Https://www.youtube.com/watch?v=NhoaoTZJSX4 Beyond the Matrix.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Slim samenwerken Op weg naar de grote doorbraak?
Advertisements

Op weg naar de Omgevingswet
Decentralisatie Wmo in de Drechtsteden: innovatiekracht Regio Drechtsteden, Innovatieagenda Wmo, 5 december 2013.
Algemene inleiding Wabo
Roadmap Toekomstbeeld 2016 Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
Producten & Werkprocessen
7 oktober 2014 Dierenpark Emmen
Wat is het digitaal stelsel Yvette Ellenkamp Uitvoeringsprogramma GOAL
Eenvoudiger en beter 27 april Inhoud Waarom ook al weer Evaluatie Bbk Waarnemingen Voorstellen Systeemcertificatie BRL O +A Professioneel opdrachtgeverschap.
IMPACT OMGEVINGSWET Nu al aan de slag!
Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning Denktank 12 februari 2014.
Beelden van de toekomstige samenwerking
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
Verkennende Impactanalyse Jolanda Verwegen
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
KERNINSTRUMENTEN RijkOmgevingsvisie Programma AMvB Instructies Projectbesluit Omgevingsvergunning ProvincieOmgevingsvisie Programma Verordening Instructies.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
DELFT MAAKT BOUWEN MOGELIJK ! Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
Van ‘Nee, tenzij’ naar ‘Ja, mits’ Over de Omgevingswet, waterbeheerders en het digitale stelsel Dick Takkebos, Rho adviseurs.
Back to the future – The next generation in information Wim Groenendaal Frank van der Harst.
21 juni 2016 Omgevingsloket online: wijzigingen korte en lange termijn Marleen Koot, Maarten Lindenhovius & Sandhia Hoelas InfoMil RWS Leefomgeving.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
De Omgevingswet Hilde Donker
Participatie Nieuwe Stijl Schakdeldag 21 juni 2016 Annemieke van Brunschot, VNG Heleen Smit, ministerie IenM Even voorstellen: wie zijn wij? Directie.
Bodem in de Omgevingswet
De ontwikkelopgave in Zoeterwoude Veranderen om in je kracht te blijven!
De werking van de Omgevingswet Doelgroep: beginners Schakeldag 21 juni 2016 Arjan Nijenhuis, plv. directeur Eenvoudig Beter.
De Raad en de Omgevingswet
Roadmap Bevoegde Gezagen UIVO-I Pim Bliek
Digitale Stelsel Omgevingswet
Het digitale stelsel in vogelvlucht Schakeldag 29 juni 2017 Pieter Meijer Domeinmanager Kernfuncties Programma Digitaal Stelsel Omgevingswet.
Sjors Slaats december 2015 Omgevingswet & de Raad Sjors Slaats Sjors Slaats december 2015.
Houdt u rekening met de Omgevingswet?
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
Anders werken met de Omgevingswet
Impactanalyse Omgevingswet Haarlem
Toekomstige veranderingen:
Ketensamenwerking Wat zijn de grootste knelpunten om integraal te kunnen werken? Waar zijn informatieproducten nodig? Welke informatie heeft je “buurman”
Waarstaatjegemeente.nl Horizontale Verantwoording
De Digitale Overheid, Open Data en Omgevingswet
Gezamenlijk werken aan digitalisering UIVO-I Pim Bliek
Project Pilot Omgevingsplan in klare (digi) taal
Digitaal Stelsel Omgevingswet Een Ketenuitdaging
Van digitale dienstverlening naar regels
Omgevingswet, omgevingsvisie, omgevingsveiligheid
Gaan werken met de Omgevingswet
Welkom Slag-sessies Leeuwarden 17 januari Eindhoven 18 januari Utrecht 24 januari Zwolle 25 januari Gerd de Kruif #Slag-sessie.
Gebiedsontwikkeling en de Omgevingswet
Veiligheidswinst door de Omgevingswet
Invoeringswet Omgevingswet
De vier AMvB’s bij de Omgevingswet
Bestuurlijke afweegruimte/lokaal maatwerk
Landelijke Voorziening Bekendmaken en Beschikbaar stellen Wat is het, hoe werkt het en wat moet u doen? Versie: 12 januari 2019 Titel: bereik vergroten?
“Omgeving in beweging”
Digitaal stelsel in de praktijk
Omgevingswet & Digitaal Stelsel Omgevingswet
Participatie bij initiatieven:
Het Digitaal Stelsel Omgevingswet:
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
Het projectbesluit uit de Omgevingswet: een kennismaking
Gaan werken met de Omgevingswet
Wat is de waterschapsverordening?
De Omgevingswet en erfgoed principes en participatie
Interbestuurlijke Werkprocessen
Omgevingswet.
Het projectbesluit uit de Omgevingswet: een kennismaking
Borgen Beleidsontwikkeling na implementatie Omgevingswet
Transcript van de presentatie:

Beyond the Matrix

After this, there is no turning back. You take the blue pill -- the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe. You take the red pill -- you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit hole goes DSO: do you want to know what it is?

