Digitaal op stap Geïntegreerd werken aan digitale vaardigheden => sleutelcompetentie: integreren digitale vaardigheid als info verwerven, verwerken en.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Fred Beumer.
Advertisements

ICT Lessen Via onderstaande Modules worden de leerlingen
DE IPAD OP HET STEDELIJK COLLEGE. workshop informatie 5 opdrachten met verschillende apps.
Eindwerk zesde jaar.
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Welkom in 5E Bij de Nagels!.
Vormingsdag Digidak Mediageletterdheid: Wat, hoe & waarom? Juni 29, 2012 Malle Mariën Ilse, IBBT-SMIT Vrije Universiteit Brussel.
Welkom!.
9 en 10 april 2013 Online seminar Take it easy Door: Marja Schakelaar en Floor Beek.
Aanleren van ICT vaardigheden bij de kinderen tijdens de taallessen. Door: Lisette Jursche Opleiding i-coach 19 Juni 2012.
Onderwijsondersteuning in de praktijk – studenten SBIB en HUB Personeelsdag 7 februari 2014.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
een grote kromme lijn, twee kleine schuine streepjes, een verticaal lijnstuk, een licht gebogen lijn, een blauwe driehoek, twee cirkels, twee blauwe bolletjes,
LOGO In gesprek De ontwikkeling van de telefoon. LOGO Inhoud Doel 12 Ontwikkeling 3 Proefjes / opdrachten 4 Locatie Media 5.
Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Welkom bij workshop webdesign
01/10/2013. Veel voorkomende soorten:  Big header: een grote, opvallende header, die +/- 1/3 van pagina inneemt  Minimale header: een sobere header,
Welkom! Nederlands A1-A2.
Presentatie resultaten monitor INFORMATIEVAARDIGHEDEN landelijk versus lokaal maart 2014.
Bespreking PAV-les ‘Een vakantiejob zoeken’
Activeren van voorkennis
Guy Leys Gerd Anthonis Denise Bossyns. Uitgangspunt E-leren F2f leren Leraar = begeleider Opmaak + presentatie leermateriaal Aantrekkelijk en uitdagend.
Opdrachten maken met Smartbook 7 oktober 2014
Content en lay-out in e-leren versus f2f leren Guy Leys Gerd Anthonis Denise Bossyns.
Feedback Wat Soorten Door wie
Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Laaggeletterdheid in de zorg
MIDDELEN - TOOLS - WERKVORMEN
WINDOWS 8.1 VOOR BEGINNERS.  Windows 8.1 ontwikkeld voor touch, maar met de functionaliteiten van de vorige windowsversies  Zowel op desktops, laptops,
Training digitale didactiek
Workshop 4 Geocaching. Vooraf  Google Plus: lid worden van de Community Street Art Gent  Op de smartphone de volgende applicaties downloaden en installeren:
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Theorievorming.
Jongeren en informatieverwerking. Informatie en de ‘generatie Einstein ‘ Een hardnekkige misvatting: Jongeren zijn voldoende ict-vaardig want ze zijn.
QR Code. Wat zijn QR codes QR = Quick Response QR = Quick Response 2D (twee dimensionale) code 2D (twee dimensionale) code Ontwikkeld door Denso-wave.
“video op Youtubekanaal” Doeworkshop voor arbeidsconsulenten Sofie, ICT-verantwoordelijke.
EEN KIJK OP ICT IN HET BASISONDERWIJS “Zij wilde de wereld zien, hij installeerde Google Earth”
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Taal in beeld spreekt jouw taal. Nieuw in Taal in beeld 2 volledig vernieuwde lessen marktsignalen versie 1 verwerkt update didactiek alle leerlijnen.
Differentiëren & klassenmanagement
Gebruik alleen kleine letters en kies voor Opslaan als. Sla daarna bijvoorbeeld op als frans.html.
Voor de leerkracht INLEIDING
Wat is een webquest?.
Campagneplan Fiets Telweek 2017
VOCVO-uitwisseldag 12 mei 2017 Riet
Trainingsschema zaal Vanaf seizoen beschikaar:
Ze durven de taal die ik geef niet meer te gebruiken
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 KGT Lesweek 4
DE TIJDLIJN OPBOUWEN : STAP VOOR STAP
Bram De Bie Initiatie Webquests.
Instructie om een afspraken te plannen
Goochelen met Google Zoeken
Webinar SharePoint Standaard Werkstromen
Verhalen lezen op drie alfabetiseringsniveaus
Lesgeven zonder cijfer?
Davidsfonds JUNIOR JOURNALIST-wedstrijd
Project Algemene Vakken
Goochelen met Google Chrome
Deelnemerstraining Hogeschool Utrecht
Welkom :-).
Info-avond 2018 Juf Karen.
Van individu naar groep naar team
Welkom in 5C Bij de Nagels!.
De praktijk: kinderen van 5-8 jaar
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Merkbare vaardigheden
Bol.com-aanbod voor kwetsbare ouders
volgende bladzijde terug
Informatieavond voor ouders en leerlingen klas 2
Samenwerking Open School Leuven & KDV De Wigwam
Laaggeletterde ouders digitaal aan de slag
Transcript van de presentatie:

Digitaal op stap Geïntegreerd werken aan digitale vaardigheden => sleutelcompetentie: integreren digitale vaardigheid als info verwerven, verwerken en gebruiken Doel: de Basiseducatie wil mensen minimale vaardigheden meegeven om mee te kunnen in de samenleving. Tegenwoordig zijn er steeds meer digitale drempels die mensen kansen ontnemen. Eerste stap: drempel verlagen  zowel voor cursisten als voor collega’s  Uitstappen doet iedereen  Digitale taken die je overal kan gebruiken  Authentiek Probleem: drempel voor zowel collega’s als cursisten – niemand is écht helemaal mee

Het MAS in cijfers: Mediawijs en cijfergeletterd  Waar vind je welke informatie? Openingsuren? Begin- en einddatum van een tentoonstelling? De architect die het museum bouwde? Geschiedenis van het museum? De prijs van een inkomticket? …………………

Digitaal op stap Geïntegreerd werken aan digitale vaardigheden Integreren in het lesverloop  drie fases: 1.receptieve fase: Kennismaking – educatieve doet voor 2.reproductieve fase: Educatieve doet voor – cursisten doen na (per 2-3 samenwerken) 3.productieve fase: herhaling – zelfstandig – in groep of individueel Focus hier op gebruik tablets en smartphones

Werken met tekst en woordenschat TALIG LUIK: 1. Fysieke tekst op taalniveau 2. Tekst voorlezen – samenlezen 3. Woorden laten kleuren 4. Dilit methode 5. Moeilijke woorden arceren DIGITAAL LUIK: 1. Google afbeeldingen 2. Google translate 3. Vertaalsite in eigen taal 4. Wikipedia 5. Google maps Eindresultaat = woordenboekje om mee te nemen op uitstap

Website als Informatiebron gericht zoeken en noteren TALIG LUIK: 1. Functionele Woordenschat 2. Structuur website: menu, navigatie, …  Webpagina klaarzetten? 3. Werkblad met vragen: Waar is het? Wat zijn de openingsuren? Hoeveel kost het? DIGITAAL LUIK: 1. Browser herkennen + openen 2. Zoekopdracht invoeren 3. Website openen 4. Navigeren + interpreteren (sterke cursisten) Eindresultaat = werkbladje met de afspraak –kostenplaatje …

De app v/d Lijn Werken met tablets of smartphones TALIG LUIK: 1. Functionele Woordenschat 2. Structuur app: menu, navigatie, … 3. Werkblad met vragen: Welke bus moet ik nemen? Om hoe laat vertrek ik? Hoelang duurt de rit? DIGITAAL LUIK: 1. App herkennen + openen 2. Zoekopdracht invoeren 3. Selecteren opties/ navigeren (sterke cursisten) 4. Interpreteren resultaten (sterke cursisten) 5. App sluiten Eindresultaat = werkbladje met reisgegevens

Google Maps Veelzijdig nuttig en authentiek VOOR ONZE CURSISTEN: 1. Je locatie bepalen 2. Route bepalen (snelste, kortste) 3. Transportwijze kiezen (auto, trein, fiets, …) 4. Google Street view 5. Real time info De Lijn

Google Maps: info van de Lijn Spreken met … Google Translate Op stap met een app Doe het zelf!

QR-codes gebruiken  Vooraf in de klas Apps downloaden  Onderweg QR codes van de lijn  In het museum Uitleg in verschillende talen  Nadien Verwerking met opdrachten

mail: Whatsapp: Dieter: Facebook: CONTACT & FEEDBACK