Nederland in de Eerste Wereldoorlog Regio Zeist. Project Zeist in Wereldoorlog ll.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Taghon Geert 2011.
Advertisements

j.roesink_uu utrecht_november 2013
Ouderavond Havo 4 18 januari 2012 Wij gaan op werkweek! Tino Röling afdelingsleider IIB.
Ouderavond Havo 4 5 februari 2013 Wij gaan op werkweek
209 leerlingen… Verdeeld in 35 groepen van 6 leerlingen: Met telkens een volwassene als begeleider…
Algemene presentatie Klas 3: Stage – werkweken/uitwisselingen –
De toetssteen ‘14-’18.
De Eerste Wereldoorlog
De gevolgen voor leerlingen en docenten Door Wibe Balt en Esther Koops
Wereldoorlogen Kenmerk 40 Twee Wereldoorlogen Les 1 – Verloop – deel 1.
Thijmen Schildmeijer 11 april 2014
Gaming, herinneringseducatie & WOI Dinsdag 23 april 2013 / Forumdag "De Groote Oorlog in de klas“, Brussel Gregory Vercauteren, Bram Wiercx, FARO. Vlaams.
Kennis-spel meerkeuzevragen.
Centraal Examen De Republiek in een tijd van vorsten.
Samenwerkend leren Opdracht: Experts.
‘The world is your oyster’ Shakespeare
ManagementVenster & Schoolkompas voor Praktijkscholen
Een kijkje in de keuken…..
Nederland neutraal en België betrokken
Maatjesproject Een maatje uit het bedrijfsleven, coachingstraject voor leerlingen uit het Praktijkonderwijs.
Een online dagboek van en door de groep.
De tafel van 4.
Kastelen in Nederland Een korte speurtocht.
Kastelen in Nederland Een korte speurtocht.
MaVo/(P)AV-netwerkdag De Groote oorlog Tom de Paepe Martine Van Overmeiren
Onderzoek Mediawijs omgaan met social media in het primair onderwijs.
Groep 4 en 5 > Meneer Patrick > Meneer Joop > Meneer Erik > Juffrouw Maud > Juffrouw Jesse > Meneer Henk > Meneer John Juffrouw Marita Juffrouw Lisette.
Hoofdstuk 4 Par 5 – De komst van migranten. Van de website van het CBS 12% van de Nederlandse bevolking heeft een niet- westerse allochtone herkomst,
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Historische Context Duitsland in het nieuwe examen geschiedenis Geert van Besouw Hanneke Tuithof Bjorn Wansink Ik ben Hanneke Tuithof. Vakdidacticus geschiedenis.
1e WO Het verlies van Duitsland.
Communicatie & Programmering Stelling van Amsterdam Doelstellingen Vergroten naamsbekendheid van de forten van de Stelling van Amsterdam Bevorderen van.
Vragen filmpjes Duitsland. Deel 1: keizerrijk en Weltpolitik 1 Waardoor liep het machtsevenwicht door het ontstaan van het Duitse keizerrijk op politiek,
Onderzoek naar de geschiedenis van de Eerste Wereldoorlog in België.
09:00 Verzamelen parkeerplaats Geesterhage 09:15 Vertrek Huis Doorn met luxe touringcar 10:30 Aankomst brasserie Rodestein (koffie/gebak) 11:00 Rondleiding.
Eerste Wereldoorlog. Grote verwoesting Krantenartikel over de bommen op Goes Fokker Dr.l.
De Watervriendelijke tuin 6 oktober WINNET, water innovatie netwerk Regionaal project de watervriendelijke tuin in samenwerking met Gemeenten Utrecht,
Spel Politiek Nederland
Anouk Filius Decaan tto, atheneum, havo, mavo
Loopbaan Orientatie en Begeleiding
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Herinneren voor de Toekomst
Presentatie vakdidactiek 3
Mysterie: Moord op de Romanovs
Doel Brede oriëntatie op de doelgroep ouderen
Dide Breuer.
Russische revoluties Les 1, 2 en 3.
Paragraaf 2 ‘Nationalisme’
Eerste bijeenkomst dinsdag 16 mei 2016
Toetsen? Doe het zelf!.
Workshop Duurzaamheid
Kenmerk 40 Twee Wereldoorlogen Les 1 – Verloop – deel 1
Kastelen in Nederland Een korte speurtocht.
Kastelen in Nederland Een korte speurtocht.
Het 24 spel.
Informatieavond groep 7-8
Er blijven vijf thema’s over uit de Toekomstvisie Leidse Regio
Welkom op de voorlichtingsavond voor de ouders/ verzorgers van GT2
Kastelen in Nederland Een korte speurtocht.
Wereldoorlogen Kenmerk 41 Racisme en discriminatie die leidden tot genocide, in het bijzonder op de Joden Les 1 – Terreur en Rassenpolitiek.
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Over onderwerpen uit het thema ‘Vrede en recht’.
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Hier de titel van de presentatie
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Inleiding.
Les Nederland in oorlog
In het landschap bij ons in de buurt zit een geheim wapen verborgen…
Het hoe en wat nu? Groot onderhoud historische contexten VWO
Anouk Filius Decaan tto, atheneum, havo, mavo
Transcript van de presentatie:

Nederland in de Eerste Wereldoorlog Regio Zeist

Project Zeist in Wereldoorlog ll

Herdenking Eerste Wereldoorlog

Regionale geschiedenis vergroot interesse van leerlingen

Leerlingen ruiken aan (primaire) bronnen

Leerlingen leren ook vaardigheden zoals samenwerken

Voorproefje op het maken van een profielwerkstuk

Betere inleving door historische activiteiten dag

Op basis van een negental thema’s maken leerlingen in groepjes een “onderzoekdossier”

Uitgangspunt hierbij: Thema’s tentoonstelling “Tusschen twee vuren” bij Huis Doorn

Thema 1: Kamp Zeist

Thema 2: (HD) De mobilisatie en haar gevolgen

Thema 3: Dankbaarheid van de Belgen

Thema 4 (HD) Hongerlijders en oorlogswinstmakers

Thema 5: De Duitse Keizer en Amerongen

Thema 6: (HD) Media en Propaganda

Thema 7: De Hollandse Waterlinie als verdedigingslinie

Thema 8: Wilhelm ll en zijn knagende geweten

Thema 9: De komst van Belgische vluchtelingen en de opvang hiervan

Activiteiten dag voor alle leerlingen van Havo 3

Activiteiten dag; Ieder groepje bezoekt een museum/monument

Activiteiten dag; Ieder groepje bezoekt een museum/monument Fort Vechten

Activiteiten dag; Ieder groepje bezoekt een museum/monument Fort Vechten Kasteel Amerongen

Activiteiten dag; Ieder groepje bezoekt een museum/monument Fort Vechten Kasteel Amerongen Huis Doorn

Activiteiten dag; Ieder groepje bezoekt een museum/monument Fort Vechten Kasteel Amerongen Huis Doorn Belgenmonument

Activiteitendag; Ieder groepje verdiept zich op speelse wijze in een aspect van de oorlog Vluchtelingenspel Dodendraad Frontleven

Presentatieavond voor ouders

VRAGENBOEKJE BELGISCHE VLUCHTELINGEN EN DE OPVANG HIERVAN n%20en%20de%20opvang%20hiervan% docx?dl=0 BRONNENBOEKJE BELGISCHE VLUCHTELINGEN EN DE OPVANG HIERVAN en%20en%20de%20opvang%20hiervan% docx?dl=0 ANTWOORDEN BELGISCHE VLUCHTELINGEN EN DE OPVANG HIERVAN elingen%20en%20de%20opvang%20hiervan% docx?dl=0