Joyce: Digitaal Stelsel Omgevingswet Allen: Write the Script Cees: VIVO

The digital world behind….

Kern Omgevingswet: Eenvoudiger wetgeving in vier stappen Het DSO 101 Eén van de grootste wetgevingsoperaties sinds de introductie van de Grondwet van Thorbecke (1848). Kort gezegd worden 26 wetten geïntegreerd in één wet, waardoor het voor iedereen eenvoudiger wordt om te zien wat toegestaan is op een bepaalde locatie. Van 26 wetten naar 1 wet Van 5000 naar 350 wetsartikelen Van 240 naar 14 regelingen Van centraal naar lokaal bepaald

Werkatelier VIVO 20 januari 2016 Vergroten afwegingsruimte Inzicht in wat wel en niet kan Snellere besluitvorming Integrale benadering leefomgeving Omgevingswet: Vier doelen

2. Waar doen we het voor Het DSO 101

Beleid en regelopstellers en plannenmakers/beoordelaars: zij ontwerpen de kaders waarbinnen de ‘gebruikers’ moeten werken. Kunnen getrapt doorwerken naar andere BG’s Initiatiefnemer: burger, bedrijf of overheidsorganisatie die iets wil in de fysieke leefomgeving Belanghebbende: burger, bedrijf of overheidsorganisatie die invloed ondervindt van het initiatief van een ander of een besluit van de overheid. Vergunningverleners, toezichthouders, handhavers: zij passen deze kaders toe, door aanvragen te beoordelen en te checken of de realisatie hieraan voldoet Een ieder: iedereen die wil weten welke beleidsdocumenten van toepassing zijn, welke regels er gelden of gegevens beschikbaar zijn op een locatie. Omgevingswet: de Gebruikers

Omgevingswet: samenwerking in de Keten

Proces & systemen Omgevingswet: samenwerking in de Keten Plannen- makers Toezicht- houders Hand- havers Bestuur- ders Vergunning- verleners Belang- hebbenden Initiatief- nemers Een ieder

Kern Omgevingswet: Integraal kijken en werken Het DSO 101 Kerninstrumenten: omgevingsvisies, omgevingsplannen, projectbesluit, omgevings- vergunning en programma.

Plannen worden niet alleen integraal gemaakt… Maar moeten ook integraal inzichtelijk gemaakt worden Welke regels zijn Op deze locatie voor deze activiteit van toepassing? ‘Met een click op de kaart zien wat kan en wat mag’ Met een aanlegsteiger voor passanten? Mag ik hier een restaurantje starten?

Een ieder Standaardisatie is noodzakelijk Landelijke Wet- en Regelgeving Omgevingsverordening (bijv Provincie) Waterschapsverordening (bijv Waterschap) Omgevingsplan (bijv Gemeente) Vergunning (bijv Gemeente) Standaardisatie is noodzakelijk voor het ondersteunen van de ketensamenwerking tussen de partijen die betrokken zijn bij het nemen van besluiten en vooral bij de totstandkoming van omgevingsdocumenten. Het bevordert de rechtszekerheid omdat de inzichtelijkheid van wet- en regelgeving en daarmee de voorspelbaarheid toeneemt Een aanlegsteiger voor passanten?

Een ieder Standaardisatie is noodzakelijk…beleidsvrijheid? Afspraken maken omgevingsdocument en stapelbaar Vrijheid in Hoe je begrippen gebruikt En hoe je ze stapelt

Kern Omgevingswet: Unieke aanpak en interbestuurlijk experiment Het DSO 101 Uitvoering en digitalisering lopen direct op bij de totstandkoming van de wet. Zij adviseren of de wet uitvoerbaar en digitaliseerbaar is en hoe deze verbeterd kan worden om digitalisering en uitvoering te vereenvoudigen of verbeteren. Norm Wetgeving Digitalisering Omgevingswet Wetgeving Digitalisering digitaliseerbaar ? verbeteringen Bij de invoering van de Omgevingswet is digitale ondersteuning beschikbaar Het stelsel wordt onder architectuur ontworpen en gebouwd (werken onder architectuur) overdracht Uitvoering uitvoerbaar?verbeteringen

Proces ondersteunen versus proces uitvoeren Het DSO is het stelsel dat het proces bij het bevoegd gezag ondersteunt. Het interbestuurlijk maken van de visie en doelarchitectuur wordt ook gesproken over het uitbreiden van de basis. De uitbreidingen voeren processen van het bevoegd gezag uit. DSO Basis ( proces ondersteunen ) Bevoegd Gezagen DSO Uitbreidingen ( proces uitvoeren ) Initiëren proces resultaat proces Initiëren proces

