Online Marketing Plan Search Engine Advertising (SEA) OW 3
Zoekmachinemarketing Bron: search%20engines.jpg
2. SEARCH ENGINE ADVERTISING Search Engine Marketing SEOSEA Vertical Search Social Search
Search Engine Marketing SEA (Search engine advertising) SEO (search engine optimalization) Advertising Organic
SEA: Advertising
Biedingsmodel Pay-per-click model Veilingmodel – CPC (cost per click | bieding) – Quality Score
Biedingsmodel Positie? Quality Score CTR (Click Through Rate) Advertentieteksten Landingspagina’s Hoeveel betaal je per click
Campagne management Opzetten Optimaliseren Analyseren en evalueren Doelstelling formuleren Structuur Landingspagina’s Zoektermen Advertentieteksten Campagnemanagement Dayparting Lessons learned Rapportage
◦ Visueel doel direct duidelijk ◦ Niet te veel randinformatie ◦ Beperk de keuze bij landingpage ◦ Concrete link in landingpage ◦ Verband tussen advertentie en landing ◦ Vang eerst gegevens van klant die weinig moeite vergen ◦ Vertrouwen door logo ◦ Duidelijke belofte ◦ Toon productfoto's ◦ Verschillende landing pages voor verschillende advertenties
Google adwords
Doelstellingen van SEA – Branding – Verkeer genereren – Conversie Bron: content/uploads/2010/09/search-engine-advertising.jpg
Doelstelling SEA - Branding: - Merkbekendheid rondom een nieuwe productintroductie. - Bijvoorbeeld Alfa Romeo, nieuwe Giullietta - Gevonden worden op product en merknaam termen
Voorbeeld
Doelstelling SEA - Verkeer genereren - Informatieve website wil de bezoeker informeren bij specifieke vragen. Denk hierbij aan sites van de overheid en gemeentes.
Voorbeeld
Doelstelling SEA - Conversie: Verkopen/Offertes/Leads - Een webshop of hypotheeklead generator wil dat de consument een verkoop of offerte aanvraag doet op zijn website. - Een verkoop is een bepaald bedrag waard, hier tegenover mag een maximum qua advertentiekosten staan. Ofwel de Cost Per Action (CPA)
Voorbeeld
als hulpmiddel om advertentieteksten te optimaliseren
Doelstellingen adplanner: Beter bereik: het is eenvoudiger om websites te vinden waarop je wilt adverteren Verhoogde relevantie: je kunt beter achterhalen welke websites relevant zijn voor jouw advertenties. Beter inzicht in waar je publiek/doelgroep heen gaat op het internet
Google adword tutorial Budget: dat wat je je kan veroorloven om te besteden zonder iets terug te krijgen. Search campagnes meest eenvoudig Track conversie Bid strategie manual CPA, CPA Continu verbeter proces Extensies gebruiken Keywords broad, “phrase” of [Narrow]
5R5R 5R model en zoekmachinemarketing Retenti e Releva nt Reactie & rendem ent Rich Als de bezoeker niet direct converteert vang dan eenvoudige gegevens, etc. De advertentie en de timing moet relevant zijn Resultaten moeten afgestemd zijn op zoekquery. Call to action moet kort en sterk zijn