 15 september.
Informatieavond onderzoek nieuwe schooltijden
Evenementen informatiekaart (naam evenement) Datum evenement
Stichting Jeugdformaat
Voedseldag VVSG – 30 september 2016 – Gent
Slachtofferhulp (CAW) na rampen
Campagneplan Fiets Telweek 2017
Getroffen gebied, stroomstoring Bommelerwaard
Bescherming Persoonsgegevens
Waarom Multimove in Damme ?
Slachtofferhulp (CAW) na rampen
Lokaal loket kinderopvang
Vacatures in onze gemeente
Werkgroep Communicatie
Info avond VHZ Kamp Juni 2018 te Noorden
Lokaal loket kinderopvang
Informatiemoment 04 maart 2016
JAARPLANNEN 2018 –
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
[powerpoint openen, openen]
D&P P1 Organiseren van een activiteit Hoofdstuk 6 - Veiligheid
Transcript van de presentatie:

Crisisnoodopvang in de gemeente Valkenswaard September/ oktober 2015

Wat vooraf ging Vrijwilligersavond voor begeleiders vluchtelingen in de Hofnar. Oproep van personen op Facebook om aldaar stem te laten horen over opvang vluchtelingen in Valkenswaard. Burgemeester pakt burgervaderrol en beantwoordt vragen van verontruste inwoners in raadszaal. Vormen van opvang en nadere info bekend gemaakt op website. Raad spreekt zich positief uit over de opvang van vluchtelingen

Verzoek COA opvang vraag COA of Valkenswaard zich beschikbaar stelt voor de crisisnoodopvang van 200 vluchtelingen in sporthal De Belleman.

Voorbereidingen (1) Bijeenroepen van “schaduw GBT” voor multidisciplinaire afstemming (gemeente, politie, brandweer, GHOR, Rode kruis, bewaking locatie) Maken van een actielijst, zowel bestuurlijke, operationele als communicatieve aspecten

Voorbereidingen (2) Werven van gemeentelijke vrijwilligers (geweldige animo bij gemeentelijke medewerkers) Maken van aflossingsschema voor een werkshift van 6 uur. Regelen warme overdracht van de dienst. Maken van een draaiboek voor iedereen die op de locatie werkt. Zorgen dat het logboek wordt ingevuld (voor overdracht en evaluatie). Regelen beveiligingsbedrijf Afstemming met politie inzake openbare orde Brandpreventieve controle locatie

Voorbereidingen (3) Briefen personeel dat op locatie gaat werken. Regelen catering. Indelen locatie, waarbij rekening gehouden wordt met huisartsenpost. Plaatsen bedden en stoelen. Plaatsen hekken met doek (privacy). Bestellen voor toegangsbandjes voor de locatie. Vooraf regelen tolken niet mogelijk (omdat samenstelling groep niet bekend was bij COA).

Voorbereidingen (4) WIFI op locatie, extra verlengsnoeren voor opladen telefoons. Om te voorkomen dat vluchtelingen gaan zwerven en op zoek gaan free-WIFI punt.

Communicatie Pre communicatie Facebook protestgroep persoonlijk benaderen (actie burgemeester) Interne medewerkers informeren Bewoners + ondernemers + scholen + Wijco + Wijkraad + Paladijn + VluchtelingenWerk + vrijwilligers inlichten + Lunet Zorg (beschermd wonen) + woning coöperaties. Middel: brief | telefonisch | mail Online media (inrichten webcare) Pers en raad informeren KCC inrichten op publieksvragen Q & A lijst (vraag en antwoord) samenstellen Persmoment inrichten During communicatie Social Media / website: continue webcare & monitoring sentiment + vragen Interne communicatie: informeren medewerkers Post communicatie Extern: bedanken van bewoners en ondernemers, gebruikers/huurders Belleman, scholen en alle andere belanghebbenden. Middel: brief | artikel pers | online kanaal (Facebook) Online enquête evaluatie opvang: 80 respondenten. Overwegend positief over opvang, organisatie en veiligheid. Geen overlast ervaren behalve van toekijkend publiek Intern: betrokken medewerkers bedanken Evaluatie

Ontspanning vluchtelingen Activiteiten: –Schaken; –Tafeltennis; –Springkussen; –Voetbal; –Wandeling naar kinderboerderij

Betrokken inwoners Aanbod van: –optreden als tolk –kleding –eten –bloemen –kindertekeningen –kleurpotloden etc.

Inventarisatie kleding Er komt vraag over wassen van (onder)kleding Dilemma: er is geen mogelijkheid om kleding te drogen Er wordt een inventarisatie gehouden voor kleding die nodig is. Via het Rode kruis krijgt iedere vluchteling kleding, ondergoed en sokken.

Leerpunten (1) Laat afspraken met COA of LOCC altijd via mail bevestigen Toegangscontrole ( bandjes, laat registratie van toegangscontrole over aan bewaking en laat bezoek aan locatie tevoren aanmelden via communicatie advies: stel toelatingsbeleid vast) Toiletgebruik (papier naast toiletpot en roken op toilet). Neem dit op in huisregels. Zorg voor papieren handdoeken in toilet (de vluchtelingen hebben maar 1 handdoek Laat het huisartsenbezoek niet te laat in de middag plaats vinden i.v.m. openingstijden apotheek Zorg dat er altijd tolken zijn, of vraag Engels sprekende vluchtelingen om te vertalen ( bij huisarts bezoek)

Leerpunten (2) Zorg dat er goede afspraken gemaakt zijn met afvalverwijderaar over de afvoer van kliko’s, containers en gebruikt materiaal (verbranding) Bepaal tijden voor ontbijt, lunch en warme maaltijd en hang de lijst op de locatie zichtbaar op (anders hele dag toeloop). Zorg voor een assistent voor de teamleider Opvanglocatie voor administratie zaken en uitwerken acties. Maak ook afspraken voor aflossing teamleider Opvanglocatie Ondergoed en kleding via Rode Kruis laten verzorgen

Knelpunten COA / LOCC houden zich niet aan afspraken qua tijd Grote toestroom vrijwilligers (moest ingedamd worden) Groot aanbod hulpgoederen op locatie (aanbieden via centraal punt, Rode Kruis, Gelukken 15b Valkenswaard) Afstemmen of Rode Kruis bedden kan leveren. Er komt geen begeleider met de bus mee, er is een looplijst bij de chauffeur. Zorg dat deze goed gecontroleerd wordt. Probeer, als dat lukt, gezinnen met kleine kinderen/ vrouwen zo mogelijk apart te leggen. Dit was in de nieuwe gemeente Hardenberg niet zo, dit leverde strubbelingen op i.v.m. bedtijd kinderen en de lichten in de zaal.