Doelarchitectuur plaat Dynamisch: het DSO kan eenvoudig en snel aangepast en uitgebreid worden Robuust: de basis, die niet of nauwelijks aangepast hoeft te worden ondanks alle veranderingen Open: het DSO stelt (als dat kan en mag) functionaliteit, content en gegevens vrij beschikbaar

1. Het digitaal stelsel is niet één groot ICT systeem Het DSO is een samenhangend geheel. Het is een geordend en verbonden geheel van afspraken, gebruikerstoepassingen, voorzieningen en registraties. Het gaat om het beschikbaar stellen of het raadplegen van informatie en functionaliteit die nodig is voor de processen van de Omgevingswet.

Het programma is opgedeeld in projecten in 5 domeinen. Projecten & DSO basis architectuur

Personen en systemen ervaren het stelsel in alle aspecten als één geheel Het stelsel bestaat uit verschillende voorzieningen en registraties die door verschillende organisaties worden ontwikkeld en beheerd. De gebruiker heeft één afneempunt en aanleverpunt bij het gebruiken en één aanspreekpunt bij het aansluiten op het stelsel en bij vragen en problemen. DSO Servicedesk Omgevingsloket (gebruikers- en beheerfunctionaliteit) Knooppunt Afnemend systeem Toeleverend systeem Vraagsturing Voorzieningen en Registraties

Huidige dienstenniveau versus vraaggestuurd Geen greenfield ontwikkeling: het huidige dienstenniveau van OLO, AIM, RP is leidend. Het DSO vervangt de huidige voorzieningen OLO, AIM en RP. Dit wordt ook wel aangeduid als de basis. Deze basis wordt vraaggestuurd uitgebreid. Activiteitenbesluit Internet Module (AIM) Omgevingsloket Online (OLO) Ruimtelijke Plannen (RP)

Van plan denken naar verordening denken Er wordt nu gedacht vanuit de kaart met regels. De stap wordt gemaakt naar regels met werkingsgebieden. Geo is de verbinder van de regels Artikel X: De kustlijn Lid 1: De kustlijn is beschermd en er mag zonder vergunning niet gebouwd worden in aangegeven gebied A. A Betekenis Regel Werkings- gebied Waarde

Er wordt maximaal gebruik gemaakt van bestaande e-overheid bouwstenen Er wordt zoveel als mogelijk aangesloten op generieke e-overheid bouwstenen, zoals bijvoorbeeld de onderdelen van de Generieke Digitale Infrastructuur (GDI). 4. Zestien belangrijke aspecten

The connection to reality….

Keten van het omgevingsdomein

Omgevingswet: centraal en decentraal vormen een geheel 2. Aanpak: gezamenlijk Centraal DSO Decentraal: BG NORA PETRA GEMMA WILMA De VIVO projecten zijn gestart om vroegtijdig aandacht te hebben voor en inzicht te verkrijgen in de aansluiting van het DSO op de lokale processen, informatie en dienstverlening en vice versa.

Verandering voor gemeenten Door decentralisatie krijgen gemeenten meer mogelijkheden in de fysieke leefomgeving Initiatiefnemer staat centraal Digitalisering Integrale benadering Uitgaan van intensieve, complementaire samenwerking Meer bestuurlijke afwegingsruimte

Veranderstrategieën Veranderen Aanpassen Interne focusExterne focus

VIVO onderzoekt de impact van de Omgevingswet op de (keten) Informatievoorziening & ICT vanuit gemeentelijk perspectief WERKPAKKETTEN Dienstverlening Bedrijfsarchitectuur Informatiearchitectuur Wet- en regelgeving en regelbeheer Informatiebeveiliging Stakeholdermanagement KENMERKEN VIVO Gemeentelijke vraagkant aan het woord (>140 betrokkenen, KING faciliterend) Integrale benadering Initiatiefnemer/dienstverlening radicaal centraal Context onzeker en onvolledig: AMvB’s, DSO, scope, … De Verkenning

Aanbevelingen Voor DSO -Veranker vraagsturing in programma -Ontwikkel een roadmap (met gemeenten) -Bevorder ketensamenwerking Voor VNG (gemeenten collectief) -Collectieve aanpak (standaardisatie) -Zaakgericht werken in de keten -Gemeentelijk knooppunt

Vervolgtraject Gemeenten collectief Digitaal stelsel Omgevingswet Invoerings- Ondersteuning

Let’s write the….

Hoe gaan we de toekomst tegemoet? Wat vinden jullie van het perspectief? Hoe kun je je als gemeente voorbereiden? Hoe kun je als gemeenten samenwerken aan gemeenschappelijke oplossingen?