Ongrepen maakt onbemind Van ergernis naar uitdaging Dr. E.M. van de Putte, kinderarts-sociale pediatrie Cliniclowns 22 april 2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat is Pipo+ PIPO (pies en poep) is een polikliniek speciaal voor kinderen vanaf vijf jaar met plas- en/of poepproblemen. De + betekent dat het gaat om.
Advertisements

(Kwali)tijd van leven (para)medisch centrum S e c o n d C a r e
Prikkelbare Darm Syndroom
Depressie bij kinderen en jeugdigen
Beroerte en vermoeidheid Beroerte en depressie
Achter de voordeur 5e Zonneveldlezing 14 november 2013.
Opvoeden in de puberteit
WORKSHOP SOLK (Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten)
De vier dimensionale klachtenlijst (4DKL)
Anorexia en Boulimia Nervosa
Ontwikkelingstraject kinderen
Overtraining Train zoveel als nodig, niet zoveel als mogelijk
Schoolweigering: stappen naar een oplossing
Eetstoornissen.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Angststoornis.
Marieke Bossuyt en Barber Declerck
Onbegrepen lichamelijke klachten: Nijmeegse initiatieven
Stemmingsstoornissen
Somatoforme stoornis Begripsbepaling (achtergrondinformatie):
Active ageing.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Internetbehandeling bij jongeren met CVS
Emmy Räkers, Arts voor Verstandelijk Gehandicapten (ASVZ)
Het Chronisch-vermoeidheidssyndroom
Gedragsproblemen bij kinderen
Kinderteam Oosteinde Ina Alberts Willemien Fokke Jannie Oppedijk
Fysische Geneeskunde en Revalidatie, MCCP Jessa Ziekenhuis Hasselt
Kom in actie tegen eenzaamheid!
Saskia Purmer & Ying-Ha Tang Psychosomatische fysiotherapeuten
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Presentatie praktijk E-movere en Academie Moderne MassageTherapie
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Omgaan met Chronische vermoeidheid
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Prikkelverwerking bij kinderen
De titelpagina is de gelegenheid voor een introductie:
Zorg op maat voor depressieve ouderen van levensbelang. Hannie Comijs.
L.O.K. Lichamelijk Onverklaarde Klachten Probus 1, 21 maart 2014.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Rol van de psycholoog in een slaaplabo
DE WEEK VAN DE PIJN 2016 “GEEF CHRONISCHE PIJN EEN GEZICHT“ 26 SEPTEMBER - 1 OKTOBER 2016.
1 ) PSYCHOSOCIALE HULPVERLENING IN DE PRAKTIJK Holistische mensvisie.
 Wie zijn wij?  Waar hebben wij dit gedaan?  Wat hebben wij gedaan?  Tandheelkunde en fysiotherapie?
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
BUIKPIJN BIJ SCHOOLGAANDE KINDEREN MARJOLEIN BERGER, HOOGLERAAR HUISARTSGENEESKUNDE, UMCG 1.
De ‘vermoeide’ puber. Wat is er aan te doen? Gert Dedel29 november 2012.
IBD en moeheid Jan H. Kleibeuker.
Maatschappelijke zorg 2
Prognostische factoren van chronische buikpijn bij kinderen in de eerste lijn
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Vermoeidheid bij COPD Dr. Jan Vercoulen, Klinisch Psycholoog
Somatiseren en chronische pijn
Seksualiteit en kanker
Depressieve leerlingen op het voortgezet onderwijs
Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten
Psycho-educatie bij angststoornissen
Vallen - een groot probleem
Michael Groeneweg, kinderarts - MDL
RUG-NETWERK regio Heerhugowaard
Hoofdstuk “Cognities” Medische Psychologie
Specifieke topics in communicatie
Patiëntenuitleg orofaciale fysiotherapie
SOLK Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten
BOM-model PV 25/03/2014.
Disclosure belangen (Potentiële) belangenverstrengeling Geen
Transcript van de presentatie:

Ongrepen maakt onbemind Van ergernis naar uitdaging Dr. E.M. van de Putte, kinderarts-sociale pediatrie Cliniclowns 22 april 2016

Onbegrepen lichamelijke klachten

Elk specialisme heeft eigen ‘onverklaarde klachten syndroom’ (Deel)specialismeKlacht Kinderlongziekten Hyperventilatie Dysfunctioneel ademen Kinderarts-MDL Misselijkheid Functionele buikpijn +/- obstipatie Kinderneurologie (Spannings)hoofdpijn, migraine Spierzwakte Kindercardiologie Duizeligheid, flauwvallen Hartkloppingen KinderreumatologieOnbegrepen pijn (fibromyalgie) Kinderarts metabole ziektenOnbegrepen moeheid, spierpijn KinderartsAlle klachten

CVS Moeheid Buikpijn Spastische darm Misselijk- heid Hoofdpijn Migraine Spannings- hoofdpijn Op één hoop of afzonderlijke syndromen? SOLK SOLK: Somatisch Onverklaarde Lichamelijke Klachten

Communicatie – wat horen we van het kind? De dokter vroeg mij nooit wat

Geen enkele behandeling of medicijn heeft mij geholpen Communicatie – wat horen we van het kind?

