Digitaal op stap Geïntegreerd werken aan digitale vaardigheden => sleutelcompetentie: integreren digitale vaardigheid als info verwerven, verwerken en gebruiken Doel: de Basiseducatie wil mensen minimale vaardigheden meegeven om mee te kunnen in de samenleving. Tegenwoordig zijn er steeds meer digitale drempels die mensen kansen ontnemen. Eerste stap: drempel verlagen zowel voor cursisten als voor collega’s Uitstappen doet iedereen Digitale taken die je overal kan gebruiken Authentiek Probleem: drempel voor zowel collega’s als cursisten – niemand is écht helemaal mee
Het MAS in cijfers: Mediawijs en cijfergeletterd Waar vind je welke informatie? Openingsuren? Begin- en einddatum van een tentoonstelling? De architect die het museum bouwde? Geschiedenis van het museum? De prijs van een inkomticket? …………………
Digitaal op stap Geïntegreerd werken aan digitale vaardigheden Integreren in het lesverloop drie fases: 1.receptieve fase: Kennismaking – educatieve doet voor 2.reproductieve fase: Educatieve doet voor – cursisten doen na (per 2-3 samenwerken) 3.productieve fase: herhaling – zelfstandig – in groep of individueel Focus hier op gebruik tablets en smartphones
Werken met tekst en woordenschat TALIG LUIK: 1. Fysieke tekst op taalniveau 2. Tekst voorlezen – samenlezen 3. Woorden laten kleuren 4. Dilit methode 5. Moeilijke woorden arceren DIGITAAL LUIK: 1. Google afbeeldingen 2. Google translate 3. Vertaalsite in eigen taal 4. Wikipedia 5. Google maps Eindresultaat = woordenboekje om mee te nemen op uitstap
Website als Informatiebron gericht zoeken en noteren TALIG LUIK: 1. Functionele Woordenschat 2. Structuur website: menu, navigatie, … Webpagina klaarzetten? 3. Werkblad met vragen: Waar is het? Wat zijn de openingsuren? Hoeveel kost het? DIGITAAL LUIK: 1. Browser herkennen + openen 2. Zoekopdracht invoeren 3. Website openen 4. Navigeren + interpreteren (sterke cursisten) Eindresultaat = werkbladje met de afspraak –kostenplaatje …
De app v/d Lijn Werken met tablets of smartphones TALIG LUIK: 1. Functionele Woordenschat 2. Structuur app: menu, navigatie, … 3. Werkblad met vragen: Welke bus moet ik nemen? Om hoe laat vertrek ik? Hoelang duurt de rit? DIGITAAL LUIK: 1. App herkennen + openen 2. Zoekopdracht invoeren 3. Selecteren opties/ navigeren (sterke cursisten) 4. Interpreteren resultaten (sterke cursisten) 5. App sluiten Eindresultaat = werkbladje met reisgegevens
Google Maps Veelzijdig nuttig en authentiek VOOR ONZE CURSISTEN: 1. Je locatie bepalen 2. Route bepalen (snelste, kortste) 3. Transportwijze kiezen (auto, trein, fiets, …) 4. Google Street view 5. Real time info De Lijn
Google Maps: info van de Lijn Spreken met … Google Translate Op stap met een app Doe het zelf!
QR-codes gebruiken Vooraf in de klas Apps downloaden Onderweg QR codes van de lijn In het museum Uitleg in verschillende talen Nadien Verwerking met opdrachten
mail: Whatsapp: Dieter: Facebook: CONTACT & FEEDBACK