G-COACHING IN DE PRAKTIJK door CBE BRUSSELLEER in CVO COOVI VOCVO Trefdag 20 mei 2016 Martin Strynck
OEFENING ALS INTRO een werkschema maken
WAAROM DEZE OEFENING? Het recept komt uit de cursus DIDACTISCH MATERIAAL = ECHT MATERIAAL + GECONTEXTUALISEERD MATERIAAL LINK MET DE CONTEXT Het recept is al gemaakt in de keuken LINK MET DE PRAKTIJK
WAAROM DEZE OEFENING? Zelfstandig werkschema kunnen maken, wordt verwacht in opleiding hulpkok VOORBEREIDING OP / LINK MET VERVOLGTRAJECT Elementen uit NT1 en MO (leren leren) LINK MET DE DOMEINEN UIT DE BE
HISTORIEK CVO Coovi Nieuw publiek: anderstaligen laaggeletterden => Vernieuwde aanpak Intern bv. uitsplitsen basis- en uitbreidingsdoelst. bv. aanpassen cursussen Externen aantrekken Taalcoaching G-Coaching Trajectbegeleiding
INGEBED IN EEN NETWERK CBE BrusselleerCVO Coovi NT2 Alfa NT2 NT1 G-Coaching WIS ICT MO voortrajec t HORECA-opl. Huis vh Ned. CVO Meise JeS Taalcoaching Taalbeleid Screening Trajectbegeleiding
BEDOELING Door extra ondersteuning van de cursisten op vlak van geletterdheid, zorgen voor een efficiënter opleidingstraject met minder afhakers, een betere doorstroom (intern en extern) en beter gewapende cursisten in het (toekomstige) werkveld. Geletterdheid als middel, niet als doel op zich
3 X OP MAAT de organisatie de opleiding de cursist
DE PRAKTIJK: rekenen Alle mogelijke aanwezige recipiënten (met en zonder aanduiding van een inhoudsmaat) worden van minder inhoud naar meer inhoud gerankschikt
DE PRAKTIJK: leren leren Tekeningen maken als middel om de essentie van een recept te vatten, en om te kunnen memoriseren.
DE PRAKTIJK: eigen recept VOOR NA
DE PRAKTIJK: hulp bij kassa
DE PRAKTIJK: Internationale dag
DE PRAKTIJK: de inventaris
in opleiding hulpkok
WAAROM G-COACH IN VOORTRAJECT BETER? G-Coach in opl hulpkok Minder doelpubliek BE Csn hebben het gevoel van uit de les te worden gehaald en iets te missen Csn hebben het gevoel geviseerd te worden als “dommerik” Focus meer op product (eindresultaat) Nood vooral rekenen Noodzaak wordt soms te laat in de opleiding duidelijk G-Coach in voortraject Veel meer doelpubliek BE Geïntegreerd in het geheel Iedereen passeert bij de G- Coach, differentiatie valt niet op Focus meer op (individueel) proces Nood is ruimer (NT1, MO, WIS) Noodzaak sneller duidelijk door geïntegreerde aanpak
KRITISCHE SUCCESFACTOREN Duidelijke verwachtingen, afspraken en ondersteuning op beleidsniveau, lesgeversniveau en cursistenniveau Openheid en flexibiliteit van de lesgevers Betrokkenheid van de vakleerkrachten Tijd nemen als G-Coach om vertrouwen te winnen en werking en cultuur te leren kennen Eigen expertise respecteren (vakleerkracht en G-Coach)
KRITISCHE SUCCESFACTOREN Als G-Coach zoeken welke “ingangspoort” werkt (welke vraag/nood heeft de vakleerkracht?) Individuele werkpunten csn van bij begin in kaart brengen (bv. rekentest) Observatieperiode is nuttig Op korte termijn een tastbaar resultaat bezorgen
EFFECT?? Door de geïntegreerde aanpak is het afzonderlijk effect van de G-Coaching moeilijk te meten. csn hebben voorsprong bij de vervolgopleiding lesgevers van vervolgopleidingen merken het positief effect van het voortraject werkveld ?