Media en Kennistechnologie 19 april 2002NIOC vision on e-mission 2002- 053 1 Media en Kennistechnologie een nieuw ICT-curriculum Erik Jansen Faculteit.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Keuzevak in de Tweede Fase HAVO en VWO
Advertisements

informatica keuzevak in 4- en 5-havo
informatica keuzevak in 5- en 6-vwo
De propedeuse: meer dan een eerste jaar
Centre of Innovation and Services (CIS)
Informatica als keuzevak
Informatietechnologie (IT)
Infosessie keuzes in Bachelor-Master Informatica 7 juli 2008.
Informatiekunde (UvA) Informatie, Multimedia & Management (VU)
Door: Marvin Peters & Frank van Esch
Komt studeren bij Bewegingstechnologie
Leerlijn: Programmeertechnieken, Databanken, Algoritmen Gent, 7 januari 2013 met dank aan: Annemie Vorstermans, Joost Vennekens, Koen Pelsmaekers, Jeroen.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Profiel TI Scholingsdag
Voorlichting: Informatica
Informatie, Multimedia en Management (IMM)
Voorlichting Bewegingstechnologie 23 februari 2012.
Patrick Stoop 1MCTa Projectwerking. ICT Webdesign Audio en video Creativiteit.
Wiskunde in het hbo (Fontys)
Informatica en Cyber Security studeren in Nijmegen
Cybersecurity als specialisatie binnen informatica
Informatica & Cyber-security Erik Poll.
Voorlichting oktober Voorlichting Opleiding Technische Informatica TU Delft Faculteit Informatietechnologie en Systemen (ITS) oktober 2001 Hans.
Media en Kennistechnologie 7 januari 2003Afdelingsvergadering1 Erik Jansen Media en Kennistechnologie Waar staan we?
Study Abroad! 13 november Study Abroad! Wat kan de IDEA-league voor je betekenen? Prof.dr.ir. F.W. Jansen onderwijsdirecteur TI/MKT Faculteit Informatietechnologie.
Najaarsvoorlichting TI Voorlichting Opleiding Technische Informatica TU Delft Faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica 17 en 21 oktober 2003.
Vernieuwing Bacheloronderwijs
Promo site ICT haagsehoge school Opleidingen: Informatica Technische informatica Communication & multimedia design Informatiedienstverlening en –management.
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
De ICT-sector heeft nood aan uw profiel en kennis!
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
Ervaringen met een minor eBusiness in het HBO Henk Plessius Pascal Ravesteyn.
Discussie (on)mogelijkheden samenwerking WO en HBO 1 Intensieve samenwerking HBO en WO creëert nieuwe studiepaden ● Meer studenten komen tot hun recht.
Albert Sikkema Miranda Valkenburg NIOC 3 november 2004
Project Informatiekunde werkgroepsbijeenkomst 17 april 2003.
VRB Kennis in ICT 1 Kennis in ICT Richard Benjamins SWI Universiteit van Amsterdam.
1 Geschiedenis van de Informatica 2011 – 2012 Bart Demoen, Luc De Raedt, Philip Dutré, Erik Duval, Bern Martens, Karl Meerbergen, Sien Moens, Pierre Verbaeten,
September Faculteit Informatietechnologie en Systemen TU Delft Faculteit Informatietechnologie en Systemen (ITS) Opening 1e jaar september 2001 prof.dr.ir.
Voorlichting Opleiding Technische Informatica TU Delft Faculteit Informatietechnologie en Systemen (ITS) 11 & 12 april 2003 Erik Jansen, opleidingsdirecteur.
Docentendag Intelligente Systemen dr.ir. Michael Franssen Faculteit Wiskunde & Informatica Software Engineering & Technology.
Profielkeuze informatieavond
DU Metadatering, NIOC, 18 april 2007 DU Metadatering Roel Bakker (gebaseerd op de presentatie van Jos Loonen en Frens Vonken, NIOC congres,18 april 2007)
Computer Graphics (Project)
Minor Informatica Master HIRB Master InformatieManagement maart 2014.
SBC V2 workshop minorkeuze minorkeuze wat gaan we doen minoren buitenland > M.L. Spier soorten minoren aan de HvA doorstroomminor.
Augmented Reality NIOC 18 april 2009 Mohammed Abdelghany en Adrie van der Padt Hogeschool Rotterdam Opleiding Technische Informatica.
Welkom Informatie, Multimedia & Management mens, organisaties en informatietechnologie.
Mini-college Computer Graphics Erik Jansen Van abstractie tot realisme 1. het model 2. het algoritme 3. de wiskunde 4. het programma 5. de computer.
Technische Informatica
Voorlichting oktober Voorlichting Opleidingen Technische Informatica en Media en Kennistechnologie TU Delft Faculteit Informatietechnologie en Systemen.
Informatiekunde “Ik wil ‘iets’ (relevants) met computers…” Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica.
Studeren aan ons instituut Erik Barendsen lid onderwijsdirectie.
Koninklijk Instituut Van Ingenieurs Engineering Society Workshop Ingenieurs Vraag en Aanbod in de Nederlandse Olie- en Gasindustrie.
Software Ontwikkeling Voorbereiding Visitatie ZAP vergadering donderdag 7/2/2008.
Informatica aan de Universiteit Antwerpen Academische Bachelor en Master.
Bewegingstechnologie
Minor Informatica Master HIRB Master InformatieManagement maart 2016.
I NFORMATICA, IETS VOOR JOU ? Kies bewust Voorlichting HAVO-VWO Juf Greijmans.
het programmeren voorbij
Hogeschool Informatica
Master in de Ingenieurswetenschappen: Computerwetenschappen – Koen De Bosschere Faculteit Ingenieurswetenschappen – Opleidingscommissie Master Computerwetenschappen.
Computational Thinking Leren op je Eigen Niveau
Het is vandaag Girlsday!
aantrekkingskracht van informatica
Welkom op de infosessie Bach/Mast Informatica
ICT ICT & MEDIADESIGN INFORMATICA
‘Dè keuze voor jouw toekomst’
Het is vandaag Girlsday!
Niemand vergeet een goede leraar
Artificiele Intelligentie (versie 03/11/05)
Transcript van de presentatie:

Media en Kennistechnologie 19 april 2002NIOC vision on e-mission Media en Kennistechnologie een nieuw ICT-curriculum Erik Jansen Faculteit Informatietechnologie en Systemen

Media en Kennistechnologie 19 april 2002NIOC vision on e-mission Waarom MKT? Interactie via “nieuwe” media neemt toe user interfaces, internet, mobiele communicatie, ambient intelligence Interactie wordt complexer grafisch, multi-modaal, kennisgestuurd (bv. vrije dialoog) Ontwerpen en realiseren van interactie vraagt kennis en expertise op het gebied van multimedia, kennistechnologie, en mens- machine interactie

Media en Kennistechnologie 19 april 2002NIOC vision on e-mission Welke expertise? multimedia video-processing, beeldcodering, computer vision, graphics, virtual reality, animatie kennistechnologie spraak, dialoogmanagement, information search, agent technology, reasoning, user modeling, context-awareness mens-machine interactie taakanalyse, interactietechnieken, prototyping, usability engineering

Media en Kennistechnologie 19 april 2002NIOC vision on e-mission Waarom een nieuwe opleiding? grote vraag vanuit de markt blijkt uit marktverkenning bij 35 bedrijven in multimedia en internet sector instroom in bestaande ICT-opleidingen is gering rendement is vrij laag belangstelling voor mens-machine- interactie ander profiel studenten, verbreding IT doelgroep informatica curriculum is te vol te veel onderwerpen, verschillen in expertise

Media en Kennistechnologie 19 april 2002NIOC vision on e-mission ICT curricula Kerninformatica software engineering, embedded systemen, telematica Informatiesystemen bedrijfstoepassingen, databases, architectuur, e-diensten Media en kennistechnologie multimedia, interactie, intelligentie technisch bedrijfskundig creatief

Media en Kennistechnologie 19 april 2002NIOC vision on e-mission Positionering MKT-opleiding WO: kennistechnologie met sterke multimedia component HBO: media technologie vs. media/interaction design Bèta-opleiding: veel informatica en wiskunde (geen gamma, geen informatiekunde, geen HCI, geen “design” opleiding) Verbreding doelgroep: meer meisjes

Media en Kennistechnologie 19 april 2002NIOC vision on e-mission Uitgangspunten MKT ontwerpgericht probleemgestuurd, projectonderwijs informatica basis wiskunde, logica, programmeren, netwerken media en kennistechnologie incl. signaalverwerking, geometrisch modelleren, redeneren, ergonomie niet: gedragswetenschappen, bedrijfskunde

Media en Kennistechnologie 19 april 2002NIOC vision on e-mission Opbouw curriculum bachelor - master ontwerpvaardigheden vanaf eerste jaar opbouwen master onderzoeksgericht bachelor twee-derde deel samen met Technische Informatica een-derde MKT-specifiek semester-indeling per semester een project gekoppeld aan een MKT-vak

Media en Kennistechnologie 19 april 2002NIOC vision on e-mission Bachelor wiskunde14 maatschappij12 informatica47 MKT-vakken28 MKT-projecten13 Bachelor project x 42 = 126 studiepunten Studiepunt = 40 studie-uur

Media en Kennistechnologie 19 april 2002NIOC vision on e-mission Informatica vakken oo-programmeren6 algoritmiek3 theor. informatica2 progr.talen en logica6 computersystemen6 netwerken6 software engineering6 data en kennissystemen6 fundamentele informatica6

Media en Kennistechnologie 19 april 2002NIOC vision on e-mission Overige vakken wiskunde analyse4 lin. algebra4 discrete wiskunde3 kansrek. en statistiek3 maatschappij ICT-orientatie2 bedrijfskunde2 schrift/ mond rapp.2 ethiek/duurzame ontw.3 wet. method.3

Media en Kennistechnologie 19 april 2002NIOC vision on e-mission MKT-vakken multimedia signaalverwerking6 beeldverwerking3 + 3 project 3D graphics3 + 3 project kennistechnologie intelligent agents2 + 2 project multimodale interactie3 + 3 project visual data mining3 mens-machine-interactie user interface ontwerp2 + 2 project multimedia ontwerp3 statistiek soc.wet.3

Media en Kennistechnologie 19 april 2002NIOC vision on e-mission MKT-projecten Ontwerpen user interfaces (1e jaar) handheld voor hotelreservering Intelligent agents (1e jaar) informatie filteren van het web Beeldbewerking (2e jaar) gesture herkenning met vision technieken Multimodale interface (2e jaar) spraakgestuurde interface Computer game (3e jaar) animatie en strategie

Media en Kennistechnologie 19 april 2002NIOC vision on e-mission Status September 2001: 35 MKT-studenten April 2002: 75 MKT studenten (naast 75 TI) Sept. 2002: 100 MKT-studenten (doelstelling) Opleiding blijft voorlopig studierichting binnen Technische Informatica Eigen master

Media en Kennistechnologie 19 april 2002NIOC vision on e-mission Conclusies Techniek vernieuwen Verbreden doelgroep Bachelor: ontwerp Master: onderzoek meer informatie: www.