Schoolpoortwerking Vrienden van het Huizeke ism BPA OCB Sint Jorisschool Brussel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
Advertisements

HET BELANG VAN PARTICIPATIE VAN MENSEN IN ARMOEDE
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Ontwikkelingsgericht SAMEN werken
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
Waar knelt het schoentje?
Beweging van Mensen met Laag Inkomen en Kinderen, een vereniging waar armen het woord nemen.
Welkom op de conferentie De gemeente geeft thuis 6 maart 2012.
Triple P Divers Ervaringen met een opvoedprogramma in
OCMW’s en Activering Studiedag Lokale Economie en Werkgelegenheid Mechelen 26 november 2009.
Leren Ondernemen vzw Saskia De Bruyn
Hoogleraar Faculteit Geneeskunde AZ Sint-Jan, Sint-Lucas, Brugge
Rene Peters gemeente Oss
Ouder worden: een lange en schitterende toekomst
Gedeelde identiteit in een verkaveld werkveld Door Bjorn Lenoir.
Uw gemeente & mensen met een beperking
Werving: Ouders in (inter)actie
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
- Groepsgericht vrijetijdsaanbod voor kinderen en jongeren:  plezante vrije tijd & realiseren van ontwikkelingskansen - Brugfunctie.
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
“Ga de weg van de liefde.”
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Administrateur-generaal
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Hoe gezond en goedkoop eten kopen voor je gezin niet evident is.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
VOORSTELLING ‘…Als je niet weet waar te beginnen…’
Dit is Dorcas Dorcas is een christelijke hulporganisatie die mensen in Oost-Europa, het Midden-Oosten en Afrika helpt die door grote armoede,
 Als antwoord op een groeiende wachtlijst..  Verschuiving naar RTJH: Hulpverlening verantwoordelijk voor een adequaat en efficiënt wachtbeheer;  Hulpverlening.
Tekst hier Positieve beeldvorming rond diversiteit stimuleren in de media.
De Amsterdamse vrijwilligersorganisatie De Regenboog Groep.
Kinderarmoede bestrijden via betaalbare en, kwaliteitsvolle dienstverlening Magda De Meyer Voorzitter Vrouwenraad.
De collecte is voor Red een Kind. Red een Kind geeft toekomst aan kinderen in armoede een verbindt hen met mensen in Nederland Helpt kwetsbare kinderen.
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
Magda De Meyer Voorzitter Vrouwenraad
Burgers en stoommachines 4.2 De sociale kwestie
Brugfiguren onderwijs…. hulpverleners met een toverstokje?
Identiteit en Zelfregie
Lokaal Sociaal Beleid.
Ervaringsdeskundigheid binnen werking
Perinataal netwerk Huis van het Kind Zorgregio Ieper &
Armoedebeleid.
Mechanismen van armoede en armoedebestrijding
Rivas Zorggroep de beste partner van de huisarts !?
Naam: Jana Van Wijmeersch 1 BaOc
Voor Mekaar Ouderen in Beeld Eenzaamheid de deur uit
Onderzoek ‘peuterwerk in achterstandswijken’
WELKOM.
KINDVRIENDELIJKE WOONOMGEVING
Verandering leidt tot beter sociaal werk? Of niet?
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Vermaatschappelijking van zorg
Verdeling middelen vrijwilligersorganisaties 2019
Boek op Bezoek een project van de Stedelijke Openbare Bibliotheek en Brede School Gent.
Betrokken ouder, tevreden ouder
De collecte is voor Red een Kind.
Aangeboren of aangeleerd?
Pelgrim-zijn in een digitale wereld
MOVE UP! OCMW VAN BRUSSEL.
Aangeboren of aangeleerd?
1 1 1.
1 1 1.
Resultaten bevraging Brusselse cliënten en professionals
Samenwerking Open School Leuven & KDV De Wigwam
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Transcript van de presentatie:

Schoolpoortwerking Vrienden van het Huizeke ism BPA OCB Sint Jorisschool Brussel

Kinderarmoedebestrijding door ondersteuning van de ouders  We focussen op armoedegerelateerde kwetsbaarheden in de gezinnen, voornamelijk bij de ouders  We gaan uit van de vaststelling dat armoede effecten heeft op alle levensdomeinen en ouders dwingt om heel veel energie te steken in overleven  Hierdoor neemt de “bandbreedte”, in dit geval de emotionele en mentale beschikbaarheid voor hun kinderen af  Bovendien, door multiculturele achtergronden, nog vaak taalproblemen en/of ongeletterdheid, waardoor de school een andere wereld wordt waarin ze hun kinderen niet kunnen volgen.  Niet kunnen wordt vaak geïnterpreteerd als niet-willen

Aanknopings-en herkenningspunt voor moeilijk bereikbare ouders, door aanwezigheid van een ervaringsdeskundige in armoede en sociale uitsluiting  Aanwezigheid van een ervaringsdeskundige die de leefwereld kent van de moeilijk bereikbare ouders: er is bijna altijd een aanknopingspunt, een “herkennen” van mekaars kwetsbaarheden en valkuilen  Continue aanwezigheid schept herkenning, vertrouwen. De schoolpoortwerkers zijn een werkelijk aanspreekpunt, zelfs voor ouders die anders niemand aanspreken  Er is aansluiting: eenvoudige taal, hartelijke begroeting, men behoort niet tot de school maar is er toch aanwezig

Outreach  Nulde lijn: bereikbaarder maken van de eerstelijnshulpverlening  Uit het bureau naar het werkveld: aanwezigheid in de school, aan de schoolpoort  Continuïteit: bijna dagelijkse aanwezigheid en aanspreekbaarheid  Biedt een echt steunvlak aan de ouders: ook wanneer de hulpvraag (nog)niet heel concreet kan geformuleerd worden is er aandacht, aanwezigheid, begrip en geduld (tijd!!!), tot wanneer de hulpvraag duidelijk is

Verbinden van werelden: gezin- onderwijs-samenleving  De schoolpoortwerkers zijn een deel van onze samenleving, en representeren deze samenleving. Hun betrouwbaarheid stelt ouders in staat te ervaren dat de samenleving waarin zij leven, en die ze door hun armoede vaak als vijandig ervaren, ook zorg kan dragen voor hen  De schoolpoortwerkers vervullen dan ook een brugfunctie: deel van de samenleving, aanwezig op school en met aandacht voor het gezin (ook op huisbezoek gaan) leggen zij bruggen tussen deze werelden  Wanneer ouders bovendien toegeleid worden naar andere delen van de samenleving (het eigen buurthuis, andere hulpverleningsorganisaties, socio- culturele organisaties, andere ouders in de oudergroep) kan het vertrouwen in deze samenleving en het burgerschap gestimuleerd worden