Een nieuw concept voor de ICT-opleidingen Secundair volwassenenonderwijs Ontwikkelcommissie opleidingsprofielen studiegebied ICT Antwerpen, 14 juni 2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over de cursus Eenvoudige websites bouwen in Rijswijk
Advertisements

KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Project ICT–ondersteuning voor kinderen met leerstoornissen
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Datum Locatie Publiek spreker Infosessies 2011 Lieve Smeulders
Gratis computerinitiatie in uw buurt BLMvzw Digidak | Evence Coppéelaan 91| 3600 Genk blmgenk.be | |
Samen leren werken in de cloud
Samenwerking met MOSS 2007! Chris Hoppenbrouwers.
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Consultatiemoment 2 27 maart 2009 De Pianofabriek Fortstraat Brussel (Sint-Gilis)
Intro Interactieproces Soorten edusoft Van COO tot CBO Open of gesloten Spelen of leren Online of offline Beoordeling Criteria Organisatie Aan de slag.
Server Management Framework
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Easy Bis Bestuursdienst Informatie Systeem Van agendapunt tot besluit Met automatische internet publicatie.
Certificering op Europees niveau overbruggen van de 2e digitale kloof Leo Besemer ECDL Nederland NV.
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Nieuw raamplan ICT A-stroom 2 juni 2009.
wiki’s opzetten en implementeren
“ Beleidsmatig werken aan ICT ”
CBE: Centra voor Basiseducatie
Kernproject V1 College 1 31 Januari 2008 Instituut voor Interactieve Media.
handreiking social media bij de Vlaamse overheid
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
PADS4 maakt het eenvoudig om informatie te verspreiden naar een specifiek publiek op de juiste plaats en het juiste moment PADS4 is een professionele oplossing.
Een digitaal leerplatform
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
DMK – week 4. Onderwerpen week 5 deel 1 Tio Onderwerpen DMK: Digitale marketingtoepassingen vervolg Webcare: wat is webcare en waar doe ik daar mee? Mobile.
WAI-NOT Internet voor mensen met een mentale beperking
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
“video op Youtubekanaal” Doeworkshop voor arbeidsconsulenten Sofie, ICT-verantwoordelijke.
Implementatie Office 365, “Kwestie” van loslaten Pieter Vorstenbosch Senior adviseur Onderwijs&ICT 9 december 2015.
De oplossing van Office voor uw zakelijke uitdagingen De nieuwe functies van Office 365 Welke versie van Office is het meest geschikt voor u? Wat is Office.
Het Digitaal Educatief Produkt Waar haal je dat vandaan?
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Ontstaan en werking van het internet De Cloud. Inhoud Geschiedenis Computer Ontstaan internet Werking internet The Cloud Toepassing.
Hoe een website realiseren ? Horen, zien en ontsluiten Gooik, 27 januari 2006 Johnny Van Bavegem Heemkundige Kring van Gooik.
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Digitale Hulpmiddelen Organiserende hulpmiddelen (bv. wiki, blog, portfolio, stageverslag) neerslag en reflectie van activiteiten in de praktijksituatie.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
15 september 2014 Help, ik heb geen e-depot Workshopleider: Jeroen Jonkers Begeleiding: Margriet van Gorsel.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Gids door Doccle Doccle. De Cloud 2 1.Wat is de Cloud? 2.Voordelen van de Cloud 3.Nadelen van de Cloud 4.Doccle is geen cloudapplicatie.
Digitale VDAB profielen
HERZIENING INFORMATICA DEEL 1.
Een nieuw concept voor de ICT-leerplannen
Basis videobewerking.
VOCVO-uitwisseldag 12 mei 2017 Riet
Individuele analyse kijkstages
Yammer.
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Aan de slag met Moodle Les 1. Kennismaking Schermonderdelen en navigatie Voorkeuren aanpassen: profiel, wachtwoord Cursusbeheer: cursusinstellingen en.
Cloud Oplossingen Bastiaan Ludeking Consultant M
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
ASP.NET MVC Web Development
Digitale geletterdheid
Taallab 3.0 Online geletterdheid
The Future Teacher 3.0.
De crisisstemming rond migratie, asiel en anderstalige nieuwkomers zijn een beetje uit de aandacht verdwenen. Dit neemt niet weg dat de instroom van anderstalige.
Transcript van de presentatie:

Een nieuw concept voor de ICT-opleidingen Secundair volwassenenonderwijs Ontwikkelcommissie opleidingsprofielen studiegebied ICT Antwerpen, 14 juni 2016 Gent, 21 juni 2016

Inhoud 1.Toelichting nieuw concept ICT opleidingen 2.Opportuniteiten en valkuilen 3.Ondersteuning voor docenten 4.Concordantietabel vrijstellingen oude-nieuwe opleidingen 5.Uniforme vrijstellingsproeven voor de start-modules 6.Praktisch

1. Toelichting nieuw concept ICT opleidingen  Waarom nieuwe OP’s ?  Opdracht netoverschrijdende ontwikkelcommissie  Futureproof + weg met de Update module  Gebaseerd op het Europees referentiekader DIGCOMP  Kortere haalbare (certificeerbare) opleidingen

1. Toelichting nieuw concept ICT opleidingen  Stand van zaken  OP’s hebben alle adviesrondes en onderhandelingen succesvol doorlopen  Principieel goedgekeurd door VlaReg op 20 mei  Definitieve goedkering verwacht juli/augustus  verkorte moduleduur van 40 lestijden voor snellerende cursisten en van 20 lestijden voor cursisten die hun competenties willen updaten.  Starten vanaf september 2016 (overgangsperiode 1 tot 2 jaar)

Signalen m.b.t. evaluatie Informatica- toepassingssoftware  Tal van basiscompetenties niet meer up-to-date  Sommige modules achterhaald, niet meer attractief  Sommige modules: overlap met modules Grafische technieken, CAD, …  Nood aan nieuwe modules t.g.v. nieuwe tendensen: social media, cloudcomputing, groupware,…

Kader voor de herwerking van het OP Informatica toepassingssoftware (1) Oktober 2013: Opportuniteitsadvies overheid: positief mits:  Korte relevante basisopleidingen  Opstap naar beroepsgerichte opleidingen  Geen overlap met professionele ICT-opleidingen noch met ICT- opleiding Basiseducatie  Finaliteit!! Volwassenenonderwijs <> sociaal-cultureel vormingswerk

Referentiekaders voor ICT-opleidingen  Algemene opleidingen /vs/ beroepsopleidingen  Beroepsopleidingen  erkende beroepskwalificatieserkende beroepskwalificaties  Studiegebied ICT  ‘algemene opleidingen’  Referentiekader = ?  Nieuw: 2013: DIGCOMP: A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in EuropeDIGCOMP: A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe

Europees raamwerk DIGCOMP: A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe (Europese commissie, 2013)

5 domeinen  Informatie  Communicatie  Contentcreatie  Veiligheid  probleemoplossing

Beheersingsniveaus  Foundation  Intermediate  Advanced Voor elke competentie reikt DIGCOMP tevens voorbeelden aan van vaardigheden, kennis en attitudes.

Opleidingen  Start tot ICT (120 LT)  ICT en administratie (780 LT)  ICT en sociale media (300 LT)  ICT in een creatieve context (480 LT)  ICT in een educatieve context (540 LT)  Webcontent (360LT)  APP-ontwikkeling (360 LT)

Richt zich tot  de beginnende ICT-gebruiker met als doel: verwerven minimale technische ICT- zelfredzaamheid verkrijgen van een minimale zelfredzaamheid voor digitale informatie en communicatie leren kritisch en veilig online gaan

Basiscompetenties zijn afgeleid van DIGICOMP situeren zich op het niveau van Foundation en Intermediate

Informatie efficiënt online informatie opzoeken kritisch omgaan met online informatie diverse vormen van content (teksten, afbeeldingen, muziek, filmpjes, webpagina’s …) opslaan en organiseren

Communicatie basisfunctionaliteiten van e-communicatiemiddelen sociale media op een veilige en gepaste manier gebruiken om met anderen te communiceren en om content te delen

Contentcreatie eenvoudige digitale content aanmaken (tekst, tabellen, beelden, audio …);

Veiligheid elementaire handelingen stellen om apparatuur en data te beschermen;

Probleemoplossing doelgericht hulpbronnen raadplegen ICT gebruiken voor routinematige handelingen.

