1 De Klant aan het Roer Contractering en inkoop AWBZ-zorg 2010 Univé- VGZ- Trias- Zorgkantoren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Programma Sociaal Domein Project AWBZ-Wmo April 2014.
Advertisements

‘De genormeerde capaciteit per regio en de effecten voor zorgaanbieders, gemeenten en woningcorporaties’ Leendert van den Brink Zorginkoper AWBZ.
Medezeggenschap en ondersteuningsplannen
Werksessie 4 gemeentelijke financials Samenvattende presentatie bijeenkomst op 13 maart 2014.
1 Inkoop en financiën Jeugdhulp Gemeente Rotterdam 8 juli 2013.
Hervorming langdurige zorg samen de transitie in
Zorginkoop Wlz, versmalde AWBZ 2015 Zorgkantoor Midden IJssel
Algemene voorziening Huishoudelijke hulp (en plan voor HHT)
1 Huisartsenzorg 2014 Zeist, 9 oktober 2013 Marieke Pronk.
Beschermd wonen Overlegtafel 16 oktober Reacties op de RO BW  Foutje geslopen in definitie BW, is weer aangepast  Verder meerdere kleine aanpassingen.
1 Van inkoop voor de klant naar zorg voor de klant De rol van cliëntenraden in het inkoopbeleid Auke Jelle Kingma 3 oktober 2014.
Van zorgen voor naar zorgen dat
Presenteren en communiceren
Wlz Zorginkoopbeleid 2016 drs. Ineke Wever, manager Zorg ZN.
Inkoopkader Wet Langdurige Zorg 2016
Inhoudelijke en procesmatige keuzes declaratieprocessen Eerste werksessie.
Kick off bijeenkomst Inkoop Wmo augustus 2015.
Themabijeenkomst 18 september BVSB - Doelen en ambitie Kennisuitwisseling Ontmoeting Professionalisering.
Inkoop jeugd Lekstroom 2016
Bijeenkomst Overlegtafel Leidse regio 1 oktober 2015.
Bijeenkomst Overlegtafel Leidse regio 15 oktober 2015.
Inkoopbeleid 2014 GZ / GGZ 23 april Programma (Te verwachten) ontwikkelingen Sectorplannen GZ en GGZ –Belangrijke aspecten en inkoopdoelen Inkoopsystematiek.
H9 Sturen. Bewaking scope Door scope verandering is er kans dat er meer geleverd wordt dan afgesproken Meer leveren betekent meer kosten Meer leveren.
Bijeenkomst Overlegtafel Leidse Regio 17 november 2015.
Rechtmatigheidseisen verantwoording Jeugdzorg en WMO oktober.
Bijeenkomst Cliëntenraden Ouderenzorg Regio Groningen, Twente en Arnhem 10 december 2015, 21 en 27 januari 2016 Menzis Zorgkantoor & Zorgkoepel Groningen.
Inkoop 2014 Informatiebijeenkomst zorgaanbieders 23 april 2013.
Zorgkantoren Coöperatie VGZ Juni 2012 Regio Bijeenkomsten AWBZ Inkoopbeleid 2013.
Regionaal Transitiearrangement Jeugdzorg Zuid Limburg.
Contracteerbeleid Regiobijeenkomst VGN november 2005 Tineke Donga.
Basistarieven Hulp in de Huishouding 1 en 2 Basistarieven Hulp in de Huishouding 1 en 2 Presentatie 3 april 2013.
Transitie jeugdzorg CZ zorgkantoor. Programma Historie zorgkantoren Historie inkoop GGZ Ontwikkelingen AWBZ Transitie jeugdzorg Inkoopbeleid zorgkantoor.
Ledenbijeenkomst Zorgzwaartebekostiging Toelating en contractering VGN 7 november 2008 Tineke Donga.
Herallocatie Zorgzwaartebekostiging Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN) Hans Helgers, namens het bestuur van de VGN Algemene Ledenvergadering.
Zorgzwaartebekostiging presentatie voor ledenbijeenkomst te Leusden Hans Cosijnse Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland 3 december 2007.
AWBZ inkoop (ZIN) 17 januari 2012 Liselore Kindt Juul Heijman.
Inkoopgids ZG Algemene wijzigingen: De genoemde data zijn aangepast van 2015 naar 2016 In de gids wordt op een aantal plekken meer gerefereerd.
31 mei 2016 Informatie over financiering van zorg vanaf 2013 – landelijke clientenraad
Invoering zorgzwaartebekostiging per 1 januari 2009 drs. M. Zomer, coördinator herallocatie mr. J. Berkelmans, jurist Care mr.drs. I.J.H.C. van den Boomen,
MONITOR SOCIAAL DOMEIN Geheel Onderwerpen WMO algemeen WMO onderwerpen Financiën WMO Jeugd algemeen Jeugd onderwerpen Financiën jeugd participatiewet.
Zorgkantoren Coöperatie VGZ 20 juni 2012 Noordoost Brabant & Midden Brabant Regio Bijeenkomsten AWBZ Inkoopbeleid 2013.
Overheveling begeleiding van AWBZ naar WMO Janny Bakker-Klein Wethouder gemeente Huizen Lid VNG commissie Gezondheid en Welzijn 24 maart 2011.
Zorgzwaartebekostiging Claire Vermolen Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN) Technische briefing Indicatieve Tarieven ZZP’s 2 augustus 2007.
Zorgzwaartebekostiging Stand van Zaken Martijn Koot Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland Briefing ALV Utrecht 13 februari 2007.
PAKKETMAATREGELEN Bianca Roos 19 november Pakketmaatregelen 1. Financiële consequenties contractering  Doorgerekende kortingen  Acties VGN  Resultaten.
Zorgzwaartebekostiging Onderzoeken in de Gehandicaptenzorg 19 november 2009 bureau HHM Hinke van der Werf.
Zorgzwaartebekostiging Technische Briefing ALV 17 juni 2009 Door:Martijn Koot Hans Cosijnse.
Zorgzwaartebekostiging Ledenbijeenkomst 19 november 2009 Door:Hans Cosijnse.
1 juni ’16 Contractering en zorginkoop 2006 aandachtspunten voor lokaal overleg Jan Coolen / ZN.
Cliëntvolgende bekostiging, AZR & declareren. Enkele cijfers  32 zorgkantoren van 13 concessiehouders  6 CIZ districten met 30 vestigingen  Ruim 3000.
Inkoopkader Wet Langdurige Zorg 2017 Zorgkantoor Midden IJssel.
Zorgzwaartebekostiging Inhoud ZZP’s VGN, 3 december 2007.
Zorginkoop 2009 Bianca Roos 7 november Gevolgen nieuw beleid  Gevolgen pakketmaatregel – extramurale zorg  Invoering ZZP – zorg met verblijf.
Convenant Investeringen Langdurige Zorg Bianca Roos 4 oktober 2011.
Informatiebijeenkomst Zorginkoop Wlz 2018
Inkoopkader Wet Langdurige Zorg 2018
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
Naar het Voortgezet Onderwijs
WOG Opening en welkom Mededelingen Verslag vorige keer
Patiëntenparticipatie bij zorginkoop en meerjarenplannen
Formele positie Alzheimer Nederland bij ketenplannen en inkoop
Stand van zaken 25 Oktober 2013
Planning inkoopprocedure Wlz 2016
Wlz Zorginkoopbeleid 2016 drs. Ineke Wever, manager Zorg ZN.
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Patiëntenparticipatie bij zorginkoop en meerjarenplannen
Wlz Zorginkoopbeleid 2016 drs. Angela Bransen, beleidsadviseur ZN.
Medezeggenschap en ondersteuningsplannen
Programma Werksessie wachtlijsten in de contractering Introductie
Transcript van de presentatie:

1 De Klant aan het Roer Contractering en inkoop AWBZ-zorg 2010 Univé- VGZ- Trias- Zorgkantoren

2 Aan de orde komen: Vooraf: financiële taakstelling voor de AWBZ in 2010 Uitgangspunten Zorgzwaartepakketten 2010 De belangrijkste wijzigingen ten opzichte van het inkoopbeleid/ systematiek en regionale inkoopplannen 2009 Tijdspad Wat wordt er van u verwacht

3 Financiële taakstellingen voor 2010 VWS/NZa: Gevolgen pakketmaatregelen: € 466 miljoen Doelmatigheidsopdracht € 115 miljoen ZZP-invoering, rondrekening (bijv. SGLVG) en herallocaties Groeiruimte € 235 miljoen en € 25 miljoen voor knelpunten Compensatie overschrijding 2008 van € 91 miljoen (betreft een toevoeging t.o.v. de daadwerkelijk gegeven presentatie)

4 Uitgangspunten Zorgzwaartepakketten in 2010 Het zorgkantoor bepaalt welke ZZP’s worden ingekocht op basis van de indicaties in de regio en passend binnen de regionale contracteerruimte. Uitgangspunt is dat alle benodigde ZZP’s worden ingekocht, maar niet bij elke aanbieder hoeft elke ZZP te worden ingekocht. Het Zorgkantoor koopt ZZP’s in conform de afspraken die hierover binnen Zorgverzekeraars Nederland zijn gemaakt Uiterlijk 1 juli publiceert het zorgkantoor, via de website, een nadere specificatie van de wijze waarop met ZZP’s in de inkoop wordt omgegaan. Het Zorgkantoor gaat met u in overleg over de besteding van de 2% beschikbare onderhandelingsruimte.

5 De belangrijkste wijzigingen ten opzichte van het Inkoopbeleid 2009 Het inkoopbeleid is aangescherpt De doelstellingen zijn doorontwikkeld Zorgkantoren gaan meer sturen om deze doelstellingen gerealiseerd te krijgen

6 De belangrijkste wijzigingen ten opzichte van het Inkoopsystematiek 2009 Wat is er veranderd: Score inkoopcriteria leidt tot een garantievolume 25 punten en meer: 95% van het volume maart punten 90% van het volume maart punten 85% van het volume maart punten 80% van het volume maart 2009 Score Inkoopcriteria (garantievolume) = Uitgangspositie in de inkoop

7 De belangrijkste wijzigingen ten opzichte van de Regionale Inkoopplannen 2009 Compacter door het naar voren halen van de inkoop 2010 Uitgangspunt van de inkoop 2010 zijn de marktanalyses 2009 en het regionaal inkoopplan De stand van zaken in 2009, de benoemde knelpunten en mogelijke nieuwe ontwikkelingen zullen leiden tot de in te kopen zorg 2010.

8 Tijdspad -Uiterlijk 1 juli: NZa geeft betrouwbaar beeld van contracteerruimte - Uiterlijk 15 juli: NZa publiceert beleidsregels Uiterlijk 29 juli: Indienen offertes bij zorgkantoor door zorgaanbieders - Uiterlijk 10 augustus: zorgkantoor kent contracten toe - Uiterlijk 15 augustus: regionale contracteerruimte is bekend en publicatie budgetformulieren - Uiterlijk 19 oktober: productieafspraken zijn gemaakt - Vòòr 1 november: budgetformulieren zijn ingediend bij de NZa

9 Wat wordt er van u verwacht Lever alle gevraagde documenten op Lever alles op tijd in Bij inschrijven op de inkoopdoelen: sluit er op aan en wees zo concreet mogelijk Bij vragen: neem contact op met uw zorginkoper

10 Verdere vragen?