Stoebel Daphne..  Inleiding  Begrip verlegenheid en de kenmerkende aspecten  De verschillende aspecten van verlegenheid 1. Situatie 2. Gedrag 3. Gedachten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Programma Informatiebijeenkomst
Advertisements

Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
Gokverslaving.
Dieta Brandsma, neuroloog NKI-AvL 19e AvL symposium
Over Klinische psychologie en ‘abnormaal’ gedrag
Individuele- en groepsbehandeling.  1. Bevraging  Vragenlijst invullen ( niet anoniem)  Doelgroep zijn adolescente vrouwen  Nederlandse vrouwen tussen.
Synthese Artikel Onderwerpsverkenning
Angst en angststoornissen
Depressie bij kinderen en adolescenten.
Preventieprogramma’s voor kinderen van alcoholverslaafde ouders.
Rouw bij de patiënt & Rouw bij de dokter
Angststoornis.
Psychotherapie en armoede
Gezin in beweging De impact van een ziek kind op het hele gezin
Sarah Bal & Marlies Tierens, Universiteit Gent
I.
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Angststoornissen bij kinderen met autismespectrumstoornissen
18 november 2011.
DE OPVANG VAN NABESTAANDEN NA EEN SUÏCIDE
Autismespectrumstoornis
Focus op motivatie en communicatie
Kankerspoken Drs. C.M. Kleverlaan psycholoog, programmamaker, auteur
Een zomercursus voor aanstaande brugklassers
Mindfulness.
Dossier Empowerment.
Reproductie van partnergeweld. Inleiding Nazorg is belangrijk binnen preventie Behandeling zorgt ervoor dat ouders en kinderen normaal kunnen functioneren.
Emoties p
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
De basis van ADSL: het constructivisme
Sociale competentie Breder construct dan sociale vaardigheden
Angststoornissen 1.
PSYCHIATRIE ANGSTSTOORNISSEN
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Groepsdynamica.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Determinanten en andere beïnvloedende factoren bij medicatiegebruik
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
Seksualiteit Het bespreekbaar maken van seksualiteit in het contact met de cliënt als onderdeel van de hulpverlening.
Paulien Verschoren Groep psychische stoornissen 1BaOC4
JONGEREN MET CRIMINEEL OF ANTISOCIAAL GEDRAG Effectieve of kansrijke vormen van behandeling en begeleiding Annelies Nuytten – 1BaTP B1.
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
Opvoedingsstijlen met een risico.
STEMMINGSSTOORNISSEN
 Onderscheid pesten en plagen Plagen:Pesten: - gelijkwaardige machtsstrijd- ongelijkwaardige machtsstrijd, hulpeloos, machteloze positie - weerbaarheid.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Relevantie van DSM IV en DSM 5 criteria bij classificatie van patiënten met SOLK Nikki Claassen - van Dessel AIOTHO Vumc Amsterdam.
Samenvatting tekst Homoseksualiteit bij jongeren.
Stoornis/beperkingen Stoornissen Thema 10 les 5
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Vereenvoudiging schema SOLK
Maatschappelijke zorg 2
Ontwikkeling van de adolescent Identiteitsontwikkeling
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Schuld en schaamte SESSIE 15.
Ziekte verloop 2.3 en
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Angststoornissen en hypochondrie
Factoren die het communicatie proces beïnvloeden
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
Zelfcontrole: hanteren van agressie in de interactie
Gedragsproblemen en stoornissen
Intensieve begeleiding
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Stress management bij Autisme
Congres ‘Nare jeugdervaringen’
Rouw bij ouders van drugsgebruikende jongeren
Transcript van de presentatie:

Stoebel Daphne.

 Inleiding  Begrip verlegenheid en de kenmerkende aspecten  De verschillende aspecten van verlegenheid 1. Situatie 2. Gedrag 3. Gedachten 4. Gevoelens  Achtergronden en mogelijke oorzaken  Leertheorieën  Diagnose  Behandeling  Sociale-vaardigheidstrainingen voor kinderen  Samenvatting en conclusie

KORTE TERMIJN  Gepest  Depressie  Uitbreiding fobische klachten LANGE TERMIJN  Agorafobie  Alcoholmisbruik  Zelfmoordgedachten en- pogingen

 Van der Molen (1985)  Definitie: Sprake van verlegenheid als bij navraag en/of gedragsobservatie blijkt dat hij in bepaalde typen sociale situaties gewoonlijk te kampen heeft met:  Gevoelens van spanning  Gedragsproblemen  Negatieve gedachten

SITUATIES  Bepaalde situaties  beoordelingssituatie competentie beoordeeld  Opvalsituaties of karakteriseren: uiterlijk beoordeeld GEDRAG  Gedragskenmerken:  Oogcontact vermijden  Zachtjes of binnensmonds praten  Vertonen weinig initiatief  Psychologisch vakjargon: Vermijdingsgedrag

GEDACHTEN  Soort gedachten:  Voorafgaand de situatie  Tijdens de situatie  Na-gedachten  Negatieve ervaringen  denkpatronen = Irrationeel  Onderscheid gedachten  Eigen functioneren  Verwachte reacties van anderen GEVOELENS  Negatieve verwachtingen   negatieve evaluatie   negatieve gevoelens   manifesteren in lichamelijke uiting: bv: blozen, zweten, buikpijn,…   Autonome zenuwstelsel

 Factoren ONTSTAAN  Complex proces  Veel factoren belangrijk  Menselijk gedrag meervoudig gedetermineerd  leertheorieën

 Vicieuze cirkel

LEERTHEORIEËN Verlgenheid in sociale situaties Vaardigheidstekort of remming/angst Negatieve zelfevaluatie Negatief gevoel: Spanning lichamelijke verschijnselen Negatief gevoel: Spanning lichamelijke verschijnselen Vermijding van sociale situaties Weinig oefening berkrachtiging van vaardigheden Weinig oefening berkrachtiging van vaardigheden Anticipatieangst Ontstaan door Perceptie van spanning

 Gesprekken  Situatie  Gedragingen  Gedachten  Gevoelens  Meetinstrumenten  ‘De sociale Angst Schaal voor kinderen’ (cohen-kettenis & Dekking. 1980)  ‘De Netagtieve Zelf Evaluatie Schaal’ (Citroen, Franzen & Wijnen. 1977)  ‘De Schaal voor Interpersoonlijk Gedrag’ (Arrindell, De Groot & Walburg. 1984)  ‘De Sociale Cognitielijst’ (Van Kamp & Klip. 1981)

 Hulpverlenende diensten  “Vanzelf” overgaan  Stimulerende opvang  Uitgaande van het leer theoretisch ontstaansmodel komt een gestructureerde sociale- vaardigheidstraining het meest in aanmerking

 Ringrose en Nijenhuis  3 fasen  Opbouwfase  Middenfase  Consolidatie- of afbouwfase

 Kindertijd & adolescentie  Prognose onduidelijk  Groeien eroverheen  Blijven verlegen  Factoren onbekend

Bedankt voor jullie aandacht