G-COACHING IN DE PRAKTIJK door CBE BRUSSELLEER in CVO COOVI VOCVO Trefdag 20 mei 2016 Martin Strynck.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dienst Time Out Projecten
Advertisements

‘Samen werken aan een Taalbeleid.’
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Welkom Praktijkworkshop Taalbeleid in opleidings- en werkervaringsprojecten in de horeca P2.
Goede samenwerking: vrijwilligers en beroepskrachten
Intro Interactieproces Soorten edusoft Van COO tot CBO Open of gesloten Spelen of leren Online of offline Beoordeling Criteria Organisatie Aan de slag.
GENTS PLAN GELETTERDHEID Krachtlijnen. Inleiding Naar schatting 20 % van de Gentse bevolking is laaggeletterd (> IALS niv 1) Beleidsmatig kader Historiek.
Beleidsknelpunten en aanbevelingen gepresenteerd vanuit de bevindingen die voortkomen uit het onderzoek.
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Geïntegreerde integriteit: hoe werkt u daaraan?
ARMOEDE =  Netwerk van sociale uitsluitingen die elkaar versterken.  Meerdere domeinen van individueel en collectief bestaan.  “Binnenkant”: kwetsuren.
Nieuwe Spreekrecht.
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
CBE: Centra voor Basiseducatie
Evaluatie van de PBD in het volwassenenonderwijs, Vocvo en hun samenwerking Prof. dr. Peter Van Petegem Prof. dr. Jan Vanhoof Prof. dr. Sarah Gielen (K.U.L.)
IBO de Rivieren praktijkvoorbeeld.
Themasessie 4: Hoe kom je tot resultaten met je taalbeleid? Gemeenschapscentrum Elzenhof SYNTRA Brussel Huis van het Nederlands Brussel.
Mijn boodschap Wat wil JIJ zeggen? Mijn boodschap.
De voortrajecten vanuit het perspectief van de scholen Daniël De Block, Directeur Centrum voor Leren en Werken Gent.
Het uitbouwen van een agressiebeleid Geert Taghon 2011.
Taalcoaching voor beroepsopleidingen met laagtaalvaardige cursisten
moderniseren van het curriculum.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Deze Workshop wordt verzorgd door het
Communicatie met ouders
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
VVSG Opleidingstraject “Organisatiebeheersing en interne controle
Wat na collectief ontslag? Proces en effecten van ontslagbegeleiding in kaart gebracht Geschreven door Laura Jacobs Peter De Cuyper In opdracht van Vlaams.
Workshop evalueren Dcp
Open ramen – vakdidactiek voor praktijkonderwijs hout
WERKEN AAN GELETTERDHEID OP DE WERKVLOER 02/07/2015.
NT2 intensief. Inleiding ● CBE Zuid-Oost-Vlaanderen ● Nieuw inburgeringsdecreet 2013 ● praktische organisatie intensief NT2-traject in CBE ZOVL.
Coaching week Rotterdam Academy.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Vrijwillige taalcoaching aan anderstaligen Sylvia de Groot Heupner 3 september 2015 Windesheim Zwolle.
Hoe bereiden we ons optimaal voor? HR-uitdagingen tijdens een doorstroomtraject Thomas Bossuyt Partner BDO #SamenStromen.
Over de organisatie: Afdelingen: AWBZ. Verpleging & Verzorging.Gespecialiseerde Ambulante Begeleiding WMO: Hulp bij het Huishouden Particulier en PGB.
Digicontact in de praktijk Philadelphia. Uit: De maatschappij verandert. Verandert de zorg mee? Min VWS; Juni 2014.
Evaluatie Cursus.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
Wat is inclusief speelpleinwerk? Een toegankelijk speelplein stap voor stap Wat kan VDS voor je doen? Vlaamse Dienst Speelpleinwerk Spelen met kinderen.
Evaluatie in het VWO: twee cases rond het begrip KEUZE Netoverschrijdende studiedag Evaluatie Donderdag 23 maart 2006 V. Sanctobin, CVO HITEK.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Overzicht van de mogelijkheden, tussenkomsten en voorwaarden Taalondersteuning voor werkgevers door VDAB.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Meerwaarde van samenwerking LOP Diest Oa in detecteren en oplossen van gekende en onverwachte problemen van anderstalige nieuwkomers.
Trefdag NT Buitenklasdifferentiatie bij VDAB in intensieve trajecten naar werk en op de opleidingsvloer Harmke Clonen & Sabine Godts met dank aan.
Jong en geborgen op de Dialoogdag Enkele boeiende themasessies – Telkens een stuk inhoud uitgelicht – Met per sessie een 15-tal deelnemers Nog vele.
20 oktober 2016 Overheidsopdrachten, een middel tot gelijkheid?
Digitale VDAB profielen
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Maatwerk in geïntegreerd project: Alfa naar Werk VDAB.
Richtlijnen voor professionele begeleiders
Trefdag VOCVO 20/5/’16 Een praktijkvoorbeeld van samen werken aan
Project Interculturele Palliatieve Zorg
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
VOCVO-uitwisseldag 12 mei 2017 Riet
What is the meaning of? Student centered learning
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Cursus Aanbod Gratis cursussen voor volwassenen Als je leert,
Het Vervolgteam Gent in samenwerking met Onderwijscentrum Gent en In-Gent. OKAN Toren van Babel Onderwijscentrum Gent.
Onthaal-en servicepunt Klankbordgroep 16 mei 2017
Bol.com-aanbod voor kwetsbare ouders
Laaggeletterde ouders digitaal aan de slag
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

