Zelfwaardering en acceptatie door leeftijdsgenoten EEN LONGITUDINAAL ONDERZOEK BIJ BASISSCHOOLKINDEREN - WENDY DONDERS EN KARINE VERSCHUEREN.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Resultaten SJBN Enquête 2012
Advertisements

Leefgroepen in de kleuterschool
Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Duurzaam inzetbaar gedurende de hele levensloop
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Betrouwbaarheid en validiteit: Alleen een kwestie van goed meten ?
Vaderschap na echtscheiding
1 Neemt de kennis van onze studenten toe? Een analyse van de kennisgroei op basis van VGT scores Marieke van Onna & Samantha Bouwmeester.
Typologie van Baumrind
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
Psychologische diagnostiek bij kinderen en jeugdigen
Positie in het onderwijs van kinderen met leer- en gedragsstoornissen
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Schaamte Zelfbeeld en Agressie
Mathematics Education and Neurosciences
Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
Onderwijspsychologie
De ontwikkeling en validering van een cognitieve-vaardighedentest voor volwassen anderstaligen Evelien Buyse, Karine Verschueren en Walter Magez Nederlands.
Preventieprogramma’s voor kinderen van alcoholverslaafde ouders.
Jongeren uit etnische minderheden en hun zelfwaardering
Feebe Leclercq 1 BaSW B Alleen in de klas
Het belang van vroegtijdig ingrijpen bij jeugdcriminaliteit
Premeting LSCI-onderzoek
Bewegen en Sport: nu en later
Voorspellende analyse
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Passend onderwijs in de Twinschool Dove, slechthorende en horende leerlingen samen naar school.
Meten van intelligentie bij kinderen met ADHD
Autismespectrumstoornis
Kindermishandeling & (v)echtscheiding
Ouder worden met een verstandelijke beperking, volgens mensen zelf en hun familie (Mieke Cardol en Tineke Meulenkamp) Ine Mestdach 1BaO b2.2.
The ethical decision making of men and women executives in international business situations Valentine & Rittenburg (2007). Journal of Business Ethics,
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Synthese van het artikel Gemaakt door: Oona Moeyaert
Sociale competentie Breder construct dan sociale vaardigheden
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Artikel WIKI door Brecht Lottegier
Kwaliteit van leven en coping bij broers en zussen van kinderen met kanker Tijdschrift voor Kindergeneeskunde Jaargang 71 nr. 3 Iris Willen 1BaoD.
Leydi Johana Breuls “In hoeverre speelt de sociale samenstelling van een sportclub een rol in de beslissing van leden om te stoppen?“ 01 Waarom?
1 BUE Middenkader 2003 Een eerste verkenning van de resultaten.
De Invloed van Populaire leeftijdgenoten op de Bereidheid van Adolescenten om Alcohol te Drinken: Een Experimentele Chat Room Studie Hanneke Teunissen,
Gerald Riedstra STOEIEN TUSSEN VADER EN KIND Onderzoek naar de psychometrische kwaliteiten van de Nederlandse versie van Rough and Tumble Play-Quality.
In vijf stappen naar het accepteren van en werken met de uitkomsten van de Nationale Studentenenquête 5 November 2015.
De domeinen & Niveau bij ABB.
Minder moe door verbetering van het lichaamsbewustzijn?
Gezin in beweging Resultaten van kortdurende PMGT M. van Campen - Kramer R. Bosscher, J.T. van Busschbach, M. Visser, J. Maurer.
opvoeden en pedagogiek
Stress bij kinderen J. Van der Ploeg
Methoden & Technieken van Onderzoek
Wat is een verstandelijke beperking en wat zijn de gevolgen ervan?
Ouderraad 7 december.
Informatie over gezondheidsrisico’s Hebben mensen hier iets aan? Ja Begrip van huidige gezondheid en verwachte gezondheidsproblemenBegrip van huidige.
1 Relatie Intelligentie Quotiënt en de Motorische Vaardigheid Marco Borhem Fleur van Dam Sanne Hein Opdrachtgever Docent Begeleider Opdrachtgever Docent.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Samenvatting tekst Homoseksualiteit bij jongeren.
Nederlanders en de decentralisaties in het sociale domein
ENQUETE 2016.
Peiling burgerzin: goed maar ongelijk
Disclosure belangen NHG spreker
Het voorspellen van agressie tijdens de behandeling van forensisch psychiatrische patiënten a.d.h.v. DE hcr-20.
Premeting LSCI-onderzoek
Deskundigheid zit in het kind
Door Amos de Jong & Bart Jansen
Factsheet – Rapport Sport 2018
Voorspellende analyse
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Congres ‘Nare jeugdervaringen’
Transcript van de presentatie:

Zelfwaardering en acceptatie door leeftijdsgenoten EEN LONGITUDINAAL ONDERZOEK BIJ BASISSCHOOLKINDEREN - WENDY DONDERS EN KARINE VERSCHUEREN