Het voelt als controle verlies over je hele lichaam Communicatie – wat horen we van het kind?

De dokter moet toch kunnen vertellen wat ik heb Communicatie – wat horen we van het kind?

Ik wil zoveel mogelijk normaal zijn, naar school gaan, sporten, uitgaan Communicatie – wat horen we van het kind?

Wat moeten wij doen? Uit bed sleuren? Stimuleren of juist niet? Communicatie – wat zeggen de ouders?

Bio-psycho-sociale model volgens Engel (Science 1977) Psychological Factors Biological Factors Social Factors Ziekte

Biopsychosociaal model; oorzaak en gevolgen BiologischPsychologisch Sociaal: rol omgeving; sociale gevolgen Predispositie/ Aanleg Direct uitlokkend/ Triggers Onderhoudende factoren De dokter vroeg mij nooit wat

Casus, Fien 16 jr, moeheid Moeder lijdt mee; sociale isolatie Geen eigen verantwoor- delijkheid; ramp/doem gedachten Zeer wisselend ritme Instandhoudend Schoolproblemen Gepest Pfeiffer blessures Direct uitlokkend M idem klachtenHypermobiliteitAanleg Sociale factoren Psychologische factoren Biologische factoren Geen

Hoe moet ik de klachten begrijpen– ‘ontregeling’ Sensitisatie (versterker) Hypothalame-hypofyse bijnieras (oorzaak/gevolg) Autonome dysfunctie (arousal) Biopsychosociale model Geef aan welke aanpak mogelijk is voor de verschillende factoren uit het BPS model Geef aan welke aanpak het snelst succesvol is De dokter moet toch kunnen vertellen wat ik heb STOP TWEESPORENBELEID (dualisme lichaam/geest) Het voelt als controle verlies over je hele lichaam

Behandeling SOLK: start bij het eerste gesprek Erkenning Diagnose ‘positief’ stellen Geen SOLK, maar specifiek syndroom – Chronisch Vermoeidheidssyndroom – Functionele buikpijn – Hoofdpijn – Spier/gewrichtspijnen onverklaard Behandelopties – Cognitieve gedragstherapie – Hypnotherapie – Fysiotherapie, ‘graded exercise’

Cognitieve gedragstherapie bijv bij CVS Start met evenwicht vinden/balans (‘ontstressen’) Cognitieve gedragstherapie Niet richten op oorzaak Maar richten op doelen Niet laten leiden door klacht Maar laten leiden door gemeenschappelijk opgesteld stappenplan Belemmerende gedachten bespreekbaar maken Helpende gedachten formuleren STOP MET / LEER LUISTEREN NAAR JE LICHAAM

Doel behandeling SOLK Langzame opbouw activiteiten Autonomie bevorderen Controle over lichaam opbouwen Belemmerende gedachten herkennen Ontdekken dat denken invloed heeft op doen en voelen

Behandeling SOLK Beste behandeling is bij 70% effectief – Voorbeeld: FitNet: CGT (webbased) voor jongeren met CVS – Nu: grote trial in UK, later in EU Voorspellers voor behandeling succes: – Duur klachten – Mate van somatisatie bij moeder

1.Jou leren kennen 2.Uitleg behandeling 3.Waar sta ik nu? 4.Mijn ouders 5.Mijn doelen 6.Slaappatroon 7.Mijn helpende gedachten 8.Niet meer letten op mijn lijf 9.Opbouw van lichamelijke activiteiten A 10.Evenwicht vinden 11.Opbouw van lichamelijke activiteiten 12.Problemen tijdens opbouw van lichamelijke activiteiten 13.Opbouw mentale activiteiten 14.Plan voor school 15.Sociale activiteiten 16.Vooruitgang benutten 17.Plan voor werk 18.Uitgaan 19.Ik, CVS-patiënt? 20.Evaluatie 21.Follow-up 21 Modules: 280 pagina’s

Herstelpercentages (Nijhof, Lancet, 2012)

Uitdagingen Zelfde taal spreken met kind/ouders (verklaringsmodel; uitleg klachten) Zelfde taal spreken als behandelaars (huisarts, KJP, fysiotherapeut, psycholoog, CGT-er etc); dualisme definitief de wereld uit! Meer psycho-educatie ontwikkelen Zo vroeg mogelijk starten met: – Normalisatie, ritme – Evidence based interventie Meer interventies ontwikkelen mn systeemgericht

Hoe kijken (para)medici aan tegen onverklaarde klachten? ?