Na te streven attitudes leergierigheid de bereidheid om de eigen ICT-competenties up to date te houden

Wat leert de cursist? op een eenvoudige manier (bijv. aan de hand van installatiewizards …) een nieuw voorgeïnstalleerd digitaal toestel gebruiksklaar maken eenvoudige problemen oplossen ('eerste hulp bij ICT- problemen')

Wat leert de cursist? basishandelingen stellen om met het toestel vertrouwd te geraken maakt kennis met een verscheidenheid aan ICT-tools om eenvoudige digitale content aan te maken leert bestanden opslaan en ordenen.

Eenvoudige content aanmaken verschillende soorten digitale content  teksten  afbeeldingen  tabel  grafiek verschillende soorten bestandsformaten basisbewerkingen uitoveren op deze content

Teksten verwerken tekst opmaken, bewerken en structureren instellingen van toepassing aanpassen geavanceerde bewerkingen op tekst uitvoeren gebruik van licenties, open document platformonafhankelijk

Cijfergegevens structureren numerieke gegevens verwerken in berekening nadruk ligt op rekenwerk en analyse van cijfergegevens niet op tekstopmaak instellingen van programma aanpassen

Content integreren samenstellen van nieuwe content op basis van bestaande (tekst, afbeelding, video, tabel, grafieken,...) content van anderen wijzigen en integreren met eigen content licentietype herkennen en correct gebruiken bron vermelden

Gegevens beheren gegevens structureren om er informatie uit te halen model maken van een gegeven situatie (bv: klantenbestand, personeelslijst,..) visualiseren (rapporten)

Functies automatiseren taken automatiseren in de verwerking van cijfer- of tekstgegevens functie programmeren (rekenblad) repititieve handelingen automatiseren (bv: a.d.h.v. macro's)

Veilig online en sociale netwerksites 1. Veilig online: gevaren en bescherming ivm Online identiteit Online privacy Online informatie zoeken/downloaden Online reclame Online toepassingen gebruiken Wat mag wel/niet online? Kinderen online Sociale netwerksites Wat zijn sociale media? Wat is de meerwaarde van social media? Hoe kies je de mix van social media platformen? Hoe ga je met social media aan de slag? Netwerken en communiceren via social media: wanneer gebruik je welke tool? Positief gebruik van sociale media in onderwijs …

Samen content ontwikkelen Samen offline documenten ontwikkelen samenwerkings- en beveiligingsfunctionaliteiten in Office software Samen online documenten ontwikkelen samenwerkingsfunctionaliteiten in ‘the cloud’ (Google Apps, OneDrive, Dropbox, …) Samen content ontwikkelen via sociale media Facebook, Yammer, YouTube, … Samen online informatiebronnen verzamelen en delen bookmarks online bewaren en delen Samen content ontwikkelen via een eigen samenwerkingsplatform SharePoint …

Content presenteren Presenteren van offline documenten presentatiefunctionaliteiten in Office software Presenteren van online documenten Prezi, Onedrive, … Geanimeerde presentaties en video’s maken Moovly, Powtoon, … Online presenteren Slideshare, Calaméo, …. Gebruik van een interactief bord Smartboard met Notebook,...

Educatieve content ontwikkelen Screencasting Screencast-o-matic,... Mindmapping Mindmeister,... Interactieve oefeningen Hot Potatoes, Educaplay,... Educatieve apps Socrative, Nearpod, ….... Videomateriaal MovieMaker, YouTube,... Handleidingen Word, DITA,... Invulformulieren Google Forms,......

Auteurstool Analyse en formuleren van de leerbehoeften Ontwerpen van leerpad Toevoegen van leerinhoud & educatieve content Implementeren van e-learning Evalueren van e-learning … Mogelijke tools: Xerte, Storyline,...

Elektronische leeromgeving Planning & agenda Leermaterialen toevoegen, beheren en delen Opdrachten & testen Communiceren met collega’s en leerlingen Faciliteren van samenwerking tussen leerlingen … Mogelijke tools: Moodle, Smartschool,...

