Praktisch vormgeven van ondernemen op school Gerrald van Beek
Inhoud Jong Ondernemen; de start Begeleiden in hun productkeuze Het ondernemingsplan De praktijk vs. theorie Becijferen van ‘ondernemingsgeest’ Afronding van de onderneming Jong Ondernemen in het vernieuwde vmbo
Jong Ondernemen; de start Motivatie Meeste leerlingen erg gemotiveerd Weinig handvatten tot motiveren Samenstelling groepjes Zelf groepjes laten maken Docent stelt groepjes samen Solliciteren naar een bepaalde functie
Begeleiding in hun productkeuze De hele groep wil een aandeel hierin Leerlingen blijven hangen in hun eigen interessegebied Komen vaak niet verder dan inkoop/verkoop
Het Ondernemingsplan Leg dit stap voor stap uit (op het bord) Geef duidelijk aan wat je van hen verlangt Vraag geen onmogelijke onderdelen Hoeveel lessen trek je hiervoor uit? Pas eventueel aan
De praktijk vs. theorie Verantwoordelijkheidsgevoel Contact met leveranciers/klanten/aandeelhouders Offertes aanvragen/beoordelen Facturen maken/facturen ontvangen Administratie beheren Bankzaken regelen
Verkoopmomenten (1) 3 verkoopmomenten in het jaar Leerlingen kijken hier naar uit
Verkoopmomenten (2) Nuttig/leerzaam Spannend, maar toch leuk
Becijferen van de ‘ondernemingsgeest’ Harde en zachte indicatoren Moeilijk te meten (wat doet een leerling thuis?) Procesbeoordeling
Afronding onderneming (1) Alle opbrengsten zijn gestort, kosten zijn betaald Verlies Geld verdelen over de aandeelhouders Winst Btw Vennootschapsbelasting Aandeelhouders
Afronding onderneming (2) Laat aandeelhouders uitsluitend via de bank betalen! Inkoopfacturen ook via de bank laten betalen Financiële afronding op de officiële manier Pragmatische afronding
Ondernemen in ‘Economie en Ondernemen’ (leerjaar 3) Jong Ondernemen (verplicht) Administratie Vormgeving & Styling Webshop Marketing