Zelfwaardering en acceptatie door leeftijdsgenoten EEN LONGITUDINAAL ONDERZOEK BIJ BASISSCHOOLKINDEREN - WENDY DONDERS EN KARINE VERSCHUEREN
Inleiding Longitudinaal onderzoek naar verband zelfwaardering en acceptatie leeftijdsgenoten Steekproef 164 kinderen (negen –tot twaalfjarigen) Peeracceptatie op twaalfjarige leeftijd Ontwikkeling kind belang van relaties basisschoolleeftijd Peerrelaties = relaties met leeftijdsgenoten
Inleiding Verschillen in zelfwaardering tussen verschillende statusgroepen Gebruik van nominatie- en ratingsprocedures = betrouwbaar en systematisch Belang van goede peerrelaties vorming gezond zelfconcept Geaccepteerde kinderen positief zelfconcept Verworpen kinderen negatief zelfconcept Onderzoek Jackson & Bracken vaststelling verschil populaire en verworven kinderen en hun zelfwaardering Weinig verschil tussen kinderen met controversiele, gemiddelde, genegeerde en ongeclassificeerde status
Belang van het onderzoek Nagaan zelfwaardering Een antecedent of een consequent van de sociometrische status? Interventieonderzoeken spelen belangrijke rol bij dit verband Marshall neg. reacties daling van zelfaanvaarding tot gevolg Pos. Reacties stijgen NIET de zelfaanvaarding verwachtingen kind in sociale situaties ‘self fulfilling prophecies’ verband nog steeds onduidelijk!
Methode/ aanpak onderzoek Competentiebelevingsmodel voor kinderen (CBSK) Zelfbeeld kind Inschatten van eigen vaardigheden Beoordelingen gemiddelde score per kind Standaardscore Significante correlaties
Instrumenten - Zelfwaardering Gebruik van CBSK (zelfrapporteringsmeting) Functioneren op specifieke gebieden Beoordeling globaal gevoel van eigenwaarde CBSK aspecten van zelfwaardering bij kinderen Er zijn 6 subschalen Schoolvaardigheden Sociale acceptatie Sportieve vaardigheden Fysieke verschijning Gedragshouding Gevoel van eigenwaarde Per subschaal 6 items gehele test bestaat uit 36 items
Instrumenten – acceptatie door leeftijdsgenoten Twee manieren Sociometrische ratings Vijfpuntenschaal ‘ Hoe graag heb ik de andere?’ Elk kind krijgt gemiddelde score Wordt later omgezet naar een standaardscore Sociometrische nominaties Telkens 3 namen die het best passen bij : ‘Met wie speel ik het liefst en met wie speel ik het minst graag?’ Liked-most en liked-least scores Elk kind heeft een score voor sociale preferentie en sociale impact
Resultaten van het onderzoek Stabiliteit zelfwaardering: Scores 1 e onderzoek gecorreleerd met score 2 e onderzoek Stabiliteit sociale status: Sociale preferentiescores op negen en twaalfjarige leeftijd een correlatie
Conclusie onderzoek Hogere acceptatie leidt tot pos. beoordeling van zichzelf Aanvaard door klasgenoten: zichzelf toeschrijven van beter gedragshouding Op 9- jarige leeftijd weinig aanvaard worden: Meer risico om later een nog lagere positie te hebben wat betreft zelfwaardering Populaire kinderen schatten hun mate van sociale acceptatie hoger in dan de verworpen kinderen
Discussie over het onderzoek Concurrente verbanden tussen variabelen zowel 9- jarigen als 12- jarigen worden in kaart gebracht. Er is geen enkele aanwijzing opdat zelfwaardering een antecedent of een consequent is van de sociometrische status Geen evident voor de stelling! Dit onderzoek werkt met groepen leeftijdsgenoten die al langere tijd bestaan (klasgroepen) Overwogen van verandering van groep leeftijdsgenoten Geen voldoende voorwaarde om causale conclusies te trekken Focust zich vooral op verbanden tussen 2 geïsoleerde variabelen Conclusie: Men eist voor volgend onderzoek een omvattender model
Bronnen van de afbeeldingen AFBEELDING OP DIA 2 0ahUKEwj2zJ-trtHJAhWGVhQKHfQIDK0Q_AUIBigB#imgrc=gxAEnYdGtNm1EM%3A 0ahUKEwj2zJ-trtHJAhWGVhQKHfQIDK0Q_AUIBigB#imgrc=gxAEnYdGtNm1EM%3A AFBEELDING OP DIA 3 AFBEELDING OP DIA 4 hUKEwjai9_PrtHJAhXJtBQKHRBdBVoQ_AUIBigB#imgrc=CrFoVtLo_atMpM%3A hUKEwjai9_PrtHJAhXJtBQKHRBdBVoQ_AUIBigB#imgrc=CrFoVtLo_atMpM%3A AFBEELDING OP DIA 5: AFBEELDING OP DIA 6 AFBEELDING OP DIA 8 AFBEELDING OP DIA 9 AFBEELDING OP DIA 10 AFBEELDING OP DIA 11