 Discussie: vraaggericht werken?  Cliënt en hulpvraag centraal  Empowerment.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
Advertisements

Een beeld zegt meer… Workshop VIDEO-HOMETRAINING STEUNPUNT VHT-VIB
Keuzehulp pijn; wat valt er te kiezen?
WIE STAAN VOOR U? Sandra Klokman Noor Bosch RIBW
Ouders en Kinderen Centraal
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
1 ‘Continuï-tijd’ in psychotherapie: een relatief begrip? Aan de hand van twee casussen gaan we op zoek naar de verhouding tussen essentie en efficiëntie.
Andrée van Es Prijs 2011 Pilot Menskracht. De pilot Menskracht verbetert; De hulpverlening aan multiproblemgezinnen door hulp en regie in één hand te.
Zorgcoöperaties Ontwikkelingen leiden tot initiatieven.
Methodiek: ‘leer der te volgen methoden’. (Uit: Van Dale woordenboek)
Ervaringsdeskundigheid, eigen kracht en hulpverlening
Positieve psychologie
MAATZORG IN DE THUISLOZENZORG Tine Van Regenmortel
Functieprofiel en beoordeling
Workshop doelgerichte communicatie Prof. Van Yperen NLP als filosofie en basis van dialoog Thuisbegeleidings- dienst Golfbreker als experiment en ervaring.
Wanneer doelen doelloos blijven. Over weerstand en doelen
De Jeugdgezondheidszorg dichtbij Eline Dubbeldam
Themabijeenkomst 1oktober 2009
Doel en taak van de hulpverlening
Vervolg sociaal netwerk methodiek
Wat vinden jullie belangrijk bij het zoeken en krijgen van hulp?
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
{ Cliënt participatie Regio Arnhem. Gemeenten regio Arnhem: Arnhem Doesburg Duiven Lingewaard Overbetuwe Renkum Rozendaal Rheden Rijnwaarden Westervoort.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
WAT WERKT ER EN HOE WERKT HET IN DE HULPVERLENING ? ©DRS. SJEF DE VRIES BATENBURG, 16 /10/2015
Uitgangspunten Wmo 2012 – 2015 “Meer voor Elkaar” Wmo platform 1 november 2011.
Bed Bad brood Laagdrempelige opvang van thuislozen Jasmine Marechal-1Basw AO.
INTERACTUMDAG Plaats en inzet van StudieWijzer als begeleidingsinstrument bij de persoonlijke en professionele ontwikkeling van de aanstaande leraar 8.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen.
Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Regio Twente, 10 april
 Als antwoord op een groeiende wachtlijst..  Verschuiving naar RTJH: Hulpverlening verantwoordelijk voor een adequaat en efficiënt wachtbeheer;  Hulpverlening.
‘Dit vind ik ervan!’ 2.0 Cliënten vertellen wat zij belangrijk vinden
IK ALS..cliënt..mantelzorger..medewerker EIGEN KRACHT..weet wat ik kan en niet kan en welke ondersteuning ik nodig heb CONTACTEN..bepaal welke contacten.
Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Begrijpen we elkaar? Communicatie in de trialoog tussen de persoon met hersenletsel, naasten / mantelzorgers, en professionals Jean Pierre Wilken Lector.
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
Calamiteiten WMO en Casus Haagse Praat - 19 april 2016 PROTOCOL Meldingen Calamiteiten WMO: Een casus.
Vragen & discussie Aan de keukentafel, De rol van de ouderenadviseur bij het aanmelden en/of aanvragen van hulp.
BB - Theorie Donderdag 22 september. Vandaa g Aanwezigheid Terugblik vorige week Theorie les Begeleidingsmethoden in de gehandicaptenzorg Afsluiting.
Aanbevelingen voor ketenzorg bij GHB- gerelateerde problemen Actuele situatie in twee regio’s in Nederland in kaart gebracht.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
BB - Theorie Donderdag 15-september.
‘’DOOR MIDDEL VAN EEN CULTUREEL GENOGRAM VAN KRACHTEN EN KWALITEITEN, EEN TIJDSLIJN EN DROMEN VOOR DE TOEKOMST.’’
Bijlagen factsheet In voor Zorg
Piet Van Schuylenbergh
Samenwerken met vrijwilligers en mantelzorgers
Crisis-Management.
Do’s en don’ts van empoweren via hulp
Ouderen met dementie & behandelwensen
7.3 De product-som-methode Drie manieren om in factoren te ontbinden
Gesprekstechnieken Les 5.
Een smakelijke oude dag
Welkom.
OPweg Innovatief project
Ontwikkeling van en ondersteuning aan jongen (aanstaande) ouders
Methodiek Observeren.
Klankbordgroep Herwerking (K)IPEO
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Introductie in de filosofie van ACT
Zorg verlenen aan anderen
Intensieve begeleiding
Intervisie voor loopbaanprofessionals
Wij komen centraal te staan !
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Culturele Interview.
College Zelfredzaamheid & Eigen Kracht
Transcript van de presentatie:

 Discussie: vraaggericht werken?  Cliënt en hulpvraag centraal  Empowerment

 Cliënt bepaald effect hulpverlener  Expert: Hulpverlener  cliënt  Kracht van mensen om eigen problemen op te lossen met hulp van mensen uit context = empowerment

 Relatie cliënt- hulpverlener verandert  Gesprekspartners gelijkwaardig, gesprek open

 Bedrijfskundig model:  Bureaucratisering hulpverlening  Onvrede zorg, roep betere methoden  Mogelijke oplossing: Empowerment!  Pleidooi: terugkeer hulpverlener als vakman en cliënt als zelfbepalende burger

 Metatheorieën = overkoepelend verklaringsmodel 1) Metatheorie medisch model 2) Metatheorie ‘common factors’

 Hulpverlener is expert  Handleiding en protocollen  Therapeut: hulpverleningsingrediënten in handen

 Gemeenschappelijke factoren: Cliënt – hulpverlener: -werkrelatie aangaan -hoop en verwachtingen oproepen -gestructureerd

 Doel methode beschrijven,leren hanteren:  Hulpverlener: manier van werken nodig  Betrokkenheid hulpverlener bij manier werken: verschil maken  Common factor: verantwoordelijk voor effect op cliënt.  Ruimte voor cliënt om hulp te zoeken

 Empowerment: bekrachtigen en verstevigen van wat cliënt zelf in huis heeft

 =1&hl=nl&biw=1366&bih=673&tbm=isch&tbnid=-1N9JJ-H- Z_hbM:&imgrefurl= hp&docid=gnXGmVrekmyNXM&imgurl= rtoon.jpg&w=400&h=325&ei=JRLMTvG3CIrf8QPm29nNDw&zoom=1&iact= rc&dur=97&sig= &page=1&tbnh=149&tbnw=1 80&start=0&ndsp=20&ved=1t:429,r:7,s:0&tx=126&ty=106  &biw=1366&bih=673&tbm=isch&tbnid=t3fBTa- NvFdk4M:&imgrefurl= LoCSpDcTIqM&imgurl= 1&h=198&ei=phHMTpaEMY- e8gOKk4EC&zoom=1&iact=rc&dur=138&sig= &page=1&tbnh=120&tbnw=195&start=0&ndsp=21&ved=1t:429,r:0,s:0&t x=94&ty=50