De grote lijn m.b.t. Jeugd in het Strafrechtelijk kader de laatste.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SG-LVB Behandeling EFP, Den Dolder Teunis van den Hazel
Advertisements

WORKSHOP MPG CONGRES ‘Herkennen signalen LVB’
EFP Studiedag LVB en zwakbegaafdheid
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Preventieve interventie: Lange-termijn effecten van vroege pedagogische interventies M. Van Aken & M. Riksen-Walraven © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk.
“Preventieve aanpak van gedragsproblemen bij kinderen: een uitdaging voor kind en gezin.” Door: Jeroen De Clercq.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Het belang van vroegtijdig ingrijpen bij jeugdcriminaliteit
Voorspellen van recidive onder jeugdige delinquenten
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Marieke Bossuyt en Barber Declerck
Aangeboren gehoorverlies en ontwikkeling
Begeleiding door de SPV
het risk - needs - responsivity principe
Leerlingvolgsysteem  Webapplicatie (6 modulen)  Zorgteam / ZBO’s  Psychosociale gezondheid.
Tessa Jonckheere.  auteurs  Wat is casemanagement?  casemanagement bij drugsgebruikers  casemanagement bij drugsgebruikende ouders en zwangere vrouwen.
Gesloten residentiële jeugdzorg als veilige haven
Criminaliteit & Rechtsstaat
Artikel WIKI door Brecht Lottegier
Gedragsproblemen bij mensen met een beperking.
Ontwikkeling gedragsinterventie middelengebruik jeugdige delinquenten IVO: Elske Wits, Soenita Ganpat, Tim Schoenmakers, Anke Snoek Tactus: Judith Boonstra.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie Geen tucht en discipline, maar oudertraining en therapie Door Leonieke Boendermaker en Deniz Ince.
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Gezins- en wijkgericht werken
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
De domeinen & Niveau bij ABB.
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Week 3. PROGRAMMA Artikel ‘Kwetsbare kinderen’ Gastcollege
Trends, week 6 Jeugdzorg, zwaardere opvoedondersteuning, jeugdcriminaliteit Madeleine Meurs.
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Week 3 Casus oefenen Docent: Madeleine Meurs Opvoedrelaties onder spanning B.
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Week 3. PROGRAMMA Artikel ‘Ondersteuning van ouders met een verstandelijke beperking Artikel ‘Kwetsbare kinderen’ Gastcollege.
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Oriëntatie op het beroep Kwartaal 1 Week 4
(Ped)agogiek Werkcollege 5 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Criminele kinderen en toekomstige misdadigers: de kernvragen Sarah Silverans.
JONGEREN MET CRIMINEEL OF ANTISOCIAAL GEDRAG Effectieve of kansrijke vormen van behandeling en begeleiding Annelies Nuytten – 1BaTP B1.
Sociale steun voor drugsverslaafden in behandeling ARTIKEL VAN VEERLE SOYEZ.
(mee)Bewegen in de jeugdzorg. Kaders 1.Landelijke visies op opvoeding en jeugdzorg 2.Transitie jeugdzorg 3.Gedeelde missie en visie in Overijssel 4.Organisaties.
JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits. ● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode,
Voor behandeling van jongeren, en hun ouders, met ernstige & complexe gedragsproblemen.
De grote lijn m.b.t. Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 1.
Recht op effectieve behandeling Prof.dr. Bram Orobio de Castro Ontwikkelingspsychologie, Universiteit Utrecht.
Zorgmijding in de verstandelijke gehandicaptenzorg Jannie Boomsma, december 2008.
Pak ‘t samen op. Huidige Situatie Toeleiding Zorg begeleidt zwerfjongeren de eerste 12 weken. TZ heeft gemiddeld 30 aanmeldingen per jaar. 25 jongeren.
De grote lijn m.b.t. Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 2 deel 1 1.
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 2, deel 2.
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 6. Leerdoelen Module: Je weet wat je waarom en hoe wel en niet met jongeren en hun omgeving moet aanvangen om ze.
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 3. Leerdoelen Module: Je weet wat je waarom en hoe wel en niet met jongeren en hun omgeving moet aanvangen om ze.
Jeugd in het Strafrechtelijk kader laatste les grote lijn
De grote lijn m.b.t. Jeugd in het Strafrechtelijk kader
Richtlijn Ernstige gedragsproblemen
De Nieuwe Kans Rotterdam.
Participatiebijeenkomst Donderdag 23 februari 2017
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 2, deel 2
Dynamiek van de stad Jeugdrecht.
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 5, 2016 ‘Needs’ en responsivity
Risk Need Responsivity Prncipes
Visie op Forensische Verslavingszorg
Het werkmodel LVB: kan dit nog mee?
Methodisch werken in de dagelijkse werking
Kenniskring jobcoaching SBCM
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
Transcript van de presentatie:

De grote lijn m.b.t. Jeugd in het Strafrechtelijk kader de laatste

Leerdoel module Je weet wat je waarom en hoe wel en niet met jongeren en hun omgeving moet aanvangen om ze binnen het kader van het strafrecht niet opnieuw met het strafrecht in aanraking te laten komen

Agenda vandaag 1.Theorie, samenvatting 2.Pauze 3.toets 4.Thermometer en evalueren

Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind (IVRK) Vier basisbeginselen: 1.het belang van het kind (art. 3) 2.het non-discriminatiebeginsel (art. 2) 3.het recht op leven, overleven en ontwikkeling van het kind (art. 6) 4.het recht van het kind op participatie (art. 12) Kennen:

gedrag Wordt bepaald door onze genen, onze opvoeding, onze hersenen, maar ook door onze omgeving (biopsychosociaal) Wat we meemaken registreren we in onze hippocampus (en motorische cortex/amygdala) en dat is ons ‘overlevingszakje’ Wie goed doet die goed ontmoet (good enough parenting), maar de experimenten van Sato (2008) laten zien dat te veel kwaad mensenkinderen beschadigd Die beschadiging herken je als hulpverlener in gedrag: het model van Crick & Dodge 1994

sociale informatieverwerking (SIV) inadequate SIV Kinderen inadequate SIV en externaliserend gedrag nemen informatie anders waar en tonen vaak een agressieve probleem oplossingsstijl. Gevolg: problemen met andere mensen

What Works-beginselen 1. Risicobeginsel: wie (interventie afhankelijk van recidiverisico) 2. Behoeftebeginsel: wat (veranderbare factoren) 3. Responsiviteit: hoe (motivatie, leerstijl en (on-)mogelijkheden hiervan te profiteren) 4. Behandelmodaliteit (evidencebased) 5. Programma-integriteit (getoetste theorie uitgevoerd volgens programma) 6. Professionaliteit (opleiding, training inter- en supervisie) RNR-Model, Risks, Needs Responsivity Assessement

Belang van recidive beginsel Bonta et al, 2000

Mogelijk schadelijke effecten van sancties/interventies? Criminalisering en stigmatisering Deviantie training: het bij elkaar brengen van criminele jongeren werkt criminogeen In JJI’s (en gesloten jeugdzorg?): Victimisering (helaas te veel onderling geweld, zie boek ww in gesloten jeugdzorg) Hospitalisering (het is daar moeilijk om aan je ontwikkeltaken te werken)

Recidive onder jongeren prognoses/Recidive-monitor/Repris/index.aspx Statische risico factoren : Leeftijd, aantal delicten in het verleden, leeftijd eerste delict Deze zijn dus niet meer veranderbaar of beïnvloedbaar

Dus mbt WW? Wat leerde het risico beginsel ons ook alweer? 1.Grijp niet te zwaar maar ook niet te licht in 2.Risico wordt bepaald door statische factoren 3.En door veranderbare/dynamische factoren 4.Het risico profiel bepaalt de intensiteit van het ingrijpen

Binnen de criminogene delict- en schade gerelateerde factoren 1.Algemeen en specifiek 2.Statisch en dynamisch 3.Stabiel en acuut Denk bij de schade ook aan de schade voor de jongere zelf (IVRK).

Stabiele delictgerelateerde criminogene factoren: The big four 1.Antisociale cognities (normen, attitude, gevoelens als haat, wrok) 2.Antisociaal netwerk 3.Antisociaal gedrag (incl. verslaving) 4.Antisociaal persoonlijkheidscomplex (agressief egocentrisch temperament, psychopathie, zwakke probleemoplossing)

Dus dit waren de Risc’s en Needs Daarna gingen we naar de Responsiviteit We keken naar LVB en naar (Hendrien Kaal) We keken naar meisjes Aansluiten bij motivatie en vaardigheden/kracht

LVB was geen risico factor Maar wel een belangrijke om rekening mee te houden in het interveniëren, vandaar: responsiviteit

Model LVG-problematiek van LKC-LVG (Vermeulen et al., 2007) LVG-specifieke kenmerken: en bijkomende kenmerken / problematiek: komen tot uiting in: INTELLIGENTIE IQ LEERPROBLEMEN ERNSTIGE GEDRAGSPROBLEM EN BEPERKT SOCIAAL AANPASSINGS- VERMOGEN (SAV) PSYCHIATRISCHE STOORNIS MEDISCH- ORGANISCHE PROBLEMEN PROBLEMEN IN GEZIN EN SOCIALE CONTEXT en leiden tot: CHRONICITEIT / LANGDURIGE BEHOEFTE AAN ONDERSTEUNING

Range Hoogste uitkomst WAISGITKAIT WAIS-GIT-23 tot +1936x13x- WAIS-KAIT-14 tot +2543x-6x GIT-KAIT-30 tot x13x Van Toorn & LVB meten bleek een hachelijke kwestie: (2010 ): 49 mannen met vermoeden van LVB (rond de 30 jaar) met 3 sten getest

met effectief interveniëren 1.Behandelmodaliteit (evidencebased) 2. Programma-integriteit (getoetste theorie uitgevoerd volgens programma) 3. Professionaliteit (opleiding, training inter- en supervisie)

hoe er behandeld wordt Op de website van het NJI staan de effectief bevonden interventies beschreven. Die zijn in elk geval allemaal theoretisch goed onderbouwd en voldoen aan de WW beginselen. Er zijn ook indicaties en contra indicaties verwoord Na de pauze ouders van tegendraadse jeugd

Leerdoel module Je weet wat je waarom en hoe wel en niet met jongeren en hun omgeving moet aanvangen om ze binnen het kader van het strafrecht niet opnieuw met het strafrecht in aanraking te laten komen