Praktisch vormgeven van ondernemen op school Gerrald van Beek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Management & Organisatie
Advertisements

H 25 Havo/H 30 Vwo: V&W rekening/Liquiditeitsbegroting
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
1 Hendrix Budgetbegeleiding & Thuisadministratie.
WELKOM !! Inhoud VMBO Wat is het leerwerktraject (LWT)?
Van uitleggen leer je het meest
14 februari 2014 Ondernemersplan - Financieel plan.
Jong Ondernemen Een manier van leren !.
Geld verdienen met trends
WORKSHOP GESLAAGD IN HET VAK: ROC MONDRIAAN – DE HAAGSE HOGESCHOOL 3 OKTOBER 2013 ONDERNEMERSCHAP EN ONDERWIJS.
Handleiding TURBOCASH
Grootboek / General Ledger Toelichting bij de financieel administratieve verwerking van in- en verkoop mutaties in het “General Ledgar” van Navision.
LEARNING BY DOING Leren ondernemen op VMBO, HAVO en VWO Presentatie VECON 18 maart 2010 Martine van Schaik.
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Welkom bij de tussentijdse presentatie
CROWDFUNDINGSACTIE CD productie Willow Mae Stichting SETH music & theatre entertainment.
Persoonlijke financiële planning
VECON Business School Joke Trappel, docent handel en administratie,technologie, educatief ict beheerder.
Management en Organisatie
Niet-commerciële organisaties
6 februari 2007 SPK HOE BEPAAL JE DE WAARDE VAN EEN ONDERNEMING?
Willem de Zwijger Schoonhoven
Processen in kaart brengen om ze vervolgens te verbeteren.
Les 34 Spreken – Ik houd mijn spreekbeurt
Informatie avond leerjaar 4 (J. Driedonks - klas 4D) 10 maart 2015.
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
Vernieuwing van het bovenbouwonderwijs zonder kwaliteitsverlies
Openingsbalans Inleiding Elobase.
Boekhouding en administratie
Havo Vecon Business School:
 Om te kijken of je belegging echt beter is als je geld op de spaarrekening zetten, moet je het rendement berekenen.  Bij rendement wordt de winst vergeleken.
Ondernemen moet je doen
Ondernemen moet je doen
Permanence Uitwerkingen
de boekhoudkundige verwerking van een economische cyclus:
Pag 12 t/m 43. Opdrachten voor deze week: Deze week af hebben: Maken pagina t/m 60 Maken “week 7” van Ondernemendheid voor Dummies.
Praktijkervaring en reflectie
Methodiek: Plancyclus
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Op zoek naar antwoord.
SpaarBV presentatie november 2015 Algemeen telefoonnummer:
Wat is Plaza Challenge? ● Een economisch georiënteerd interactief spel ( deelnemers). ● Spelenderwijs kennis maken met het runnen van een onderneming.
Pagina Voorstellen 1.Voorstellen 2.Uitgangspunten 3.Wie is de BAAS? 4.Voorwaarden.
JONG ONDERNEMEN op de afdeling handel & administratie.
Ruud van Leeuwen Stichting Platforms VMBO Basisschool MBO VMBO Onderbouw Algemene vakken Beroeps- gericht Vernieuwing: waar in het vmbo?
Indeling vermogen Aan de creditkant van een balans staat het vermogen van een onderneming.
Welkom op de Open Dag Het Hooghuis Stadion WelkomWelkom.
1 Mijn Geldzaken. EVEN VOORSTELLEN… Na vandaag… Weet je wat een bank is en doet. Weet je waarom inzicht in je bankzaken belangrijk is Ken je de (financiële)
Vernieuwing in het VMBO
Permanence Kosten en opbrengsten
Leerling bedrijfjes Programma: 1.Productkeuze 2.Begeleiding 3.Eisen aan het verslag 4.Beoordeling.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Vmbo 2 economie Overheid overbodig?
Lessenserie Taal Leren Vrije Universiteit Schooltalenproject
Voorlichting profielen leerlingen en ouders klas 2
Omzet-kosten-winst HAVO 3
Zelfstandig vanuit Werkloosheid
Neus op - Neus af.
Welkom op dag 2 van Jong Ondernemen
Dienstverlening & Producten
Begroten & Budgetteren
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
VECON BUSINESS SCHOOL in het profiel E&O
De Frissel Veenwouden Ouderavond 3 april Keuzes klas 2.
Voorlichting Keuzemiddag 3 havo
Wat is Plaza Challenge? Oorsprong: Plaza = winkelcentrum
Financiering van de onderneming
waar / niet waar HET IS BELANGRIJK OM VEEL GELD TE VERDIENEN
Economie en ondernemen
Transcript van de presentatie:

Praktisch vormgeven van ondernemen op school Gerrald van Beek

Inhoud Jong Ondernemen; de start Begeleiden in hun productkeuze Het ondernemingsplan De praktijk vs. theorie Becijferen van ‘ondernemingsgeest’ Afronding van de onderneming Jong Ondernemen in het vernieuwde vmbo

Jong Ondernemen; de start Motivatie Meeste leerlingen erg gemotiveerd Weinig handvatten tot motiveren Samenstelling groepjes Zelf groepjes laten maken Docent stelt groepjes samen Solliciteren naar een bepaalde functie

Begeleiding in hun productkeuze De hele groep wil een aandeel hierin Leerlingen blijven hangen in hun eigen interessegebied Komen vaak niet verder dan inkoop/verkoop

Het Ondernemingsplan Leg dit stap voor stap uit (op het bord) Geef duidelijk aan wat je van hen verlangt Vraag geen onmogelijke onderdelen Hoeveel lessen trek je hiervoor uit? Pas eventueel aan

De praktijk vs. theorie Verantwoordelijkheidsgevoel Contact met leveranciers/klanten/aandeelhouders Offertes aanvragen/beoordelen Facturen maken/facturen ontvangen Administratie beheren Bankzaken regelen

Verkoopmomenten (1) 3 verkoopmomenten in het jaar Leerlingen kijken hier naar uit

Verkoopmomenten (2) Nuttig/leerzaam Spannend, maar toch leuk

Becijferen van de ‘ondernemingsgeest’ Harde en zachte indicatoren Moeilijk te meten (wat doet een leerling thuis?) Procesbeoordeling

Afronding onderneming (1) Alle opbrengsten zijn gestort, kosten zijn betaald Verlies Geld verdelen over de aandeelhouders Winst Btw Vennootschapsbelasting Aandeelhouders

Afronding onderneming (2) Laat aandeelhouders uitsluitend via de bank betalen! Inkoopfacturen ook via de bank laten betalen Financiële afronding op de officiële manier Pragmatische afronding

Ondernemen in ‘Economie en Ondernemen’ (leerjaar 3) Jong Ondernemen (verplicht) Administratie Vormgeving & Styling Webshop Marketing