Kwalitatief onthaalonderwijs is durven over het muurtje kijken LOP Antwerpen Basisonderwijs & Secundair onderwijs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Advertisements

ZUURSTOF VOOR NEDERLANDS Taalscreenings en taalontwikkeling
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
O NTHAALONDERWIJS VOOR ANDERSTALIGE NIEUWKOMERS. E EN BLIK OP DE NIEUWE REGELGEVING. V ICKY V ERMEERSCH.
Evolutie anderstalige nieuwkomers in centrumsteden (basis- en secundair onderwijs)
Rookstopcursus voor jongeren
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Augusta van Oene en Hilda Visser
Inhoud bespreking 1.Voorstelling 2.Sectorspecifiek cijfermateriaal – Belang van de cijfers – Aanpak en inventarisatie – Presentatie cijfers.
Aanvragen van een KA2/S2S-partnerschap in het schoolonderwijs (2015)
De directeur en het nieuwe inschrijvingsdecreet. Start van de inschrijvingen Indien een school niet hoeft te weigeren omwille van capaciteit kunnen: 
LOP Geraardsbergen Basisonderwijs Beleidsintenties 2008 – 2011 Algemene vergadering 3 juni 2008.
Instroom en doorstroom AN-ers in het Gentse secundair onderwijs Omgevingsanalyse door Greet Habraken Netwerker Onderwijs Kom-Pas.
Aantal OKAN leerlingen in Gent: evolutie. OKAN leerlingen in Gent: evolutie Jaarlijkse stijging van het aantal anderstalige nieuwkomers in het Gentse.
AV LOP/SO Gent WELKOM Gelijke Onderwijskansen Lokaal Overlegplatform Gent Secundair onderwijs.
Opvang asielzoekers: een menselijk en daadkrachtig beleid 04/09/2015.
Ondersteuningsaanbod vanuit AgODi 29 september 2015 Afdeling basisonderwijs, DKO en CLB. Scholen en Leerlingen.
Instrumentarium onthaalonderwijs anderstalige nieuwkomers Departement Onderwijs & Vorming 29 september 2015.
Weigering van lln met specifieke onderwijsbehoeften Inschrijven onder de ontbindende voorwaarde van onvoldoende draagkracht.
Vluchtelingen: een begripsverduide- lijking Wat is een vluchteling nu eigenlijk? En wat is het verschil met termen als ‘anderstalige vluchteling’ of ‘asielzoeker’?
Ondersteuningsaanbod vanuit AgODi December 2015 Afdeling basisonderwijs, DKO en CLB. Scholen en Leerlingen.
Infopunt Onderwijs Wat vragen ouders? “De juf zegt dat mijn kind niet mee is in de klas. Maar ik vind dat hij heel slim is! Kan ik mijn kind laten testen.
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
Tijdelijke en dringende maatregelen onthaalonderwijs Departement Onderwijs & Vorming 7 december 2015.
Vluchtelingen en onderwijs Een blik op de vluchtelingentoestroom in het GO!
Wijzigende regelgeving sector Basisonderwijs Ingrid Verstrepen.
VGN ledenbijeenkomst Samenwerking Zorg en Onderwijs 13 oktober 2011 Marc Cantrijn PO-Raad Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs.
Wat is een vluchteling? Asielzoeker Erkende vluchteling Subsidiair beschermde.
AZC 11 april 2016 Landelijke Studiedag Hilversum cat.3 Regionale aanpak nieuwkomersonderwijs, hoezo? POLGLO cat.2 cat.4.
Hoe ondersteunde AgODi het werkveld bij de verhoogde instroom van vluchtelingen? Hasselt 29 april 2016 Sara De Meerleer.
Cijfers asielcrisis VVSG VVSG - De Asielcrisis 1.Cijfers over de asielaanvragen 2.Cijfers over de opvang van asielzoekers OPMERKING: Vanaf 2016.
LOP werking en anderstalige nieuwkomers N.a.v. opening van asielcentra aan de kust LOP Westkust basis LOP Oostende – Middelkerke Basis LOP Oostende – Middelkerke.
Werkgroep Anderstalige Nieuwkomers LOP Antwerpen Basisonderwijs.
Meerwaarde van samenwerking LOP Diest Oa in detecteren en oplossen van gekende en onverwachte problemen van anderstalige nieuwkomers.
Een dag over asiel en onderwijs. Context in de regio.
“Centrale begeleiding voor jarige nieuwkomers uit derde landen”
Algemene vergadering LOP Basis Anderstalige Minderjarige Nieuwkomers
Studiedag: Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom
LOP Turnhout BaO 21/03/2017 Armoede en school LOP Turnhout BaO 21/03/2017
Sint-Niklaas en Beveren
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
Passend onderwijs.
LOP Antwerpen basis Algemene vergadering 10 juni 2009 welkom
Cijfers asielcrisis VVSG 2016
(O)Kans voor een versterkt onthaalonderwijs
Cijfers asielcrisis VVSG 2016
Workshop basisonderwijs
Hasselt LOP BaO en SO Algemene Vergadering
LOP Basisonderwijs Sint-Niklaas
Tussenkomst in de tolkkosten bovenop gesubsidieerd contingent
Nieuwe onderwijsregelgeving basisonderwijs
Info-avond aanmelden Welkom LOP/SO Gent.
Lokaal overlegplatform basisonderwijs 23/10/ 2013
Het Vervolgteam Gent in samenwerking met Onderwijscentrum Gent en In-Gent. OKAN Toren van Babel Onderwijscentrum Gent.
C H A N G E M A K E R S TRAJECT OUDERBETROKKENHEID Sint-NIKLAAS
Ex-okanner Euh, ne wadde?!.
ONDER WIJS CENTRUM GENT
LOP Secundair onderwijs
1.
Nieuwe onderwijsregelgeving taal(proef) en AN
Nieuw kader inschrijvingsrecht
Werkgroep Anderstalige Nieuwkomers
Cijfers asielcrisis VVSG 2016
Nadine Janssens (KS Leuven) & Karen Lahousse (KU Leuven)
LOP BaO Dilsen-Stokkem LOP SO Dilsen-Stokkem – Maasmechelen
12 tot -16 jarigen NT2 LOP Kempen Donderdag 15 december 2016
Nieuwe onderwijsregelgeving taal(proef) en AN
Laaggeletterde ouders digitaal aan de slag
De crisisstemming rond migratie, asiel en anderstalige nieuwkomers zijn een beetje uit de aandacht verdwenen. Dit neemt niet weg dat de instroom van anderstalige.
Transcript van de presentatie:

