Kwalitatief onthaalonderwijs is durven over het muurtje kijken LOP Antwerpen Basisonderwijs & Secundair onderwijs
Evolutie instroom asiel Cijfers en herkomstlanden Inge
Wie is Anderstalige nieuwkomer? Leeftijd: Basisonderwijs: minimaal 5 jaar of ouder Secundair onderwijs: tussen 12 en 18 jaar En verblijvend in asielcentrum; of… 1) Nederlands niet als thuistaal of moedertaal 2) Onvoldoende beheersen van onderwijstaal om lessen te volgen 3) Maximaal 9 maanden ingeschreven in school met Nederlands als onderwijstaal 4) Maximaal 1 jaar ononderbroken in België Ruimer dan enkel kinderen van vluchtelingen
Enkele cijfers Basisonderwijs: AN worden niet apart geregistreerd AN waarvoor aanvullende lestijden aangevraagd Minimaal aantal AN om lestijden te krijgen (4, 6, 12) Extra lestijden bij stijging met 4 AN Secundair onderwijs: AN naar scholen met OKAN-onderwijs Afzonderlijke klassen
OKAN lln in secundair onderwijs 1/02/20101/02/20111/02/201223/03/20131/02/20141/02/20151/02/2016 aantal OKAN lln
OKAN lln in secundair onderwijs 28/4/2016 aantal lln vrije plaatsen totale capaciteit school school school school school school school 7190 school school school totaal Herkomst OKAN lln 1/3/16 Afghaanse264 Europese261 Syrische177 Irakese166 Somalische121
Aantal AN in basisonderwijs Effectieve aantal AN, en aantal scholen januari en februari is hoger aangezien extra middelen na stijging met 4 AN lln én voorwaarden voor middelen.
Aantal AN in basisonderwijs Jaar Aantal AN jan-16feb-16 Maximaal tot tot of meer Aantal scholen Aantal AN *824*
Top 5 nationaliteiten in basisonderwijs Enerzijds landen in oorlogssituatie Anderzijds ‘reguliere instroom’ (EU-nationaliteiten) NationaliteitAantal AN Afghaanse152 Syrische127 Iraakse57 Spaanse164 Bulgaarse68
Gezamenlijk project: infogids
LOP werking rond OKAN (secundair) Basisprincipes 2 netwerken: OKAN-directies en OKAN-coördinatoren Monitoring en afspraken capaciteit Beleidssignalen Openheid en samenwerking Delen van expertise Uitwisselen van ervaringen, praktijken, vragen Impact van de asielcrisis op de werking Nota aan minister Nieuwe instroom Vraag naar extra expertise Denkdag rond nieuwe doelgroep
LOP werking rond AN (basis) Basisprincipes: 2 doelen: Solidariteit tussen scholen (langere termijn) Expertisebehoud- en deling (korte termijn) Deelgroep rond onthaaltraject voor startende scholen en AN-leerkrachten Deelgroep rond expertisedeling Impact van de asielcrisis: Nota aan de minister “Geboorte” werkgroep AN Prioritaire thema’s
Over welke muurtjes kijken we al? De muren van de eigen klas: Expertisedeling tussen (OK)AN-leerkrachten Creëren van een netwerk voor (OK)AN-leerkrachten (zelfzorg) De muren van de eigen school: (OK)AN integreren in lokale samenleving (vrije tijd) Link naar expertise buiten het onderwijs Netwerk OKAN-coördinatoren Samen materiaal ontwikkelen De muren van het eigen net: Netwerk OKAN-directies: gezamenlijke beslissingen en expertisedeling Samenwerking op niveau van pedagogisch begeleidingsdiensten BaO (bvb. kijkwijzer) Maximumfactuur voor OKAN-scholen
Welke muurtjes zijn (soms) nog te hoog? De muren van de eigen klas: Integratie van de (OK)AN-werking in een school De muren van de eigen school: Warm welkom van ex OKAN-leerling bij doorstroom Expertisedoorstroom naar reguliere klassen Naar de omgeving rond de school: Waar kunnen (OK)AN met specifieke noden naartoe? De muren van het eigen net: Solidariteit tussen alle scholen (basisonderwijs) Eigen referentiekaders, doelenkaders, groeipaden, … De muur tussen basisonderwijs en secundair onderwijs
Meer informatie krijgt u nu over: Werking rond OKAN in LOP Antwerpen Secundair Onderwijs Werking rond AN in LOP Antwerpen Basisonderwijs