Inleiding  Longitudinaal onderzoek naar verband zelfwaardering en acceptatie leeftijdsgenoten  Steekproef 164 kinderen (negen –tot twaalfjarigen)  Peeracceptatie op twaalfjarige leeftijd  Ontwikkeling kind  belang van relaties basisschoolleeftijd  Peerrelaties = relaties met leeftijdsgenoten

Inleiding  Verschillen in zelfwaardering tussen verschillende statusgroepen  Gebruik van nominatie- en ratingsprocedures = betrouwbaar en systematisch  Belang van goede peerrelaties  vorming gezond zelfconcept  Geaccepteerde kinderen  positief zelfconcept  Verworpen kinderen  negatief zelfconcept  Onderzoek Jackson & Bracken  vaststelling verschil populaire en verworven kinderen en hun zelfwaardering  Weinig verschil tussen kinderen met controversiele, gemiddelde, genegeerde en ongeclassificeerde status

Belang van het onderzoek  Nagaan zelfwaardering  Een antecedent of een consequent van de sociometrische status?  Interventieonderzoeken spelen belangrijke rol bij dit verband  Marshall  neg. reacties  daling van zelfaanvaarding tot gevolg  Pos. Reacties  stijgen NIET de zelfaanvaarding  verwachtingen kind in sociale situaties  ‘self fulfilling prophecies’  verband nog steeds onduidelijk!

Methode/ aanpak onderzoek  Competentiebelevingsmodel voor kinderen (CBSK)  Zelfbeeld kind  Inschatten van eigen vaardigheden  Beoordelingen  gemiddelde score per kind  Standaardscore  Significante correlaties

Instrumenten - Zelfwaardering  Gebruik van CBSK (zelfrapporteringsmeting)  Functioneren op specifieke gebieden  Beoordeling globaal gevoel van eigenwaarde  CBSK  aspecten van zelfwaardering bij kinderen  Er zijn 6 subschalen  Schoolvaardigheden  Sociale acceptatie  Sportieve vaardigheden  Fysieke verschijning  Gedragshouding  Gevoel van eigenwaarde  Per subschaal 6 items  gehele test bestaat uit 36 items

Instrumenten – acceptatie door leeftijdsgenoten  Twee manieren  Sociometrische ratings  Vijfpuntenschaal ‘ Hoe graag heb ik de andere?’  Elk kind krijgt gemiddelde score  Wordt later omgezet naar een standaardscore  Sociometrische nominaties  Telkens 3 namen die het best passen bij : ‘Met wie speel ik het liefst en met wie speel ik het minst graag?’  Liked-most en liked-least scores  Elk kind heeft een score voor sociale preferentie en sociale impact

Resultaten van het onderzoek  Stabiliteit zelfwaardering:  Scores 1 e onderzoek gecorreleerd met score 2 e onderzoek  Stabiliteit sociale status:  Sociale preferentiescores op negen en twaalfjarige leeftijd  een correlatie

Conclusie onderzoek  Hogere acceptatie leidt tot pos. beoordeling van zichzelf  Aanvaard door klasgenoten:  zichzelf toeschrijven van beter gedragshouding  Op 9- jarige leeftijd weinig aanvaard worden:  Meer risico om later een nog lagere positie te hebben wat betreft zelfwaardering  Populaire kinderen schatten hun mate van sociale acceptatie hoger in dan de verworpen kinderen

Discussie over het onderzoek  Concurrente verbanden tussen variabelen zowel 9- jarigen als 12- jarigen worden in kaart gebracht.  Er is geen enkele aanwijzing opdat zelfwaardering een antecedent of een consequent is van de sociometrische status  Geen evident voor de stelling!  Dit onderzoek werkt met groepen leeftijdsgenoten die al langere tijd bestaan (klasgroepen)  Overwogen van verandering van groep leeftijdsgenoten  Geen voldoende voorwaarde om causale conclusies te trekken  Focust zich vooral op verbanden tussen 2 geïsoleerde variabelen  Conclusie: Men eist voor volgend onderzoek een omvattender model

Bronnen van de afbeeldingen  AFBEELDING OP DIA 2 0ahUKEwj2zJ-trtHJAhWGVhQKHfQIDK0Q_AUIBigB#imgrc=gxAEnYdGtNm1EM%3A 0ahUKEwj2zJ-trtHJAhWGVhQKHfQIDK0Q_AUIBigB#imgrc=gxAEnYdGtNm1EM%3A  AFBEELDING OP DIA 3  AFBEELDING OP DIA 4 hUKEwjai9_PrtHJAhXJtBQKHRBdBVoQ_AUIBigB#imgrc=CrFoVtLo_atMpM%3A hUKEwjai9_PrtHJAhXJtBQKHRBdBVoQ_AUIBigB#imgrc=CrFoVtLo_atMpM%3A  AFBEELDING OP DIA 5:  AFBEELDING OP DIA 6  AFBEELDING OP DIA 8  AFBEELDING OP DIA 9  AFBEELDING OP DIA 10  AFBEELDING OP DIA 11