Kwalitatief onthaalonderwijs is durven over het muurtje kijken LOP Antwerpen Basisonderwijs & Secundair onderwijs

Evolutie instroom asiel Cijfers en herkomstlanden Inge

Wie is Anderstalige nieuwkomer? Leeftijd: Basisonderwijs: minimaal 5 jaar of ouder Secundair onderwijs: tussen 12 en 18 jaar En verblijvend in asielcentrum; of… 1) Nederlands niet als thuistaal of moedertaal 2) Onvoldoende beheersen van onderwijstaal om lessen te volgen 3) Maximaal 9 maanden ingeschreven in school met Nederlands als onderwijstaal 4) Maximaal 1 jaar ononderbroken in België Ruimer dan enkel kinderen van vluchtelingen

Enkele cijfers Basisonderwijs: AN worden niet apart geregistreerd AN waarvoor aanvullende lestijden aangevraagd Minimaal aantal AN om lestijden te krijgen (4, 6, 12) Extra lestijden bij stijging met 4 AN Secundair onderwijs: AN naar scholen met OKAN-onderwijs Afzonderlijke klassen

OKAN lln in secundair onderwijs 1/02/20101/02/20111/02/201223/03/20131/02/20141/02/20151/02/2016 aantal OKAN lln

OKAN lln in secundair onderwijs 28/4/2016 aantal lln vrije plaatsen totale capaciteit school school school school school school school 7190 school school school totaal Herkomst OKAN lln 1/3/16 Afghaanse264 Europese261 Syrische177 Irakese166 Somalische121

Aantal AN in basisonderwijs Effectieve aantal AN, en aantal scholen januari en februari is hoger aangezien extra middelen na stijging met 4 AN lln én voorwaarden voor middelen.

Aantal AN in basisonderwijs Jaar Aantal AN jan-16feb-16 Maximaal tot tot of meer Aantal scholen Aantal AN *824*

Top 5 nationaliteiten in basisonderwijs Enerzijds landen in oorlogssituatie Anderzijds ‘reguliere instroom’ (EU-nationaliteiten) NationaliteitAantal AN Afghaanse152 Syrische127 Iraakse57 Spaanse164 Bulgaarse68

Gezamenlijk project: infogids

LOP werking rond OKAN (secundair) Basisprincipes 2 netwerken: OKAN-directies en OKAN-coördinatoren Monitoring en afspraken capaciteit Beleidssignalen Openheid en samenwerking Delen van expertise Uitwisselen van ervaringen, praktijken, vragen Impact van de asielcrisis op de werking Nota aan minister Nieuwe instroom Vraag naar extra expertise Denkdag rond nieuwe doelgroep

LOP werking rond AN (basis) Basisprincipes: 2 doelen: Solidariteit tussen scholen (langere termijn) Expertisebehoud- en deling (korte termijn) Deelgroep rond onthaaltraject voor startende scholen en AN-leerkrachten Deelgroep rond expertisedeling Impact van de asielcrisis: Nota aan de minister “Geboorte” werkgroep AN Prioritaire thema’s

Over welke muurtjes kijken we al? De muren van de eigen klas: Expertisedeling tussen (OK)AN-leerkrachten Creëren van een netwerk voor (OK)AN-leerkrachten (zelfzorg) De muren van de eigen school: (OK)AN integreren in lokale samenleving (vrije tijd) Link naar expertise buiten het onderwijs Netwerk OKAN-coördinatoren Samen materiaal ontwikkelen De muren van het eigen net: Netwerk OKAN-directies: gezamenlijke beslissingen en expertisedeling Samenwerking op niveau van pedagogisch begeleidingsdiensten BaO (bvb. kijkwijzer) Maximumfactuur voor OKAN-scholen

Welke muurtjes zijn (soms) nog te hoog? De muren van de eigen klas: Integratie van de (OK)AN-werking in een school De muren van de eigen school: Warm welkom van ex OKAN-leerling bij doorstroom Expertisedoorstroom naar reguliere klassen Naar de omgeving rond de school: Waar kunnen (OK)AN met specifieke noden naartoe? De muren van het eigen net: Solidariteit tussen alle scholen (basisonderwijs) Eigen referentiekaders, doelenkaders, groeipaden, … De muur tussen basisonderwijs en secundair onderwijs

Meer informatie krijgt u nu over: Werking rond OKAN in LOP Antwerpen Secundair Onderwijs Werking rond AN in LOP Antwerpen Basisonderwijs