Een afgeschermde webruimte aanmaken en beheren Afgeschermde website opzettten en beheren WordPress, Drupal, DokuWiki… Een eigen wiki binnen bestaande platformen opzetten en beheren Wikispaces, Google Sites, … Een privé cloud opzetten en beheren Owncloud, …...

Start to create In deze module verwerft de cursist een brede waaier aan vaardigheden om vanuit diverse bronnen content (tekst, beeld, geluid …) te verzamelen met het oog op creatieve bewerkingen en producties. De cursist Kan vanuit verschillende bronnen content verzamelen Kan analoge content digitaliseren met het oog op creatieve bewerkingen Kan de verzamelde content omzetten naar het meest geschikte formaat Kan eenvoudige bewerkingen uitvoeren op diverse vormen van content Kent de mogelijkheden en beperkingen van diverse toepassingen en applicaties om creatieve content te ontwikkelen Kan verschillende classificatiemethodes gebruiken om bronnen en informatie op te slaan en te beheren. Kan creatieve content efficiënt beheren. Kan het eigendomsrecht van content nagaan *Erkent de meerwaarde van multimedia voor creatieve processen GEN Kan ICT veilig en duurzaam gebruiken GEN *Gaat bewust en kritisch om met digitale media en ICT. GEN Kan ICT-problemen oplossen GEN Kan zijn eigen ICT-competenties actualiseren GEN Kan ICT aanwenden om problemen op te lossen Start to create In deze module verwerft de cursist een brede waaier aan vaardigheden om vanuit diverse bronnen content (tekst, beeld, geluid …) te verzamelen met het oog op creatieve bewerkingen en producties. De cursist Kan vanuit verschillende bronnen content verzamelen Kan analoge content digitaliseren met het oog op creatieve bewerkingen Kan de verzamelde content omzetten naar het meest geschikte formaat Kan eenvoudige bewerkingen uitvoeren op diverse vormen van content Kent de mogelijkheden en beperkingen van diverse toepassingen en applicaties om creatieve content te ontwikkelen Kan verschillende classificatiemethodes gebruiken om bronnen en informatie op te slaan en te beheren. Kan creatieve content efficiënt beheren. Kan het eigendomsrecht van content nagaan *Erkent de meerwaarde van multimedia voor creatieve processen GEN Kan ICT veilig en duurzaam gebruiken GEN *Gaat bewust en kritisch om met digitale media en ICT. GEN Kan ICT-problemen oplossen GEN Kan zijn eigen ICT-competenties actualiseren GEN Kan ICT aanwenden om problemen op te lossen

Start to create Module is voorbereiding op alle vervolgmodules: - Gratis/Open source software - Applicaties, meegeleverd met scanner, camera, audiorecorder,... - Applicaties in Google of te vinden op het web Module in voorbereiding op specifieke vervolgmodule: - gebruik waar het kan reeds de specifieke software Start to create Module is voorbereiding op alle vervolgmodules: - Gratis/Open source software - Applicaties, meegeleverd met scanner, camera, audiorecorder,... - Applicaties in Google of te vinden op het web Module in voorbereiding op specifieke vervolgmodule: - gebruik waar het kan reeds de specifieke software

Illustrator Indesign Publisher Photoshop Photoshop Elements Corel Paint Shop Pro GIMP iPhoto Photoshop GIMP Corel Painter ArtRage Manga Studio Anime Studio software voor interieurontwerp, tuinontwerp,... Solid Works 3D Studio Max Adobe Premiere Premiere Elements Pinnacle Studio Magix Nero Video Illustrator Indesign Publisher Photoshop Photoshop Elements Corel Paint Shop Pro GIMP iPhoto Photoshop GIMP Corel Painter ArtRage Manga Studio Anime Studio software voor interieurontwerp, tuinontwerp,... Solid Works 3D Studio Max Adobe Premiere Premiere Elements Pinnacle Studio Magix Nero Video

MHAIBU800 Besturingssystemen 1 TV 60 Lt MHAIBU801 Besturingssystemen 2 TV 60 Lt MHAIBU802 Computersystemen 1 TV 60 Lt MHAIBU803 Computersystemen 2 TV 60 Lt MHAIBU804 Computer- en besturingssys­ temen TV 60 Lt Bestanden offline en online organiseren en beheren TV 60 Lt Installatie en configuratie TV 60 Lt Eenvoudige hard- en softwareproblemen TV 60 Lt Complexe hard- en softwareproblemen TV 60 Lt