G-COACHING IN DE PRAKTIJK door CBE BRUSSELLEER in CVO COOVI VOCVO Trefdag 20 mei 2016 Martin Strynck

OEFENING ALS INTRO een werkschema maken

WAAROM DEZE OEFENING? Het recept komt uit de cursus DIDACTISCH MATERIAAL = ECHT MATERIAAL + GECONTEXTUALISEERD MATERIAAL LINK MET DE CONTEXT Het recept is al gemaakt in de keuken LINK MET DE PRAKTIJK

WAAROM DEZE OEFENING? Zelfstandig werkschema kunnen maken, wordt verwacht in opleiding hulpkok VOORBEREIDING OP / LINK MET VERVOLGTRAJECT Elementen uit NT1 en MO (leren leren) LINK MET DE DOMEINEN UIT DE BE

HISTORIEK CVO Coovi Nieuw publiek: anderstaligen laaggeletterden => Vernieuwde aanpak Intern bv. uitsplitsen basis- en uitbreidingsdoelst. bv. aanpassen cursussen Externen aantrekken Taalcoaching G-Coaching Trajectbegeleiding

INGEBED IN EEN NETWERK CBE BrusselleerCVO Coovi NT2 Alfa NT2 NT1 G-Coaching WIS ICT MO voortrajec t HORECA-opl. Huis vh Ned. CVO Meise JeS Taalcoaching Taalbeleid Screening Trajectbegeleiding

BEDOELING Door extra ondersteuning van de cursisten op vlak van geletterdheid, zorgen voor een efficiënter opleidingstraject met minder afhakers, een betere doorstroom (intern en extern) en beter gewapende cursisten in het (toekomstige) werkveld. Geletterdheid als middel, niet als doel op zich

3 X OP MAAT de organisatie de opleiding de cursist

DE PRAKTIJK: rekenen Alle mogelijke aanwezige recipiënten (met en zonder aanduiding van een inhoudsmaat) worden van minder inhoud naar meer inhoud gerankschikt

DE PRAKTIJK: leren leren Tekeningen maken als middel om de essentie van een recept te vatten, en om te kunnen memoriseren.

DE PRAKTIJK: eigen recept VOOR NA

DE PRAKTIJK: hulp bij kassa

DE PRAKTIJK: Internationale dag

DE PRAKTIJK: de inventaris

in opleiding hulpkok

WAAROM G-COACH IN VOORTRAJECT BETER? G-Coach in opl hulpkok Minder doelpubliek BE Csn hebben het gevoel van uit de les te worden gehaald en iets te missen Csn hebben het gevoel geviseerd te worden als “dommerik” Focus meer op product (eindresultaat) Nood vooral rekenen Noodzaak wordt soms te laat in de opleiding duidelijk G-Coach in voortraject Veel meer doelpubliek BE Geïntegreerd in het geheel Iedereen passeert bij de G- Coach, differentiatie valt niet op Focus meer op (individueel) proces Nood is ruimer (NT1, MO, WIS) Noodzaak sneller duidelijk door geïntegreerde aanpak

KRITISCHE SUCCESFACTOREN Duidelijke verwachtingen, afspraken en ondersteuning op beleidsniveau, lesgeversniveau en cursistenniveau Openheid en flexibiliteit van de lesgevers Betrokkenheid van de vakleerkrachten Tijd nemen als G-Coach om vertrouwen te winnen en werking en cultuur te leren kennen Eigen expertise respecteren (vakleerkracht en G-Coach)

KRITISCHE SUCCESFACTOREN Als G-Coach zoeken welke “ingangspoort” werkt (welke vraag/nood heeft de vakleerkracht?) Individuele werkpunten csn van bij begin in kaart brengen (bv. rekentest) Observatieperiode is nuttig Op korte termijn een tastbaar resultaat bezorgen

EFFECT?? Door de geïntegreerde aanpak is het afzonderlijk effect van de G-Coaching moeilijk te meten. csn hebben voorsprong bij de vervolgopleiding lesgevers van vervolgopleidingen merken het positief effect van het voortraject werkveld ?