MHAIBU005 Peer to peer-netwerken TV 60 Lt MHAIBU806 Client-server-netwerken 1 TV 60 Lt MHAIBU807 Client-server-netwerken 2 TV 60 Lt MHAIBU808 Inter-netwerken TV 60 Lt Eenvoudige netwerken TV 60 Lt Complexe netwerken TV 60 Lt

Extra ICT-Veiligheid TV 60 Lt Uitbreidingsmodules Automatisatie TV 60 Lt Virtualisatie TV 40 Lt

Start to program De cursist leert, onafhankelijk van een specifieke omgeving, stap voor stap, de basistechnieken van het programmeren in een toegankelijke programmeertaal.

Start to program Praktisch voorbeeld De cursist leert: Wat programmeren is. Algemene programmeerstructuren. Datatypen en datastructuren. Veel gebruikte functies. De basis van OOP.... in bv. Visual Basic, C#, JavaScript of...

Databankbeheer De cursist leert hoe hij de benodige gegevens kan analyseren, normaliseren en organiseren in een datamodel. De cursist leert een databanksysteem (DBMS) te gebruiken om een databank aan te maken en te onderhouden. De cursist leert gegevens in de databank te beheren en maakt kennis met de taal horende bij de databank (bv. SQL).

Specifieke ontwikkelomgeving: eenvoudige functionaliteiten De cursist leert applicaties ontwikkelen: in een specifieke omgeving: Visual Studio.NET, Xcode, Unreal engine,... voor een specifieke omgeving: PC, Internet, mobile apps, 2D games, 3D worlds, domotica,...

Specifieke ontwikkelomgeving: eenvoudige functionaliteiten De cursist leert basistechnieken voor: het werken met, programmeren in en het ontwerpen van applicaties in en voor de gekozen specifieke ontwikkelomgeving.

Specifieke ontwikkelomgeving: eenvoudige functionaliteiten: Praktisch voorbeeld De cursist kiest bv. voor het leren ontwerpen van websites in ASP.NET. Hij leert: De specifieke programmeertalen C# (server) en JavaScript (client). Een website ontwerpen via HTML en CSS. Werken met de ontwikkelomgeving Visual Studio.NET.

Specifieke ontwikkelomgeving: complexe functionaliteiten De cursist leert meer gevorderde technieken voor: het werken met, programmeren in en het ontwerpen van applicaties in en voor de gekozen specifieke ontwikkelomgeving.

Specifieke ontwikkelomgeving: complexe functionaliteiten - Praktisch voorbeeld De cursist kiest bv. voor het leren ontwerpen van websites in ASP.NET. Hij leert: Gevorderde ontwerptechnieken met bv. Twitter Bootstrap,... Aanvullende programmeertechnieken met bv. JQuery, AngularJS, AJAX,... Extra aandacht schenken aan de gebruiksvriendelijkheid en visualisatie.

Integratie externe functionaliteiten De cursist leert externe services integreren in zijn applicatie.

Integratie externe functionaliteiten: Praktisch voorbeeld De cursist kiest bv. voor het leren ontwerpen van websites in ASP.NET. Hij leert: Integratie van multimedia. Integratie van sociale media. integratie van communicatie tools zoals bv. ,... Integratie van services zoals bv. Google Maps, de Cloud,...

Gegevensbeheer en beveiliging De cursist leert, via programmeercode: gegevens te integreren in zijn applicatie, deze gegevens te beheren (opzoeken, toevoegen, wijzigen, verwijderen) de gegevens en zijn applicatie te beveiligen tegen misbruik.

Gegevensbeheer en beveiliging Praktisch voorbeeld De cursist kiest bv. voor het leren ontwerpen van websites in ASP.NET. Hij leert: Connecteren met een gegevensbank. Gegevens beheren via de website. Invoervalidatie van gegevens. Een inlogsysteem en toekennen van rollen voor het beheer van de website. De website en gegevens beschermen tegen misbruik, hacking,...

Programmeerproject De cursist wordt bewust gemaakt van de noodzaak om vooraf te analyseren en te plannen. De cursist leert technieken om met een eigen project van start te gaan. De cursist start met een eigen project en bewijst dat hij in staat is dit project zelfstandig verder te zetten en tot een goed einde te brengen.

Opportuniteiten en valkuilen  Soft- en hardware onafhankelijke competenties:  Inhoud afstemmen op doelpubliek  grotere vrijheid, maar nood aan visie op centrum-niveau!  Werken met authentieke taken en cases  cursussen herwerken!

Opportuniteiten en valkuilen  Kortere modules (20 lu, 40 lu):  Beter afstembaar op doelpubliek  Nieuw doelpubliek  Praktische en administratieve organisatie!

Opportuniteiten en valkuilen  Zo weinig mogelijk pijlen:  Vrijheid om zelf logische trajecten te maken

Opportuniteiten en valkuilen  Diplomagerichte nieuwe opleidingen:  ICT en administratie; ICT besturingssystemen en netwerken; ICT programmeren  Nieuw doelpubliek: ook TKO cursisten, organisaties, leerkrachten,…  Meer mogelijkheden dan kan ingericht worden  Visie nodig: wat zijn onze doelgroepen, waar ligt de expertise van het team?

Professionaliseringstraject Pedagogische begeleiding Visie-ontwikkeling Detecteren professionaliseringsnoden Visie-ontwikkeling Detecteren professionaliseringsnoden Opleidingsaanbod afgestemd op de behoeften (netwerken, workshops)

Ondersteuning voor docenten  Vanuit de ontwikkelcommissie  Vrijstellingenbeleid: concordantietabel  Uniforme toegangsproeven voor de start-modules  Infosessies

Ondersteuning voor docenten  Vanuit de pedagogische begeleidingsdiensten  Infosessies  Nascholingen  Ondersteuning bij visie op aanbod  Ondersteuning bij visie op evaluatie

Ondersteuning voor docenten  Netoverschrijdend  Nascholingen  Ondersteuning bij implementatie  Samen aanmaken/delen van nieuw lesmateriaal

Concordantietabel vrijstellingen oude- nieuwe opleidingen 1.Opzet 1.Overgang ‘oude’ – ‘nieuwe’ modules 2.Hulpmiddel bij vrijstellingenbeleid van het centrum 3.Uniform en netoverschrijdend afsprakenkader 2.Hoe lezen? 3.Vragen?  contacteer pedagogische begeleidingsdienst / Vocvo 4.Waar? Topleidingen.pdf Topleidingen.pdf

Uniforme vrijstellingsproeven voor de ‘start’-modules 1.Voor wie wel/niet bedoeld? 2.Papieren versie: op eenvoudig verzoek bij de pedagogische begeleidingsdiensten en Vocvo 3.Online versie: in ontwikkeling 1.Operationele doch niet perfecte tool tegen 1 september Login aan te vragen bij (contacteer PBD’s/Vocvo) 3.‘Perfecte’ versie in de loop van Jaarlijkse update/actualisatie + monitoring 5.In principe uitbreidbaar met vrijstellingsproeven voor andere modules bijv. Eenvoudige content aanmaken, Start to create …)

Werkten mee aan de ontwikkeling… Leden ontwikkelcommissie NAAMORGANISATIE Ann LambrechtsCVO De Annick De JongheCVO LBC Dimitri HallaertCVO VIVO Françoise Van den BoschCVO Geert LinthoudtPCVO Dender en Greet Van Griet Vansteenkiste/Veronique LogéCVO ISBO Zelzate Hilde Jan DecraemerDepartement Jan EngelenPCVO Kathleen HallaertPCVO Het Luc SeghersCVO Monique De Ridder Katholiek Onderwijs Vlaanderen Roeland Van Kerckhove Katholiek Onderwijs Vlaanderen Lucie DuhayonCVO SNT Tania Van den BerghePBD Willem Van De GuchtCVO

Vragen of meer info… PBD PBD PBD Katholiek Onderwijs Vlaanderen (ontwikkeling) (implementatie) PBD en Nieuwe collega’s pedagogisch begeleiders (implementatie & coördinatie ontwikkeling leerplannen - netoverschrijdend): en